Bodyprotector, vloek of zegen voor je houding?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

Re: Bodyprotector, vloek of zegen voor je houding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 10:11

ik geef zelf veel rijlessen aan kinderen, en merk vooral bij de wat jongere kinderen dat deze hun rijden wel kan belemmeren.

voorbeelden: op en afstijgen met zo'n ding is een crime, heb serieus kinderen gehad die begonnen te huilen als ze eraf moesten :=
wat gebeurde er?
als ze eraf gingen, bleef de bodyprotector standaard wel ergens achter haken en hingen die kinderen zichzelf letterlijk op. zelf met krukjes erbij!
en met alle respect, IK ga niet 10X per dag al die kinderen op en van het paard af tillen :n

Hierbij liet ik de keuze aan de kinderen en ouders, zo elke keer erop/eraf met alle gevolgen van dien, of zonder protector.

Ook heb ik verschillende echte kleintjes gehad,( denk 5/6/7 jaar oud) waarbij de bodyprotectors qua dikte gewoonweg niet in verhouding waren met van die megadunne sprieten.
resultaat: armen en ellebogen die een soort vogeltjesdans deden omdat ze gewoonweg niet langs het lichaams konden worden gezet.

Ook hier werderom de keuze aan de ouders gelaten,maar ze wel regelmatig gewezen op de consequenties.

verder merk ik weinig qua houding dat het echt slechter is in verhouding met de niet bodyprotector dragende kinderen.
slecht passende kom ik wel regelmatig tegen, maar die gaan na 1 les waarbij we erachter komen, direct altijd weer terug naar de winkel.
Deze mogen ze ook niet aan tijdens de lessen, en in dit geval ben ik degene die beslist dat dat ding dan af af moet ;)

rabin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 10:26

Ik heb een hit air bag zit heel lekker en het is net een body warmer zitten ook veel zakken in kan je van alles in doen wel heel duur maar zeer comfortabel

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 10:31

Lowara schreef:
Ook heb ik verschillende echte kleintjes gehad,( denk 5/6/7 jaar oud) waarbij de bodyprotectors qua dikte gewoonweg niet in verhouding waren met van die megadunne sprieten.
resultaat: armen en ellebogen die een soort vogeltjesdans deden omdat ze gewoonweg niet langs het lichaams konden worden gezet.

daar zit hem ook het prijsverschil. de goedkopere BP's zijn veel dikker, de duurdere zijn veel dunner.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 10:46

loulou schreef:
Lowara schreef:

daar zit hem ook het prijsverschil. de goedkopere BP's zijn veel dikker, de duurdere zijn veel dunner.

zou best kloppen :j
maar ik weet niet hoe het bij jullie gaat,maar ouders waarvan de kinderen eens per week een uurtje ponyrijden, gaan echt geen klappen met geld uitgeven aan dure bodyprotectors, die kiezen voor de reguliere merken.
al helemaal met die kleintjes die toch binnen een jaar eruit zijn gegroeid

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:10

Juwelenschip schreef:
Ik heb zelf geen ervaring met bodyprotectors, maar zou de zadelvorm er ook mee te maken kunnen hebben? Tegenwoordig zie je veel (dressuur)zadels met een erg diepe zit en dus een hoge lepel aan de achterkant. Dan mag je bodyprotector zeker niet lang zijn, anders word je continu naar voren geduwd. Hoe ondieper de zit, hoe makkelijker je een bodyprotector vindt die je in de juiste houding laat zitten, lijkt mij.

Maar wel jammer dat ouders voor hun kinderen de bodyprotector op de groei kopen, de kinderen vervolgens een slechte zit krijgen en andere kinderen daardoor leren dat bodyprotectors slecht zijn voor je zit en er dus niet meer aan willen.

Ik vind de bodyprotectors absoluut een zegen _/-\o_ En ik vind ook eigenlijk dat die dingen voor iedereen verplicht zouden moeten worden (en niet alleen met springen of cross). De meeste fracturen van rugwervels worden veroorzaakt door de paardensport! En fractuur aan een rugwervel is niet iets wat je moet onderschatten en hier kan je je levenlang last van houden.

Ik ben pas begonnen met het dragen van een bodyprotector ná dat ik een rugwervel heb gebroken 8)7 Blijkbaar moet je eerst iets dergelijks overkomen voor je verstandig wordt <<) Ik draag de protector altijd, ook als ik met een braaf paard ga rijden. Toen ik toch een nieuw zadel ging kopen heb ik inderdaad rekening gehouden met mijn bodyprotector. Het is super irritant als de protector tegen de lepel van je zadel aankomt. Bij mij gebeurt dat overigens alleen als ik niet netjes rechtopzit :)* Dus juist een extra "zetje in de rug" om netjes te blijven zitten. Mijn houding is vooruit gegaan met de bodyprotector (ik zeg niet door, kan ook door alle rugtherapiën zijn die ik na mijn breuk heb gehad ;-) ).

Ik merk dat de mensen die fel tegen zijn vaak weinig ervaring hebben met de bodyprotectors en spreken uit ervaringen van niet goed passende dingen. Dat vind ik erg jammer. Het zou fijn zijn als de (goedpassende) bodyprotector juist wat meer werd gepromoot om te voorkomen dat mensen door een val van het paard voor de rest van hun leven met rugklachten rondlopen. En nogmaals dit zijn dus geen uitzonderingen, maar het komt echt erg vaak voor! (gebruik de zoekfunctie op bokt maar eens)

VOORKOMEN IS BETER DAN GENEZEN! :)*

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:15

nou ik rijd in een les waar bijna iedereen met bp rijdt. er is een meisje (monika) die wel heel goed rijd, maar er is een meisje die gaat er heeeel erg van voorover zitten. dat is omdat ze teveel steun heeft en dus helemaal geen moeite doet om dat vooroverzitten vast te houden want dat doet die bp wel voor haar!
ik rijd zonder heb een x zo'n ding aangehad maar hebhem gelijk weggedaan. wat een rotding!

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:20

liekec schreef:
nou ik rijd in een les waar bijna iedereen met bp rijdt. er is een meisje (monika) die wel heel goed rijd, maar er is een meisje die gaat er heeeel erg van voorover zitten. dat is omdat ze teveel steun heeft en dus helemaal geen moeite doet om dat vooroverzitten vast te houden want dat doet die bp wel voor haar!
ik rijd zonder heb een x zo'n ding aangehad maar hebhem gelijk weggedaan. wat een rotding!

Ja dat bedoel ik dus, mensen die zelf geen ervaring hebben met een goed passende protector hebben roepen wel heel hard dat het ondingen zijn! Hierdoor krijgt een bodyprotector een negatief imago. Terwijl dat dus alleen zou moeten gelden voor een SLECHT PASSENDE bodyprotector.
Dat een boel ellende kan worden voorkomen met een goede bodyprotector hoor je bijna niet terug. Erg jammer!!! Ik zou willen dat ik hem eerder was gaan dragen! Had me nu iedere dag rugpijn voorkomen!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:28

Afstijgen met de body protector moet je gewoon even leren. Je goed ver afzetten. De meeste kinderen kunnen überhaupt niet goed op- en afstijgen. Ze sleuren zich een pony op. Dat gaat niet zonder, maar zeker niet met BP. Ze glijden een pony af, en dat gaat helemaal niet met een BP. Dus goed op- en afstijgen en dan is dat geen probleem.
Het probleem is gewoon, dat als een kind of volwassene niet goed kan op- en afstijgen, en geen goede houding heeft, dit door een BP extra aan het licht komt. Het is niet de BP die het 'm doet (of belemmert) het is het onvermogen van de ruiter wat extra naar boven komt. Dus in plaats van te mopperen op een BP, kan je beter een goede aanschaffen (lees passend) en goed op houding en op- en afstijgen letten, verbeteren. Voila, een win-win situatie!

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:42

Ik zie veel reacties dat een body-protector je zou belemmeren: Ik heb dit echter nooit zo ervaren!
Ik ben met BP gaan rijden na een val waarbij ik met mijn rug tegen een hek was gekomen; niks ernstigs aan overgehouden, maar het was wel een 'wake-up call'.
Ik heb nooit hinder ondervonden van mijn BP: zelfs niet met de eerste keer opstijgen! Ik kan ook zeggen dat ik door het dragen van mijn BP juist rechter ben gaan zitten; aangezien ik nogal de neiging had om voorover te kruipen...
Ik denk dat het er vooral aan ligt welke BP je aanschaft: die standaard-dingen uit 1 stuk lijken mij persoonlijk ook heel erg stug.
Ik zou iedereen aanraden er 1 met blokjes te kopen: zoals de Racesafe van How's, die gebruiken ze ook bij de cross-country op internationaal niveau en volgens mij zie je Jockeys op renpaarden er ook mee rondrijden.
Ik ben zelf voor een goedkoper alternatief gegaan van Imperial Riding (Smartrider panel): ook met blokjes. Ik ben zeer tevreden en ik merk haast niet dat ik 'm aan heb; tenzij ik een keer val, natuurlijk, en dan ben ik blij dat ik 'm draag!

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:43

Voor mij een vloek :) Heb een heel diep zadel en mijn bp kwam steeds achterop... OOOH echt verschrikkelijk. Doe hem nu ook nooit meer aan...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:56

Ik rijd alleen dressuur en maak af en toe een sprongetje. Voor mij is het geen vloek, maar ik vind het gewoon niet fijn zitten!
Ik heb er een paar keer 1 aan gehad, die volgens de "kenners" de goede maat had, maar ik voel me ermee belemmert in mijn beweging, het geeft me een benauwd gevoel en sorry, maar vind het ook niet mooi.
Voor kinderen, die geen gevaar zien, vind ik het een goede uitkomst, want ze worden er wel beter door beschermd, maar sorry voor mijn geen BP.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:23

Ik rij bijna altijd dressuur en zo nu en dan spring ik, net zoals de reactie van hierboven. Ik vind het echt niet lekker zitten en ik vind dat je er geen natuurlijke houding van krijgt. Hierop hoef ik dan geen reactie's want bij een andere toppic werd ik erg stil gelegt met dat het niet zo is. Ik vind het wel. Iedereen heeft een eigen mening. Ik wil dus echt geen BP :)

Appelpit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:06

ik vind dat een bp alleen is om te beschermen.. k ga der heel erg van naar voren zitten en dan krijg ik last van me rug..

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:22

Waar ik rijd is het verplicht om met BP te rijden, en niemand heb ik erover horen klagen! Iedereen vind het heel normaal dat je er een draagt en er is er geen een die het 'ondingen' vind of ze niet lekker vind zitten, en daar zitten meer kinderen van 6 tot 11 jaar bij dan oudere kinderen/jongeren. Ik vind het eerlijk gezegd alleen maar veilig voor die kinderen dat ze als ze vallen niet zoveel last ervan hebben en ze gewoon weer opstappen, dankzij de BP! Ik vind mijn BP heerlijk zitten, zowel in de zomer als in de winter (lekker warm :) ) Ik vind het heel jammer dat de BP zo negatief in het licht staat en hoop dat dat snel verandert!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:34

doortjuhhh96 schreef:
Waar ik rijd is het verplicht om met BP te rijden, en niemand heb ik erover horen klagen! Iedereen vind het heel normaal dat je er een draagt en er is er geen een die het 'ondingen' vind of ze niet lekker vind zitten, en daar zitten meer kinderen van 6 tot 11 jaar bij dan oudere kinderen/jongeren. Ik vind het eerlijk gezegd alleen maar veilig voor die kinderen dat ze als ze vallen niet zoveel last ervan hebben en ze gewoon weer opstappen, dankzij de BP! Ik vind mijn BP heerlijk zitten, zowel in de zomer als in de winter (lekker warm :) ) Ik vind het heel jammer dat de BP zo negatief in het licht staat en hoop dat dat snel verandert!

Er is niemand, die zegt, dat die dingen slecht zijn. In tegendeel. Alleen zeggen mensen hier, dat ze ze niet lekker vinden zitten en er geen fijne houding door krijgen.
Ik rijd mijn paarden thuis (bij schoonouders) en bepaal daar zelf mijn regels (heerlijk!!) en rijd dus zonder BP.
Ook op mijn oude paard zonder cap trouwens, maar dat is een andere discussie.
Ik vind het echt ondingen en nog warm ook, maar dat ze bij kleine kinderen voor veiligheid zorgen, daar ben ik het mee eens, vooral omdat veel kleine kinderen best roekeloos kunnen zijn en het gevaar vaak nog niet zien van de dingen die ze doen.
Maar vraag mij alsjeblieft niet er een aan te trekken!!???!!!

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:57

fienaaa schreef:
De meeste mensen hebben inderdaad een niet goed zittende BP, en daarom krijgen ze een slechte houding... Bespaar dus niet op een BP...

BP kan je echt wel goed mee rijden hoor ;). Die van HH vind ik trouwens helemaal niks

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:53

En toch wil ik er geen een.... Ik vind het echt niet lekker zitten. Kan al niet met bodywarmer rijden. Laat staan met BP.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 18:04

Ik heb zo'n BP uit 1 stuk. Op zich heb ik er niet zo'n last mee, behalve in de zomer. Niet omdat ie warm is (je zweet je er wel kapot in maar ach) maar omdat het schuurt tegen m'n armen en dat gaat irriteren.
En als ik er langere wandeling mee doe krijg ik wel rugpijn als ik 'm na de rit uitdoe. Niet tijdens de rit, wel erna.
Ik draag die nu dus nog als ik met pittig paard de weg op moet of bij een jong paard, of als ik me niet 100% voel. Maar ik denk er dus ook wel over om flink te gaan sparen en zo'n air-BP te kopen? Zit volgens mij 20x makkelijker.

Wat ik me wel afvraag: hoe kunnen lesgevers nou eigenlijk corect inschatten hoe een kind zit met zo'n BP aan? Ik heb vaak de indruk dat ze onder dat ding toch nog regelmatig met bolle/holle rug rijden, alleen valt dat niet altijd even goed op met zo'n ding erover.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 08:11

Dressuren vind ik ook niet zo'n succes met een BP. Onder andere dat mijn zadel een extra diepe zit heeft en de achter kan van de BP er telkens tegen aankomt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 08:58

Ik rij dus ook met BP en dat is hier een heel normaal iets. De mensen hier in de buurt dragen er eentje met buitenritten en jeugd zie je hier al helemaal niet zonder zo'n ding rijden. Ik geloof dat het zelfs tot een leeftijd verplicht is, maar weet dat niet zeker. Het is iig hier een normale zaak

Ik heb ook eerst een goedkope bp gehad en inderdaad... die hindert en zit niet goed.
Maar een goede kwaliteits bp zit, die daarnaast goed past (komt erg nauw) hindert absoluut niet in de bewegingen, zorgt niet voor een slechte zit en is op geen enkele manier een belemmering, ook niet met op en afstappen.

Denk dat daar ook het probleem zit. Al die slechte ervaringen en het roepen dat zo'n ding lastig is en nergens naar zit, zal veelal gebaseerd zijn op mindere bp, niet goed passende bp etc
En daarom is dat commentaar in feite niet relevant.

De stelling dat bij kinderen vaak wordt bespaard op kwaliteit/maat omdat ze in de groei zijn, zal idd wel kloppen. Ik denk ook dat dat het probleem is en niet de BP op zich.

Een bp waarmee je moeilijk kunt op of afstappen, die stijf zit, die belemmert, die zorgt voor een slechte zit en helemaal eentje die tegen de achterkant van het zadel komt (ongeacht of die een diepe zit heeft) past gewoon niet goed. Simpel.

Voor een goede BP betaal je nu eenmaal. En die koop je liever niet via het net, maar in een goede winkel, waar je kunt passen, liefst ook nog op een zadel

Roepen dat het ondingen zijn is hetzelfde als roepen dat zadels ondingen zijn omdat een aantal mensen met slecht passende zadels rijden.

Ik zie mijn buurmeisje regelmatig met een van de paarden langs komen (en ze hebben daar heel wat paarden) soms zonder zadel, zonder hoofdstel, sporadisch languit liggend op het paard, maar nooit zonder cap en bp. En daarmee is ze hier absoluut geen uitzondering.
En gezien de stunts die ze met de pony's uithaalt, geloof ik nu niet dat haar dat ding hindert.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 17:33

Maar komt het slecht passen van de bodyprotector altijd door gierigheid? Ik denk van niet. Gebrek aan kennis en hulpvaardigheid bij de verkoper. Een ouder is meestal onwetend in dat soort zaken, weet niet hoe een BP precies moet zitten. Ja, niet te groot en niet te klein, maar welke dingen je specifiek op moet letten, dat weten ze niet. En dat kan je hen ook niet kwalijk nemen.
Komt daar nog bij dat de juiste maat vinden echt nog niet zo gemakkelijk is. Waar de BP in de winkel perfect past en nergens stoort, kan dat op het paard en in beweging heel anders zijn. Ik heb het zelf al eens voorgehad met een simpele rijbroek, zat in de winkel superlekker, maar op het paard voelde ik ieder naadje en draadje.
Oplossing hiervoor: bekwame verkopers met een flinke dosis kennis en klantvriendelijkheid.

Een BP is dus zeker geen vloek, maar het verplichten om er een te dragen vind ik dan weer een stap te ver. Wil iemand hem dragen omdat die zich dan veiliger voelt, goed en laat die persoon in zijn waarde; wil iemand liever geen BP, goed en laat die persoon in zijn waarde.
Ikzelf verdraag geen BP, ik verdraag zelfs geen jas met mouwen op een paard. Het verplicht stellen van BP zou voor mij echt een bummer zijn. En om diegenen voor te zijn die zo meteen met 'maar de cap dan...'. Bescherming van het hoofd is prioritair, nummer 1.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 18:07

Gini schreef:
.... Wil iemand hem dragen omdat die zich dan veiliger voelt, goed en laat die persoon in zijn waarde; wil iemand liever geen BP, goed en laat die persoon in zijn waarde.
....

Heel veel mensen roepen inderdaad dat het veiliger "voelt". Het is veiliger ;-) Het komt zo net over dat een BP een beetje voor de bangige mensen is ofzo, dat is natuurlijk onzin. Als ik mensen paarden zie zadelmak maken zonder BP vind ik dat persoonlijk best wel dom.

En verder kan je ook wel een discussie beginnen over de kosten voor de gezondheidszorg die al die rugblessures en fracturen met zich meebrengen door het niet dragen van een bodyprotector. Dat is een andere discussie dan de houding natuurlijk. Mijn rug is inmiddels wel al een fortuin waard... <<)

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 18:13

Ik vind het een zegen. Ga er keurig rechtop van zitten, 's winters lekker warm onder mijn jas en 's zomers geen last van over een T-shirt.

Tsja, ik heb er ook 239,95 aan uitgegeven. En geen spijt! :D Lang leve de How's.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 22:25

Ik blijf erbij! Ik heb zelfs een goed passende HOW aan gehad, maar vind het gewoon echt niet fijn rijden!
Voor mij geen BP!!! En dat het veiliger is? Sorry, maar in dit geval haalt me dat niet over!!

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 22:48

Ik heb geen idee of een BP je zit belemmert. Heb er nu 1, maar nog nooit mee gereden, ga ik wel doen als ik binnenkort weer op m'n paarc stap.

Misschien belemmert het mijn zit, maar ik heb spijt als haren op m'n kop dat ik 4 jaar geleden geen BP droeg terwijl ik op m'n VP reed.