Klassieke rijkunst [deel 2]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 09:32

@frie87: bedankt. ik ben er zelf nog niet helemaal tevreden over, maar ik krijg het op dit moment niet duidelijker uit mijn toetsenbord...

toch nog een aanvulling: Podhajsky schrijft ergens in zijn 'My horses, my teachers' dat het in feite zo is dat je niet het paard 'aan de teugel' moet rijden, maar 'aan het bit' en ik vind dat een heel duidelijke verwoording van wat er in feite de bedoeling is in de klassieke dressuur.

de handen zijn zo belangrijk in de dressuur, daarmee 'maak of breek' je eigenlijk wat je doet met je paard.

(en dan niet vanwege het 'druk zetten' maar juist de ontspanning die zo moeilijk is - een te trage (harde) hand breekt alles af wat er van achteren is opgebouwd, een te harde hand zorgt dat het paard achter de teugel duikt en zich oprolt, de aanleuning wordt niet fijn maar onstabiel, enz)

en als je helemaal geen contact maakt met het bit, dan komt de achterhand weer niet mee.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 09:47

setteke schreef:
Nou JPS, zo fijn vind ik die samenvatting niet, het lijkt wel een drieluik van een aantal posters.

Je mag me best mee helpen en er informatie in stoppen die van andere (zinvolle) posters komen. Ik heb er in gezet wat ik interessant genoeg vind om in zo'n samenvatting te zetten. Een leidraad van het topic, dus posts van de meest informatieve posters. En dat zijn er inderdaad niet zo veel... maar ik hou je niet tegen om er andere posts van andere posters in te verwerken.

Fijn dat iedereen de samenvatting fijn vindt, ik zal hem zo snel mogelijk aanvullen.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 09:49

quadripes schreef:
@frie87: bedankt. ik ben er zelf nog niet helemaal tevreden over, maar ik krijg het op dit moment niet duidelijker uit mijn toetsenbord...

toch nog een aanvulling: Podhajsky schrijft ergens in zijn 'My horses, my teachers' dat het in feite zo is dat je niet het paard 'aan de teugel' moet rijden, maar 'aan het bit' en ik vind dat een heel duidelijke verwoording van wat er in feite de bedoeling is in de klassieke dressuur.

de handen zijn zo belangrijk in de dressuur, daarmee 'maak of breek' je eigenlijk wat je doet met je paard.

(en dan niet vanwege het 'druk zetten' maar juist de ontspanning die zo moeilijk is - een te trage (harde) hand breekt alles af wat er van achteren is opgebouwd, een te harde hand zorgt dat het paard achter de teugel duikt en zich oprolt, de aanleuning wordt niet fijn maar onstabiel, enz)

en als je helemaal geen contact maakt met het bit, dan komt de achterhand weer niet mee.

Heel duidelijk verwoord!
Dat is vaak zo moeilijk: het op tíjd kunnen openen van de hand. Leren "voelen dat het eraan gaat komen", waardoor je niet te laat bent. Dit kan alleen vanuit een goed ontwikkeld rijkunstig gevoel. Hier is de gehele communicatie op gebaseerd.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 09:51

;) zijn we weer :D

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 10:03

Citaat:
Fijn dat iedereen de samenvatting fijn vindt, ik zal hem zo snel mogelijk aanvullen.
[/quote]
Ja complimenten hoor Xmarliez, en ieder die het vervelend vindt dat er een aantal mensen vaak in staan
kan zelf wellicht de moeite nemen zo'n inhoudelijk stuk te schrijven.. ;)

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 10:05

Marlies, dat je er ueberhaupt zin in hebt om zoiets te doen... pfff.... maar volgens mij staan er ook veel herhalingen in het topic en in dit topic zal er waarschijnlijk ook weer veel herhaling optreden. uiteindelijk draait het namelijk om dezelfde dingen, telkens.

op de juiste manier aanleuning verkrijgen, halve ophoudingen maken en om de juiste redenen en op de juiste manier de oefeningen rijden.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 10:12

Het gaat me meer om het feit dat niet 100 duizend dingen aangehaald worden die daar ook aangehaald werden. En als mensen een vraag hebben kunnen we die sneller naar de openingspost verwijzen, zoals bijv het stukje over de halve ophouding om maar even iets te noemen. Dat scheelt weer een hoop typwerk en zo hoeven we niet telkens van het onderwerp af te wijken waar we over aan het praten waren.
Hoe vaak is er in het vorige topic al gezegd 'lees even terug'.

Maargoed zo'n samenvatting stelt niets voor, hoe vaker je bepaalde dingen terug leest hoe meer je ze van een andere kant gaat zien en begrijpen :D

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 10:13

ja zo'n samenvatting scheelt met name Professor een hoop typwerk (en frustratie) denk ik :D :D

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 10:48

:wave:
Ben blij dat er weer een nieuw topic is!
Goed dat je een samenvatting aan het maken bent van het eerste topic Marlies, deze zou voor vrijwel iedere bokker nuttig kunnen zijn. Ga hem later lezen, nu eerst richting paard!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:08

Ook weer van de partij. Meestal meelezen, af en toe posten. Goed idee van die samenvatting. Zo gaat het niet verloren. Pas wel op met hem aanvullen, want als ie te groot wordt, is het misschien niet meer zo toegankelijk. ;)

vosroy

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:44

Ik doe weer mee.

Super Marlies, je samenvatting

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:47

En ik ben er ook weer. Handig, die samenvatting.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:54

Ik ben heel benieuwd hoe lezers en posters over onderstaand stuk tekst denken en het interpreteren.

"De algehele nageeflijkheid van het paard of het gemis daarvan voelt men steeds in de hand.
Waar zich ook weerstanden voordoen, in de achterbenen, lendenen, rug, hals of nek, men voelt deze weerstanden in de hand.
De nageeflijkheid van het kaakgewricht is derhalve de manometer voor de algehele nageeflijkheid van het paard.
Voor de kundige ruiter komt het er nu op aan, indien hij die weerstanden voelt, OEFENINGEN te vinden, waardoor die weerstanden worden opgeheven om zodoende te trachten de algehele nageeflijkheid te bereiken"

Zoals ik het interpreteer, zijn er dus de oefeningen om de "weerstanden" van het paard op te lossen.
De oefeningen zijn al beschreven in het vorige topic.
Als een paard meer gegymnastiseerd is geworden door alle oefeningen die de "klassieke" rijkunst bevat, zal het paard geen "weerstanden" laten zien en/of laten voelen in de hand van de ruiter.

Als een paard correct van achter naar voor gereden wordt, een paard correct op zit en been van de ruiter reageert, is van achteruit nl alles op te lossen.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 12:42

xmarliez schreef:
Maargoed zo'n samenvatting stelt niets voor, hoe vaker je bepaalde dingen terug leest hoe meer je ze van een andere kant gaat zien en begrijpen :D

Hartelijk dank voor je inzet marliez.

Idd, naar mate je zelf groeit, lees je dingen ook met andere ogen.
Zelf heb ik dat met Steinbrecht. Niet doorheen te komen toen ik er voor het eerst aan begon. Door de jaren heen steeds weer erbij gepakt om te raadplegen of dingen van zijn kant nog eens verduidelijkt te zien.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 13:02

cherie: dressuur is toch niets anders dan oefeningen rijden om een paard in zijn geheel los te werken en te gymnastiseren dus alle weerstanden op te lossen?

en 'van achteruit alles oplossen' is lekker een vage term. je kunt niet alleen maar 'van achteruit' alles op lossen, want zodra je aan de voorkant niet inwerkt, gaat die energie verloren en zal het paard alleen maar harder gaan of uitwijken over de schouder enz.

vandaar dat je zelfs als je eenhandig rijdt, altijd nog verbinding hebt met de mond. pas als het paard een perfecte zelfhouding heeft bereikt, zou je zonder handen kunnen rijden, maar dan alleen nog in momenten en niet een uur lang bijvoorbeeld. een oefening als de piaffe zou bijvoorbeeld wel kunnen omdat het paard dan het gewicht meer op achter heeft. in andere oefeningen gaat dat weer niet. en dat is dus alleen met een klassiek opgeleid en volledig opgeleid hogeschoolpaard mogelijk.

voor die tijd kan dat gewoonweg niet, en iedereen die dat wel pretendeert, heeft niet in de gaten dat zij in feite het paard niet verzamelen, maar gewoon langzaam laten gaan.

je kunt niet starten met het eindpunt, hoe graag je dat ook zou willen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 13:17

meld zich even aan

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 14:25

quadripes schreef:
cherie: dressuur is toch niets anders dan oefeningen rijden om een paard in zijn geheel los te werken en te gymnastiseren dus alle weerstanden op te lossen?

en 'van achteruit alles oplossen' is lekker een vage term. je kunt niet alleen maar 'van achteruit' alles op lossen, want zodra je aan de voorkant niet inwerkt, gaat die energie verloren en zal het paard alleen maar harder gaan of uitwijken over de schouder enz.

vandaar dat je zelfs als je eenhandig rijdt, altijd nog verbinding hebt met de mond. pas als het paard een perfecte zelfhouding heeft bereikt, zou je zonder handen kunnen rijden, maar dan alleen nog in momenten en niet een uur lang bijvoorbeeld. een oefening als de piaffe zou bijvoorbeeld wel kunnen omdat het paard dan het gewicht meer op achter heeft. in andere oefeningen gaat dat weer niet. en dat is dus alleen met een klassiek opgeleid en volledig opgeleid hogeschoolpaard mogelijk.

voor die tijd kan dat gewoonweg niet, en iedereen die dat wel pretendeert, heeft niet in de gaten dat zij in feite het paard niet verzamelen, maar gewoon langzaam laten gaan.

je kunt niet starten met het eindpunt, hoe graag je dat ook zou willen.

Quadripes,
Het is geen vage term "van achteruit, alles oplossen", maar juist de essentie van het paardrijden.
Als een paard dan harder gaat of uitwijkt over de schouder, zijn de hulpen niet goed gedoseerd.
En is de zit/been-coördinatie niet goed afgestemd op elkaar.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 15:37

cherie, ik begrijp niet waarom je nog steeds in dit topic bent als je de basis van de klassieke dressuur, namelijk de verschillende soorten teugelwerking en de halve ophouding niet accepteert. dan zijn we toch vrij snel uitgepraat, want dan komen we telkens op een zijspoor terecht dat niets met klassieke dressuur te maken heeft.

hoe voorkom jij dan met alleen je zit en been dat een paard over de buitenschouder valt?

hoe voorkom jij dan met alleen zit en been dat je paard harder gaat?

hoe rijd jij dan een schouderbinnenwaarts of een traversale?

en dan zou ik graag eens een exacte beschrijving willen van wat je dat precies doet.

een paard is meer dan alleen de achterhand.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 17:00

Fijn dat het topic er is en fijn xMarliez dat je samenvatting is gepost bij de opening. Bedankt voor het werk ik ga het zeker nog een keer lezen. Ik meld me dus ook weer in de hoop dat we er met zijn allen een leerzaam klassiek topic van gaan maken. :9 Ik heb weer bekende namen langs zien komen.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 17:37

Chapeau Marlies! Dit vergt veel tijd, tijd die de meesten waarschijnlijk niet hebben, net als jij.
Maar jij doet het toch maar, waarschijnlijk vanuit een passie, neem ik aan, zodat deze kennis bewaard blijft...!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:16

Ik lees toch ook maar weer mee, leuke samenvatting Marlies!

Misschien is het een leuk idee om eens wat filmpjes van training te laten zien. Wat men doet, waarom, wat men probeert te bereiken etc. Foto's en filmpjes van opgeleide paarden zijn leuk, maar de weg erheen is een stuk interessanter :j
De opbouw van het losrijden bijv., of een longeer training, kan iemand daar niet eens filmpjes van maken. Lijkt me leuk om te zien hoe iedereen dat aanpakt :)

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 20:39

Is hier iemand bekend met de huidige opleiders in heer von Neindorffs reitinstitut in Karlsruhe?
Vlgs de site Axel Schmidt en Armin Dietrich.
Loont het de moeite daar geschiedenis te snuiven en wat lessen te genieten?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 20:59

setteke schreef:
Aanvullende hulpen zijn ook hulpen. Hoe je ze ook interpreteert, het een kan niet zonder het ander.
Tuurlijk wil je zo min mogelijk handgebruik, maar tevens zo min mogelijk been en zithulpen.
Onzichtbare hulpen, dat is toch waar dressuur om draait?

Er zijn zithulpen, beenhulpen en teugelhulpen.
De stem en de zweep zijn aanvullende hulpen.
Men heeft samenwerkende hulpen, die diagonaal en lateraal gegeven kunnen worden en ook een combinatie hiervan.
Het hulpen repertoire is afgestemd op de biomechanica van zowel paard als mens en dit is juist het mooie, dat men zich hoeft te verstellen om een hulp of hulpen te geven en ze wanneer goed gegeven en gedoseerd direct uitwerken op de biomechanica van het paard.

En allemaal de groeten van mij, was een paar daagjes onderweg.
Fijn dat dit topic er is, en hopelijk nog lang, en wie vragen heeft die stelt ze maar.
Vind het enorm goed dat men een samenvatting heeft gemaakt van het topic, en bedankt voor diegene die die moeite genomen heeft, chapeau.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 21:39

ik ga deze zomer naar Von Neindorff, ik zal eens kijken hoe het daaraan toe gaat. vriendin gaat daar tijdje werken.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 21:59

quadripes schreef:
ik ga deze zomer naar Von Neindorff, ik zal eens kijken hoe het daaraan toe gaat. vriendin gaat daar tijdje werken.

Ben benieuwd!