Sporen!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:19

allereerst, hier zijn al 1000 topics over.
verder maakt 't niet uit of je recreatie/B of Z ruiter bent, als je niet met sporen kan rijden moet je 't niet doen en dat heeft niet zozeer met 't niveau te maken.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 15:23

Kan me geen donder schelen of hier al 1000 topics over zijn.

Het misbruik van de spoor hangt me gewoon enorm de keel uit.

Maar ohhhhh wat is iedereen die z'n paard "voor de stoer" met sporen vooruit trapt wijs met z'n knolletje.
Achterbaks gedoe. Blergh!!!

En ik weet dat het wél vriendelijk kan, ook mét spoortje en zo hoort het!!!

Ik val hier niemand persoonlijk aan dus voel je niet aangevallen (of juist wel als je zo'n ruiter bent).

Tessabuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:23

Ik kan me wel vinden in de visie van de TS hoor..!!
Het lijkt soms meer of sporen een onderdeel van de ruiteruitrusting zijn, ongeacht of de ruiter/amazone er mee om kan gaan!
Mooier is het toch als je paard zo goed aan je been loopt dat niet nodig is (zeker B/L niveau).
Sommige kinderen vinden het erg stoer blijkbaar of denken dat het erbij hoort.. Gelukkig wordt je daar snel vanaf geholpen op de manege waar ik rij!

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:24

Maar is recreatie rijden met sporen dan altijd 'voor de stoer'? In mijn geval zeker niet....

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 15:25

druppeltje schreef:
Maar is recreatie rijden met sporen dan altijd 'voor de stoer'? In mijn geval zeker niet....

Pfff neeeeeeee. ff lezen helpt een boel ;)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:25

TanteSabien schreef:

Maar ohhhhh wat is iedereen die z'n paard "voor de stoer" met sporen vooruit trapt wijs met z'n knolletje.

Ik val hier niemand persoonlijk aan dus voel je niet aangevallen (of juist wel als je zo'n ruiter bent).

Nee, jij bent lekker bezig :') Iedereen over 1 kam scheren.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 15:26

eenitraM schreef:
TanteSabien schreef:

Nee, jij bent lekker bezig :') Iedereen over 1 kam scheren.

Dat doe ik JUIST niet!!!

Het gaat er niet om of je met sporen rijdt maar hoe en waarom!

druppeltje

Re: Sporen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:26

Dus in welk geval is het wel geoorloofd volgens jou? Als je naar recreatieruiters kijkt dan hè...

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:27

Citaat:
Is de paardvriendelijke recreatieve paardensport dan weg?
Is het zo dat de nieuwe generatie ruiters/amazones geen respect meer voor de pony word bijgebracht?

Schat, je praat jezelf het graf in <<)

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:29

Ik ben 21 en rijd voornamelijk recreatief, sinds een half jaar rijdt ik ook weleens FNRSwedstrijden. Ik reed eerst altijd zonder sporen, nu af en toe om hem "scherper" te maken op de zijgangen (zodat ik het hem makkelijker kan uitleggen, hij is namelijk pas 4). Dit betekend dus dat ik niet STANDAARD met sporen rijd, soms wel en soms ook niet. Maar als ik een butienrit ga maken heb ik absoluut geen sporen om... waar zou dit voor nodig zjin met buitenrijden??

Ik ben het met de TS eens, je moet weten hoe ermee om te gaan, en eerste paar keer instructie erbij is ook wel handig, zodat je weer hoe ze te gebruiken en niet je paard blauw te trappen.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 15:29

eenitraM schreef:
Schat, je praat jezelf het graf in
Leg uit?!

druppeltje schreef:
Dus in welk geval is het wel geoorloofd volgens jou? Als je naar recreatieruiters kijkt dan hè...

Mocht je paard totaal niet reageren op een zweepje en wel op een spoortje dan kan een spoortje in een benarde situatie uitkomst bieden. Maar dan gebruik je de spoor nog steeds niet omdat dat zo stoer is. Snap je?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:30

Staat in de openingspost.

Eerst zeg je

Is het zo dat de nieuwe generatie ruiters/amazones geen respect meer voor de pony word bijgebracht?

En dan geef je aan niemand over 1 kam te scheren.

femmy91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:31

Ik kan mij wel vinden in wat je post, ik heb zelf ook wel voor het plaatje heeel laang geleden met sporen gereden :o omdat mijn nicht die heel hoog reed het ook deed dus dan wou ik het ook |( maar ben nu ouder en wijzer :P

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:32

Helemaal, dat is precies mijn situatie namelijk :D. Sowieso ken ik maar weinig mensen die voor de stoer met een spoortje rijden, maar dat is misschien meer mijn omgeving. Ik zie wel vaak genoeg mensen met de meest scherpe bitten buitenrijden, en dan zonder cap. Daar kan ik ook met mijn hoofd niet bij, maar daar gaat dit topic niet over gelukkig :).

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:33

Ja ik ben 17, rij recreatief ook met sporen...
Maar of dat nou zo erg is, mijn sporen raken alleen de buik als ik mijn hakken optrek.
Dus niet als ze gewoon loopt, ze is vroeger altijd met sporen gereden, want door 'misbruik' van de zweep, vliegt ze de bak door als je er ook.maar 1 wil pakken.

Dus is dat nou zo erg?

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 15:34

eenitraM schreef:
Staat in de openingspost.

Eerst zeg je

En dan geef je aan niemand over 1 kam te scheren.

Zijn dit geen vragen die zich in je hoofd mogen afspelen dan?
Het valt me op dat er steeds vaker misbruik word gemaakt van een spoortje en aangezien ik alleen maar buiten riij en het dus alleen maar buiten zie dan zijn deze vragen toch logisch?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:34

Misschien eens verder kijken dan je neus lang is?

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:35

Ik kan me er ook zo aan ergeren als mensen, of eerder kinderen met sporen rijden. Natuurlijk zijn er kinderen die op het paard geboren zijn, maar zoals hier al eerder gezegt is in het topic. Kinderen hebben over het algemeen niet zo'n stil been, en als je dan met sporen rijdt kan het paard afstompen op het been/spoor.
Het oogt mij ook dat veelal kinderen/ beginnende tieners het leuk vinden om met sporen te rijden omdat het bij het "plaatje" hoort.
Er zijn echter altijd uitzonderingen, hoor jij bij zo'n uitzondering en heb je een andere reden dan "Omdat ik het stoer vind" Dan denk ik niet dat je je aangevallen hoeft te voelen door de TS.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 15:35

eenitraM schreef:
Misschien eens verder kijken dan je neus lang is?

Dat doe ik hoor.maak je daar maar niet druk om.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:36

ik heb niet alles gelezen sorry...

ik ga volgende week mijn eerste lesje met sporen rijden (kleinste die er zijn)
ik ben 15 jaar oud ik rijd nu bijna 5jaar(over 2mnd) ik heb nu 3 jaar een eigenpaard (2jr haffie moest helaas weg, reed ik zoms met zweep) (nu een oldenburgerx tuiger)

Ik ga er mee rijden omdat mijn paardje bang is voor de zweep en omdat hij door zijn buiten schouder heen loopt, waardoor mijn instuctise en ik hem daar in willen corrigeren. Bij zommige overgangen mag hij net even actiever zijn achterhand gebruiken, dus voor de verfijning willen wij een spoortje gaan gebruiken. Ik doe het ook alleen met begeleiding omdat ik het zelf nogal spannen/eng vind.

Ik doe het ook alleen onderbegeleiding en omdat mijn instuctise zegt dat ik er klaar voor ben, en omdat ik een net stil liggend onderbeen hem, en met mijn kuiten aandrijf , en niet met mijn hielen. dat zegt mijn instuctise.

Ik heb een gevoelig paardje, dus als ik iets verkeerd doe zal hij het laten merken, en ik zal het de eerste keren echt niet zonder begeleiding doen...

dus ik denk eerlijk gezegt ook dat het aan de persoon zelf ligt, en aan de begeleiding die wij ruiters krijgen.
van mening ben ik dat de meiden in het openings topic gewoon ''''hardleers'' zijn en zich zelf willen bewijzen tegen over anderen mensen.
Laatst bijgewerkt door JamieShanin op 10-06-11 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:36

Hier ook iemand die sporen gebruikt en geen Z rijdt........ Iets mis mee? Nee hoor, mits je ze goed gebruikt.

En nee naar buiten gebruik ik ze niet, en met het toekomstige springen (denk ik) ook niet.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 15:37

BertBaley schreef:
Hier ook iemand die sporen gebruikt en geen Z rijdt........ Iets mis mee? Nee hoor, mits je ze goed gebruikt.

En nee naar buiten gebruik ik ze niet, en met het toekomstige springen (denk ik) ook niet.

Juist.Dat is nou precies waar het om draait en dat gebeurd helaas veel te weinig.

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:38

Dat ben ik met je eens! :j

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:38

:') het kan jou geen donder uitmaken dat hier al 1000 topics over zijn, maar als ergens als meer topics over zijn heeft 't geen nut om er nog 1 op te starten.
overigens

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:39

TanteSabien schreef:
BertBaley schreef:

Juist.Dat is nou precies waar het om draait en dat gebeurd helaas veel te weinig.

Ohja?

Knap dat je het zo snel kunt beoordelen. Ik bedoel, als je alleen maar buiten rijdt :+