Liever te diep of met het neusje eruit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 13:58

Sandra5002 schreef:
Goed diep en rond tijdens het losrijden is hartstikke belangrijk. wat een nu om het paard met t hoofd erruit te laten lopen dan kan je ze nooit loskrijgen in het begin van de training

Wat een onzin..
Ik geloof er niet in dat een paard dan losser wordt.
Ja misschien is het schijn dat ie lichter is in de mond of weetikveel wat maar de rest van het lichaam wordt er echt niet losser van.
Dan krijg je paarden die lopen als op je ava, uitgestrekte draf waar het achterbeen heel ver achterblijft.

Sandra5002

Re: Liever te diep of met het neusje eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 14:00

paarden worden er wel losser van als je goed diep over de rug rijd. ze lopen door de rug gooien hoger op komen ook met het achterbeen erbij. als je een paard hebt die er net niet doorheen is lopen ze vaak met een weggedrukte rug.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 14:01

@Saskiakefie, het is bewezen dat als je laag en rond rijdt, de rug omhoog komt, en dit bevorderlijk is voor de rugspieren (natuurlijk zijn er extremen, rollkur verhalen, maarja TE is nooit goed ;)).
Zelf rijd ik in training veel LDR, maar af en toe ook wat 'hoger' ingesteld.
Ik rij thuis weinig met het neusje eruit, dit doe ik op (dressuur) wedstrijd wel :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 14:02

Wanneer een paard te diep komt is de nageeflijkheid niet op de juiste manier verkregen.
Je doet dan dus iets fout.
Sommige paarden kruipen te diep om dat ze et moeilijk vinden om hun lange rugspier correct te ontspannen, maar dit moet ten alle tijden gecorrigeerd worden.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 14:05

Eens met Air. Een paard gaat ZELF nageeflijk lopen als jij hem goed van achter naar voren rijd en hij ontspannen is, ga niet aan de teugels komen om hem rond te krijgen. Een paard dat uit zich zelf te diep loopt dan gaat er inderdaad iets niet goed. En dan heb ik het over de dressuur waarbij je een paard sterker en gezonder maakt voor het dragen van een ruiter en niet om in de sport te presteren.

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 15:41

Ik zie liever lang laag met neus eruit. Goed aan het been en juist tempo.
Ik zie genoeg mensen rijden op de manier "diep". En dan het liefst nog een uur lang lekker je paard laten hobbelen achter de loodlijn.
Ik vraag mij werkelijkwaar af of dit op een 'foute' (wat helaas tevaak gebeurd, men ziet iets en wil het ook zo doen)manier niet erg belastend is voor het paardenlichaam.
Denk aan b.v. artrose in de nek en rugwervels en/ of kissing spines

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 15:49

nitouche schreef:
Ik zie genoeg mensen rijden op de manier "diep". En dan het liefst nog een uur lang lekker je paard laten hobbelen achter de loodlijn.
Ik vraag mij werkelijkwaar af of dit op een 'foute' (wat helaas tevaak gebeurd, men ziet iets en wil het ook zo doen)manier niet erg belastend is voor het paardenlichaam.

Zo kan ik het ook brengen. Ik zie juist niet graag die mensen die allemaal denken dat ze zo goed voorwaarts neerwaarts rijden, maar waarbij ondertussen het paard totaal niet mee kan komen met het achterbeen, daardoor compleet op de voorhand valt en uit elkaar loopt...welkom artrose in de benen en peesblessures!

Nitouche, ik neem jou nu even als voorbeeld, ik bedoel je absoluut niet persoonlijk aan te vallen!
Maar ik word zo moe van mensen die maar blijven roepen 'hij moet de neus er meer uit' of 'hij moet lager met zijn hoofd'. Leer nou eens kijken naar je paard! Heel veel paarden worden zogenaamd vwnw gereden, maar trekken dat lichamelijk helemaal niet. Andere paarden worden helemaal rond gereden, en redden dat niet. Paarden zijn zo vreselijk verschillend. Waarom wil men een kort paard met minimaal achterbeengebruik persé vwnw, of erger, rond en diep rijden? Rijd zo'n dier nou eens lekker met de neus eruit op een normale hoogte en niet met de kop ter hoogte van zijn knieën, daar kan zo'n paard niets mee. En waarom moet een paard met een fantastisch achterbeen en bijbehorend lichaamsgebruik, persé voor de loodlijn...ik snap het niet.
Je kan een paard ook losrijden in een hogere hoofdhalshouding (ja echt!) maar ook vastrijden in het vwnw. Kijk naar je paard, naar de beweging, en bedenk je in welke houding je hem binnen zijn eigen mogelijkheden kan verbeteren.

Zo, frustratiemodus uit!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 16:13

Omdat de bouw van een paard dan mag verschillen, maar de biomechanica niet.
Flink op de voorhand is GEEN voorwaarts neerwaarts, terwijl te diep altijd te diep blijft.

Te diep betekend dat er iets niet klopt. Ieder paard zal bij de juiste nageeflijkheid op of net voor de loodlijn komen.

Artrose in de benen en peesblessure's komen veel vaker van het niet rechtrichten van het paard waardoor 1 voorbeen en 1 achterbeen veel meer belast worden.

En te diep en op de voorhand zie ik zo'n 98% van de tijd bij paarden die te diep lopen. :+

Voorwaarts-neerwaarts is overigens iets wat het hele rijden doorblijft.
Zelf bij paarden in het Z en hoger. En dna hebben die paarden van hunzelf echt wel een goed achterbeen, alleen heb je daar niks meer aan als je in een houding gezet wordt dat je moet koppeltje duikelen.

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 16:46

_Esther_87_ schreef:
nitouche schreef:

Zo kan ik het ook brengen. Ik zie juist niet graag die mensen die allemaal denken dat ze zo goed voorwaarts neerwaarts rijden, maar waarbij ondertussen het paard totaal niet mee kan komen met het achterbeen, daardoor compleet op de voorhand valt en uit elkaar loopt...welkom artrose in de benen en peesblessures!

Nitouche, ik neem jou nu even als voorbeeld, ik bedoel je absoluut niet persoonlijk aan te vallen!
Maar ik word zo moe van mensen die maar blijven roepen 'hij moet de neus er meer uit' of 'hij moet lager met zijn hoofd'. Leer nou eens kijken naar je paard! Heel veel paarden worden zogenaamd vwnw gereden, maar trekken dat lichamelijk helemaal niet. Andere paarden worden helemaal rond gereden, en redden dat niet. Paarden zijn zo vreselijk verschillend. Waarom wil men een kort paard met minimaal achterbeengebruik persé vwnw, of erger, rond en diep rijden? Rijd zo'n dier nou eens lekker met de neus eruit op een normale hoogte en niet met de kop ter hoogte van zijn knieën, daar kan zo'n paard niets mee. En waarom moet een paard met een fantastisch achterbeen en bijbehorend lichaamsgebruik, persé voor de loodlijn...ik snap het niet.
Je kan een paard ook losrijden in een hogere hoofdhalshouding (ja echt!) maar ook vastrijden in het vwnw. Kijk naar je paard, naar de beweging, en bedenk je in welke houding je hem binnen zijn eigen mogelijkheden kan verbeteren.

Zo, frustratiemodus uit!

Ik vat het niet persoonlijk op, Dit is notabene een discussietopic.

Een paard wat goed vwnw gereden word zal zijn achterbeen gewoon gebruiken zoals het hoort.
Zo heb ik, zonder dat ik er erg in had, mijn paard ook achter de loodlijn lopen. Bij mijn paard was/is dit geen succes. Toen dmv rekken/ strekken ( lees!! lang laag) mijn paard weer voor de loodlijn gekregen.

Jouw laatste zin ( stukje over hogere hoofdhalshouding) heeft denk ik niet veel te maken met dit topic er word hier over rond rijden gesproken. Ik zie dit als volgt. Kort in de hals en met de kin min of meer tegen de borst aan. Maar ik kan het mis hebben.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:03

Nitouche, het gaat toch om 'liever te diep of voor de ll' ik zie nergens staan dat te diep persé helemaal rond moet zijn? En naar mijn mening moet je dan bij die keuze zoals ik hem uit de titel opvat, kijken naar het paard. Dat probeerde ik eigenlijk uit te leggen.

Air, ik ben het niet met je eens. De biomechanica is inderdaad hetzelfde, maar de natuurlijke bewegingsvorm niet. Sommige paarden komen van nature met het achterbeen 10 cm van de grond, andere slepen. Sommige paarden plaatsen van nature het achterbeen bijna tegen het voorbeen, bij andere zit er in vrije beweging nog 10 cm tussen. Sommige paarden hebben een al dan niet schuine schouder of hoge/lage halsinzet. Allemaal factoren die het voor het ene paard eenvoudig maken om vwnw te lopen, en voor het andere paard juist heel moeilijk. En waardoor het ene paard snel balans verliest en op de voorhand valt als je persé die neus eruit wilt hebben, terwijl het andere paard het totaal niet kan hebben om eens wat dieper gevraagd te worden.
Dit is hoe ik het zie, gebaseerd op mijn ervaring met zowel meer als minder getalenteerde paarden.

Ik snap trouwens wel dat een paard in juiste nageeflijkheid op de ll loopt als je daarmee de houding in het meer verzamelde werk bedoelt. Zodra het paard achter gaat zakken en voor omhoog komt, gaat inderdaad bij correct lopen de neus naar de loodlijn of soms eroverheen. Maar niet in een lagere of loswerk houding imo, dan mag het best eens te diep (waarbij ik met 'te diep' alles achter de ll bedoel en niet alleen de neus tegen de borst, dat is een volledig ander verhaal)

goldylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:51

Ik heb het liefst het neusje er dan iets uit, dan lopen ze meestal ook beter en actiever. Anders gaan ze sneller op de voorhand.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 23:12

Ik ben al weer weggevlucht uit dit topic ;)

Veel mensen kennen de juiste bewoordingen niet, of iedereen heeft weer een ander beeld bij neusje eruit, diep, rond, te diep, vwnw... Dat maakt de discussie erg lastig.

Esther: ik ben het helemaal met je eens.
Je kunt niet op basis van 1 paard zeggen wat de gewenste houding is. Dat is bij ieder paard anders.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 23:31

Vind het wel een interessante discussie.

Ik wil een voorbeeld geven:
Mijn paard loopt teveel met haar neus eruit tijdens de proef. Paard van een ander meisje liep diezelfde proef eigenlijk even goed, beter zelfs, maar haar paard loopt te diep.
Resultaat: ik een winstpunt met 'paard mag iets ronder.'
De ander: 'te diep', 10 keer herhaald en tegen de minpunt aan.

Daar (en met nog andere ervaringen) maak ik uit op dat het te diep lopen minder gewaardeerd wordt.
Maar waarom? Het is beide natuurlijk niet goed.
Maar toch vind ik vaak de paarden die te diep lopen, dat zij wel volledig los laten.
Mijn paard met het neusje eruit, geeft niet genoeg na.
Terwijl het eigenlijk ook weer heel duidelijk wordt gemaakt dat dit een heel belangrijk punt is.

Waarom wordt het dan toch zo tegenstrijdig beoordeeld? Of ligt dit nou aan mij?

Ja natuurlijk zijn er paarden die te diep lopen door de strenge hand vd ruiter of andere redenen.

Ik heb ze zelf liever wat meer met de neus eruit.
Uiteraard wel nageeflijk en in verhouding met de bouw van het lichaam.
Bij een paard dat te diep loopt (niet te verwarren met een paard dat hangt op de teugel en rond getrokken wordt) heb je zo weinig te rijden. Je kunt er 9 vd 10 keer niet aankomen en niet naar je hand toe rijden.
Doe mij dan maar een paard waar je wat mee kunt knutselen wat betreft houding, en niet een die bij ieder ding gelijk achter de teugel kruipt. :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 09:22

Danielle, de reden voor het verschil in punten wat jij beschrijft is imo juist heel duidelijk.

In de gewenste wedstrijdhouding hoort een paard achter wat te sluiten (hoeft nog niet te verzamelen mss, ligt aan de klasse) en daardoor ontstaat het mooie front wat we graag zien (in een notendop he)
Als jij je paard dus fijn van achteruit aan het lopen hebt, maar je paard is nog net niet sterk genoeg om de rug zodanig aan te spannen dat de neus op de ll komt, is dat niet zo'n ramp, zeker in de lagere klassen niet. De jury kan zien dat je qua africhting op de goede weg zit, en als je de oefeningen daarbij netjes uitvoert en je aanleuning wel stil is kan je prima een wp rijden.
De andere combi daarentegen, heeft een groter probleem. Wanneer een paard in wedstrijdhouding achter de ll loopt, komt er niet voldoende energie van achteruit en in 9 van de 10 gevallen loopt zo'n paard dan ook uit elkaar van het achterbeen af. Dit is wél een groot manco in de basisopleiding, en wordt dus als zodanig afgestraft. Daarbij is het vaak ook nog zo dat deze paarden niet stil in de hand/stil in aanleuning zijn wat nog meer mindere punten oplevert. Kortom het verschil beslaat veel meer dan enkele cm's, de hele houding en beweging van het paard is hieraan verbonden.

Er zit dus veel verschil tussen wat te diep lopen in het losrijden, bewust eens dieper instellen in een hogere houding (wat al helemaal voor weinig paarden weggelegd is) en een paard niet aan de ll kunnen houden in wedstrijdhouding!

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 09:51

Maar, wat moetj e dan precies doen als je paard te diep loopt? Mijn paard loopt nogal graag wat dieper, zit op de achterhand maar dan mag toch nog veeel en veel meer. Overigens kan ze wel met het meeste gemak bepaalde Z-oefeningen. Maar toch heb k haar liever iets opgericht, hoe kan ik dat voor elkaar krijgen?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 12:45

Bellissima_ schreef:
Maar, wat moetj e dan precies doen als je paard te diep loopt? Mijn paard loopt nogal graag wat dieper, zit op de achterhand maar dan mag toch nog veeel en veel meer. Overigens kan ze wel met het meeste gemak bepaalde Z-oefeningen. Maar toch heb k haar liever iets opgericht, hoe kan ik dat voor elkaar krijgen?

Meer naar je hand toe rijden. Een paard moet, ongeacht hoe hoog, laag of diep het is ingesteld, als jij kuitdruk geeft en ruimte geeft, je hand volgen. Geen enkel paard mag te diep lopen alleen omdat hij dat fijn vind, het diepe moet trainingswaarde hebben (het paard verbeteren), anders is het een no-go.
Ik ken je paard natuurlijk niet, maar tenzij het een uiterst getalenteerd dier is, is het bijna niet mogelijk om te gaan zitten achter en met correct ruggebruik alsnog achter de hand te kruipen. Want dat is feitelijk wat er gebeurt, als hij ongewenst te diep gaat is hij gewoon achter de hand.
Ik zou je graag een concreter antwoord geven maar meer nuttigs kan ik zo eigenlijk niet zeggen. Vraag het je instructie, controleer het ruggebruik, en wat wel nog een tip is, check of je paard ten alle tijden aan je been is, ook in verzameling moet hij direct voorwaarts willen en kunnen! gaan.

Anthonia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:29

Hmm die van mij wil zich er altijd erg graag uit drukken en net voor de loodlijn gaan lopen. Dus dan maak ik even een ophouding en vraag ik hem even een rondje meer door. Als hij dan braaf iets achter de loodlijn is rijd ik hem er weer op. Dus in dat opzicht heb ik mijn paard liever iets achter de loodlijn dan voor. Omdat achter de loodlijn voor mijn paard veel moeilijker is.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:07

mijn paard loopt met bitloos hoofdstel lang in de hals en te diep terwijl ze met bit
meer bij elkaar "loopt" en aardig op de loodlijn blijft (kruipt er soms wat achter als
ze moe wordt.. maar dan niet door spanning..)

Ze heeft een wat horizontale hals en laat makkelijk de kaak afhangen, begint sinds
de laatste weken pas echt de hand op te zoeken..

Ik heb het idee dat ze haar rugspieren goed gebruikt (begint al boller te worden) als
ik haar veel afwissel in hoofd/halshouding (even bij elkaar, afentoe wat oprichten
door meer van achteren naar voren te rijden en soms juist wat meer lengte schenken
en vanuit daaruit of neus eruit of nog lager.. hangt er een beetje vanaf wat ik wil.
Als ze de hand op moet zoeken neigt ze toch liever iets dieper te gaan dan haar neus
eruit te drukken :)

Dus ik ga mee met voorgaand, hangt van de bouw en van het type paard af :) Al is
constant te diep lopen nooit goed.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 19:36

tja, dat hangt totaal af van de manier waarop het gedaan word.
Iedereen weet ondertussen dat de meeste (bekende) dressuurruiters en amazones
met de theorie lang en laag werken, en of de rollkur. Nou ben ik zeker geen fan van
de rollkur en keur die ook zeker niet goed, maar een paard diep laten lopen, en voorwaarts
neerwaarts rijden, zie ik zeker geen kwaad in. Ik rijd mijn haflinger eerst voordat ik bergopwaarts
en met verzamelen te werk ga, altijd eerst diep en maak hem wat losjes. Niet met geruk en gepluk
maar gewoon op gevoel. Daarna even lekker rustig stappen en vervolgens hem wat meer bergop
laten lopen, dan vind ik het niet zo erg dat ie wat voor de loodlijn loopt, als hij achter maar onder
treed en zijn het gedeelte net achter zijn oren het hoogste punt is.

dus tja, ik kan zo niet echt zeggen wat ik persoonlijk het 'beste' vind, als het maar met gevoel
gedaan word. :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 19:55

lang en laag is in principe halsstrekken.. En is hetzelfde als voorwaarts neerwaarts. En dit is op zich een prima oefening.. Mits het paard op 4 benen blijft lopen met de schoft omhoog.. Op de voorhand vwnw rijden is niet goed, als je dit standaard doet wil een paard dat een voorkeur heeft voor op de voorhand gaan al helemaal geen zin meer om op de achterhand te komen. Dan krijg je hangerige paarden of teugeldieven.. LDR en rollkur zie ik niet zoveel in. Als mijn paard zelf in die positie komt betekent dat vaak dat ze of heel moe wordt of dat ik niet genoeg voorwaarts rijd, of dat mijn teugels te lang zijn. LDR zie ik voor een paar minuten geen probleem in maar voor een uur lang wel.. Ik vind het belangrijk om af te wisselen. Stukje halsstrekken tussendoor om de rugspier even lang te maken en kijken of ze de rug goed gebruikt. Halsstrekken kunnen ze namelijk niet als ze de rug wegdrukken. En tussendoor een stukje uitschuiven. Wat langer in de hals met neus op de ll.. En stukjes oprichten.. Maar ook een uur lang oprichten en bergop rijden is niet goed.. Stukjes van een paar minuten en dan afwisselen door bijv. Door ietsjes uitschuiven van de hals controleren of ze de hand goed volgt en op het achterbeen blijft.. Of die minstens goed onder blijft zetten. Zolang je paard de rug goed loslaat is het in principe heel makkelijk om hem/haar in iedere hoofd-halshouding te vragen zonder druk op je paard uit te hoeven oefenen...

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 10:26

Helemaal mee eens over dat eerste Svandijk86!
Als je begint met een goede warming-up dus je paard lekker testen op reactie en de spiertjes opwarmen, had ik pas begonnen met bergop rijden!
ik vind wel dat als je vw nw rijd je niet achter de loodlijn moet komen met de hals, dit ivm het strekken van de bovenlijn! :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:34

Bij vwnw, lang laag en halsstrekken loopt het paard in dezelfde positie en hoort daarin altijd
met de neus op de ll te blijven :) Alleen de hoogte van de hals kan wat verschillen.. maar dat
is fractie van centimeters.

Mits goed gereden (van achteren naar voren zodat het paard niet op de voorhand "valt") is
dit een hele fijne oefening om je paard goed tussen je benen te houden en op eigen benen
te laten lopen. Gaat je paard slingeren moet je meer gaan rechtrichten :)

Lang laag en diep is LDR(Low,Deep,Round)... een andere oefening dus en daarop trainen
vind ik niet zo spectaculair.. ik heb liever dat mn paard ziet waar ze loopt.. maargoed.. soms
zakt ze vanzelf weleens in deze positie.. en dat is niet erg.. voor een paar minuutjes.. als in 1
of 2 voltetjes 15 meter.. maar dan moet ze er toch wel weer uit.. want ze moet haar eigen
hals dragen en zelf kijken waar ze loopt ipv leunen op mij :)

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 11:31

Ik zie zelf dan liever iets te diep, maar wel ontspannen, ik bedoel zeker niet 'in de krul getrokken'. Ik denk dat iets te ver achter de loodlijn (van het paard zelf uit ) beter is dan dat het paardje met z'n hoofd in de wolken zit en z'n rug verschrikkelijk wegdrukt...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 11:35

Je moet niet kiezen tussen twee kaden, je moet voor het beste kiezen.

Wanneer je paard alleen los aan voelt wanneer je hem eerst te diep hebt gereden klopt er iets niet. Dan heb je geen correcte nageeflijkheid.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 11:35

Vergeet niet dat een lagere hoofdhouding altijd de voorhand belast, een paard kan onmogelijk het gewicht wat op de voorhand komt overnemen met de achterhand dit is biomechanisch onmogelijk.