De FEI staat er bij en kijkt er naar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:39

LadyKantje schreef:
Misschien heb je gelijk, en moet het niveau inderdaad een stapje hoger, ik weet het niet. Maar waarom zou een MBO-er het er slechter vanaf brengen dan een HBO-er? Het HBO is theoretischer dan het MBO, paardrijden is niet iets wat je uit een boekje leert.

HBO is ook nog altijd praktisch onderwijs. In MBO heb je 4 niveaus, waar je zeker van niveau 1 en 2 niet kunt verwachten dat ze de zoms wel erg abstracte theorie achter de dresuur kunnen begrijpen en dan ook nog eens kunnen overbrengen. Bovendien: om kennis goed te kunnen overdragen moet je wel enigzins theoretisch onderlegd zijn. Daarom zo HBO niveau al een betere insteek zijn. En de betere MBO-ers kunnen gewoon doorstromen naar HBO.

LadyKantje schreef:
Maar om Deurne te omschrijven als maar gewoon een MBO-opleiding vind ik een beetje superieur klinken.

Maar dat is het wel... Het is een mbo opleiding die mensen moet opleiden voor de paardensport, maar er is te weinig raakvlak met de praktijk. Daarom staan nu dieren- en paardenopleidingen ook ter discussie. Die opleidingen sluiten niet aan op de praktijk en er is niet veel vraag naar dergelijke afgestudeerden. De opleidingen hebben een hoge uitval en van de geslaagden beland maar een klein percentage daadwerkelijk in de sector. Meestal degene die van huis uit al een paardenbedrijf hadden. Dus de kans is groot dat deze opleidingen straks niet meer erkent zijn en ook niet meer gefinancieerd worden door de overheid. Dan zullen het wellicht weer private opleidingen worden, wat inhoud dat het alleen nog is weggelegd voor mensen met een flinke buidel. Maar wellicht dat de kwaliteit dan weer iets om hoog gaat... Maar dat is koffiedik kijken.

LadyKantje schreef:
Ik wil niet suggereren dat ze paarden zien als machines die maar even leuk moeten lopen, maar misschien ervaren zij het gewoon...anders.

Nou, dat weet ik nog zo net niet. De opleiding van een GP paard duurt jaren en kost veel geld. Het is een weg met veel risico, want heeft het paard wel het laatste in huis voor topniveau? Er is alles aan gelegen om de beesten heel te houden, want als ze na 4 jaar training kapot zijn ben je een hele hoop geld achter de wagen als investeerder. Als ruiter kun je onmogelijk niet een band of klik met je paard hebben om op dergelijk niveau te presteren. Dat soort karaktervolle paarden gaan echt geen gonzend stadion binnen als ze geen vertrouwen in de ruiter hebben.

LadyKantje schreef:
Maar paardrijden moet in iedere sociale kring in elk geval leuk blijven, en dat vergeten we soms nog wel eens.

ben ik het niet mee eens... Ik denk dat paarden niet best af zijn in de 'onderkant' van de samenleving. Een paard is geen recht war door iedereen verworven kan worden. een paard houden kost geld, veel geld. En is daarom niet voor iedereen weggelegd. Dus nee, het moet niet voor iedereen leuk blijven. Het moet vooral voor het paard verantwoord blijven, hoe banketstaaf misschien voor mensen die dol op paarden zijn maar het niet kunnen betalen. Jammer dan.

Arabesk schreef:
Niemand zal durven zeggen 'he Anky kan het ff wat minder' in de inrijring.

Iemand zou tegen jou ook eens moeten zeggen dat jij eens moet ophouden dagcursusjes hoefbekappen aan mensen te geven. Jij verdiend daar toch ook aan? En ook ten koste van het welzijn. Want ik denk zomaar niet dat die mensen die bij jou zo'n kneu cursusje hebben gevolgd ineens goed kunnen bekappen. Een hoefsmid heeft daar al een opleiding van 4 jaar voor nodig en bij jou leren ze het in een dag? Dat soort praktijken moeten in de discussie omtrent welzijn ook ZEKER aan de kaak gesteld worden.

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 08:54

jasmijn78 schreef:
ben ik het niet mee eens... Ik denk dat paarden niet best af zijn in de 'onderkant' van de samenleving. Een paard is geen recht waar door iedereen verworven kan worden. een paard houden kost geld, veel geld. En is daarom niet voor iedereen weggelegd. Dus nee, het moet niet voor iedereen leuk blijven. Het moet vooral voor het paard verantwoord blijven, hoe banketstaaf misschien voor mensen die dol op paarden zijn maar het niet kunnen betalen. Jammer dan.

Een paard houden kost inderdaad veel geld, daar ben ik mij ook flink van bewust. En ik ben het met je eens. Als mensen een paard hebben en er geen geld (meer) voor hebben, is het beter voor het paard om het te verkopen, al geef je nog zo om het paard.
Maar wat ik wilde zeggen was dat ik op wedstrijden genoeg mensen zie die vanaf de zijlijn aangespoord worden om goed te presteren. Dus enorm veel druk ervaren. IK denk dat dat ook een oorzaak kan zijn voor waar dit topic voor staat. Natuurlijk zullen die mensen ook wel gek zijn op paarden, anders besteed je er niet zoveel tijd en geld aan. En er is niets mis met streven naar een hoger doel. Maar geef toe, daarin zijn er ook mensen die hun paard even vergeten. (nu heb ik het over de hobby ruiters) En daarom zei ik dat het vooral leuk moet blijven. Je moet er plezier in hebben, zowel in de top sport als in de "onderkant" van de samenleving. (er vanuit gaande dat mensen het paard kunnen onderhouden)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 10:45

LadyKantje schreef:
Maar wat ik wilde zeggen was dat ik op wedstrijden genoeg mensen zie die vanaf de zijlijn aangespoord worden om goed te presteren. Dus enorm veel druk ervaren. IK denk dat dat ook een oorzaak kan zijn voor waar dit topic voor staat.

Ik denk dat je dat zo niet kunt stellen. Dit lijkt ook meestal wel te worden beweerd door mensen die zelf niet op wedstrijd gaan. Als je zelf nooit op wedstrijd gaat kun je je waarschijnlijk niet voorstellen dat er mensen zijn die die (ongezonde) druk niet ervaren.

Ik ga zeer regelmatig op wedstrijd en ik ervaar geen druk. Wel altijd een beetje gezonde wedstrijdspanning want ik wil het graag goed doen, en als het een keer niet lukt dan is dat ook geen ramp. Mensen die enorm veel druk ervaren bij het rijden van wedstrijden zullen er snel weer mee ophouden. Dan is er niets meer aan.

Ieder mens is weer anders, de een kan nu eenmaal beter met bepaalde situaties omgaan dan de ander. Sommige mensen hebben ook slapeloze nachten voor hun eindexamen, en andere weer niet. Wedstrijdsport houd je niet vol als je niet leert omgaan met die omstandigheden.

LadyKantje schreef:
Maar geef toe, daarin zijn er ook mensen die hun paard even vergeten. (nu heb ik het over de hobby ruiters)

Maar dat is niet perse wedstrijdsport gerelateerd. Mensen kunnen ook hun paard even vergeten omdat ze een nieuw vriendje hebben, of na het werk geen zin meer hebben om de deur uit te gaan. Je moet het echt per situatie bekijken.

LadyKantje schreef:
En daarom zei ik dat het vooral leuk moet blijven.

Precies. En ik beleef HEEL veel plezier aan het rijden van wedstrijden en het gericht ergens naar toe werken met mijn paarden. Om dat optimaal te kunnen doen heb ik een gezond paard nodig dat lekker in zijn vel zit. Daarom is mij er alles aan gelegen om ze happy te houden.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:12

Goed dat je dit topic opent Jantine. Ik ben het helemaal met je eens. :j

Maar even een vraagje uit nieuwsgierigheid, durf jij dat wel te zeggen tegen Anky?
Ik heb wel is foto's gemaakt van rollkur van anky, toen stond sjef jansen ook al helemaal naar mij te kijken..

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:35

LadyKantje schreef:
Hier wil ik allereerst even op reageren. Misschien heb je gelijk, en moet het niveau inderdaad een stapje hoger, ik weet het niet. Maar waarom zou een MBO-er het er slechter vanaf brengen dan een HBO-er? Het HBO is theoretischer dan het MBO, paardrijden is niet iets wat je uit een boekje leert. Je leert door te doen. Maar zoals ik al zeg, ik weet niet of het een stapje hoger zou moeten. In elk geval ben ik het met Yamcha heen en moeten we het probleem bij de wortel aanpakken. Maar om Deurne te omschrijven als maar gewoon een MBO-opleiding vind ik een beetje superieur klinken.

We hadden het over het niveau van de instructeurs en dan vind ik MBO erg mager. Waarom eisen we van een docent aan de basis school wel dat deze een HBO opleiding moet doen? Een MBO-er heeft toch ook wel genoeg theoretische kennis om groep 4 of 5 te onderwijzen? Blijkbaar vinden we van niet omdat er dus nog wel iets meer nodig is dan alleen het overbrengen van de kennis zoals deze zelf is verworven.

Ik heb voor het gemak eventjes voor je opgezocht hoe de verschillende niveau's worden onderscheiden:
Werk je op mbo-niveau, dan krijg je maken met specifieke, vastomlijnde problemen. Je hebt in je opleiding geleerd hoe je bepaalde problemen moet oplossen en wat je daarbij wel en niet mag. Op mbo-niveau komt kritisch denken neer op het toepassen van vakkennis in een concrete situatie, met middelen en aanwijzingen van anderen.
Heb je een functie op hbo-niveau, dan word je vaker geconfronteerd met specifieke problemen in je vakgebied, waarbij van je gevraagd wordt dat je oog houdt voor het grotere geheel. Op hbo-niveau moet je producten kunnen ontwikkelen en problemen zelfstandig kunnen onderzoeken en oplossen, op zo'n manier dat het grotere geheel blijft werken of er voordeel van heeft.

Hier zie je dus dat er van een HBO-er wordt verwacht dat hij een grote mate van analytisch- en probleemoplossend vermogen heeft. Van een MBO-er verlang je dat hij de opgedane kennis juist kan toepassen, super voor beginnerslessen en op maneges. Maar als je een combi hebt die net dat niveau van manege is ontstegen dan mag je van een goede instructeur verwachten dat hij voor iedere combinatie maatwerk kan leveren, het zelfstandig kunnen odnerzoeken en oplossen van problemen die specifiek zijn voor die combinatie, op zo'n manier dat de combinatie er voordeel van heeft.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:44

Abacab schreef:
Ik heb voor het gemak eventjes voor je opgezocht hoe de verschillende niveau's worden onderscheiden:
Werk je op mbo-niveau, dan krijg je maken met specifieke, vastomlijnde problemen. Je hebt in je opleiding geleerd hoe je bepaalde problemen moet oplossen en wat je daarbij wel en niet mag. Op mbo-niveau komt kritisch denken neer op het toepassen van vakkennis in een concrete situatie, met middelen en aanwijzingen van anderen.
Heb je een functie op hbo-niveau, dan word je vaker geconfronteerd met specifieke problemen in je vakgebied, waarbij van je gevraagd wordt dat je oog houdt voor het grotere geheel. Op hbo-niveau moet je producten kunnen ontwikkelen en problemen zelfstandig kunnen onderzoeken en oplossen, op zo'n manier dat het grotere geheel blijft werken of er voordeel van heeft.

Hier zie je dus dat er van een HBO-er wordt verwacht dat hij een grote mate van analytisch- en probleemoplossend vermogen heeft. Van een MBO-er verlang je dat hij de opgedane kennis juist kan toepassen, super voor beginnerslessen en op maneges. Maar als je een combi hebt die net dat niveau van manege is ontstegen dan mag je van een goede instructeur verwachten dat hij voor iedere combinatie maatwerk kan leveren, het zelfstandig kunnen odnerzoeken en oplossen van problemen die specifiek zijn voor die combinatie, op zo'n manier dat de combinatie er voordeel van heeft.

Mooi omschreven. Helaas is het voor de meeste mensen die iets beter kunnen leren niet heel aantrekkelijk om instructeur te worden. Aangezien het gros van de paardensporters voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, en zij zo geen passende vergoeding krijgen voor hun niveau en opleiding zoeken zij hun heil toch vaak in het bedrijfsleven. Daar kun je als HBO-er namelijk een prima boterham verdienen. De eigen hobby moet tenslotte ook betaald worden.

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:52

Ik denk dat je niet geleerd, gestudeert of andersoortig geschoold hoeft te zijn om de dierenmishandeling te herkennen op deze filmpjes.
Ik liet het aan 1 van mijn collega's zien die nog nooit een paard van dichtbij heeft gezien.
Zijn ogen puilde eruit, dat is toch geen sport? dat is dierenkwellen. (zij hij)
Ieder normaal denkend mens kan zien dat dit niet mag, niet kan.
Waarom moeten er regels komen voor hoe diep je een paard zijn kin op zijn borst moet trekken, waarom moeten er regels komen hoeveel en hoe hard je mag rukken, of hoelang achter elkaar .
Waarom moet een FEI steward met een stapwatch timen hoe lang er een rollkur achter elkaar gereden mag worden.
Waarom wil de FEI dit soort wantoestanden gewoon laten gebeuren?

Je zou dit als paardeneigenaar niet moeten willen, wel of geen regels.
Uitgangspunt moet altijd zijn respect voor het dier als levend wezen.

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 14:16

jasmijn78 schreef:
Abacab schreef:

Hier zie je dus dat er van een HBO-er wordt verwacht dat hij een grote mate van analytisch- en probleemoplossend vermogen heeft. Van een MBO-er verlang je dat hij de opgedane kennis juist kan toepassen, super voor beginnerslessen en op maneges. Maar als je een combi hebt die net dat niveau van manege is ontstegen dan mag je van een goede instructeur verwachten dat hij voor iedere combinatie maatwerk kan leveren, het zelfstandig kunnen onderzoeken en oplossen van problemen die specifiek zijn voor die combinatie, op zo'n manier dat de combinatie er voordeel van heeft.

Mooi omschreven. Helaas is het voor de meeste mensen die iets beter kunnen leren niet heel aantrekkelijk om instructeur te worden. Aangezien het gros van de paardensporters voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, en zij zo geen passende vergoeding krijgen voor hun niveau en opleiding zoeken zij hun heil toch vaak in het bedrijfsleven. Daar kun je als HBO-er namelijk een prima boterham verdienen. De eigen hobby moet tenslotte ook betaald worden.

Zoals ik al zei ik weet niet of het beter is om Deurne naar HBO te doen, zoals Jasmijn het omschrijft geef ik jullie beide gelijk. Maar dat het "Maar gewoon een MBO opleiding" was, daar struikelde ik eventjes over.

Abacab

Re: De FEI staat er bij en kijkt er naar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 14:47

Deurne hoeft niet helemaal naar HBO, er zijn onderdelen genoeg van Deurne die prima op het MBO passen. Maar wanneer je wat wilt doen aan misstanden in de sport dan moet je de kwaliteit van je instructeurs en jury-leden oppoetsen. En in het geval van de instructeurs moet je mensen ervan bewust maken dat het normaal is dat een goede les ook veel geld kost.
Nu kan iedereen instructeur worden [mits je voor je ORUN slaagt] en als je roept dat je Deurne hebt gedaan dan geniet je als instructeur ook nog eens extra aanzien omdat dat heel goed zou zijn. Ik denk dat dat niet altijd terecht is.

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 14:57

Abacab schreef:
Deurne hoeft niet helemaal naar HBO, er zijn onderdelen genoeg van Deurne die prima op het MBO passen. Maar wanneer je wat wilt doen aan misstanden in de sport dan moet je de kwaliteit van je instructeurs en jury-leden oppoetsen. En in het geval van de instructeurs moet je mensen ervan bewust maken dat het normaal is dat een goede les ook veel geld kost.
Nu kan iedereen instructeur worden [mits je voor je ORUN slaagt] en als je roept dat je Deurne hebt gedaan dan geniet je als instructeur ook nog eens extra aanzien omdat dat heel goed zou zijn. Ik denk dat dat niet altijd terecht is.

Ah-ha, justem. Kan niet anders zeggen dan: Helemaal waar :)

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 15:38

Wat een goed topic,
maar even een vraag tussendoor; ik vraag me namelijk af of dat er op gewone concoursen ook mensen zijn die ruiters waarschuwingen geven als er onterecht tegen een paard wordt gedaan..? Ik lees die stukken wel in de paard en sport: "veelvuldig slaan met zweep", "onjuist gebruik bit" enz... maar hoe worden die mensen "betrapt"?
Ik vind zowieso dat er veel onredelijk gedrag is op een concours, en vraag me soms ook af of deze mensen nou voor hun plezier bezig zijn..
Eigenlijk zouden juryleden ook eens bij het losrijden moeten kijken..

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:49

Ik denk dat wedstrijden gewoon ontzettend moeilijk, zo niet onmogelijk 'hufterproof' te maken zijn.

Je kan misschien wel regels opstellen voor gedrag, maar je kan nu eenmaal niet op papier vatten wat een faire manier van omgaan met je paard is. Dat is nu eenmaal een hopeloos subjectieve aangelegenheid (wat voor de een prima moet kunnen is voor de andere regelrechte dierenbeulerij).

Ik vind wel dat wát er gedaan wordt binnen de sportbonden (en wat dat betreft de hele paardensector) om dierenkwellerij tegen te gaan allemaal erg halfbakken is. Er gaat m.i. geen signaal vanuit dat 'wij paardenmensen' opkomen voor het welzijn van onze paarden. Eerder voor 'onze sport'.

Dat viel me in het topic over de filmpjes van de reiningkampioen erg op. Verschillende mensen maakten zich veel drukker over het imago van hun sport dan om het welzijn van het dier in kwestie. Daarmee geven ze een prachtig inzicht in hoe het gesteld is met de betrokkenheid bij het welzijn van de paarden. Ik werd en word er droevig van.

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 12:27

Tja ik denk dat het heel moeilijk is om duidelijke regels vast te stellen..
Je kan rollkur niet verbieden, nouja het kan wel, maar hoe ga je het vaststellen bij iemand?
Dan word er gezegt: ja dat doet ie uit zichzelf.. of; ja dat doe ik alleen even met losrijden..
Dat is het verrotte eraan

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 18:52

Makkelijk is het niet, maar als er dan hier op bokt toch al een hoop zijn die vinden dat de paardensport niet is wat we eigenlijk willen, vraag ik me af waarom er dan toch nog zo veel wedstrijd ruiters wedstrijden rijden als ze vinden dat het niet klopt bij de KNHS en FEI.

Ik rij graag (dressuurmatig) maar heb eigenlijk een hekel aan wedstrijden rijden, omdat er in mijn ogen met verkeerde ogen naar een combinatie gekeken wordt.

Het wordt beloont dat je je paard in de krul trekt, eigenlijk al in het B. Zie je een combinatie die netjes mee is in de beweging, controle heeft over tempo en richting, het enige is dat het paard niet een bewegings wonder is en ook niet de hele proef nagevelijk is. Eindigt hij vaak onder de gene die een bewegings wonder heeft en het paard in de krul trekt. Het gaat er al lang niet meer om hoe de staat van africhting is, meer om een show en het plaatje.
De dressuur is er voor het paard, niet anders om, maar helaas lijkt het wel of dat veelal vergeten wordt. En dat een hoop ruiters dat niet eens weten/beseffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:08

Japeloup schreef:
Makkelijk is het niet, maar als er dan hier op bokt toch al een hoop zijn die vinden dat de paardensport niet is wat we eigenlijk willen, vraag ik me af waarom er dan toch nog zo veel wedstrijd ruiters wedstrijden rijden als ze vinden dat het niet klopt bij de KNHS en FEI.

Ik rij graag (dressuurmatig) maar heb eigenlijk een hekel aan wedstrijden rijden, omdat er in mijn ogen met verkeerde ogen naar een combinatie gekeken wordt.

Het wordt beloont dat je je paard in de krul trekt, eigenlijk al in het B. Zie je een combinatie die netjes mee is in de beweging, controle heeft over tempo en richting, het enige is dat het paard niet een bewegings wonder is en ook niet de hele proef nagevelijk is. Eindigt hij vaak onder de gene die een bewegings wonder heeft en het paard in de krul trekt. Het gaat er al lang niet meer om hoe de staat van africhting is, meer om een show en het plaatje.
De dressuur is er voor het paard, niet anders om, maar helaas lijkt het wel of dat veelal vergeten wordt. En dat een hoop ruiters dat niet eens weten/beseffen.

vind dat wel een beetje kortzichtig hoor. Er zijn ook zat goede jurys die kritisch kijken en een goede houding v het paard belonen....

ik zie liever iemand die zijn paard goed losrijdt en hem af en toe wat doorpakt achter "de loodlijn" en zijwaartse buiging, dan iemand op een onbespierd paard die sterrenkijkt en zo lekker een buitenrit van een aantal uren maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 18:40

Vind allebei niks. Achter de loodlijn op dat niveau is niet een paard dat zichzelf draagt, in balans is, en de rug bol maakt, maar is dezelfde houding als dat onbespierde paard, alleen dan met een krulletje. Dan vind ik kop in de lucht nog eerlijker.

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 22:44

Japeloup schreef:

Dat is voor mij ook een reden om geen wedstrijden te rijden. Zoals altijd zijn er uitzonderingen, maar over het algemeen ga ik hier helemaal in mee.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 22:46

Mexxuna schreef:
Wat een goed topic,
maar even een vraag tussendoor; ik vraag me namelijk af of dat er op gewone concoursen ook mensen zijn die ruiters waarschuwingen geven als er onterecht tegen een paard wordt gedaan..? Ik lees die stukken wel in de paard en sport: "veelvuldig slaan met zweep", "onjuist gebruik bit" enz... maar hoe worden die mensen "betrapt"?
Ik vind zowieso dat er veel onredelijk gedrag is op een concours, en vraag me soms ook af of deze mensen nou voor hun plezier bezig zijn..
Eigenlijk zouden juryleden ook eens bij het losrijden moeten kijken..

het staat in de regels ja, maar ze passen het niet toe

Vorig jaar was er nog een meisje dat haar paard afranselde na een weigering bij een concour in Schoorl. De jury deed niks, ringmeester deed niks en het publiek reageerde terecht zeer verontwaardigd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 06:17

Schandalig :(

Dat vind ik redenen om geen wedstrijden meer te rijden, omdat ik geen lid wil zijn van een organisatie die zulke dingen toelaat.