Balans.. vanuit het paard? Of.. vanuit de ruiter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:13

svdijk86 schreef:
Dan is dus iedereen op bokt het met me eens?

Dus iedereen zit hier correct en zijn paard loopt op 4 benen? (als ik op HAW kijkt kan ik weinig
van zulke topics vinden namelijk terwijl ze wel vinden dat hun paard fijn loopt.

Waar blijven die mensen dan?

En wat als deze mensen hier gaan reageren? Ga jij ze dan, zoals je zelf zegt, door middel van positieve feedback proberen te verbeteren? Ik geloof dat dat via foto's sowieso een kansloze bedoeling is. Dan daarbij heb jij, aldus je eigen post,op het moment zo'n voorbeeld paard en is jouw houding en zit zoals die uit het boekje, dat daar maar weinig mensen aan kunnen tippen. Ik zou jou wel eens in de ring willen hebben, dat moet dan haast wel resulteren in 75% of meer.

Wat ik hiermee wil zeggen: je posts komen op mij niet over als een weerspiegeling van de realiteit. Je geeft aan dat je paard opeens als een zonnetje loopt wanneer je je beugel een half gat verlengt. Het contrast is dan wel erg groot ( i m o overdreven) waardoor ik me afvraag of je dan andere dingen (rijtechnisch) niet hebt veranderd na het verstellen van je beugelriem.

Natuurlijk moet een ruiter in evenwicht en onafhankelijk kunnen zitten maar de manier hoe jij het nu beschrijft is voor 98% onhaalbaar. Die 2% die dat wel kan, dat zijn gewoonweg echte talentvolle ruiters. Mocht jij tot deze categorie behoren, dan wil lk je van harte feliciteren en verder alle geluk in de toekomst wensten met jouw paardensportcarriere....

S_en_Z

Re: Balans.. vanuit het paard? Of.. vanuit de ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 06:44

Ik heb later in een andere post duidelijker aangegeven welk type mensen ik daar precies mee bedoel.
Heb het namelijk niet over de medemensen die gewoon graag willen leren en het lastig vinden maar wel
weten hoe het in theorie is.

Heb het over de mensen die het niet met me eens zijn, die dat ook ZEGGEN. (heb ik het ook over gehad)

En over die stijgbeugel heb ik echt niet overdreven. Paard is gewoon heel erg gevoelig... en ik voel het ook
na het indoen van mijn beugels of ik ongelijk zit en of mijn zadel iets scheef zit door het opstappen.

Dan heb ik niets rijtechnisch veranderd. Oh.. 75% Nou.. dat zal wel niet. Dit paard moet nog voor het eerst
in haar leven gestart worden. En al gaan we straks snel nemen we voor de training toch onze tijd :)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 07:41

Robin09 schreef:
Ruiter en paard moeten alles samen doen

Een paard is in evenwicht, een ruiter dient in balans te zitten.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 09:13

svdijk86 schreef:
Ik hoor heel vaak.. "je zit komt later wel, eerst moet je paard op 4 benen lopen"

Nu wordt ik zelf dagelijks geconfronteerd met het feit.. dat als IK balans mis
(en dan zijn dat vrij simpele dingen.. IETSJES doorknikken aan 1 kant in de heup,
iets teveel mee"hangen" in een volte) dat mijn paard daar al heel snel op reageert
door tegen te hikken in lengtebuiging/aanleuning/onderzetten van het achterbeen.

Als ik bijv. mijn knieen aanklem is er geen land met mijn paard te bezeilen. Leg ik
mijn benen los aan mijn paard en maak ik me recht en lang kan ik haar met bijv.
helemaal geen verbinding alle kanten op rijden en sturen zonder dat zij uit balans
is.

Gisteren heb ik meerdere zadels gepast, bij 1 was het zweetblad te lang en moest ik
mijn benen teveel naar achteren leggen om goed in de kniewrong te passen.
Mijn paard liep gelijk rommelig. Bij praktisch alles.. Ik zit op een zadel met de rechte
kniewrongen (voor mijn benen) en ze wiebelen dan dus wat teveel en om steun te zoeken
ga ik mn benen "optrekken" dan is er weinig fijns aan het paard.

Toen zat ik op 2 zadels, 1 wat krap (beetje gedwongen, zat echt VAST aan het zadel met
doorzitten) waar ze super lekker onder bleef lopen. De ander was toch wat "groter" maar daar
kon ik fijn op doorzitten en mijn benen lagen mooier aan dat zadel vond ik (reed er zo mee weg
zeg maar) en toen liep het paard als een zonnetje.

Ik denk wel degelijk dat je eigen zit goed moet zijn (stabiel en onafhankelijk) voordat je
kunt verwachten dat het voor je paard ook MOGELIJK is om op eigen benen te blijven lopen.

Hoe denkt de rest van bokt hierover?

Het op "eigen benen" laten lopen, heeft er ook mee te maken dat de ruiter het paard niet "dwingt" in een bepaald "frame"
Dat "frame" komt vanzelf als aan de basis-voorwaarde voldaan is om het paard in de gelegenheid te stellen op "eigen benen" te lopen.

Balans van ruiter en paard is een wisselwerking.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 10:09

Citaat:
Het op "eigen benen" laten lopen, heeft er ook mee te maken dat de ruiter het paard niet "dwingt" in een bepaald "frame"
Dat "frame" komt vanzelf als aan de basis-voorwaarde voldaan is om het paard in de gelegenheid te stellen op "eigen benen" te lopen.

Een paard moet op zijn eigenbenen leren gaan, het kan al op zijn eigen benen lopen binnen een half uur na de geboorte.
Balans is een fenomeen dat alleen betrekking heeft op de zit van de ruiter, evenwicht is dat bij een paard.
Dat woord balance is gekomen uit de vertalingen naar en van het Engels heeft niets met het paard te doen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 10:19

Professor schreef:
Citaat:

Een paard moet op zijn eigenbenen leren gaan, het kan al op zijn eigen benen lopen binnen een half uur na de geboorte.
Balans is een fenomeen dat alleen betrekking heeft op de zit van de ruiter, evenwicht is dat bij een paard.
Dat woord balance is gekomen uit de vertalingen naar en van het Engels heeft niets met het paard te doen.

Op "eigen benen" leren gaan inclusief met ruiter.
Daar gaat dit topic volgens mij over :j

Balans is synoniem voor evenwicht.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 10:30

Citaat:
Op "eigen benen" leren gaan inclusief met ruiter.
Daar gaat dit topic volgens mij over :j

Balans is synoniem voor evenwicht.

U heeft dus dan nog niet begrepen dat een paard moet leren gaan.
En niet moet leren lopen. En in de taal is balans een synoniem, alleen in de paardentaal helaas voor u iets anders.
U pocht erop dat u zoveel gelezen heeft maar u heeft dan wel deze dingen overzien.
Men zit in balans, het paard gaat in evenwicht. En dit is bewust zo gekozen om deze dingen niet door elkaar te halen. Een paard kan in evenwicht gaan onder de ruiter wanneer de ruiter zijn balans kan houden.
Anders zit de ruiter het paard in de weg.
Het is van groot belang dat men dingen als deze niet door elkaar haalt, de paardentaal is niet gelijk aan die van de taal. Een voorbeeld is: Durchlässigkeit dit woord bestaat in de normale omgangstaal niet, wel Durchlässig wat doorlatend betekent.
En zijn er talloze uitdrukkingen die afwijken.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 10:18

Ik heb 1 paard met artrose die ik al 20 jaar heb en (nog steeds) rij. Die moet je echt rechtrichten (voor elk paard belangrijk maar vanwege haar medische problemen nog belangrijker). Dus ik was in de veronderstelling dat mijn houding ook wel goed was. Dit paard is echter natuurlijk al jaren onder het zadel, en kan mijn gedachten lezen.

Nu ben ik sinds 6 wkn met mijn net ingereden paard bezig, 2x per week les zo'n beetje en mijn instructrice gaf dus precies aan dat ik mijn rechter schouder veel te veel naar voren laat hangen en mijn rug vanuit mijn bekken gedraaid is, en dsu niet zo recht zit als ik dacht :D . Nu heb ik al jaren veel rugpijn, zoveel dat ze me ooit in een revalidatiekliniek wilden opbergen. Ik slik veel pijnstillers e.d. en de kraker zegt precies hetzelfde als mijn instructrice }>

Man...wat wordt je geconfronteerd met jezelf met zo'n jonkie die nog geen gedachten kan lezen! ze liep dus over mijn slechte kant weg...inmiddels weet ik dat ik voor MIJN gevoel overdreven mijn rechter schouder naar achteren moet dragen (oefen dit nu ook "droog" zonder paard ;) ) om recht te zitten. Ik moet dus eerst mezelf rechtrichten, mijn paard heeft meer talent dan ik :D

Je gaat zitten, lopen en staan naar je pijn over de jaren, iets wat ik wel wist maar ...als het mijn rijden gaat beinvloeden dan is de motivatie pas echt groot om er iets aan te doen. Te paard lukt het me nu wel goed, mezelf recht te richten :D maar ik moet dat dus in alle situaties doen..en dat valt nog niet mee.