LadyKantje schreef:Misschien heb je gelijk, en moet het niveau inderdaad een stapje hoger, ik weet het niet. Maar waarom zou een MBO-er het er slechter vanaf brengen dan een HBO-er? Het HBO is theoretischer dan het MBO, paardrijden is niet iets wat je uit een boekje leert.
HBO is ook nog altijd praktisch onderwijs. In MBO heb je 4 niveaus, waar je zeker van niveau 1 en 2 niet kunt verwachten dat ze de zoms wel erg abstracte theorie achter de dresuur kunnen begrijpen en dan ook nog eens kunnen overbrengen. Bovendien: om kennis goed te kunnen overdragen moet je wel enigzins theoretisch onderlegd zijn. Daarom zo HBO niveau al een betere insteek zijn. En de betere MBO-ers kunnen gewoon doorstromen naar HBO.
LadyKantje schreef:Maar om Deurne te omschrijven als maar gewoon een MBO-opleiding vind ik een beetje superieur klinken.
Maar dat is het wel... Het is een mbo opleiding die mensen moet opleiden voor de paardensport, maar er is te weinig raakvlak met de praktijk. Daarom staan nu dieren- en paardenopleidingen ook ter discussie. Die opleidingen sluiten niet aan op de praktijk en er is niet veel vraag naar dergelijke afgestudeerden. De opleidingen hebben een hoge uitval en van de geslaagden beland maar een klein percentage daadwerkelijk in de sector. Meestal degene die van huis uit al een paardenbedrijf hadden. Dus de kans is groot dat deze opleidingen straks niet meer erkent zijn en ook niet meer gefinancieerd worden door de overheid. Dan zullen het wellicht weer private opleidingen worden, wat inhoud dat het alleen nog is weggelegd voor mensen met een flinke buidel. Maar wellicht dat de kwaliteit dan weer iets om hoog gaat... Maar dat is koffiedik kijken.
LadyKantje schreef:Ik wil niet suggereren dat ze paarden zien als machines die maar even leuk moeten lopen, maar misschien ervaren zij het gewoon...anders.
Nou, dat weet ik nog zo net niet. De opleiding van een GP paard duurt jaren en kost veel geld. Het is een weg met veel risico, want heeft het paard wel het laatste in huis voor topniveau? Er is alles aan gelegen om de beesten heel te houden, want als ze na 4 jaar training kapot zijn ben je een hele hoop geld achter de wagen als investeerder. Als ruiter kun je onmogelijk niet een band of klik met je paard hebben om op dergelijk niveau te presteren. Dat soort karaktervolle paarden gaan echt geen gonzend stadion binnen als ze geen vertrouwen in de ruiter hebben.
LadyKantje schreef:Maar paardrijden moet in iedere sociale kring in elk geval leuk blijven, en dat vergeten we soms nog wel eens.
ben ik het niet mee eens... Ik denk dat paarden niet best af zijn in de 'onderkant' van de samenleving. Een paard is geen recht war door iedereen verworven kan worden. een paard houden kost geld, veel geld. En is daarom niet voor iedereen weggelegd. Dus nee, het moet niet voor iedereen leuk blijven. Het moet vooral voor het paard verantwoord blijven, hoe banketstaaf misschien voor mensen die dol op paarden zijn maar het niet kunnen betalen. Jammer dan.
Arabesk schreef:Niemand zal durven zeggen 'he Anky kan het ff wat minder' in de inrijring.
Iemand zou tegen jou ook eens moeten zeggen dat jij eens moet ophouden dagcursusjes hoefbekappen aan mensen te geven. Jij verdiend daar toch ook aan? En ook ten koste van het welzijn. Want ik denk zomaar niet dat die mensen die bij jou zo'n kneu cursusje hebben gevolgd ineens goed kunnen bekappen. Een hoefsmid heeft daar al een opleiding van 4 jaar voor nodig en bij jou leren ze het in een dag? Dat soort praktijken moeten in de discussie omtrent welzijn ook ZEKER aan de kaak gesteld worden.