Hoe beoordeel je de spring manieren van een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:13

@nini_roosje: nee, eerst kijk ik of paard (met blote oog) 100% goed is, zo niet kijk ik al niet meer verder ;). Als hij helemaal goed is (en het liefst ook aan de maat 1.70-175, natuurlijk is dat geen must, maar ik hou van een groot paard ;)). Dan kijk ik naar het papier. Niet naar een mooi hengstenlijntje, interesseert me weinig, wel kijk ik wat de moeder gedaan heeft in sport (hoeft niks gelopen te hebben, maar dan verwacht ik wel dat ze al nakomelingen in de sport heeft lopen, meest interessante is natuurlijk vanaf M-niveau, maarja als het een jonge moeder heeft zijn de nakomelingen (als ze die al heeft) natuurlijk nog niet zadelmak. Als de merrie al ouder is, al meer veulens heeft (5 of meer en dan in de leeftijd 5jaar en ouder) die niks presteren vind ik het eigenlijk al niet interessant.
natuurlijk kijk je ook naar de grootmoeder en overgrootmoeder. Al moet de 'kwaliteit' van de nakomelingen wel in de moeder/grootmoeder al zitten, anders zit het 'goede' bloed wel erg ver weg ;).
Natuurlijk is het ook altijd mooi als je de moeder zou kunnen zien, dit is niet altijd mogelijk, zou hem er ook niet op laten staan, maar als je de kans krijgt altijd even doen :). Vaak zijn het fokmerries, en daar moet je wel doorheen leren kijken ;). (grote buik, soms wat hangend in de rug etc).
Als je gaat kopen zou ik of een veulen/onbeleerd paard kopen of een van 4 die goed zadelmak is. Zelf heb ik (als ik zou kopen) liever een onbeleerd (of zelfs veulen) waar ze nog niet aan hebben liggen klooien ;).

@svdijk: De standfoto is niet goed te beoordelen omdat het paard niet goed staat ;). Echter denk ik niet dat je vanuit stap-draf-galop foto's kan beoordelen of een paard kan springen te ja of te nee. Ik zou zeggen waag er eens een sprongetje mee. En de eerste keer en tweede en derde kan altijd tegenvallen, maar met de juiste begleiding zal dit die heus een leuk parcours kunnen springen hoor.

Ps. Overigens vind ik dat alle paarden een B parcourtje zouden moeten kunnen springen (ook dressuurpaarden) helaas zie je nog maar heel weinig allrounders.
Die uitleg van vrijspringen heb ik idd ook gezien, vind het mooi verhaal duidelijk, maar zou er geen paard op kopen ;).

Ashley5760

Re: Hoe beoordeel je de spring manieren van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:19

Waar ik me in dat filmpje veel meer aan stoor is het enorm groot en hoog afgaan... Ongelijk voor/achterbeen zegt (net zoals 'bukken') voor mij weinig.
http://www.youtube.com/watch?v=jwFFZj6z ... re=related
Het eerste paard dat je ziet vrijspringen vind men ook helemaal 'geweldig' vind er weinig aan... Ben benieuwd hoe die het doet onder de man. De schimmel onder het zadel (na ongeveer 40seconde) vind ik echter een heel fijn dier, mooi eenvoudig, 'speelt' met de hindernissen, jammer dat de ruiter hem voor tegen houdt waardoor paard rug te weinig gebruikt (verderop in het filmpje zie je zelfde ruiter met ander paard dat precies hetzelfde doet).

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:21

heb wel andere foto's.. wel ouder dan die je net zag.. maar het blijft moeilijk om een goede standfoto
te maken. De 1e is de nieuwste, de anderen zijn wat ouder. Ze is van nature wel wat onderstandig.

http://94.100.118.39/1306300001-1306350 ... _Bkic.jpeg
http://94.100.123.134/1281750001-128180 ... _akB3.jpeg
http://94.100.127.156/1220750001-122080 ... _nGao.jpeg

Ja ben ik ook van plan.. durf het alleen niet aan met mijn nieuwe dressuurzadel.. := Wil een keer
een spring of veelzijdigheidszadel lenen van iemand die redelijk op haar blijft liggen. Of denk je dat
50 cm wel kan met een dressuurzadel? (ben beetje voorzichtig..)

Een zusje en broertje zijn naar het buitenland verkocht en zijn springpaarden, een ander zusje van
haar is verkocht aan een oud-internationaal springruiter die haar had zien springen en er handel in zag.
(allen van alleen zelfde moeder)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:25

50cm kan wel met dressuurzadel, maar mij zal je het niet zien doen := Vind het verschrikkelijk dat geklap in die rug ;).
Exterieurmatig leuk dier hoor, ik denk niet dat je paarden moet 'afkeuren' voor bv springen omdat ze een dressuurnek hebben of weet ik wat ;) of een stijl achterbeen etc.
Uiteindelijk is het toch het karakter dat wint (of verliest) zo ken ik genoeg paarden die zelf kleiner zijn als de hindernis, maar zo'n drive hebben en gewoon 0 rondspringen op het hoogste niveau. Terwijl ze het eigenlijk lichamelijk gezien 'niet hebben'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:26

@colette_007: waarom vind jij de moederlijn interessanter dan de hengst? (sorry ben echt een leek op het gebied van sport paarden)

Flugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:29

svdijk86 schreef:
In mijn ogen is dit een mooie springer. Wat me alleen stoort is dat ene voorbeen die niet gelijkmatig gaat.

Mee eens of oneens? (ben ook maar een (spring)leek)

ik vind de insprongen maar droevig van dit paard, ongelijk in het voorbeen en strak van achteren. Op de oxer opent hij goed, maar vind de voorbeentechniek toch echt matig.
Overigens het hele voorstellen van dit paard. Veel te gehaast en gespannen. Vliegt maar wat op groot af.

Al zeg ik niet dat dit een slecht springpaard is (paard heeft best veel potentie, maar komt niet echt tot uiting door het voorstellen). Onder het zadel kan dit best een goed paard worden, gezien het vermogen en voorzichtigheid.

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:30

Ik lees ook even mee! Interessant!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:34

Natuurlijk moeten de hengsten (of nakomelingen) wel wat gepresteerd hebben, maar dat is bij de meeste (moeten wel goedgekeurde!)hengsten wel zo. Kijk om een laten we zeggen: concorde x animo x le mexico te krijgen is niet zo moeilijk, men neemt een le mexico merrie, dekt die met animo tot een merrie komt en dekt die weer met concorde. Heb je 'mooi' lijntje. MAAR presteren deze ook wat....
Van concorde zijn er weet ik niet hoeveel nakomelingen... En een hoop lopen in de sport en ook wel wat op het hoogste niveau...
Merries krijgen op een leven (max 20) veulens maar de meeste 'fokmerries' laten we zeggen rond de 10. Als 5 daarvan M of meer lopen, zou ik vanuit mijn optiek zeggen, dat is een 'goede'. dan is het geen 'toeval' meer. Als de merrie 10 veulens heeft en er is er 1 die leuk nationaal loopt.... Natuurlijk kan het zo zijn dat die andere 9 naar recreatie ruiters zonder wedstrijd ambitie zijn gegaan, kan inderdaad, daarom kijk ik ook naar de grootmoeder (deze heeft ook weer bv 10 nakomelingen waarvan er meerdere in de sport hebben gelopen).
Anders gezegd: ik zou geen nakomeling kopen waarvan ouders onbekend/afgekeurd zijn, of waarvan moeder/grootmoeder niks gepresteerd heeft OF geen nakomelingen van in de sport hebben gelopen (terwijl ze er wel de leeftijd voor hebben).

Ik hoef geen Grand Prix paard, ik heb geen GP ambitie (hebben de meeste ruiters denk ik niet). Wel hebben (hoop ik tenminste) de meeste ruiters de ambitie om zo hoog mogelijk wat hun zelf aankunnen te komen, op een manier dat het leuk blijft en ze het beste uit hun paard te kunnen halen, dit is bij het ene paard M en bij het andere Z of ZZ).

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:35

Nini_roosje

Omdat een ezel gekruisd met Totilas niet persee een Totilas wordt. De hengst die uitgekozen is heeft
zich wel bewezen maar het veulen kan ook op mams lijken (en die hoeft echt geen talent te hebben
om gedekt te mogen worden :P )

Flugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:37

colette_007 schreef:
Waar ik me in dat filmpje veel meer aan stoor is het enorm groot en hoog afgaan... Ongelijk voor/achterbeen zegt (net zoals 'bukken') voor mij weinig.
http://www.youtube.com/watch?v=jwFFZj6z ... re=related
Het eerste paard dat je ziet vrijspringen vind men ook helemaal 'geweldig' vind er weinig aan... Ben benieuwd hoe die het doet onder de man. De schimmel onder het zadel (na ongeveer 40seconde) vind ik echter een heel fijn dier, mooi eenvoudig, 'speelt' met de hindernissen, jammer dat de ruiter hem voor tegen houdt waardoor paard rug te weinig gebruikt (verderop in het filmpje zie je zelfde ruiter met ander paard dat precies hetzelfde doet).

Dat eerste paard zegt mij ook vrij weinig. Leuk dat hij zo hoog gaat, maar daar is hij wel mee geholpen. Wees daar maar niet bang voor. :(:)

De schimmel vind ik ook een fijn paard. Vind het een beetje een paard die het op zijn eigen manier doet (met name de voorbeentechniek en het ruggebruik, al kan dat laatste ook aan de ruiter liggen), maar daar is niks mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:37

svdijk86 schreef:
Nini_roosje

Omdat een ezel gekruisd met Totilas niet persee een Totilas wordt. De hengst die uitgekozen is heeft
zich wel bewezen maar het veulen kan ook op mams lijken (en die hoeft echt geen talent te hebben
om gedekt te mogen worden :P )

In totilas zijn geval wel :')

Maargoed, Nu snap ik het :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:42

Hahaha nini dat weet je niet.. een mooi compact veulen kan ook een lelijk paard worden
en een lelijk eendje een mooie zwaan. Toti zn nakomelingen wil ik over een jaar of 3/4 wel zien :)

Maargoed we hebben het over springpaarden..

Al ben ik wel benieuwd hoe Toti het zou doen op een sprong :=

Collete ben ik trouwens met je eens, ik ben wss niet van plan echt springwedstrijden te gaan
starten maar zou het wel leuk vinden om eens per week (mettertijd als ik een zadeltje erbij heb)
een lesje te volgen en lekker te springen ter afwisseling.

Afbeelding
Cosmeo v. Contender

Deze vind ik mooi
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 13-06-11 20:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:46

svdijk86 schreef:
Hahaha nini dat weet je niet.. een mooi compact veulen kan ook een lelijk paard worden
en een lelijk eendje een mooie zwaan. Toti zn nakomelingen wil ik over een jaar of 3/4 wel zien :)

oh ik ook hoor, maar ik doelde met name op de eisen die werden gesteld aan de merrie's die zijn kwakkie kregen, vorig jaar. Geen idee hoe het nu geregeld is met PS.

Maar nu gaan we wel wat offtopic..

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 07:07

@svdijk:
svdijk86 schreef:
Al ben ik wel benieuwd hoe Toti het zou doen op een sprong :=
:j

Cahill schreef:
Aan een standfoto kan je niet zien of een paard goed springt. Daar kan je alleen maar aan zien hoe hij staat _O-
Is een beetje lastig om te antwoorden want zet een aantal int. springers op een rij en je ziet een geméleerd gezelschap staan.

colette_007 schreef:
@svdijk: De standfoto is niet goed te beoordelen omdat het paard niet goed staat ;). Echter denk ik niet dat je vanuit stap-draf-galop foto's kan beoordelen of een paard kan springen te ja of te nee. Ik zou zeggen waag er eens een sprongetje mee. En de eerste keer en tweede en derde kan altijd tegenvallen, maar met de juiste begleiding zal dit die heus een leuk parcours kunnen springen hoor.

Als het mogelijk is, maak een foto van hoe je paard over een laag sprongetje springt (niet te hoog). Daarop zal die beter te beoordelen zijn. Overigens denk ik wel dat jou merrie geen slecht beeld zal laten zien boven een sprong!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 07:20

Mijn moeder is niet zo'n goede fotograaf.. dan ben ik een uur kruisjes aan het springen denk ik..
zal haar vragen om een keertje te filmen als toevallig een keer een sprongetje staat. :)

Ik ben zelf ook wel erg nieuwsgierig maar wou nog niet gaan springen omdat ze dressuurmatig
nog niet echt lekker erdoorheen was.

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 07:24

svdijk86 schreef:
Ik ben zelf ook wel erg nieuwsgierig maar wou nog niet gaan springen omdat ze dressuurmatig
nog niet echt lekker erdoorheen was.

Dat vind ik een hele goede van je, eerst de basis.... dan de rest!! *\o/*

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 07:29

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 08:33

Dat mist bij de meeste ruiters/paarden ook.... Basis.... Zo zonde, met een goede basis kom je zoveel verder en heb je veel meer om op terug te vallen :).
Vorige week reed ik mee met een (spring)clinic, moiesten we in uitjes en dan een oxer erachter op 2gallopsprongen...
Reden er 3mee (waaronder ik) en de andere 2 leuke meiden leuke paarden hoor maar gewoon rechtdoor 1 tempo erover was muah niet echt mogelijk... Zo zonde, het ene was nog jong paard oke, maar andere liep al wedstrijden.
Zij zijn echt niet de enige want na ons was nog een groepje (l/m/z niveau) precies hetzelfde verhaal, ongecontroleerd een hindernis aanrijden en hopen dat het goedkomt. Natuurlijk word je paard heet etc etc, ik kreeg de 2 dagen erna van iedereen complimenten wat een braaf paard... (Vorig jaar ging ik ook zo nog over de hindernissen, maar door uren trainen, basis! En dan lage! Sprongetjes en veeeel geduld komt het vanzelf :)) en kun je uiteindelijk er meer uit halen, als dat 'hete' er niet deels uitgaat krijg je gegarrandeerd een dag dat ze volledig in de stop gaan en je geen basis hebt om weer vanuit te gaan werken.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 08:48

Ja vind ik ook heel belangrijk hoor, maar in januari zat er amper een stuur op. Op been plus
hand begrenzen sturen snapte ze geen snars van.. en de hand accepteerde ze toen ook niet tot zelden.

Ze was onder het zadel absoluut niet elastisch en het enige wat ze graag deed was onder je vandaan lopen
en op 1 kant bijna naar binnen omvallen en op de andere kant naar buiten weglopen (zelfs zo erg dat ik bijna
dacht dat ze blind was aan 1 kant want ze liep gewoon echt tegen de bakrand op) is ze overigens niet hoor.

Op dat moment is het oneerlijk om veel van zo'n paard te verwachten. Nu hebben we al die problemen
niet meer en qua bespiering is ze erg vooruit gegaan. De zadelmaakster had in het begin foto's van haar
gezien en die was blij verrast hoe ze is opgeknapt in zo'n korte tijd toen we afgelopen woensdag langs
kwamen om zadels te passen. Er mag nog wat meer spier en her en der wat vet op maar het is niet meer
zo'n sprietje als het was :)

Ze is fijn en gevoelig aan het been en ze is simpel terug te rijden op mijn zit inmiddels. Hoef bijna niets op de
hand te doen behalve stelling vragen en een beetje begrenzen.

Even over Toti: Als ze worden gekeurd als denkhengst moeten ze toch zowel dressuren als springen?
Die cijfers worden toch altijd vermeld op de KWPN-site of niet? (ik verdiep me totaal niet in hengsten hihi := )

Cahill:

Zou op lage sprongen ook te zien kunnen zijn of een paard "getalenteerd" is dan? Want ze springen minder
hoog en het lijkt me dan ook logisch dat ze minder basculeren? Of zie ik dat verkeerd?

Afbeelding
Wat een knappert is Zirkoon toch (ik had het niet geraden als het niet bij de foto stond :P )

hahaha nou mijn vorige paard sprong altijd als een ezel met een noodsprong.. soms wel met 4 benen tegelijk over de hindernis
omdat ik blokkeerde. Toen ik net 14 was kreeg ik hem als B-parcours klaar maar mijn pony deed alles zelf.. en hij niet..
(pony had al jaaaaren springervaring en was meermalig Kampioen geweest met vorige eigenaresse) Ik reed het paardje
jaren later wel voorwaarts of minder voorwaarts aan, kon wel stappen tellen en ik gaf wel been maar op het moment dat
we er bijna waren raakte mijn hersens in paniek en zakte het lood in mijn schoenen.. waardoor paard dacht "baas vind het eng,
dan is het eng!" waardoor hij regelmatig 3 meter voor de sprong al afzette. hij heeft nog nooit geweigerd.. maar die angst van
vroeger zat er nog erg in.

Deze reed ik in.. maart ofzo.. aan op een kruisje omdat ze zo braaf was.. paard werd helemaal blij. Oortjes naar voren en sprong
er heel simpel overheen alsof het de normaalste zaak van de wereld was en ze iedere dag sprong. (er is niet met haar gesprongen
volgens mij.. tenminste.. ik verwacht het niet.. want haar vorige baas had geen klik met haar.. die heeft regelmatig de grond
gezien heb ik begrepen.. op buitenrit ook.. := Ik zit er afentoe zonder zadel op en rijd zelfs sinds kort af en toe een keer bitloos.
We stappen regelmatig op een dagje rust met alleen halstertje om het terrein over.

Heb ook een keer naast haar een kruisje gesprongen.. (ik eerst zij erachteraan) maar das toch wel wat gevaarlijk.. want ze
heeft best wel lange benen en staat met stappen ook wel regelmatig op mijn hakken hahahaha
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 14-06-11 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 08:53

Ik vind het een nette sprong hoor. Hoogte doet er weinig toe, het gaat er meer om hoe ze erheen lopen en reageren op de sprong/het lijntje. Hij houdt zich iets vast, maja dat kan natuurlijk ook door omstandigheden etc komen (kortom ik vind het nooit een goed beeld geven haha).
Mbt hengsten-springen-dressuur: Voor zover ik weet hoeven ze bij het KWPN niet meer 'elkaars' dingen te doen. Dressuurhengsten hoeven alleen te dressuren (kan zijn dat er sprongetje word gemaakt maar voor zover ik weet niet beoordeeld) springhengsten moeten springen, en worden ook beoordeeld op gangen maar daarvan is gallop het belangrijkste (en telt dus ook vaker als stap/draf, wat ik belachelijk vind trouwens).
Gelderse paarden moeten nog wel 'alles' doen (ook in de kar).
Het kan zijn dat toti heeft gesprongen, naar mijn weten is hij eerst in duitsland goedgekeurd? En bij de meeste stamboeken moeten ze daar nog alles doen (en terecht).

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 09:00

ps. wat ik altijd mooi vind is dat mensen zeggen ooh mijn paard heeft 1.50 gesprongen (1 hindernis achter in de wei met of zonder ruiter). Dus kan enorm goed springen... Onzin, een 1.50 parcours staat hoog ja, maar breedte is ZEKER zo belangrijk, dus rek is net zo belangrijk en dat hebben veel paarden niet/te weinig. Daarnaast bestaat een 1.50 parcours uit meer dan 10 hindernissen met de meest lastige afstanden en niet uit 1 stijl :=

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 09:24

Ja Gentle heeft een keer 1.55 gesprongen vanuit een lage bak een hogere bodem in.. en dat zo'n 4 meter
wijd, er stonden in de rijbak van die dressuurhekjes waar hij ruim overheen ging. Die was heel kort qua
ruglengte maar die had echt zo verschrikkelijk veel karakter.

Ik kwam er springmatig gewoon niet mee weg en idd net hoe we het er hier over hebben.. hij maakte zich
op de sprong niet rond volgens mij..(heb ergens in een fotoalbum wel een springfoto van 1m.. zal er
vanavond een foto van maken want heb geen scanner) maar denk dat hij bij een "echte" springruiter best
wel goed had kunnen ontwikkelen.. ik kon hem gewoon niet de steun bieden die hij nodig had om beter te
worden. Al had het geen GP springer geworden.. en ik had hem voor de dressuur.. dat hij tot 50 cm mocht
springen 1x per week was hij al hartstikke gelukkig mee :)

Bij dit paard had ik dat gevoel op dat kruisje wel (dat ze ronder werd op de sprong)
dat ze meer daalde met het hoofd en de schouders anders gebruikte.. maar dat is gevoel he... :P

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:32

Op een foto kun je een paard moeilijk beoordelen. Je kunt vaak het gebruik van de achterhand, de afdruk en het vermogen niet beoordelen op een foto.
Met losspringen kun je een paard al een heel eind beoordelen. Het geeft veel informatie, zoals afdruk, techniek, ruggebruik, vermogen, lef en voorzichtigheid.

Vaak is het zo dat een paard met veel vermogen, niet geweldig in de techniek springt. Deze hebben het vaak zo makkelijk op de sprong dat ze niet extreem hoeven bukken en hun voorbeen vaak wat open houden. Paarden met een extreme bascule en extreem goed voorbeen hebben vaak minder vermogen, ze moeten alles geven op de sprong en daarom springen ze zo.

Het is belangrijk dat een paard van de voorste paal af kan springen en vervolgen genoeg kan rekken om over de 2e paal te komen. Ik vind dat je een springpaard dus niet kan beoordelen op een triple-bar,
Bijna elk paard kan zichzelf daar overheen gooien.

Een paard mag gerust een keer een fout maken, de reactie daarna is veel belangrijker. Hij moet er dan nogsteeds met zelfvertrouwen overheen springen, maar even net wat extra's doen om zeker geen fout te krijgen. Het kan zelfs zo zijn dat als ze een fout van voor krijgen ze de sprong erna een fout van achter krijgen, omdat ze te veel van voor willen doen om geen fout te krijgen.. de keer daarna moeten ze geen fou meer maken. Als een paard na een fout precies hetzelfde over de hindernis springt is hij vaak niet voorzichtig.

De achterhand moet mooi openen, maar liever niet te overdreven uitslaan. Dat gaat uiteindelijk ongezond zijn voor de achterknieen. Ook het overdreven hoog over een hindernis vliegen is niet gezond. De beenderen gaan te grote klappen krijgen in de landing en het lichaam gaat aan alle kanten te veel oprekken.

Ik vind dit een goed springend paard. Misschien af en toe wat te ver landen, maar dat gaat in de toekomst een profijt zijn om over de brede oxers te komen, een ver springend paard moet wel goed terug kunnen springen en dat kan hij.

Dit veel bediscuseerde paard beschikt over zeel veel vermogen. hij is wel overduidelijk onnatuurlijk voorzichtig gemaakt. Ik denk ook dat dit paard uitendelijk moeite gaat krijgen met sluiten in het lichaam en terugspringen. Je kunt ook zien dat het achterbeen na de afzet naar de voorste paal van de oxer getrokken word.

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:48

Ik lees ook even mee!

Wat houdt dat eigenlijk in, ‘een goed geopende achterhand’?
En kan een paard ook té voorzichtig zijn na een fout, of geldt dat niet?
Sorry als ik er overheen gelezen heb.

Flugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:04

DebjeDopje schreef:
Ik lees ook even mee!

Wat houdt dat eigenlijk in, ‘een goed geopende achterhand’?
En kan een paard ook té voorzichtig zijn na een fout, of geldt dat niet?
Sorry als ik er overheen gelezen heb.

Als een paard de achterhand opent op de sprong betekent het dat het paard de achterbenen achter de massa beweegt in de afloop van sprong. Het paard slaat als het ware de achterbenen uit.
Zoals dit paard (en overigens ook de twee extreem springende paarden die eerder genoemd zijn): http://www.youtube.com/watch?v=64BB3sfW ... re=related

Dit paard trekt de achterbenen onder het lichaam boven de sprong, waarbij het dus hoger moet springen om de sprong te halen en een minder makkelijke landing kan maken.
http://www.youtube.com/watch?v=iQn4lhUA ... re=related