Horses are not athletes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:44

Dit soort artikelen zijn vaak gebaseerd op een indruk die iemand heeft van sport, en de definitie van sportief.
Het andere uiterste is een paard wat 'in de watten wordt gelegd'. Dat zijn de paarden die zich letterlijk stierlijk vervelen, volle buiken en verder niets meemaken.
Onder het motto van 'natuurlijk paarden houden' worden paarden in een saai weilandje gezet en is de mens er van overtuigd dat dit heel natuurlijk is. Zomers lekker in de zon, s'winters lekker in de wind en regen.
Deze paarden kennen geen enkele spanning, alles wordt voor ze geregeld en de dieren leven hun leven. Ze komen niets tekort, worden vertroeteld als de mens er is en ze wordt niets in de weg gelegd. Een behoorlijk vlakke wijze van leven.
Bij die paarden zie je dat ze zich vervelen, en verveling is voor geen enkel levend wezen gezond.
De natuur houdt op zodra er een hekje omheen zit.

Paarden zijn van nature, door Moeder Natuur gemaakt om zich te kunnen bewegen, en zijn supergoed in aanpassen. Dat moet ook wel als je van nature rondtrekt in kleine (vaste) kuddes. Dan moet je jezelf als paard kunnen aanpassen.

De vraag is dan al snel mag ik op een gedomesticeerd aard gaan zitten, mag ik wel een bit in doen, mag ik ook iets met dat bit doen.
Wat me opvalt in de jaren paarden en mensen is dat we nu vaak wel erg snel sentimenteel doen en denken over het leven van paarden. De meeste sportpaarden krijgen uitstekende verzorging en worden, in tegenstelling tot sommige 'natuurlijk gehouden' paarden veel uitgedaagd. Zowel lichamelijk uitgedaagd als geestelijk uitgedaagd. Iets wat in de natuur ook gebeurt, en waar paarden een zekere kwaliteit van leven uit halen. Gebeurt dat niet dan gaan ze mentaal "dood".

Als we paarden opsluiten, gevangen houden neemt dat een verplichting met zich mee.
Behalve voeding, water en een paardvriendelijke woonruimte ben je als mens ook verplicht, vind ik, iets met dat dier te doen. Alleen maar rondsjokken aan en lang teugeltje op de voorhand is niet goed voor paarden.

Donal Newe is zo'n aanhanger van alles vriendelijk en lieflijk, op zichzelf leuk maar ik heb erg veel moeite met het wijzen naar anderen en alleen de slechte dingen zien.
Als ik kijk naar sommige sportpaarden zie je ze bijna lachen, ze hebben een passend leven. Ze doen waarze voor gefokt zijn, werken. Er zijn er ook waar de tranen bijna zichtbaar zijn. Maar hoe je hetook wendt of keert, die paarden hebben emoties en er wordt een beroep gedaan op die emoties.
Fysieke uitdaging & mentale uitdaging.

Dat zie ik vele keren liever dan de sjokkende dieren waar het lampje van is gedoofd. Ze staan op overleefstand en doen hun dingetje braaf. Met snoepjes 'leren' ze hun voetjes te verplaatsen. Is dat natuurlijk? Nee, dat is het niet. Het is een vermenselijking van een dier wat innerlijk en uiterlijke kracht heeft. Is het slecht om een pard te berijden? Nee, zeker niet zelfs, mits het paard het aankan.
Kortom.. een heel relatief stukje geschreven (vertaald) vanuit een sterk sentimentele wijze van kijken naar iets.
Je zal en paard wel degelijk beweging en uitdaging moten geven, als je wil dat hij een paardwaardig leven heeft. De liefhebbers willen een paard-aardig leven, te begrijpen maar sla niet door. Wat is aardig? Wat is goed? Wat is slecht?

Ik heb paarden ook omdat ik het leuk vind, berijd ze graag en voel me daar niet (meer) schuldig over.
Met bit, zonder bit, met twee bitten alles gericht om ze uit te blijven dagen, en mezelf ook.
Want als ik me goed voel kan ik zorgen dat zij zich goed voelen.
Waarom? Omdat ze dat nodig hebben om te blijven leven en om aanspraak te kunnen doen op hun kwaliteiten. En ook omdat sentiment een hele beroerde raadgever is, sentiment is iets anders dan zorg en deskundigheid in wat je doet en waarom.
Mensen zijn de enige die sentiment kennen en er zelfs naar leven.
Wij hebben ze gevangen, en iedere gevangene heeft recht op een leven met afwisseling.

Een paard zet je weer terug in het hier en nu. Met de voeten op aarde.
Vanuit zijn/haar behoeften, met oog voor het doel waar dit dier (ras) voor gefokt is.
Nee, ik vind dit soort artikelen veel te ver doorslaan, ze roepen bij mij vooral medelijden op.

Alles heeft altijd meerdere kanten, en dingen kunnen relativeren moet je leren.

Alma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:44

Jasmijn78: Nergens in dit stuk staat de vergelijking naar bitloos of recreatieruiters en dat die het wel allemaal goed zouden doen? Nergens. Ik ben het met je eens dat de gemiddelde recreant niet beter is dan de gemiddelde wedstrijdruiter. In beide gevallen kom je de meest schrijnende situaties tegen.

Ik denk alleen niet dat dit stuk gaat over wie er beter is, de recreant of de wedstrijdruiter.
Daar ga je ook nooit uitkomen, want elke recreant is anders en elke wedstrijdruiter ook. :)

Alma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:48

Paardentango; je uitspraak "De natuur houdt op zodra er een hekje omheen zit." vind ik een hele sterke. :j
Echter, het gebruik van 2 bitten om je paard een gelijkwaardige uitdaging te geven aan de natuurlijke leefomstandigheden? Sorry, daar kan ik écht met mijn hoofd niet bij. Ik snap je punt, maar de manier waarop jij het bijstaat begrijp ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:50

Alma schreef:
Ik denk alleen niet dat dit stuk gaat over wie er beter is, de recreant of de wedstrijdruiter.
Daar ga je ook nooit uitkomen, want elke recreant is anders en elke wedstrijdruiter ook. :)

Precies. Dat is de discussie niet, het gaat niet om "zij" en "wij".

Wanneer iemand zich aangesproken voelt, lees het artikel dan nog eens goed en laat het eens inzakken ipv meteen in de aanval/verdediging te gaan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:55

Het is best een aardig stuk maar zo ontzettend subjectief m.b.t "sportpaarden'

Een paard heb je, net als alle huisdieren, voor jezelf. Dier kiest er niet voor.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:55

Volgens mij was dat het punt ook niet, maar gewoon dat wij allen vanwege egoïstische motieven een paard hebben. En dat niemand uit puur altruïsme een paard houdt. Alleen de voorbeelden in dat artikel in de openingspost zijn een beetje eenzijdig. :)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:58

Alma schreef:
Jasmijn78: Nergens in dit stuk staat de vergelijking naar bitloos of recreatieruiters en dat die het wel allemaal goed zouden doen? Nergens.

Dat vat ik toch een pietsie anders op.

Alma schreef:

Als het een eerlijk objectief stuk was geweest dan werd er een ethische discussie gevoerd over het uberaupt houden van paarden, voor welk doel dan ook. En dat is het niet, want dit gaat alleen over de inzet van paarden voor wedstrijden. En daarom is het stemmingmakend, eenzijdig en propaganda.

Alma schreef:
Paardentango; je uitspraak "De natuur houdt op zodra er een hekje omheen zit." vind ik een hele sterke.

Precies. En wat er binnen die hekken gebeurd is een glijdende schaal van wat wel en niet kan en is niet per definitie gebonden aan het doel wat de eigenaar met het paard voor ogen heeft.

Alma schreef:
Echter, het gebruik van 2 bitten om je paard een gelijkwaardige uitdaging te geven aan de natuurlijke leefomstandigheden? Sorry, daar kan ik écht met mijn hoofd niet bij.

Tsja... Een ander kan er misschien weer niet bij dat je zonder enige kennis van zaken gaan snijden in de hoeven van je paard... Ieder zijn ding en een beetje begrip en respect voor elkaars ding zou best aardig zijn.

JoviBan schreef:
Dat is de discussie niet, het gaat niet om "zij" en "wij".

Nu niet terugkrabbelen! ZIJ worden hier ter discussie gesteld. JIJ hebt niet het lef gehad om ook WIJ in die discussie mee te nemen. Jij veegt je eigen 'kamp' schoon door naar het andere 'kamp' te wijzen. En als er eenvinger naar een ander wijst... Juist. Als het jou niet gaat op 'wij' en 'zij' dan moet je even je openingspost aanpassen.

Skygirl schreef:
Alleen de voorbeelden in dat artikel in de openingspost zijn een beetje eenzijdig.

Een BEETJE????? Een beetje boel....

Alma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:58

Het gaat in dit stuk totaal niet om wel of geen wedstrijd/sport e.d. met paarden. Sterker nog; er staat zelfs in dat een paard dat gebruikt wordt voor de sport wél happy kan zijn, mits het allemaal goed gaat. Het gaat erom dat we leren een paard als páárd te zien en te behandelen en ze geen atleet te noemen en ze al zéker niet zo te behandelen, want heel simpel, dat zijn ze niet.

Alma

Re: Horses are not athletes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:01

Jasmijn78: Je valt JoviBan aan op haar openingspost en dat ze die zou moeten aanpassen, maar zij heeft nergens wij/zij/watdanook in de mond genomen? Ze plaatst puur en alleen dit stuk, zonder eigen mening er nog bij. Wat zou ze moeten aanpassen volgens jou dan?

En waaruit vat jij dan op dat er een vergelijking wordt gemaakt naar recreatieruiters? En dat die het wél allemaal goed zouden doen? Uit welk stuk van de tekst?

Ik heb het idee dat jij jezelf nogal aangevallen voelt en fel reageert (correct me if I'm wrong) en ik vraag me af waarom. Voel je je aangesproken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:07

Alma schreef:
Ik heb het idee dat jij jezelf nogal aangevallen voelt en fel reageert (correct me if I'm wrong) en ik vraag me af waarom. Voel je je aangesproken?

Wellicht dat sommige mensen het zat worden om op basis van bullshit uitgemaakt te worden voor dierenmishandelaars en zulke dingen :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:08

Alma schreef:
Het gaat in dit stuk totaal niet om wel of geen wedstrijd/sport e.d. met paarden. Sterker nog; er staat zelfs in dat een paard dat gebruikt wordt voor de sport wél happy kan zijn, mits het allemaal goed gaat. Het gaat erom dat we leren een paard als páárd te zien en te behandelen en ze geen atleet te noemen en ze al zéker niet zo te behandelen, want heel simpel, dat zijn ze niet.

Waarom zou je een paard wat presteert geen atleet noemen en waarom al zeker niet zo behandelen? Een paard die prestatie levert dient daar zeker wel naar behandeld te worden.

Ik vind paarden overigens wel atleten :j

Alma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:09

Wie maakt in dit topic wie uit voor dierenmishandelaar dan? Mis ik iets?

Fransje23; zelfs na het lezen van de argumenten in dit stuk? Dat vind ik knap. Kun je het onderbouwen?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:16

Asyaa schreef:
@liljebo
Ik reageerde op jou reactie dat je stelt dat we puur uit ons eigen belang rijden :)

Dat is ook zo.
We kunnen het paard op vele manieren vermaken zonder erop te zitten.
Dus ja... we rijden m.i wel degelijk uit eigenbelang,
Ik ook. ;)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:18

Alma schreef:
Fransje23; zelfs na het lezen van de argumenten in dit stuk? Dat vind ik knap. Kun je het onderbouwen?

Ja, als jij een paard hebt die een flinke prestatie kan en moet leveren moet je er voor zorgen dat de randvoorwaarden daar goed voor zijn. Dat betekend dat je zo een paard moet behandelen als een sporter. Dus voeding aanpassen, goede trainingopbouw etc Doe je dit niet dan schaad je het welzijn van het paard.

Laat mij voorop stellen dat ik het meedoen aan en trainen voor wedstrijden niet per definitie een beschadiging van het welzijn vind.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:21

Uit de paardenkrant een stuk met een bredere en genuanceerdere visie:

Ergens in een stal loopt een paardenvrouw. Parelli is haar lust en haar leven. En haar paard verandert langzamerhand van een vrolijk, onopgevoed dier in een zombie. Met zijn hoofd op half zeven en zijn oren slaphangend staat hij in de wei niets te doen. Hij kijkt, maar ziet niets, is totaal in zichzelf gekeerd. De andere paarden laten hem links liggen en hij is ook niet in hen geïnteresseerd. Zijn baasje vindt dat ze een goede band met hem heeft en dat ze hem met subtiele aanwijzingen kan sturen. Samen bereiken ze mooie dingen, het hoogst haalbare tussen mens en paard.

Ergens in een andere stal loopt ook een paardenvrouw. Dressuur is haar lust en haar leven. Haar paard verandert op stal langzamerhand van een vrolijk, onopgevoed dier in een zombie. Met zijn hoofd op half zeven en zijn oren slaphangend staat hij in de stal. Hij kijkt, maar ziet niets. Als hij gereden wordt, moet iedereen afstand houden, want hij kan niet tegen andere paarden in zijn buurt. Buiten uitstappen kan niet, want hij is te heet om van het erf te gaan. Dagelijks trainen ze hun oefeningen in de binnenbaan. Zijn baasje vindt dat ze een goede band met hem heeft en dat ze hem met subtiele rijtechnische aanwijzingen door de dressuurbaan kan sturen. Samen bereiken ze mooie dingen, het hoogst haalbare tussen dressuuramazone en dito paard.

Terug naar stal één. De stalgenoten komen kijken naar zoveel moois tussen mens en paard. Het paard staat niet vast, want als zijn baasje zegt dat hij ergens moet blijven staan, dan doet hij dat, wat voor bom er ook ontploft. Ze werkt met hem met een carrotstick en terwijl hij nog steeds als een zombie staat, bewonderen de stalgenoten de mooie energieën die om hem heen hangen.

Dan weer naar stal twee. Stalgenoten komen kijken naar zoveel moois tussen mens en paard. Nog een keer de uitgestrekte draf, nog eens een appuyement, steeds opnieuw. De stalgenoten kijken bewonderend naar het subtiele gebruik van de LDR-methode tussen de oefeningen door. Na het rijden kan het paard niet vast staan, want het is een sportpaard, een diva, voor je het weet blesseert hij zijn talentvolle benen. En vanaf tien minuten voor de proef mag niemand hem nog fotograferen, want dan staat hij op ‘scherp’ en ontploft hij van de klik van de camera.

Inmiddels heb ik alle Parelli-fans op de tenen getrapt en ook de dressuurruiters over de rooie gekregen. Toch heb ik niks tegen Parelli en niks tegen dressuur. Parelli is een prima manier om met je paard te leren communiceren en dressuur is een prima manier om je paard af te richten. Voor beide geldt wel: met beleid.

Ik denk dus dat het leuk zou zijn voor het Parelli-paard om eens te dressuren en een oefeningsloze buitenrit met een ondeugende bokkensprong te maken. Het dressuurpaard vindt het vast leuk om eens geparellied te worden en een slofloze buitenrit te maken met een ondeugende bokkensprong.

In de paardenwereld zijn veel mensen die uit volledige overtuiging voor één bepaalde weg kiezen. Verwijtende vingers wijzen naar elkaar, de ander doet het fout. Ondertussen zijn ze zelf extremist geworden. Een dressuurextremist, een natural-extremist, een endurance-extremist, een westernextremist of iets anders. Het levert niets anders op dan blessures door eentonig werk (vraag de dierenarts!) en paarden die geestelijk afgestompt of juist overprikkeld zijn.

Het moet gewoon eens over zijn met dat fundamentalistische extremistische gedoe.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:23

jasmijn78 schreef:
Dus hou eens op met dat hypocriete gedoe! Iedereen houdt in eerste instantie een paard vanwege egoitische motieven. Dat maakt de gemiddelde recreant niet beter dat de gemiddelde wedstrijdruiter.

Jasmijn, ik ben het zonder meer met je eens dat paard als speelobject/plaatsvervangend kind-partner etc niet per definitie beter af is,

Ik denk dat je de lijn gewoon in alle facetten door moet trekken. We hebben een paard vanuit egoistische motieven, zoals je al noemt. Allemaal. Ik net zo goed als Anky.
En dat brengt voor ieder van ons de verantwoordelijkheid met zich mee om genoemde basisbehoeften te voldoen.
Dus geen 24/7 stal en geen 24/7 met de voeten in de modder, geen dwangmiddelen om dat gedaan te krijgen wat nodig is om tot een prestatie te komen en geen gebonk op een rug met een slecht zadel.

Ik zou het geheel gewoon veel breder willen zien.
We hebben een paard omdat we dat zo graag willen, dus dienen we gewoon op ieder gebied zo goed mogelijk in de behoeften van dat paard te voorzien.
Ongeacht op welke manier we ons ermee bezig houden.

Of we nu graag een wedstrijdje rijden of NH doen. Beiden hoeven respekt voor het paard en zijn behoeften niet uit te sluiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:23

jasmijn78 schreef:
Het moet gewoon eens over zijn met dat fundamentalistische extremistische gedoe.

Alweer hulde. You go girl.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:29

fransje23 schreef:
Alma schreef:

Ja, als jij een paard hebt die een flinke prestatie kan en moet leveren moet je er voor zorgen dat de randvoorwaarden daar goed voor zijn. Dat betekend dat je zo een paard moet behandelen als een sporter. Dus voeding aanpassen, goede trainingopbouw etc Doe je dit niet dan schaad je het welzijn van het paard.

Laat mij voorop stellen dat ik het meedoen aan en trainen voor wedstrijden niet per definitie een beschadiging van het welzijn vind.

Je schrijft nu precies hetzelfde wat in het stuk wordt genoemd; namelijk dat het paard als een sporter moet worden behandeld omdat het die prestaties moet leveren en dat het niet per definitie verkeerd is.

Er wordt alleen aangegeven dat het paard geen atleet is in de zin van een menselijk atleet die zijn eigen keuzes maakt en zelf de prijs bepaald die hij voor de medailes wilt bepalen, maar dat het paard een sportgereedschap is, wat best gelukkig en gezond kan zijn en ook niet tot problemen hoeft te leiden, mits aan de randvoorwaarden en basisbehoefte wordt voldaan en mits er rekening mee wordt gehouden dat we het paard voor onze eigen lol inzetten en daarom ervoor moeten zorgen dat het paard het respekt krijgt wat het verdiend.

liljebo

Re: Horses are not athletes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:33

Jasmijn, ik ben het eens met je geplaatste stuk. Maar als je de openingspost kritisch en nauwkeurig leest, zit het op dezelfde lijn.
Ik ben bang dat je het stuk als aanklacht tegen de sport en misschien zelfs jouw persoonlijk ziet, terwijl er zeer duidelijk wordt aangegeven dat daar niet het struikelblok zit, maar in de manier waarop bepaalde mensen hun paard behandelen.
En ja... grenzen worden in ieder facet overschrijden, zowel in wedstrijden als thuis, bij Parelli, Monty what ever, door een bepaalde groep mensen.

Alma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:36

jasmijn78 schreef:
Uit de paardenkrant een stuk met een bredere en genuanceerdere visie:

Ergens in een stal loopt een paardenvrouw. Parelli is haar lust en haar leven. En haar paard verandert langzamerhand van een vrolijk, onopgevoed dier in een zombie. Met zijn hoofd op half zeven en zijn oren slaphangend staat hij in de wei niets te doen. Hij kijkt, maar ziet niets, is totaal in zichzelf gekeerd. De andere paarden laten hem links liggen en hij is ook niet in hen geïnteresseerd. Zijn baasje vindt dat ze een goede band met hem heeft en dat ze hem met subtiele aanwijzingen kan sturen. Samen bereiken ze mooie dingen, het hoogst haalbare tussen mens en paard.

Ergens in een andere stal loopt ook een paardenvrouw. Dressuur is haar lust en haar leven. Haar paard verandert op stal langzamerhand van een vrolijk, onopgevoed dier in een zombie. Met zijn hoofd op half zeven en zijn oren slaphangend staat hij in de stal. Hij kijkt, maar ziet niets. Als hij gereden wordt, moet iedereen afstand houden, want hij kan niet tegen andere paarden in zijn buurt. Buiten uitstappen kan niet, want hij is te heet om van het erf te gaan. Dagelijks trainen ze hun oefeningen in de binnenbaan. Zijn baasje vindt dat ze een goede band met hem heeft en dat ze hem met subtiele rijtechnische aanwijzingen door de dressuurbaan kan sturen. Samen bereiken ze mooie dingen, het hoogst haalbare tussen dressuuramazone en dito paard.

Terug naar stal één. De stalgenoten komen kijken naar zoveel moois tussen mens en paard. Het paard staat niet vast, want als zijn baasje zegt dat hij ergens moet blijven staan, dan doet hij dat, wat voor bom er ook ontploft. Ze werkt met hem met een carrotstick en terwijl hij nog steeds als een zombie staat, bewonderen de stalgenoten de mooie energieën die om hem heen hangen.

Dan weer naar stal twee. Stalgenoten komen kijken naar zoveel moois tussen mens en paard. Nog een keer de uitgestrekte draf, nog eens een appuyement, steeds opnieuw. De stalgenoten kijken bewonderend naar het subtiele gebruik van de LDR-methode tussen de oefeningen door. Na het rijden kan het paard niet vast staan, want het is een sportpaard, een diva, voor je het weet blesseert hij zijn talentvolle benen. En vanaf tien minuten voor de proef mag niemand hem nog fotograferen, want dan staat hij op ‘scherp’ en ontploft hij van de klik van de camera.

Inmiddels heb ik alle Parelli-fans op de tenen getrapt en ook de dressuurruiters over de rooie gekregen. Toch heb ik niks tegen Parelli en niks tegen dressuur. Parelli is een prima manier om met je paard te leren communiceren en dressuur is een prima manier om je paard af te richten. Voor beide geldt wel: met beleid.

Ik denk dus dat het leuk zou zijn voor het Parelli-paard om eens te dressuren en een oefeningsloze buitenrit met een ondeugende bokkensprong te maken. Het dressuurpaard vindt het vast leuk om eens geparellied te worden en een slofloze buitenrit te maken met een ondeugende bokkensprong.

In de paardenwereld zijn veel mensen die uit volledige overtuiging voor één bepaalde weg kiezen. Verwijtende vingers wijzen naar elkaar, de ander doet het fout. Ondertussen zijn ze zelf extremist geworden. Een dressuurextremist, een natural-extremist, een endurance-extremist, een westernextremist of iets anders. Het levert niets anders op dan blessures door eentonig werk (vraag de dierenarts!) en paarden die geestelijk afgestompt of juist overprikkeld zijn.

Hier ben ik het wederom ontzettend mee eens, prachtig stukje dit. :)
Maar nogmaals; WIE hier doet nou extreem fundamentalistisch?
Ik heb echt even gemist waar dit topic deze wending kreeg.
Wat dat betreft: eens met liljebo.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:49

liljebo schreef:
Jasmijn, ik ben het eens met je geplaatste stuk. Maar als je de openingspost kritisch en nauwkeurig leest, zit het op dezelfde lijn.

Ik vind inderdaad beide stukken van dezelfde toon, en erg leuk om te lezen. Voor mij is heel simpel de kern van het eerste verhaal: het paard is geen atleet omdat hij er niet voor KIEST. Er staat niet dat ze niet in de sport zouden mogen lopen, of uberhaupt bereden worden, alleen dat de aanduiding atleet voor een paard niet correct is. Confronterend zijn de verbloemingen voor alle uitingen van protest, ik betrap mezelf daar ook op.

Ik denk dat je als paardenliefhebber zeer sterk geneigd bent tot het toekennen van allerlei eigenschappen van je paard die maken dat je het idee hebt dat je best goed bezig bent. Het zijn altijd anderen die het anders zien. Los van alle goeroes en stromingen en heilige huisjes, een paard is een gewoontedier die je veel kan leren. En ja, egoistisch als je het leuk vindt om een dier dingen te leren waar je zelf plezier aan beleeft. Maar als het dier weet waar ie aan toe is en het lichamelijk kan uitvoeren zullen ze niet hard protesteren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:55

liljebo schreef:
Je schrijft nu precies hetzelfde wat in het stuk wordt genoemd; namelijk dat het paard als een sporter moet worden behandeld omdat het die prestaties moet leveren en dat het niet per definitie verkeerd is.

Er wordt alleen aangegeven dat het paard geen atleet is in de zin van een menselijk atleet die zijn eigen keuzes maakt en zelf de prijs bepaald die hij voor de medailes wilt bepalen, maar dat het paard een sportgereedschap is, wat best gelukkig en gezond kan zijn en ook niet tot problemen hoeft te leiden, mits aan de randvoorwaarden en basisbehoefte wordt voldaan en mits er rekening mee wordt gehouden dat we het paard voor onze eigen lol inzetten en daarom ervoor moeten zorgen dat het paard het respekt krijgt wat het verdiend.

Ik reageerde voornamelijk op de quote van Alma.

Juist om aan de randvoorwaarden te voldoen moet je een paard waarvan je een prestatei verwacht behandelen als atleet.

Knelpunt is natuurlijk de definitie van atleet.

IluvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:00

Het stuk wat jasmijn78 hierboven heeft staan. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Afwisseling, afwisseling, afwisseling.
Ik probeer zeker 1x per week (soms meer) om iets 'anders' te doen dan dressuren.

Springen, buitenrijden met een lange teugel, 'truukjes' leren enz.

Als ik dat niet doe krijg ik een verveeld paard wat niet wil werken en ik ben blij dat ie van mij dat duidelijk aangeeft en niet als een 'zombie' doorloopt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:05

fransje23 schreef:
[
Knelpunt is natuurlijk de definitie van atleet.

Volgens wiki

Een atleet is in de oorspronkelijke betekenis van het woord een persoon met bovengemiddelde fysieke eigenschappen (kracht, wendbaarheid en uithoudingsvermogen) en daarmee wordt gezien als potentieel deelnemer aan fysieke activiteiten en in het bijzonder wedstrijden. Een oud Grieks woord voor "wedstrijd" was athlos, en degenen die meededen aan deze wedstrijden werden atleten genoemd.
Tegenwoordig is een atleet iemand die daadwerkelijk deelneemt aan atletiek-wedstrijden, hoewel het woord ook gebruikt wordt voor (top)sporters in het algemeen.

Het gaat van oorsprong dus om een persoon, geen dier. Ik denk dat in het stuk dan wordt bedoelt dat de menselijke atleet iemand is die zelf bepaald dat hij/zij in de topsport wordt en zelf bepaald welke 'prijs' hij/zij daarvoor wil betalen.
Het woord atleet voor paard zou de suggestie kunnen wekken dat het atleetzijn voor een paard dezelfde betekenis heeft als voor een mens en dus onder atropomorfisme valt.
En dan verbloem je dus de werkelijkheid

In de paardensport is het paard gewoonhet middel tot. Op zich niet erg, wordt ook aangegeven mits je het gewoon ziet zoals het is en aan de randvoorwaarden wordt voldaan.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:07

wittepit schreef:
liljebo schreef:
Confronterend zijn de verbloemingen voor alle uitingen van protest, ik betrap mezelf daar ook op.

Ik denk dat je als paardenliefhebber zeer sterk geneigd bent tot het toekennen van allerlei eigenschappen van je paard die maken dat je het idee hebt dat je best goed bezig bent. Het zijn altijd anderen die het anders zien. Los van alle goeroes en stromingen en heilige huisjes, een paard is een gewoontedier die je veel kan leren. En ja, egoistisch als je het leuk vindt om een dier dingen te leren waar je zelf plezier aan beleeft. Maar als het dier weet waar ie aan toe is en het lichamelijk kan uitvoeren zullen ze niet hard protesteren.

Klopt helemaal. Ik vind het in die zin ook iets voor iedereen, incl mijzelf, om bij stil te staan. Daarom vind ik het een goed stuk.
Ik denk dat we allemaal wel eens de realiteit verbloemen/dingen wat mooier willen laten lijken dan het is.
Het kan echt geen kwaad om af en toe dan even in de spiegel te kijken en van het roze wolkje te springen. Denk ik