foto perfecte springhouding?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:38

LoveBodin schreef:
ginouque schreef:
en toch, zoals ik zei als je zit goed is blijf je wel zitten ;) zoals ik zei er zijn enkele ruiters die internationaal springen en dit ook doen.

ik denk niet dat we dan een foto kunnen vinden met de 'perfecte houding.'

haha :D dit wordt een welles nietes over blijven zitten met je pootjes extreem naar achter.

maar inderdaad, de perfecte springhouding is heel moeilijk. Misschien dan toch maar een tekening, want ik denk niet dat er iemand is die perfect springt. net zoals er niemand is die perfect dressuur rijdt. niemand heeft ook ooit nal 100% gehaald met een proef.

haha wss. wel :p

ik denk ook dat ze inderdaad een tekening moet hebben, maar tja waar moet je dan het voorbeeld vandaan halen ? :=

dots83

Re: foto perfecte springhouding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:02

whahhahaha hier kan wel een hele dischussie over ontstaan ja. Ik vroeg me eerst af wat je eigenlijk bedoelde met kapstokjes!!! Maargoed, vind de bovenste foto zelf oke, onderste idd niet zo kan er nog wel meer over opnoemen maar oke, iemand wilde een lagere sprong zien vandaar.
Maarre....Gin jij hebt ook wel mooie foto's ergens liggen geloof ik vast!

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:03

ginouque schreef:
LoveBodin schreef:

haha :D dit wordt een welles nietes over blijven zitten met je pootjes extreem naar achter.

maar inderdaad, de perfecte springhouding is heel moeilijk. Misschien dan toch maar een tekening, want ik denk niet dat er iemand is die perfect springt. net zoals er niemand is die perfect dressuur rijdt. niemand heeft ook ooit nal 100% gehaald met een proef.

haha wss. wel :p

ik denk ook dat ze inderdaad een tekening moet hebben, maar tja waar moet je dan het voorbeeld vandaan halen ? :=

ja, inderdaad. Ik kan zelf redelijk tekenen, maar weet ook niet echt wat goed is...

anders, als ik tijd heb, maak ik wel een paar verschillende tekeningen. Kunnen we in dit topic weer verder discussieren over houdingen nav die tekeningen

edit: @dots
haha, dat was ik ;)
vooral omdat het duidelijk is bij hoge sprongen (die foto is ook gewoon goed), maar bij lagere sprongen is veel onduidelijkheid

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:07

In het parcours let ik eerlijk ziet zo op mijn houding ben dan te druk met rijden en parcours doorkomen :P In de training ben ik er wel meer mee bezig maar dat lijkt me logisch

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:18

Ik vind de uitspraak "form follows function" hierbij heel correct. Of die tenen nu twee centimeter meer naar binnen of naar buiten gedraaid zijn, maakt in principe helemaal niets uit, zolang het het paard niet stoort. Of je je handen nu bovende hals of langst de hals draagt, zolang je paard voldoende handruimte krijgt en niet gestoord wordt door je handen, maakt dat helemaal niet uit.

Eventjes een foto van een springhouding op een lage sprong die ik vrij correct vind (ahum, foto van in mijn iets jongere tijd):
Afbeelding

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:39

ja linda, ik heb er ook nog wel wat, maar goed :P jou voorbeeld is toch iets beter :D
en net als linda (dots) zegt; als je met een jong paard voor t eerst een bb parcours oid aan het rijden bent, is het belangrijker om een parcours door te komen, haha.

@tantejeuh, vind dat ook een redelijk nette houding, maar als ik dan mag zeuren :oo zou ik jou bovenlichaam niet zo ver 'over het paard' willen zien. je ligt er nu als het ware teveel op.
vooral met jonge paarden, vind ik dat niet fijn.
de uitspraak die jij zegt, past hier inderdaad heel goed bij.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:52

Omdat nu ook gediscussieerd wordt over de perfecte springhouding, en het topic sowieso al niet op SPR-ITP hoorde:
SPR-ITP---> RT-D

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 06:16

ginouque schreef:
ja linda, ik heb er ook nog wel wat, maar goed :P jou voorbeeld is toch iets beter :D
en net als linda (dots) zegt; als je met een jong paard voor t eerst een bb parcours oid aan het rijden bent, is het belangrijker om een parcours door te komen, haha.

@tantejeuh, vind dat ook een redelijk nette houding, maar als ik dan mag zeuren :oo zou ik jou bovenlichaam niet zo ver 'over het paard' willen zien. je ligt er nu als het ware teveel op.
vooral met jonge paarden, vind ik dat niet fijn.
de uitspraak die jij zegt, past hier inderdaad heel goed bij.

ja, dan is het inderdaad beter.
Zeker bij een jong paard.

Heb je eigenlijk ook een foto van goed, laag springen met een ouder paard?
ik snap dat je met een jong paard eerder aan goed erover heen komen en lekker rijden denkt, dan aan je tenen die een 3 cm naar buiten hangen ;)

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:02

@lovebodin dan zou ik evn goed moeten zoeken!
Kan nmlijk niks beloven aangezien ik bijna alleen maar foto's heb van paarden op concoursen :) thuis maak ik niet snel foto's :)

ik zal vanavond even kijken, ik zit nu op mn iphone ;)

ik denk/vind trouwens wel dat dots een goed voorbeeld heeft geplaatst, voor het springen op een lage hindernis :)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 13:35

Persoonlijk zie ik de handen liever iets meer in de richting van de mond. Als je ze op de manenkam vast zet, zoals ik op verschillende foto's zie, kan je hand nooit voldoende mee zijn als het paard toch plotseling meer bukt.
De meeste beenhoudingen vind ik wel correct. Het probleem van kapstokjes is, dat je je spoor onnodig gebruikt op de sprong, bovendien zou je eerder ergens aan kunnen hangen.

Verder vind ik een perfecte springhouding niet zo belangrijk. Als je op de sprong het paard maar niet stoort. Mijn benen liggen bijvoorbeeld meestal niet perfect op de plaats, maar ik vind het niet storend.

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:18

Daarin ben jij echt top schoentje vind ik, in je hand-mond houding! Daar kan ik alleen nog maar veel van leren!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:52

tnx Gin!
Dat is ook iets waar mijn instructeur altijd op gehamerd heeft en wat ik nu zelf mijn leerlimgen ook mee wil geven.
Ik vind het het aller belangrijkste dat je een paard niet stoort in de mond op de sprong. Liever het contact wat verliezen, dan te veel terug werken...

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:56

Kan niet echt zeggen dat ik mn handen vast zet eigenlijk hoor. Hang ze ook eigenlijk nooit in de mond, heb ze eerder te los als te vast. Met je handen zo laag heb ik altijd het idee dat je ze naar beneden wil 'drukken' . Sommige ruiters doen dat ook om ze meer te laten bukken heb ik begrepen?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:19

soms zijn mijn handen idd te laag, maar dat is niet om ze te laten bukken, dat is meestal als ze te veel naar een kant springen, of ik kort wil draaien na de sprong en ik ze dus bij wil sturen, dan zakt meestal 1 hand naar beneden.
Ruiters die zeggen dat ze ze zo willen laten bukken, zijn meestal van die slofteugel springers. Met beide methodes gaan ze vaak tegen de hand springen en met de achterhand zakken.

Vaak zet je je hand niet bewust vast, maar doordat ze boven het dikke stuk van de hals zitten, kunnen ze niet zo makkelijk naar beneden wanneer nodig. Als je ook naar een springend paard kijkt, dan is de weg naar de mond korter als je de handen langs het dikke stuk van de hals houd. Hou je ze op of bij de mannenkam moet je, met dezelfde teugellengte, je armen veel verder strekken, doordat het paard z'n neus naar voren en beneden beweegd.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:19

schoentje schreef:
soms zijn mijn handen idd te laag, maar dat is niet om ze te laten bukken, dat is meestal als ze te veel naar een kant springen, of ik kort wil draaien na de sprong en ik ze dus bij wil sturen, dan zakt meestal 1 hand naar beneden.
Ruiters die zeggen dat ze ze zo willen laten bukken, zijn meestal van die slofteugel springers. Met beide methodes gaan ze vaak tegen de hand springen en met de achterhand zakken.

Vaak zet je je hand niet bewust vast, maar doordat ze boven het dikke stuk van de hals zitten, kunnen ze niet zo makkelijk naar beneden wanneer nodig. Als je ook naar een springend paard kijkt, dan is de weg naar de mond korter als je de handen langs het dikke stuk van de hals houd. Hou je ze op of bij de mannenkam moet je, met dezelfde teugellengte, je armen veel verder strekken, doordat het paard z'n neus naar voren en beneden beweegd.

Wauw, super schoentje!
Daar leer je nog eens wat van :D
Heb jij misschien nog een goede foto?
Inderdaad, de perfecte springhouding is niet heel belangirjk, tuurlijk is het niet in de weg zitten van een paard veel belangrijker, maar bij de 'perfecte springhouding' zit je je paard, neem ik aan, het minst in de weg.

en ginouque, ja, dots heeft inderdaad wel een goed voorbeeld. Als ik zo zou springen, zou ik al heel blij zijn ;)
maar helaas niet volledig perfect. voor zover dat mogelijk is irl.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:27

ze niet in de weg zitten is idd perfect, maar dat kan dus op verschillende manieren. Imo heeft Luc Steeghs een hele mooie houding, zal thuis eens kijken of ik daar foto's op internet van kan vinden,

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:29

schoentje schreef:
ze niet in de weg zitten is idd perfect, maar dat kan dus op verschillende manieren. Imo heeft Luc Steeghs een hele mooie houding, zal thuis eens kijken of ik daar foto's op internet van kan vinden,

Oké, maar dan is er dus eigenlijk gewoon niet één perfecte springhouding. Want dat lijkt mij iig de enige voorwaarde. Of moet het er ook leuk uitzien :+ ?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:42

ideaalbeeld is: benen bij de singel, hakken laag, handen halverwege de hals, handen rechtop, zitvlak iets uit het zadel, gewicht precies over de steunpunten verdeelt en het bovenlichaam iets naar voren, maar niet te plat, billen naar achter, gezicht naar voren
Hier voldoet bijna niemand aan. Als het er op lijkt en je je paard niet stoort is het prima naar mijn idee.

Op de foto's in mijn profiel zie je vooral de benen niet op plaats, de handen soms te laag en af en toe kijk ik niet voldoende vooruit. Ik ben geen topruiter, maar storen doe ik ze zelden.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:44

schoentje schreef:
ideaalbeeld is: benen bij de singel, hakken laag, handen halverwege de hals, handen rechtop, zitvlak iets uit het zadel, gewicht precies over de steunpunten verdeelt en het bovenlichaam iets naar voren, maar niet te plat, billen naar achter, gezicht naar voren
Hier voldoet bijna niemand aan. Als het er op lijkt en je je paard niet stoort is het prima naar mijn idee.

Op de foto's in mijn profiel zie je vooral de benen niet op plaats, de handen soms te laag en af en toe kijk ik niet voldoende vooruit. Ik ben geen topruiter, maar storen doe ik ze zelden.

Superantwoord :D
heb je ook foto :o ?

Je bent miss geen topruiter, maar je bent wel heel goed! Ik vind die foto's er eigenlijk best netjes uitzien! Je zit idd iig je paard niet in de weg.

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:50

schoentje schreef:

Zegt de Queen van Etten Leur!!!! :P

Ach Schoenie ik zou willen dat ik ze rond kon sturen als jij...alleen die ene foto in je profiel vind ik je handen wel heel laag maar daarom ook wel weer grappig... :P je weet wel welke denk ik :D

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:52

Afbeelding

Afbeelding

Foto van Luc Steeghs

( wat een bok die laatste!)
Laatst bijgewerkt door dots83 op 07-06-11 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Piennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:53

Deze foto's mag je ook gebruiken
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:54

dots83 schreef:
Afbeelding

Foto van Luc Steeghs

Dat is wel een hele goede foto!
ik weet dat ik soms best kritisch ben, maar hier kan ik zo 1,2,3 niets op aanmerken :D .

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:55

wel handjes op de manenkam...

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:57

dots83 schreef:
wel handjes op de manenkam...

goeie :D
nog meer?
hij heeft zelfs geen kapstokjes!

@Piennn_
zijn wel goede foto's, maar ik vind het er een beetje stijf uitzien..