Als L/M amazone een jong paard kopen, mbv prof. begeleding?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

malloesje

Re: Als L/M amazone een jong paard kopen, mbv prof. begeleding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:29

Ook ik bevestig nog maar een keer wat bijna iedereen zegt. Gewoon aan beginnen, heb je zelf twijfel roep dan hulp in. En dat hoeft echt niet altijd professioneel te zijn, vaak zijn er genoeg handige ruiters in de buurt die je aan huis willen helpen! Wel vind ik het belangrijk dat ze ervaring hebben met jonge paarden.

Zelf ben ik ook begonnen met een rotpony zonder dat ik ervaring had, vervolgens is er een net zadelmakke 3-jarige gekomen waar ik mee in de Z terecht ben gekomen. Alle paarden die ik gehad heb heb ik zelf zadelmak gemaakt en doorgereden tot L/M nivo (dressuur+springen). Een beetje handigheid, niet te bang aangelegd en niet schromen om hulp in te roepen.

Heel veel succes ermee!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 21:17

Ik zou gaan voor het jonge paard dat natuurlijk wel ingereden is......
En dan met behulp van een goed instructeur het paard verder trainen.\
Een trainingstal is leuk.......... alleen weet ik niet voor wie het leuk is. Niet voor je portomonee, niet voor het paard en niet voor jou want je hebt een paard ........ maar niet bij je aan huis.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 21:37

Ik ben direct van de manege..overgestapt naar een jaarling..Uiteindelijk zelf halstermak, zadelmak gemaakt, doorgereden enz.
In het begin 1x in de week( professionele) begeleiding gehad..(voor de rest wel gewoon altijd met mn ouders/met iemand erbij gereden enz. )
En later gewoon privélessen & Groepslessen gaan volgen.
Het is misschien een wat langere/moeilijkere weg geweest! Maar ondertussen starten we wel mooi in het M1 bij de paarden!
Heb het trouwens wel gigantisch getroffen met het karakter van mijn paard
Ik zou het zeker niet aanraden om het zo te doen, en denk dat als je een jong dier gaat kopen, het beter is om hem weg te brengen, en gewoon lekker laten doorrijden zodat je zeker die eerste knoppen er niet op hoeft te zetten..
Verder is geduld ook een stuk belangrijker dan bij een ouder dier (spreek uit ervaring )
Zeker als ze nog heel jong zijn is het af en toe 1 stap vooruit en dan kunnen ze in een keer BAM 5 stappen terugvallen.
Dat je denkt van..hmm vorige week lukte dit nog, en nu snapt ie het niet meer..

Ik denk dat de leeftijd niet het belangrijkste is, maar het karakter.
Op de ene 3-jarige stap je zo op, en rijd je mee weg, bij de ander gaat het wat moeizamer...

Het is zeker een onmisbare ervaring en ik denk dat je er als ruiter/amazone zelf ook erg van groeit, omdat je nu echt de knoppen er zelf op moet zetten..

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 21:43

Als je een enorme klik hebt met een bepaald dier, altijd doen. Zeker als je niet perse een bepaald sportniveau moet halen van jezelf. Je maakt natuurlijk wel wat moeilijker dan met een ervaren paad maar het is mijns inziens het helemaal waard!

Ter geruststelling: Ik ben nog veel idioter geweest dan dat jij denkt dat je misschien gevonden wordt ;)
: alleen manege- ervaring en een paard gekocht dat in een week ingereden was (maar gebruikt als fokmerrie tot haar 6,5e). Kon dus weer aan de longe beginnen, kende sturen en tuig.
Is super gegaan, ze is superverkeersmak (zelf gedaan) en lief en staat op huidige stal bekend als heel braaf.

Mijn paard heeft wel een goed karakter (dat blijft wel erg belangrijk!) gecombineerd met een enorme eigen mening etc, en ik vind het de beste beslissing ooit.. Acht jaar verder en nog steeds ' verliefd'! Ik zocht een ervaren paard trouwens, ze overkwam me min of meer (mijn begeleiding bij het kopen: die heeft ook nog een paard, maar die is te jong en te moeilijk voor jou.. maar ach so what, laten we toch gaan kijken :))
en ik heb totdantoe nog nooit iets zo zeker geweten : dit is haar . Punt uit. klaar. Ze is onbeschrijflijk, daagt me uit en is lief en ik wil nooit meer een ander paard. Nooit. En ze heeft toentertijd ook duidelijk mij uitgekozen. Ik werd daar ,al vanaf we elkaar net kenden geacht daar geen andere paarden te aaien, zelfs haar eigen vierjarige dochter niet. Ik was /ben van haar! (Nu mag het wel, als het niet te ver gaat :P )
Mijn huidige instructrice omschrijft het als: Jullie horen bij elkaar en zijn een voorbeeld van een geval waarin het paard de ruiter uitzoekt en niet andersom.

Neem wel goed, en heel paardvriendelijk les en LUISTER naar je paard. Vraag je altijd af of het aan jezelf ligt, want dat doet het meestal ,maar neem toch ook leiding. ik heb heel veel van mijn paard geleerd omdat ze overal duidelijk haar mening over geeft (bv " Doe niet zo idioot met je rechterbeen" :D Met sommige meningen, kan ze de boom in, zoals welke kant we opgaan met buitenrijden :) we hadden natuurlijk een puberfase,zoals je hebt met jonge paarden, maar daar zijn we al jaren weer uit )

Voor mij draait het hebben van een paard om de relatie en niet om de prestatie, om het plezier voor beiden ook in elkaars persoon. Dus zoek gewoon een paard waar je een klik mee hebt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 09:17

Bedankt voor de positieve reacties! Ik denk dat ik het ook maar gewoon ga doen. :D
@kafue: waarom is een trainingsstal niet leuk voor je paard? Ben me ervan bewust dat het idd erg slecht is voor de portomonnee, maar dat moeten we er voor over hebben. :')

@daydream: wat leuk dat jullie elkaar zo gevonden hebben! Heel bijzonder om te lezen. :j

Mickskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:24

Ook ik zal even bevestigen wat iedereen hier al zegt: gewoon doen! Alles staat of valt met de juiste begeleiding (vooral als je wedstrijden wil gaan starten) want je moet natuurlijk zelf alle knopjes erop gaan zetten ;) Je bent zelf niet superervaren, maar zeker niet onervaren! Als je dan zorgt dat je begeleid wordt door iemand die al wel vaak jonge paarden heeft ingereden zie ik absoluut geen problemen hoor.
Ik heb zelf een paar jaar geleden een 2.5 jarige merrie gekocht en ik had ook helemaal geen wedstrijdervaring of niks. Ik kon best wel leuk rondsturen en de knopjes bedienen, maar een paard uitbrengen op wedstrijd of africhten is wel even wat anders :D Ik heb vanaf het begin hele goede begeleiding gehad en ik blijf gewoon een keer per week lessen, resultaat --> binnen een jaar L2! En dat voor een miep zonder jonge-paarden en wedstrijd ervaring dus :P en we zijn hard aan het trainen voor het M/Z..ik ben het er dus ook niet mee eens, dat je geen Z zou kunnen halen oid!! Ligt helemaal aan jouw eigen inzet om te leren (en het talent van je paard natuurlijk..).
Gewoon lekker doen dus! Ook al wil je Z gaan rijden (moet je wel een paard met een beetje talent kopen haha) maar de rest komt echt wel vanzelf. Jij gaat leren van haar, zij leert van jou en samen kunnen jullie groeien. Door de juiste begeleiding zorg je dat je hem ook niet in de weg zit, prima toch?

Heel veel succes! :+

OMGponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 19:00

Zoals al gezegt is, het ene paard is het andere paard niet.

Wat denk ik erg belangrijk is, is dat je een flinke dosis geduld hebt en realistisch blijft, als je het gevoel hebt dat je er in je eentje niet uit komt, dat je dan ook hulp inschakelt en dat je, je eigen paard met plezier aan het opleiden bent.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 11:15

AmySP schreef:
Bedankt voor de positieve reacties! Ik denk dat ik het ook maar gewoon ga doen. :D
@kafue: waarom is een trainingsstal niet leuk voor je paard? Ben me ervan bewust dat het idd erg slecht is voor de portomonnee, maar dat moeten we er voor over hebben. :')

@daydream: wat leuk dat jullie elkaar zo gevonden hebben! Heel bijzonder om te lezen. :j

Trainingsstal zal ik niet aanraden.
Zij hebben een routine in zadelmak maken, en als er iets gevaarlijk is bij paarden dan is het wel routine hebben.

Tenzij je een stal zoekt waar er echt aandacht besteed wordt aan je paard.
Ik ken veel stallen waar je paard uit zijn stal getrokken wordt, zadel erop, en erachter aan jagen met de zweep.
Resultaat: Een paardje dat de eerste week thuis fijn te rijden is, maar dan kom je steeds meer problemen tegen.

Verder...
Wij kunnen niet aan je niveau zien of je geschikt bent om een paard zadelmak te maken.
Je kan dan wel rijden, maar heb je ook verstand en inzicht in gevaren, inzicht in de gedachtengang van een paard. Dat is echt heel belangrijk voordat je eraan begint.
Geduld bijvoorbeeld, heel belangrijk.

Ik zou het gewoon proberen. Je bouwt tenslotte wel een hele goede band op met je paard door hem zelf alles te leren.
Niet overhaasten, neem de tijd. En lukt het niet, vragen aan mensen!
Bij het inrijden zou ik er wel altijd iemand bij hebben staan die je kan helpen. :)

Nog een toevoeging:

Heeft je paard eenmaal gas/rem en een stuur, dan kan het geen kwaad om 1 keer per week of in de twee weken les te nemen.
Jonge paarden nemen ook jouw gebreken over, dus zit je ongemerkt scheef, heb je later gegarandeerd een scheef paard. Door goede instructie voorkom je een heleboel!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 23:10

Idd danielle zo is het maar net. Een trainingsstal waar met beleid ingereden wordt is natuurlijk een ander verhaal maar waar vind je die tegenwoordig nog. Ik heb mijn paard ook zelf ingereden als groene ruiter en een groen paard en nu ook M1 met beheersing van Z oefeningen maar geen tijd voor wedstrijden rijden dus officieel M1.
Ík zou het zo weer doen, alleen het eerste in het zadel zitten dat durf ik gewoon niet meer dus dat zou ik laten doen.
Maar in alle rust in rijden met behulp en de tips van een ervaren iemand dat is toch super en dan kun je later wel mooi zeggen heb ik zelf gedaan. Ach ervaren paard is natuurlijk ook leuk maar ook daar kan je dingen verkeerd mee doen je hebt gewoon altijd begeleiding nodig.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:00

Ik had nooit 1 wedstrijd gereden toen ik begon met paarden africhten (ik was 12 toen ik met het inrijden van verzorgpony's begon, ik zeg er wel bij dat ik een autodidakt ben, maar ook nu nog zo nu en dan begeleiding/les heb). Op het moment dat ik een eigen paard kocht was ik met meerdere paarden L1 geweest en L springen.
Ik wilde per se een volledig groen paard. En dat zou ik zo weer doen. Ik heb nog nooit een voorgekauwd paard gereden. 1 keer een ouder paard uitgebracht in de sport, dat paard was M1 geklasseerd geweest en ik heb dat paard ook binnen een maand weer naar de M1+1 gereden (ik moest op dat moment in de L2 starten, en had uit 12 proeven 11 winstpunten). Dit paard was 8 jaar uit de sport en al die tijd alleen recreatief gereden.
Dus ik denk dat je rustig met een jong paard kunt beginnen.