Hoe stappen jullie in/uit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 10:40

X
Laatst bijgewerkt door melody7 op 09-02-22 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Emma

Re: Hoe stappen jullie in/uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 10:43

als ik er net opzit stap ik een paar rondjes met een lang teugeltje, dan pak ik hem op, en ga wat voltes rijden en wat stelling vragen op de hoefslag. Ook wat halthouden en afwenden, en soms pak ik een metertje wijken mee.
Met uitstappen geef ik hem weer een lang teugeltje of ik ga er af en stap hem aan de hand uit.

Carrera97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 10:43

begginend met losse teugels, daarna oppakken lang laag over de rug, dan normaal rijden.

uitrijden doe ik gewoon met losse teugels wat voltes stappen en veel belonen :j

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 13:14

Elk paard stap ik tien minuten aan de losse teugel in, dito voor uitstappen, indien nodig langer.

oakklandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 16:03

Carrera97 schreef:
begginend met losse teugels, daarna oppakken lang laag over de rug, dan normaal rijden.

uitrijden doe ik gewoon met losse teugels wat voltes stappen en veel belonen :j
zo doe ik dat ook :o

Pumbaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 16:06

het zelfde als hier boven :):)

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 16:10

Ik pak mijn paardje altijd meteen op, maar stap hem ook heel lang in :P Niet dat dat een excuus is, ieder zo zijn eigen manier denk ik.
Ik maak met mijn paardje heel veel voltes, achtjes, slangevoltes. In ieder geval buigoefeningen.
Ik pak hem meteen op omdat ik anders geen aandacht van hem krijg :+ , meneer ziet ze overal vliegen :')

En het uitstappen doe ik met lange teugels, tot hij zo goed als droog is..

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 20:50

eerst even 2 rondje lange teugel, daarna pak ik ietsje op en ga ik figuren rijden met stelling en buiging etc.
uitstappen met lange teugel

Rosaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 10:05

Ik stap ongeveer een kwartier uit, eerst iets langere teugel en dan wat figuren rijden, daarna helemaal lange teugel, en daarna ga ik naar de wei en stap ik daar nog wat rondjes omdat hij ook op andere plekken rustig moet kunnen rijden.

Pableu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 11:46

Gewoon lekker losjes laten lopen, teugels niet te lang en niet te kort. Zo kan ze haar nek lekker naar beneden laten hangen, dat is beter voor haar rug. Vooral als je paard wat ouder is.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 11:49

Heet toch los stappen?????
Men begint toch met losmakende (ontspannende) oefeningen.
Instappen?? Het heet toch los rijterrein en niet in rijterrein, een paard is dan toch al ingereden?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 11:51

Ik stap eerst een aantal ronden met een losse teugel, daarna een paar rondjes draf met de neus laag. Daarna pak ik mijn pony op en begin ik met het rijden van figuren en overgangen.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 11:51

Instappen doe ik vooral vwnw waarbij m'n paard goed voorwaarts moet doorstappen. Maak wat voltes, stelling en buiging, schakelen en dan na een minuut of 10 pak ik der op en nemen we wat zijgangen mee en vervolgen onze training.
Bij het uitstappen krijgt ze lange teugel en mag ze kijken waar ze wil, mits ze goed doorstapt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:29

Instappen als ik in de bak ga rijden, in het begin met contactteugel en op mijn zit wat grote voltes of achten rijden. Dan langzaamaan de teugels wat korter, maar pony wel zo laag mogelijk instellen en de voltes verkleinen/vergroten en meer activiteit vragen.
Afwerken begint in draf met halsstrekken, daarna in stap halsstrekken en daarna aan een vrije teugel rondje naar buiten.

Als ik in het bos ga rijden, bestaat het instappen eruit, dat ik er de eerste km naast loop en pony aan de lange teugel meevoer. Na het eerste hek klim ik erop. Uitstappen gebeurt buiten gewoon aan de lange teugel (of contactteugel als meneer nog niet moe genoeg is en eigenlijk nog wil dribbelen/draven).

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:37

Ik stap in het begin zeker 10 minuten. Eerst met een lange contactteugel om in het tempo te komen. Vanuit daar tempo vasthouden en meer oppakken van voor, en naar een overgang toe rijden. Paard is nog aardig scheef dus doe veel rechtricht-werk in stap.

Uitstappen is bij mij echt stretchen, doorstappen met een lange contactteugel om de spieren zo lang mogelijk te maken. Wel controleer ik regelmatig of paard nog aan het been is, ik wil een alert paard ook wanneer ik uitstap. Dus geen luierpraktijken of theekransjes ;)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:40

Leuk topic! Ik begin met stappen, lange teugel maar wel ietwat 'rondlopen' en na een rondje of twee (beide kanten gehad) links en rechts inbuigen,
dit voornamelijk op mijn zit. Ook voor mij zijn teugels bijzaak, voltes en dergelijke kunnen gewoon met stelling gereden worden zonder teugelgebruik.
Pakken ook het lichtelijk wijken en vaak van hand veranderen mee, halthouden en tempowisselingen.

Draf hetzelfde, dan lekker rijden :D Uitstappen heel simpel: na 't werk draven met de lange teugel en dan door naar stap.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:43

Instappen een paar rondjes met lange teugel.
Uitstappen doe ik meestal langs de weg, een rondje van 10 minuten met lange teugel.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:46

Ik stap na het opstappen een paar rondjes over de hoefslag met een lange teugel.
Dan pak ik hem op en stap ik 10-15 min. Eerst lang en over de rug, inbuigen, figuren, links en rechts afgewisseld. Dan een paar rondjes draven (incl figuren als voltes, gebroken lijntjes, enz), op beide handen. Dan weer even terug naar stap en dan pak ik hem op.

Maar helemaal afhankelijk van zijn bui. Als het nodig is om langer laag te rijden of eerder op te pakken dan hou ik niet aan bovenstaande vast.

Als ik klaar ben dan galoppeer ik aan en doe ik nog een oefening in galop. Dan laat ik hem langer en galoppeer ik even met lange teugel om spanning af te laten vloeien. Dat vindt hij fijn. Soms gaat hij zelf al heel snel terug in draf en stap, omdat het niet nodig is. En soms moet hij echt even een rondje galopperen en neem ik hem zelf terug.
Daarna stappen we buiten aan een lang teugeltje uit.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:31

Wat is nu over de rug????
Paard gaat toch op 4 benen??
En langeteugel of in vrije stap???

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 19:48

Professor wat is je punt? Dat je niet moet lanterfanten in de stap maar ook de stap aan de lange teugel moet benutten als 'bodem' voor loswerken?

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:53

instappen gebeurt actief. Dus niet rondslenteren maar echt doorstappen waarbij hoofd nog niet in werkhouding zit.
daarna losdraven door vooruit te draven (paar minuten) en dan actief werken.
Uitstappen door actief stappen met lange teugels en daarna in molen. (ik heb geen tijd om elk paard 10 min uit te stappen)

roline88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:14

Ik ben altijd een beetje ongelduldig met instappen hahahaha :P fouutttt maar meestal pak ik hem een beetje op, lekker stappen en buigingsoefeningen om soepel te worden. Na 5 a 10 min draaf ik aan

_Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:21

Ik stap mijn paard altijd 10 minuten in. Lekker laag maar wel met contact.
Ook moet hij goed overstappen. Niet slenteren bijvoorbeeld.
5 minuten links en 5 minuten rechts.
Daarna paar rondjes losdraven en dan aan het werk!

Uitstappen is zo´n 5 a 10 minuten, zelfde als instappen.

Watapatja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:26

als ik ga rijden, pak ik gewoon gelijk mijn teugels op maat, stap een paar rondjes buig hem wat in en zorg dat hij lekker rond is in zijn hals. Dan spring ik meestal gelijk aan in galop om hem daar lekker in los te kunnen werken en te schakelen (kan na het stappen wel een half uur gaan draven, maar daar word hij niet lekker los van...) na een tijdje gegalopeerd te hebben ga ik even stappen, dan is de druk van de ketel en laat hij zich fijn bewerken, dan ga ik bezig met de stap draf en galop onderdelen. het uitstappen/uitgaloperen doe ik meestal op een weg naast onze stal, dat is een mooi lang pad met een zachtere middenberm waar je lekker kunt galoperen of stappen. :D

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:36

Ik heb nooit strakke teugels, alleen een hele lichte verbinding. (klassieke rijkunst aan de lange lijnen)
Stap in op de volte, linksom/rechtsom, schouderbinnen op de volte etc. Dit tot het paard lekker soepel is door het hele lijf, paard begint te zakken, daarna andere oefeningen (verzameld).
Uitstappen zelfde riedeltje. Hij vind het altijd lastig met schouderbinnen, dus die oefen ik eigenlijk de gehele training tussendoor. Uitstappen is in zijn geval nooit echt nodig omdat ik hem nooit in het zweet werk, en veel stap in de trainingen.