Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
setteke schreef:Nou JPS, zo fijn vind ik die samenvatting niet, het lijkt wel een drieluik van een aantal posters.
quadripes schreef:@frie87: bedankt. ik ben er zelf nog niet helemaal tevreden over, maar ik krijg het op dit moment niet duidelijker uit mijn toetsenbord...
toch nog een aanvulling: Podhajsky schrijft ergens in zijn 'My horses, my teachers' dat het in feite zo is dat je niet het paard 'aan de teugel' moet rijden, maar 'aan het bit' en ik vind dat een heel duidelijke verwoording van wat er in feite de bedoeling is in de klassieke dressuur.
de handen zijn zo belangrijk in de dressuur, daarmee 'maak of breek' je eigenlijk wat je doet met je paard.
(en dan niet vanwege het 'druk zetten' maar juist de ontspanning die zo moeilijk is - een te trage (harde) hand breekt alles af wat er van achteren is opgebouwd, een te harde hand zorgt dat het paard achter de teugel duikt en zich oprolt, de aanleuning wordt niet fijn maar onstabiel, enz)
en als je helemaal geen contact maakt met het bit, dan komt de achterhand weer niet mee.
xmarliez schreef:Maargoed zo'n samenvatting stelt niets voor, hoe vaker je bepaalde dingen terug leest hoe meer je ze van een andere kant gaat zien en begrijpen
quadripes schreef:cherie: dressuur is toch niets anders dan oefeningen rijden om een paard in zijn geheel los te werken en te gymnastiseren dus alle weerstanden op te lossen?
en 'van achteruit alles oplossen' is lekker een vage term. je kunt niet alleen maar 'van achteruit' alles op lossen, want zodra je aan de voorkant niet inwerkt, gaat die energie verloren en zal het paard alleen maar harder gaan of uitwijken over de schouder enz.
vandaar dat je zelfs als je eenhandig rijdt, altijd nog verbinding hebt met de mond. pas als het paard een perfecte zelfhouding heeft bereikt, zou je zonder handen kunnen rijden, maar dan alleen nog in momenten en niet een uur lang bijvoorbeeld. een oefening als de piaffe zou bijvoorbeeld wel kunnen omdat het paard dan het gewicht meer op achter heeft. in andere oefeningen gaat dat weer niet. en dat is dus alleen met een klassiek opgeleid en volledig opgeleid hogeschoolpaard mogelijk.
voor die tijd kan dat gewoonweg niet, en iedereen die dat wel pretendeert, heeft niet in de gaten dat zij in feite het paard niet verzamelen, maar gewoon langzaam laten gaan.
je kunt niet starten met het eindpunt, hoe graag je dat ook zou willen.
setteke schreef:Aanvullende hulpen zijn ook hulpen. Hoe je ze ook interpreteert, het een kan niet zonder het ander.
Tuurlijk wil je zo min mogelijk handgebruik, maar tevens zo min mogelijk been en zithulpen.
Onzichtbare hulpen, dat is toch waar dressuur om draait?