LDR en/of Rollkur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:10

Lezen lezen, dat is niet wat ik bedoeld en geschreven heb, happy atleet zijn alle paarden niet die Hyperflexie training achter zich hebben.
En John Swaab is voor iemand die altijd met de wind meewaait, en als ruiter aardig was om te zien, maar in zijn glans tijd kant en klaar paarden kocht, die net niet goed genoeg waren voor de top daar werd hij dan opgezet.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:10

Professor schreef:
Citaat:
Haarvader was zeer klassiek geschoold en niet zo "gecharmeerd" van Sjef.

Denk dat iedereen dit vergeten is.
Zal een foto´s plaatsen hoe zij werkelijk reed, geweldig en niet zo werkend maar elegant.

Ben ik wel benieuwd naar!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:18

Professor schreef:
happy atleet zijn alle paarden niet die Hyperflexie training achter zich hebben.

Dat maak jij er van. De KNHS/FEI geeft aan die term een invulling en ik vind de paarden van de ned. equipe daar in passen. En vele (internationale) jury's ook, want anders presteren ze niet zo goed.

Professor schreef:
En John Swaab is voor iemand die altijd met de wind meewaait, en als ruiter aardig was om te zien, maar in zijn glans tijd kant en klaar paarden kocht, die net niet goed genoeg waren voor de top daar werd hij dan opgezet.
.

Nou en... Van mijn part is hij vuilnisman of de paus... Wat hij zegt klinkt voor mij logisch, het snijdt hout. En wat jij zegt niet.

murphy102

Re: LDR en/of Rollkur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:24

Tuurlijk Jasmijn, want jij voelt je nu zéér waarschijnlijk aangevallen op jóúw trainingsmethode.
Het is prima hoor, dat jij Spektakelrijder bent, dat mag tegenwoordig..., alhoewel de roep om "terug naar de basis en het Skala" steeds groter wordt!
De tijd zal het leren waar we zullen eindigen...

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:27

murphy102 schreef:
Tuurlijk Jasmijn, want jij voelt je nu zéér waarschijnlijk aangevallen op jóúw trainingsmethode.
Het is prima hoor, dat jij Spektakelrijder bent, dat mag tegenwoordig..., alhoewel de roep om "terug naar de basis en het Skala" steeds groter wordt!De tijd zal het leren waar we zullen eindigen...

Aanname's die nergens over gaan :+

Door wie? Een paar internetruiters. Als SJ volgens de prof de KNHS en daarmee volgens de prof ook de FEI in zijn macht heeft kun je dat rustig vergeten :') _O-

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:57

murphy102 schreef:
Het is prima hoor, dat jij Spektakelrijder bent, dat mag tegenwoordig...,

Precies... Ik hou wel van een beetje spektakel :) Dat zie ik liever dan maar wat laf gehobbel. En gelukkig zie ik veel spektakel vaak gepaard gaan met harmonie en een technisch correcte uitvoering. Gezien dat voor jou en een aantal anderen misschien een brug te ver is kunnen jullie het maar beter bij het oude houden. Misschien moeten jullie je eigen sportbond oprichten waar jullie lekker vast kunnen houden aan al het oude. Ik heb alvast een leuke naam voor jullie 'Vergane glorie'. Succes ermee :)

murphy102 schreef:
De tijd zal het leren waar we zullen eindigen...

Voorlopig staat nederland onder leiding van SJ nog altijd aan kop en ik vind dat iets om trots op te zijn.

murphy102 schreef:
Door wie wordt jij gestuurd...?

Er zijn er hier een aantal met zendingsdrang en daar valt Sporter niet onder.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 16:30

zo, ik ga even naar school, kom terug en dan alweer 2 pagina;s :+

@oOoKellyoOo, iedereen heeft een eigen mening, maar die is wel onderbouwd met argumenten. Ik wil ook altijd graag alles van 2 kanten horen, zodat ik mijn eigen mening hierover kan vormen. Dus, hoe meer argumenten hoe beter snap je?

Trouwens, met LDR, hoe zit het dan met LDR en het skala? (Ik heb me sinds mn vorige topic een beetje ingelezen over het Skala der Ausbildung en snap het nu beter), maar wat hoe helpt LDR, dus niet Rollkur, in het skala?

En wat is LDR nu eigenlijk precies? Lang, rond, net achter de loodlijn, met het hoofd lager dan de borst? Of wat anders?
Rollkur denk ik weet bijna iedereen wel ;)

en heeft SJ nou Rollkur, hyperflexie of een nieuw soort LDR uitgevonden?

En (dit worden veel vragen..) wat is het verschil tussen hyperflexie en Rollkur?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:44

Waar ik in ieder geval NIET trots op ben zijn al die medebokkers hier die (meestal anoniem) en zonder zelf ooit een enig zichtbaar/aantoonbaar/noemenswaardig resultaat/prestatie in de dressuur(sport) te hebben neergezet, afgeven op ruiters en trainers die dat wel doen.

Ik verheerlijk of idealiseer niets of niemand. Maar voor mij vallen mensen zoals jij hopeloos door de mand. Het drijft mij alleen maar harder richting mensen die WEL iets noemenswaardigs van zichzelf kunnen laten zien en dat ook doen. Bovendien stelt die laatste categorie zich een stuk meer open en sympatieker op en is hun communicatie over wat zij doen en waarom een stuk toegankelijker dan van die nukkige hardcore anti-LDR/SJ/'moderne dressuur' clan die elke dressuur/paardensite lijkt te terroriseren.

Als hetgeen wat jij predikt nou zo succesvol was, dan reed jij en je consorten wel aan de top. Maar natuurlijk: het hele internationale jurykorps snapt er natuurlijk nooit zoveel van als jij. Yeah Right....

Electra63 schreef:
Mijn dochter had laatst clinic van Adelinde, er kwam geen dwang aan te pas. Alles wordt voorwaarts opgelost en ze laat je nadenken over iedere hulp die je geeft. Ik vond het een prima les, als ik de mogelijkheid had, mochten ze van mij iedere .

En dat is de juiste insteek: je licht op steken bij iemand die ook iets noemenswaardigs kan laten zien en niet bij mensen die alleen maar boeken kunnen citeren en hoog van de toren blazen. Top!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:44

Moderatoropmerking:
TS stelt hier een vraag en het is niet de bedoeling dat dat wordt aangegrepen om elkaar onderuit te schoffelen met hele onderbouwingen waarom men voor of tegen is, aangevuld met persoonlijke sneren.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:49

sporter schreef:
Electra63 schreef:
Haha, maar SJ heeft net zo'n grote waffel als jij *\o/* .

On-topic:
Mijn dochter had laatst clinic van Adelinde, er kwam geen dwang aan te pas. Alles wordt voorwaarts opgelost en ze laat je nadenken over iedere hulp die je geeft. Ik vond het een prima les, als ik de mogelijkheid had, mochten ze van mij iedere week wel les van haar.

Hahahaha dan heb je SJ nog niet persoonlijk mee gemaakt of alleen in een goede bui :+

Jij vind je verhaal over Adelinde ontoppic?

Haha, waar bleef je zolang?

Op de vorige pagina had Murphy het over Adelinde, dus vandaar.....
Ik ben ook wel eens aanwezig geweest bij een clinic van Anky, maar toen reed mijn dochter(s) niet mee, dan is het wel leerzaam, maar niet zo leerzaam als je zelf les krijgt.

Ik heb zelf vroeger wel eens les gehad van Annemarie Sanders Keijzer, maar die zullen de meesten hier niet kennen. :D

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:50

Jawel, met Amon! ;-) (toch?)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:51

chevax schreef:

Als ik me goed herinner wel.
Ben je ook al zo oud? :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:54

Daar hoef je toch niet oud voor te zijn?
Ik weet ook wie het is, heb haar niet meer actief meegemaakt.

Verder ga ik me niet meer in de discussie mengen, dat wordt mij te moeilijk (helemaal met die moeilijke uitspraken), heb ik zelf ook nog te weinig ervaring voor.

Weet wel dat ik 'mijn' paard heel erg laag diep en rond moet rijden (voor wat hij aan kan, hij is 18 en redelijk vroeg oud, dus de slechte foto's die je op internet van Anky ziet, dat lukt mij niet), maar ik heb sinds ik op deze manier rij, een winter lang door kunnen rijden, zonder dat hij kreupel was. En hij is fitter dan ooit.
Wellicht zegt dat ook iets.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 00:22

Janine, voor mij zegt dat meer dan al het geneuzel van mensen die zelf niets anders kunnen dan afgeven op een methode die ze niet eens kúnnen gebruiken omdat ze technisch niet de benodigde vaardigheden bezitten.

Ik bezit ze ook niet, maar dat terzijde.

Ts, SJ heeft geen van alle uitgevonden, het is een al veel oudere manier van paarden trainen, ik weet dat er vroeger een Duitse springruiter, tegenwoordig zeer succesvol zakenman, was die ook zo reed.
Hyperflexie en rollkur wordt door de FEI als identiek aangemerkt en verschilt volgens dezelfde FEI van LDR door het gebruik van brute kracht.
Natuurlijk is eea met een korreltje zout te nemen en is de scheidslijn ragfijn.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 07:47

kamsel schreef:
Janine, voor mij zegt dat meer dan al het geneuzel van mensen die zelf niets anders kunnen dan afgeven op een methode die ze niet eens kúnnen gebruiken omdat ze technisch niet de benodigde vaardigheden bezitten.

Ts, SJ heeft geen van alle uitgevonden, het is een al veel oudere manier van paarden trainen, ik weet dat er vroeger een Duitse springruiter, tegenwoordig zeer succesvol zakenman, was die ook zo reed.
Hyperflexie en rollkur wordt door de FEI als identiek aangemerkt en verschilt volgens dezelfde FEI van LDR door het gebruik van brute kracht.

Oké, dus SJ heeft het gewoon overgenomen.
Maar hoe zit het dan met een andere post die ik hier las, dat LDR ook in klassieke rijkunst voorkomt? Of las ik het verkeerd? Want ik dacht juist dat klassieke rijkunst zo'n beetje het beste was, als je al van een beste kan spreken omdat ieder paard afzonderlijk is, maar toch hetzelfde gebouwd. Als je begrijpt wat ik bedoel :+

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 07:51

kamsel schreef:

Wanneer Alwin S noemt die reed LDR, Paul S heeft geen rijstijl gehad die hobbelde op de paarden.
Wel goed informeert zijn kamsel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 08:10

Electra63 schreef:
chevax schreef:

Als ik me goed herinner wel.
Ben je ook al zo oud? :D

die ken ik ook(ook oud ja..)
Zij heeft slechts alleen met Amon gepresteerd....niet met meerdere paarden.
(zoals anky)

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 08:49

kamsel schreef:

Nergens wordt gezegd dat SJ deze trainingsmethode heeft uitgevonden. Hij heeft hem gepikt van Baucher die deze trainingsmethode toepaste van 1833 tot 1842 ("Erläuterndes Wörtebuch der Reitkunst"), dit noemt men de eeste methode van hem. Daarna kwam Baucher tot inkeer en erkende dat deze manier níet juist was en in zijn boek, 1842, "Methode der Reitkunst nach neuen Grundsätzen", legt hij dit uit; dit noemt men zijn zgn. 2e methode!
Ook Baucher werkte, zoals SJ nu, óf met hand, óf met been gedurende zijn 1e methode, waar hij dus op terug gekomen is!

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 08:54

Terwijl in de Klassieke Rijleer we werken aan de hand van de samenwerkende hulpen van zit, hand en been (denk o.a. aan de halve ophouding die níet gebruikt wordt in de Moderne Rijderij), die voor ongedwongenheid en lichtheid zorgen en de harmonie geven; de kwalitatieve kenmerken van de Klassiek Rijkunst!

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 08:56

Murphy, dát was nou een vraag van TS.
Professor, gelukkig sta jij in de kranten alszijnde succesvol hobbelaar..

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 11:12

dat het circus van de GP en van SJ in de krant staat zegt niets, boeven staan ook in de krant, als je een vergelijking wil trekken probeer SJ een met Arthur cottas te vergelijken, en nee dat gaat niet, omdat die huizen hoog boven SJ uit steekt en zijn huiswerk teminste omtrent correct opleiden van een paard heeft gedaan en uitdraagt.

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 11:39

ik vroeg me even af, is het verkeerd om een paard zo los te rijden? en dan bedoel ik laag diep en rond?

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 11:42

Hoe ligt eraan hoe diep en hoe rond :D

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 11:50

Bij het losrijden rij ik mijn paard laag diep en rond, dan heb ik het idee dat ze haar rug boller kan maken en meer los komt. maar nu lees ik overal over rollkur en ldr.. en nu vraag ik me af of ik mijn paard nu eigenlijk niet mishandel..
ik rij dr ongeveer met dr neus op dr knieeën (dat is de bedoeling, lukt niet precies) en dan wil ik eigenlijk dat ze dr hele ruggengraat bol maakt... ik zal ff kijken of ik een afbeelding kan vinden..
als jullie van mening zijn dat ik het verkeerd doe, willen jullie dan tips geven om haar anders los te krijgen?

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 12:38

Afbeelding

maar dan nog iets dieper met dr neus..