Sporen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lilly_s18

Re: Sporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 22:35

Sorry maar ik ga mijn paard niet op rust zetten, als ze op rust heeft gestaan kan ik er bijna niets meer mee aanvangen. Ze is net extra fris als ze de vorige dag goed gereden heeft. Ik doe er niets mee wat haar mentaal overbelast gewoon rijden. Ik wil geen reacties of toespelingen over haar leeftijd omdat ik er al een topic over heb geopent en niemand het eens raakt. Het ligt ook helemaal niet aan haar leeftijd, ik weet wat mijn paard kan en hoe ze is. En zij is gewoon een beetje sloom. Dat is de oorzaak. Nu moet er een oplossing zijn en dat betekent een manier waardoor ze beter naar mijn hulpen luistert dat is al. Dat is al waar ik naar zoek, een alternatief voor sporen. Iets waardoor ze sneller en beter reageert op hulpen. En over het eten, ze staat op een manege en krijgt zowat hetzelfde als ieder ander pensionpaard dat er staat. Ze passen haar voeding best aan aan haar werk.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 22:37

Je kunt dan ook iedere dag rijden en na 5 jaar een afgeschreven paard hebben ;)

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 22:49

ja dit soort zever heb ik dus niet nodig. Voor mensen die een voorbeeld willen van domme reacties die niet op dit soort topic thuis horen, dit is er 1, vlak hierboven. Sorry maar als ik expliciet vraag om niet over haar leeftijd te speculeren en mensen dit wel doen blijf ik niet vriendelijk. Alles wat ik zoek is een manier om mijn paard beter naar mijn hulpen te laten luisteren, niet nog een analisering. Ik had graag geen sporen gebruikt en nu ben ik tot de conclusie gekomen dat dit een juiste veronderstelling was. Maar dan wat dan wel? Ik heb een paar goede adviesen gekeregen die ik zeker ga proberen toepassen maar ik heb geen les nodig over dingen als haar leeftijd.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 06:52

sloom is geen oorzaak :P
Het is een gevolg, de oorzaak kan lichamelijk of geestelijk zijn of door invloeden van buitenaf (tuig, omgeving, ruiter, etc)

Mijn fjord is zolang als ik hem sloom en het blijft een dier dat trainen onzin vind en pas presteert op wedstrijd, maar toch is hij voorwaartser geworden nadat ik hem lichamelijk beter in zijn vel heb gekregen.
Hij was wel een extreem geval hoor, maar zelfs hij is nu energieker is is zelfs wel eens door de wei aan het rennen.

Ik heb met hem goede ervariringen met groene leem (dat heeft het grootste gedeelte gedaan), bach remedie's (ben ik nog steeds mee bezig veranderd ook wel veel maar wat dat betreft is het een ui met schillen, merk hier alleen geen extremen bij die ik bij andere pony's wel gezien heb. Wel merk ik nu dan dus dat hij veel te verwerken heeft met de trektocht erbij.

In al die tijd heb ik niet niets met hem gedaan maar het werk wel aangepast, dat is het enige wat ik wil zeggen met het mentale gedeelte, zorg dat ze het kunnen behappen en pas eventueel je werk aan, lichamelijke schade is volgens mij nog altijd niet bewezen van een jong paard en is ook moeilijk te onderzoeken omdat paarden met meer talent heel anders zullen bewegen als een dier dat lichamelijk wat minder goed in elkaar steeds.

Wat ik dus wil zeggen, houdt je eigen ogen open, loop niet achter de massa aan, kijk naar jou paard en eventueel naar jezelf en durf te zien wat er op dat moment wat extra aandacht kan gebruiken. En dat hoef je niet per definitie ook met ons te delen.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 09:41

Dankje, aan jou reactie heb ik een heleboel denk ik. Sorry voor mijn vorige uitschieter op amigo, maar ik vroeg expliciet om het niet over haar leeftijd te hebben, dan kan ik er niet zo goed tegen als mensen dit toch doen.

Maar soms heeft ze wel energieke dagen. Zoals 2 weken geleden had ik dressuurwedstrijd en alles ging goed en ik was blij met de proef die we hadden gedaan. En de volgende 3 dagen ging ze heel goed vooruit + aan de teugel! Maar dan, donderdag is één van haar rustdagen en heb ze enkel op de weide gezet en vrijdag was ze weer een beetje sloom. Normaal gezien heeft ze dat ze goed vooruit loopt ongeveer 1 a 2 keer per week maar nooit zo goed en zo lang als direct na de dressuurwedstrijd. Ik zou gewoon willen dat ik haar even goed als mijn lesgever vooruit krijig maar dat gaat natuurlijk niet lukken.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:50

Het blijft natuurlijk bokt en te vroeg of niet is in dit geval een mening van iemand die erbuiten staat. De enige die in dit geval kan oordelen wat te vroeg, te laat, teveel en te weinig is het dier zelf. Als het teveel zou zijn voor het dier kan zich dat uiten in gedrag. De discussie te vroeg of te laat past er naar mijn mening dan ook niet helemaal bij, maar natuurlijk mag iedereen zijn mening geven maar daar kun jij dan met sellectief lezen weer overheen lezen.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:52

Eum... het advies 'misschien een tijdje rust' is geen speculatie over haar leeftijd hoor :n
Mijn paard (nu 7), krijgt momenteel ook 1 weekje helemaal rust. De weken hiervoor veel gelest, wat zwaarder getraind, nu kan ze even verwerken.
Ieder paard heeft dat wel eens nodig.

Het is dus niet specifiek op haar leeftijd gericht. Hier worden de meeste paarden met 3-jaar ook ingereden, gevolgd door een periode verwerken en dan weer verder.
En je hoeft haar echt niet maanden stil te zetten, 2 weken kan ook (hoewel bij net ingereden paarden is het wel raadzaam om 1 of 2 maanden rust in te lassen, inrij-periode is niet niets voor een paard).
Het is belangrijk, wij hebben toch ook vakantie?
Wanneer ik het hele jaar door naar school zou moeten, ookal zijn de lessen 'simpel' en afwisselend, ik wil ook wel eens niets doen en niets moeten. Een paard ook.

Wanneer de overige tips in het topic niet werken, en je paard blijft sloom. Overweeg het dan eens.
Je moet iets niet uitsluiten omdat het niet in je straatje past.

Je schrijft dat je lesgever haar beter vooruit krijgt dan jij.
Ik denk dat je lesgever consequenter is met been geven.
1x been is vooruit, en dan been weer 'los'.
Niet constant blijven drijven, 1x been en dan moet er reactie komen.
Komt er geen reactie, dan tikje achter de kuit.
Wanneer ze haar hoofd dan omhoog doet is dat niet erg, laat haar reageren, laat haar dan vooruit gaan.
Op zo'n moment niet tegenhouden (maar ook niet de teugels losgooien ;) ).
Probeer het tempo vast te houden en van daaruit weer de ontspanning op te zoeken als je die verloren hebt.
Losjes in je handen, en consequent met je benen.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 17:05

Dankje pion, ik denk dat ik hier echt wel iets aan heb :)
Dat is ook iets wat ik heel veel hoor, dat ik niet consequen genoeg en veel te braaf met haar ben.
Ik zeg dat altijd dat het net is alsof ze mijn kindje is, ze is ook nog redelijk jong enz...
Maar dit zouden natuurlijk geen redenen mogen zijn om zo soft te zijn.
Heb vandaag dan ook geprobeert wat strenger te zijn en liep redelijk goed vooruit.
Ik weet dat het geen goede dag was voor haar en daarom vond ik redelijk goed dan ook genoeg.
Naar maandag toe ga ik haar wel proberen telkens wat strenger en consequenter te behandelen.
Ook met aan de teugel rijden heb ik nu wel door dat vooruit rijden belangrijker is dan aan de teugel.

En Lailapri: ik lees niet selectief, ik reageer gewoon enkel op bepaalde dingen. Dat wil niet zeggen dat ik ze niet lees.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 17:31

nee dat zou je kunnen doen :P

cayenne123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:18

Ik had hier ook last van met mijn pony van 4. Ik reed toen altijd in een groepsles, wat bleek aan het einde van de les (laatste 20 minuten) werd ze wat moe omdat ze het moeilijk vond. Nu rij ik niet meer in de les maar kijrg ik prive les. en ik rij met een lange dressuurzweep

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 20:59

Ja maar ik rijd ook in privéles en met lange dressuurzweep :S.
Maar de laatste dagen gaat ze al beter vooruit :D zónder sporen :)

1Moon1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:38

nou, dat is mooi dat het al langzaam maar zeker vooruit gaat toch?
consequent hoeft nog niet meteen gemeen of pijn te betekenen. maar gewoon duidelijk wie er de baas is en wat het paard moet doen. en dat kan jij je paard nu leren.
idd wat je nu doet: cosequenter worden, is goed. dit kan natuurlijk niet van het een op het ander moment, dat jij ineen keer superduidelijk, maar wel gewoon vriendelijk, en dat het paard alles doet wat je vraagt, maar zo wat je nu zegt, dat het al vooruit gaat is goed!
veel succes verder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:40

Bellatrix schreef:
Zo te lezen is je paard niet aan je been. Sporen lossen dat niet op. ;)

Ga je paard actief aan het been maken door (schijn)overgangen te rijden en veel te schakelen.

Nee inderdaad. want uiteindelijk word ie op je sporen net zo bot als op je been!
inderdaad, schijnovergangen werken goed. net doen alsof je terug naar stap gaat en op het laatste moment goed naar voren drijven. en consequent aanpakken. beter 1 goeie tik dan 10 kleintjes...

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 21:53

Ik dacht ook al dat ze dit na een tijd ook gewoon word en wat dan? Ze is 4 en al met sporen! maarja de mensen op de manege adviseren het, gelukkig dat ik mijn eigen gedacht gevolgd heb. Maar ik moest wel consequenter worden :D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:55

Tja het niet leuk om je paard af en toe een klap te moeten geven. maar je hebt er wel voor altijd profijt van en je paard ook. je kan tikjes blijven geven maar daar heeft hij niks aan.... en aan sporen daarvoor al helemaal niet!

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 23:03

Nee maarja naart schijnt is het in hogere klasse dressuur bij de udr verplicht(??) dus mss ooit wel maar nu nog zeker niet. Misschien hou ik het ook gewoon bij springen zoals ik al wouw doen maar dan heb ik ze mss ook nodig. heb iets gehoort over 'schakelen' met sporen bij springen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 08:20

Sorry dat ik het vraag maar..

Hoe vaak per week rijd je dit paard?

Mijn paard (7) kan het echt niet aan om 6x per week iedere dag een half uur tot een uur te lopen.
1 dag een uur, 1 dag een half uur (zonder in en uitstappen, wel met tussendoor stappen gerekend) en dan
1 of 2 dagen "rust" (keertje longeren om haar ei kwijt te raken, lekker de wei op om grasjes te plukken of
ernaast stappen over het terrein)

Als ik teveel rijd (als ze moe is) wordt ze ook sloom en stug en wil minder fijn meewerken dan als ik haar ook
"rust" gun.

ik heb wel sporen om overigens, maar gebruik ze bijna niet. Sterker nog. Als ze dan toch dagen heeft dat ze
niet zo lekker op mijn been reageert pak ik dáárvoor een zweepje bij (die ik alsnog maar 1 of 2x in een half uur nodig
heb en dan alleen een heeel klein tikje hoef te geven) Sporen hebben geen nut om je paard voorwaarts te krijgen.
Ze zijn er meer voor het verfijnen van hulpen zoals zijwaartse oefeningen.

Vaak om te drijven gaan wij (ruiters) ons klemmen of juist loslaten aan/van het zadel waardoor we onbewust het
paard een versnelling terug zetten door ONZE druk. Dan is het niet zo gek dat ze niet op de hulp reageren toch? :)

Het kan zijn dat het dus ook een beetje bij jou ligt

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 21:39

Ik kan mijn paardje geen 2 dagen laten staan, want dan is ze een bom. En geen bom van wouw kijk eens hoe snel ze is, nee een bom van bok en je ligt er af. Ze heeft veel potensieel en kan veel aan, en het gaat nu telkens ook wat beter, ik moet gewoon een beetje consequenter en strenger zijn. Ben er een beetje te soft voor. En ik weet ook dat het zou kunnen dat het een beetje bij mij ligt maar ik vroeg mij af waardoor ik dit zou kunnen verbeteren maar heb hierop al antwoord gekregen en het werkt blijkbaar. :)

xBueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 19:13

.
Laatst bijgewerkt door xBueno op 10-06-22 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

EJMx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:15

Misschien dat het aan de voeding kan liggen?

Amber27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 00:27

als je je benen stil houd en je hakken laag komt het allemaal goed. sporen zijn vaak ook een hulpmiddel om je 'hak' te verlengen. als je ze goed gebruikt zijn ze helemaal niet zo vreselijk :P

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:48

Waarom heb je niks te zeggen over het eten van je paard?! Het is toch je eigen paard neem ik aan??? Als jij iets bij wilt geven, overweegt om bijvoorbeeld extra voer te geven kan je dit dan ook niet zelf bijgeven?

Verder denk ik dat de adviezen die worden gegeven over rust echt goed bedoeld zijn, niemand heeft nog gezegd dat je paardje te vroeg beleerd is, ze geven alleen aan dat over het algemeen paarden van 4 best rust kunnen gebruiken.

Dat ze na een dag rust een bom is, is logisch, maar misshien is het een idee om na een dag rust, haar te longeren en de dag daarna weer te rijden, afwisseling wil ook vaak helpen namelijk!
Je zal namelijk best een merrie hebben en weten wat ze kan, maar haar hersenen zijn nu eenmaal nog in ontwikkeling en het is bekend dat jonge paarden sloom of slecht voor het been worden door te weinig afwisseling en te veel hetzelfde werk! Dit heeft ook zeker te maken met de werking van het korte en lange termijn geheugen van paarden.

Daarom zijn de adviezen over rust echt goed bedoeld en helemaal niet rot naar jou bedoeld. Mijn paard is 5 en moet echt 1 of 2 dagen in de week een vrije dag anders wordt ie sloom aan het been of juist gespannen omdat ie het (korte/lange termijn) niet kan verwerken! De dag daarna is het idd een bom, maar dan longeer ik hem met dubbele lijnen en de dag daarna heb ik een fijn actief paard.

Je wil het beste voor je paard neem ik aan, misschien kun je toch kijken of een andere methode van training of een kleine verandering veel kan helpen bij jullie als combi.

Wat sporen betreft, helemaal geen naar middel, maar noooooit gebruiken voor het voorwaartse!
Een spoor is om hulpen te verfijnen en niet om een sloom paard snel te maken, als je het gebruikt om te verfijnen zal het zeker geen pijn of last geven, wel als je het gebruikt om te drijven/schoppen! Dus goede beslissing van je om geen sporen te gebruiken :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 17:18

lilly_s18 schreef:
wat is dat nu voor wijze raad?

ik vind dat je best bot reageerd op een best redelijke mogelijkheid ;)

Je zegt dat je haar al vanaf zn 3e rijd? hoevaak rijd je haar in de week? Hoe lang en hoe intensief?
Geen enkel jong dier van deze leeftijd kan veel/zware trainingen geestelijk en lichamelijk aan. Een rust
moment kan heel goed doen voor een jong paard als de jouwe, maar ik heb stille hoop dat jij dat
wel begrijpt.

Wat zegt je instructie? Over de sporen, en haar slome gedrag?
Misschien is ze wel niet sloom, maar gewoon niet enthausiast genoeg om zich in te zetten. Rustmomenten
en veel afwisseling in je aledaagse 'training' is gewoon erg goed.

Maar over de sporen, zolang jij die dingen op een goede manier gebruikt, is er niets zieligs aan hoor.
Het ligt puur aan je eigen beenwerk.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 21:48

Het gaat niet over sporen daarom. Maar wat jullie zeggen over sporen ( de laatste paar reacties) zijn wel informatief. Maar tuurlijk is er niets erg aan sporen maar ik heb een beetje bang voor de combinatie jonge leeftijd- sporen, stel dat ze daar aan gewent is tegen haar 6 of 8 en dat ze dan terug sloom word?

Amber27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 01:15

lilly_s18 schreef:
Het gaat niet over sporen daarom. Maar wat jullie zeggen over sporen ( de laatste paar reacties) zijn wel informatief. Maar tuurlijk is er niets erg aan sporen maar ik heb een beetje bang voor de combinatie jonge leeftijd- sporen, stel dat ze daar aan gewent is tegen haar 6 of 8 en dat ze dan terug sloom word?

ja dat is ook een goede vraag denk ik. ik heb eigenlijk nog nooit met een jonger paard gewerkt dus ik zou het echt niet weten. ben wel nieuwsgierig dus ik lees ff mee :P