_Hyperion_ schreef:Dat zou hetzelfde zijn als wanneer ik nog nooit sex heb gehad en ik zou dan geen oordeel mogen hebben over een pedofiel die sex met een kind van zes heeft....
Dit vind ik een hele rare vergelijking!!!! Hoe kom je er op?
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Yonker schreef:Ik vind het de grote onzin... Omdat je toevallig niet in Z rijd mag je geen mening hebben? Iedereen ziet dat het dienonterend is, zelfs mijn moeder zou dit zeggen terwijl ze geen verstand heeft van paarden. Omdat hun toevallig op "hoog" niveau wedstrijden rijden zou het allemaal maar mogen?? Ik vind het ronduit ook arrogant dat mensen gaan zeggen, jij mag er niks over zeggen want ik ben de expert hier. Maar ja zo zit de paardenwereld nu eenmaal in elkaar... helaas..
daffodil schreef:Ik kan er geen begrip voor opbrengen zelfs. Ik geloof ook heilig dat iemand geen enkele wedstrijd gereden hoeft te hebben om toch goed te kunnen zien of een paard op bijvoorbeeld Z niveau correct gereden wordt danwel goed beweegt. Daar heeft het zelf wedstrijd rijden niets mee te maken. Dus dat houdt in mijn beleving automatisch in dat het echt niet uitmaakt wat voor niveau iemand zelf heeft.
Mindfields schreef:Ik vindt het een goede vergelijking. Zelfs iemand die nog nooit op een paard heeft gezeten kan op die filmpjes zien dat wat daar gebeurd, dieronterend is. Dat bedoelt ze met die vergelijking, en die snap ik dus wel.
Tendance schreef:Yonker schreef:Ik vind het de grote onzin... Omdat je toevallig niet in Z rijd mag je geen mening hebben? Iedereen ziet dat het dienonterend is, zelfs mijn moeder zou dit zeggen terwijl ze geen verstand heeft van paarden. Omdat hun toevallig op "hoog" niveau wedstrijden rijden zou het allemaal maar mogen?? Ik vind het ronduit ook arrogant dat mensen gaan zeggen, jij mag er niks over zeggen want ik ben de expert hier. Maar ja zo zit de paardenwereld nu eenmaal in elkaar... helaas..
Maar als je op deze manier je mening ventileert, dan ben je niet op een juiste manier bezig. Niemand valt hier aan en er wordt wel uit een aanvallende positie gereageerd.
Dat is ook een verschil in hoe mensen hun mening geven.
Een mening, die onderbouwt is met redenen en kennis wordt eerder aangenomen al bron om informatie uit te putten, dan een mening die als aanval wordt geventileerd.
Misschien gaat het er nog wel meer om HOE en WAT en WAAROM je iets zegt, dan dat je iets zegt.
Tendance schreef:daffodil schreef:Ik kan er geen begrip voor opbrengen zelfs. Ik geloof ook heilig dat iemand geen enkele wedstrijd gereden hoeft te hebben om toch goed te kunnen zien of een paard op bijvoorbeeld Z niveau correct gereden wordt danwel goed beweegt. Daar heeft het zelf wedstrijd rijden niets mee te maken. Dus dat houdt in mijn beleving automatisch in dat het echt niet uitmaakt wat voor niveau iemand zelf heeft.
Maar dan nog heeft die persoon dus een gedegen kennis nodig anders weet je niet wat Z niveau is.
Ik vind dat je alleen je mening moet geven als je gedegen verstand van zaken hebt.
Natuurlijk over mishandeling of nare praktijken tegen iemand, mag iedereen oordelen, maar als het om bepaalde oefeningen of problemen gaat, dan moet je naar mijn idee wel wat kennis van zaken hebben wil je een mening ventileren.
Equi_libre schreef:Dus als het dier 'een probleem' heeft, dan mag je het wel mishandelen om het 'op te lossen'?
Yonker schreef:Ik vind het ronduit ook arrogant dat mensen gaan zeggen, jij mag er niks over zeggen want ik ben de expert hier. Maar ja zo zit de paardenwereld nu eenmaal in elkaar... helaas..
Equi_libre schreef:Maar als diegene die dat met zn paard doet je daar nou een verklaring voor geeft waarom hij/zij dat doet, is het dan geen mishandeling meer? Dat is wat ik bedoel. Heel wat 'topruiters' geven verklaringen voor waarom zij iets met hun paard doen op een bepaalde manier, waarvan anderen aangeven dat zij het mishandeling vinden. Dat is dus altijd het discussiepunt. En dan zijn dat misschien geen topruiters, maar doorsnee ruiters die hun ogen niet in hun zak hebben en het welzijn van het dier belangrijker vinden dan het resultaat op de wedstrijd. Dat is wat ik bedoel: wedstrijdniveau is helaas niet persé gelijk aan goed met je paard omgaan.
Sonja schreef:Yonker schreef:Ik vind het ronduit ook arrogant dat mensen gaan zeggen, jij mag er niks over zeggen want ik ben de expert hier. Maar ja zo zit de paardenwereld nu eenmaal in elkaar... helaas..
Niveau is niet zaligmakend en aangezien dit godzijdank een vrij land is, mag iedereen een mening hebben.
Maar aan de andere kant....
* heb ik ook wel eens een scheldkannonade over me heen gekregen omdat ik zoooo gemeen was omdat ik op het veulentje van dat andere paard aan het rijden was... (ik zat op mijn fjord en mijn man op zijn KWPN'er, ruin overigens)
* heb ik ook wel eens te horen gekregen dat ik geen paard moet willen houden als ik dat niet kon betalen, want, jawel... "als je al niet eens een bit voor je paard kunt kopen..." (ik rijd buiten vaak bitloos, die bewuste keer op bosal geloof ik)
* ben ik wel eens uitgescholden omdat ik mijn paard mishandelde omdat ze zweette (prachtige zomerdag in het bos, mijn oksels waren ook niet helemaal droog)
* ben ik wel eens aangesproken op dierenmishandeling omdat mijn paard bloedde want dat kwam door die gemene sporen van me (paard op z'n hals en op z'n kont notabene gestoken door daas, bloedspoortje)
* is er wel eens een moeder naar me toegekomen op de manege die het zielig vond dat ik mijn paard steeds sloeg terwijl hij toch braaf HO deed als ik HO zei... (was stops aan het trainen en dan beloon ik op de kont ipv op de hals zodat ik niet per ongeluk voorover ga zitten en zo een dubbel signaal afgeef aan mijn paard)
Overigens vond diezelfde moeder het ook zielig dat ik mijn paard na diezelfde gemene training met KOUD water afspoelde...
Die mensen MEENDEN écht voldoende kennis te hebben voor hun klachten/gescheld/gemopper etc...
Wie bepaalt wanneer je genoeg kennis hebt om ergens iets van te vinden?