Paard die de staart schuin dragen altijd scheef?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

it_is_me

Re: Paard die de staart schuin dragen altijd scheef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:11

Ik heb gegooled naar Karianne van Ruth. Haar site ziet er interessant uit. Ik kijk het nog even aan met mijn paard, aangezien onlangs de osteopaat weer is langs geweest. Maar de volgende keer wordt het een chiropractor i.p.v. osteopaat.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:44

Mijn paard is een anglo arabier en draagt haar staart scheef en is ook scheef door haar beenprobleem.
Ik zelf ben ook scheef we zijn bezig met rechtrichten maar dit zal altijd aanwezig blijven :j

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:46

Mijn paard draagt tijdens het rijden zijn staart scheef. Maar is toch kaars recht... En als die zo in het land loopt is die gewoon recht....

_jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:42

Ik had een kennis die een paard heeft met een scheve staart. Volgens de osteopaat was alles in orde....
Dus en kan ook niks zijn dan.

hennep112

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 08:31

Het is toch een teken dat het paard iets probeert te compenseren. Ik zou zo'n paard in principe niet kopen.

CxKenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 09:30

Mijn fries draagt zijn staart soms ook een klein beetje scheef, maar dat doet hij ook als hij in de wei staat te eten ofzo. Verder gekeurd en nagekeken en niks aan de hand.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:36

hennep112 schreef:
Het is toch een teken dat het paard iets probeert te compenseren. Ik zou zo'n paard in principe niet kopen.

Als je dat van tevoren weet, dan kan dat inderdaad. Bij mijn paard is dat in de loop van de training gekomen. Mijn vermoedens zijn dat een kant nu veel losser is en de andere kant dus niet. Hier gaan wij aan werken en verwacht dat de scheve staart bij zal trekken.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:36

oeps twee keer geplaatst.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:46

Ik zou het vervelender vinden een paard in de wei een scheve staart te zien dragen, dan onder het zadel. Een scheve staart in de wei lijkt mij een compensatie voor iets te betekenen, wat niks met jou als ruiter te maken heeft, maar een scheve staart onder het rijden tonen, duidt meestal op spanning en dat kan je er uit rijden. Als iemand een paard voorrijdt die de staart scheef draagt, zegt dat wel wat over hoe zo'n paard gereden is, dus of je daar nou zo blij mee moet zijn. Aan de andere kant zie je wel meteen waar de spanning zit.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:15

JoviBan schreef:
Een paard dat z'n staart scheef draagt, heeft inderdaad problemen bovenin het lichaam; bekken, SI, lendenen, rug.

Dat is ook mijn ervaring.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:19

Wist u dat Arabieren dit veel hebben, en dat de Arabier (mens) dit juist mooi vinden.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:23

Groot verschil tussen de scheve staart van de TS en jouw opmerking, maar goed...je hebt gelijk: ziet er prachtig uit.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:25

Als je voor chiropractie wil gaan is Tamme Hanken uit Duitsland een hele goede. Betaalbaar ook maar je moet er wel heen.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 17:04

it_is_me schreef:
annebe schreef:
Ik heb ondertussen wel gemerkt dat osteopaten niet zoveel zien.
We hebben inmiddels bezoek gehad van Karianne van Ruth (chiropraktor) en daar kwamen zeer wezelijke punten naar voren die de osteopaten nooit zijn opgemerkt of waar zij onvoldoende aan hebben kunnen doen.

Bestaat er ook chiropraxie voor paarden, want dan hoor ik daar graag zeker meer over. Heb al meerdere malen een osteopaat bij mijn paard gehad en iedere keer weer zat zijn rug vast. Misschien biedt een chiropractor dan uitkomst.

Als je de rug iedere keer vastrijdt dan zou je ook iets anders kunnen overwegen...

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 18:24

Bestaat er ook chiropraxie voor paarden, want dan hoor ik daar graag zeker meer over. Heb al meerdere malen een osteopaat bij mijn paard gehad en iedere keer weer zat zijn rug vast. Misschien biedt een chiropractor dan uitkomst.[/quote]

Als je de rug iedere keer vastrijdt dan zou je ook iets anders kunnen overwegen...[/quote]

Mijn paard heb ik een tijd niet bereden en toch zat hij vast in zijn rug. Ik denk dat het ook met het koersverleden (draver) van mijn paard te maken heeft. Het moet nu leren om andere spieren te gebruiken wat mogelijk tot het vastzetten van de rug lijdt.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 18:31

Karianne van Ruth (eerder genoemd) is een chiropractor (en veearts en acupuncturist en nog een aantal dingen). Zij is erg goed in haar vak en ze komt naar je toe, omdat zij ervan uitgaat dat het voor het paard het prettigst is om thuis te worden behandeld en dat het dan dus ook het beste zal werken. www.lodash.nl
En mocht je paard na een tijdje weer zo vast zitten, zou je ook ns naar je training kunnen kijken, want daar kun je ook heel veel mee verbeteren, maar ook verslechteren.

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:18

Ik ken een meisje , haar pony had ook zijn staart scheef dragend , maar die pony zat dus vast op de kant waar die straat heen 'wees'.
Dus ik weet niet precies , ik zal de rest van het topic even lezen op jullie reactie's (:

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:39

Mijn paard draagt op de kleine voltes met de gevraagde lengtebuiging de
staart licht naar links en rechtsom idem dito maar dan licht naar rechts.

Ook in de keertwendingen doet ze dit. Met de gewone zijwaartse gangen
bijna tot niet.

Paard is gemakkelijk te buigen, heeft wel een lichte voorkeur voor rechtsom..
maar de ene dag kan ze rechtsom geweldig meewerken en linksom tegenhikken
en ze heeft ook zat dagen dat het precies andersom is.

Dit heeft ook weinig met haar staart te maken. Als ze gespannen is plet ze hem
tussen de billen en dan hangt hij standaard recht ;) (gelukkig is ze niet zoveel meer
gespannen) Buiten die enkele oefeningetjes om draagt ze haar staart ALTIJD recht.

Maar als ze standaard de staart 1 kant op hebben hangen met rijden kan het paard
scheef zijn ja.. Vaak wijst het naar een ongelijke bekkenstand of ongelijke beenhoogte,
kan ook iets met de pezen te maken hebben. Het kan idd compensatie zijn.

Bij mijn paardis het iig niet zo, wellicht dat ze de training wel soms wat lastig kan vinden
(overkruisen binnenachterbeen op beiden kanten daar zijn we veel mee bezig)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 09:20

Helaas kom ik ontzettend veel ruiters tegen die niet recht op hun paard zitten, dus ja.. voor de onderhoud van je paard zou ik deze ieder jaar na laten kijken en een goede zit houding coach zoeken.
Tenkoste van jezelf, maar zeker van je paard.

Bij deze een beginnend tipje.. Houd beide zitbeen knobbels op je zadel, dit is jou stekker in je paard.
(ook bij stellingen)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:17

MiniBoots schreef:
Nee niet altijd, maar vaak wel.
Kan ook net als knarsen gewenning worden.

Mee eens, verder kunnen we ook niet in een paard kijken! :)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:17

annebe schreef:
Helaas kom ik ontzettend veel ruiters tegen die niet recht op hun paard zitten, dus ja.. voor de onderhoud van je paard zou ik deze ieder jaar na laten kijken en een goede zit houding coach zoeken.

Bij deze een beginnend tipje.. Houd beide zitbeen knobbels op je zadel, dit is jou stekker in je paard.
(ook bij stellingen)

Helemaal mee eens! zo houd je je paard soepel imo! :)

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:20

Mijne droeg ook z'n staart scheef en heb er toen ook iemand bij gehaald (kom ik weer hoor; een chiro... verder kom ik niet:P).
Bleek dat z'n onderrug helemaal vast zat en z'n staartwortel/wervels? scheef waren. Dus hij kon z'n staart niet recht houden..
Nu is ie helemaal gekraakt en is het zo goed als weg, over een week komt ze weer.

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:31

annebe schreef:

(ook bij stellingen)

Vergeet één ding niet. Als een paard echt heel scheef is (dus niet een klein beetje), is het dier aan de ene kant van de schoft ook dikker dan aan de andere kant. Gevolg: zadel ligt scheef, gevolg: ruiter zit scheef. Je zult dan echt ook het zadel moeten laten aanpassen of misschien tijdelijk op boomloos over moeten gaan, anders kun je onmogelijk recht zitten.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:25

Dan moet je zeker het zadel niet laten aanpassen! In dat geval komt er veelal spieren en zenuwen in de knel nadat je een paard wilt rechtrichten.
Bij extreme scheefheid... Stop tijdelijk met rijden en ga trainen vanaf de grond met lange lijnen e.d.

Ook bij scheve paarden kun jij recht zitten als ruiter, jij geeft tenslotte je paard het goed voorbeeld en kan er voor zorgen dat het paard weer recht word.
(Zeer veel paarden zijn scheef, zowel van nature als van scheef zittende ruiters.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 18:55

jups, ik heb altijd begrepen dat de staart een soort evenwichtszintuig is. Wanneer een paard dus niet in balans is
kan de staart er dus iets voor zorgen dat hij toch wel iets in balans blijft of iig niet valt.
Mijn merrie die een verschil van lengte heeft in de voorbenen (ongelijke voorbenen dus) heeft haar staart scheef omdat
haar benen dus niet correct zijn. en ze anders dus niet in evenwicht is.