volwassenen op pony van 1.36m

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:13

Pentax schreef:
Op de manege waar mijn paard staat laten ze boven de 50kg geen kinderen op d-ponys meer rijden. En dan hebben we het over een manege... Die er vaak niet bekend om staan dat ze zo geweldig met de dieren om gaan.

dat is dan een uitzondering...De meeste kinderen onder de 50 kilo zijn nog best klein en niet zo sterk. De gemiddelde fjord/haflinger (als voorbeeld) doen met die kleintjes echt waar ze zelf zin in hebben, omdat ze te sterk voor die kids zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:15

Pentax schreef:
Ik oordeel niet over de foto's die je hier plaatst, maar die uit je profiel ap_art. Als die recentelijk zijn dan is ietjes dik toch wel ondermaats.
Maar je vraagt om mijn mening, als je het daar niet mee eens bent, is dat niet erg toch? Ik ben geen wetenschapper met bewijs. Ben ook niet het typje bokker dat de mening in je neus gaat douwen.
Ik zou het persoonlijk gewoon niet doen.

Ze is hoefbevangen geweest door overmaats voeren van mijn vorige stalhouder. Deze foto is daarna gemaakt. Op deze foto's is ze inderdaad enorm. Maar ze is weer mooi slank.

Ze is ietsje breder dan ik mooi vind. Maar ze is er een die van lucht dik word. En haar slank houden is erg moeilijk.

Anoniem

Re: volwassenen op pony van 1.36m

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:16

Als je in mijn profiel mijn onderste foto pakt. Die van haar galoperend. Dat is de meest recente. En zo ziet ze er nu ook uit ;)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:17

Share, dat heb ik 2 jaar geleden al gedaan. ;)
Niet voor die ene kilo dat snap je zelf denk ik ook wel, maar de combinatie hogere leeftijd pony en gewicht. Niet dat ze aangeeft moeite te hebben, maar dat dier is vreselijk hard voor zichzelf, die moet je beschermen voor haar eigen denkwijze. Die loopt gerust door tot ze erbij neer valt.

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:18

Als de pony niet slank gebouwd is gaat het wel passen hoor.
Ik ben zelf 1.66 en rijd ook op een pony van 1.36, zie profiel.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:18

Veel mensen, inclusief pentax, hebben een verkeerd beeld van ponysterkte.
Met 45 kilo, pentax, zou je nog op een schaap kunnen rijden...

Veel hangt af van de lengte van de rug en het feit of je het skelet de kans gegeven hebt om goed te vormen.
Daarbij is een echt ponyskelet over het algemeen compacter en de spieren dikker en korter, dus sterker.
Ik zeg "echt" omdat er ook ponies zijn die in naam van schoonheid en "sportgeschiktheid" bv zijn gedegenereerd tot weke poppetjes.

Dat geldt ook voor paarden. Er zijn paarden die minder gewicht kunnen dragen dan een echte pony.

Ponies gaan heus niet langer mee als er alleen lichtgewichtjes op rijden of korter als er zweerdere mensen op rijden, dus waar wordt het op gebaseerd?
Ik zie soms berekeningen voorbij komen, gebaseerd op gewicht van de pony, maar gewicht is natuurlijk niet hetzelfde als massa en spierkracht en skelet sterkte!
Zo'n berekening gaat gewoon niet op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:20

mag ik er btw aan toevoegen dat ik de max voor mijn pony wel 70 kilo vind. (Ze weegt zelf 450, en ervan uitgaande van 15 % van eigen gewicht, zou ze 67,5 mogen wegen.
Tevens ben ik aan het afvallen, omdat ik voor mezelf 65 de absolute max vind. Laatste tijd alleen wat veel feestjes gehad :=

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:22

Hahahaha op een schaap rijden :') wat een geweldige opmerking _/-\o_

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:25

iti schreef:
Als je het hebt over een Welsh zou ik zeggen nee, omdat die vaak veel ranker gebouwd zijn.

Welshjes ogen rank maar dat zijn ze niet, dit zijn juist pony's met een betere bouw om gewicht te dragen (brede korte rug), kort pijpbeen (ivm gewicht opvangen, lang pijpbeen zoals warmbloed paarden of arabieren bijvoorbeeld hebben kan veel minder dragen). Niet dat iedereen zijn dikke kont meteen op een welsh kan planten maar mensen verkijken zich wel heel snel op wat ze daadwerkelijk kunnen :) .

[edit] zie ook de post van Lusitana :D

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:26

Ok, excuse me ;)

Tging me meer om de voorbeeld functie.. niet om t ras specifiek ;)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:28

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:34

Precies, daarom hier een slotje.