Kwaliteit van rijden te zien aan zweetplekken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 23:20

setteke schreef:
Geen onzin. Het paard zou als het goed getraind wordt, moeten zweten rond de schoft, de hals vanaf de schouder tot en met de nek, de lendenen en de broekspier.
Ik vind het altijd een goede controle :D , maar het lukt natuurlijk niet altijd!

Dit stukje zie ik opzich nog wel kunnen, maar de bovenhals? Weet jij dan misschien ook hoe dat zit, want de rest klopt meestal wel, maar de hals wordt toch echt nat van onderaf en de borst/boeg is ook nat bij mij...(nouja, mijn paard)

mang

Re: Kwaliteit van rijden te zien aan zweetplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 23:21

oh zo, als ik echt flink doorrij dat zweet ze uiteindelijk als eerst op haar borst...

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 23:22

Hier ook. :j Eerst de borst en dan onder de buik.. Verder kijk ik eigenlijk nooit, zal er eens op gaan letten..

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 23:23

:D Ik ken ze die een kant van het paard kletsnat kunnen rijden terwijl de andere kant goeddeels droog of veel minder bezweet is. En als de andere kant dan ook getraind wordt na een korte pauze is het paard aan beide kanten even nat.

Dus ja, ik ben ervan overtuigd dat de plaats en hevigheid van het zweten iets zegt over de correctheid van de training.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 23:27

Hoe hard een paard zweet is natuurlijk ook afhankelijk van het paard, maar ik denk dat het in grote lijnen wel klopt. Als het lekker weer is, is mijn paard ook compleet zeiknat na het rijden, maar dan nog zijn er plaatsen waar ze al eerder blauw werd (blauwschimmel ;))

Wat heb ik daar vaak opmerkingen over gehad, toen ik nog op een manege stond :)

Sommige plaatsen zijn natuurlijk ook afhankelijk van waar je tuig zit. Mijn paard heeft altijd het schuim onder haar hoofdstel staan, dat is natuurlijk niet van de spieren, maar van de wrijving, maar verder klopt het echt wel.

Die plaatsen die genoemd worden, zijn ook de eerste plaatsen waar haar adertjes op gaan zetten. Vind dat altijd wel grappig om te zien.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 23:30

_Esther_87_, ik zeg nergens bovenhals, de hals vanaf de schouder tot en met de nek, dus de hele hals (daar hoort zeker de onderkant van de hals ook bij).
Als alleen de onderkant van de hals zweet, de "onderhals" dan doe je iets niet helemaal goed tijdens je training.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 23:50

setteke schreef:
_Esther_87_, ik zeg nergens bovenhals, de hals vanaf de schouder tot en met de nek, dus de hele hals (daar hoort zeker de onderkant van de hals ook bij).
Als alleen de onderkant van de hals zweet, de "onderhals" dan doe je iets niet helemaal goed tijdens je training.

Nee, dat zei de instructrice van ts maar ik vroeg me af of jij dat misschien dan ook wist vandaar de vraag aan jou, sorry voor de onduidelijkheid.

Ik vind het ook lastig uit te leggen, het paard is nat tot net onder de manen denk ik ongeveer...maar ik snap niet zo goed wat jullie dan de bovenhals vinden, want de bovenhalsspier zelf kan ik me zo even niet bedenken of die zweet...en net aan de zijkanten van de manenkam zegmaar lijkt me zo onlogisch daar zit toch alleen maar vet?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 23:52

Wat ik en mijn instructrice bedoelen met de bovenhals is die dikke spier boven de onderhals die opbolt als je hem rond rijdt. Die zit boven de onderhalsspier :)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 23:56

Haha _Arwen_, en onder de bovenhalsspier (denk ik dan) :D .
_Esther_87_ heeft ook gelijk, de manenkam bestaat eigenlijk grotendeels uit vet.

Ik snap jullie beiden nu, ik raakte een beetje in de war door dat onder- en boven-

E_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 00:01

ik kijk altijd of ze bij haar achterbenen zweet, omdat als ze die goed heeft gebruikt, ook nagegeven heeft etc. dus vind het wel degelijk waar.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 00:02

Mijn paard zweet altijd van het puntje van der neus tot het puntje van der staart. Dus nee.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 00:09

setteke schreef:
Haha _Arwen_, en onder de bovenhalsspier (denk ik dan) :D .
_Esther_87_ heeft ook gelijk, de manenkam bestaat eigenlijk grotendeels uit vet.

Ik snap jullie beiden nu, ik raakte een beetje in de war door dat onder- en boven-

Ik ben ook een verwarrend persoon. :D

Glitfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 10:27

_Arwen_ schreef:
Waarom zou het per paard anders zijn? Elk paard heeft toch de spieren op dezelfde plek zitten? :)

De anatomie van de mens is ook zoals het is, toch uit het bv zweet zich niet bij elk mens hetzelfde. Dus dat is voor mij geen argument..

Ik kan me er nog wel in vinden dat er een kern van waarheid in zit maar dat dat is omdat alle paarden anatomisch gezien hetzelfde zijn geloof ik niet zo..?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 10:52

Mijn bijrijdpaard zweet altijd rond zijn ogen :') Hij kijkt ook wel heel veel...

Verder zal er best een kern van waarheid inzitten maar lijkt me niet iets om veel waarde aan te hechten. Als ik naar de sportschool ga dan zweet ik ook niet alleen of als eerste op mijn billen als ik die net train.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 10:55

Ik weet het niet hoor := Ik reed laatst een les op een paard, en die werd helemaal panisch van een grasmaaier buiten de bak :+ Dus die trilde als een rietje, en bleef de hele tijd panisch bezig, dus die zweette overal, maar of dat nou goed was.. :')
Maar ik denk wel dat als een paard bepaalde spieren/delen extra (goed) gebruikt, dat ie daar dan wel meer zweet :)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 11:08

Gisteren heb ik les gehad. Mijn paard vindt het nog erg moeilijk te gaan dragen in de galop vooral op rechts.
Ik moest mijn voltes verkleinen maar dat lukte me met geen mogelijkheid :+
We zijn toen in de longeerring gaan rijden, instructrische vertelde me mijn paard haar achterhand opeens behoorlijk begon te zweten.
In de longeerring moest ze wel het achterbeen er onder zetten.

Mijn paard zweet iedere keer anders, ook wel eens onder de buik (vooral wanneer ik veel geschakeld heb in de training).

De bovenkant van de hals is eigenlijk nooit bezweet (althans mij niet opgevallen, wel 'plakkerig' maar niet helemaal nat), tenzij ze echt over het hele lijf nat is, dan wel.
Midden en onderkant vaak wel... rond de schoft ook, bij de flanken en bij de borst.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 14-05-11 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 11:12

Mijn jonge paard zweet altijd heel erg als ik rij/gereden heb.
Vaak is ze over haar hele lijf drijfnat maar de plekken waar ze het eerst zweet zijn haar hals, flanken en schouders

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 11:16

Anne_GTI schreef:
:D Ik ken ze die een kant van het paard kletsnat kunnen rijden terwijl de andere kant goeddeels droog of veel minder bezweet is. En als de andere kant dan ook getraind wordt na een korte pauze is het paard aan beide kanten even nat.

Dus ja, ik ben ervan overtuigd dat de plaats en hevigheid van het zweten iets zegt over de correctheid van de training.

ja ik ook en als je zelf als ruiter na je training eens heel kritisch naar je paard zn zweet plekken kijkt en je ziet dat ie aan een kant meer bezweet is dan aan een andere kant heb je dus werk te doen...
@umay-dream, dat is zweet door stress, je zal zien dat je dat paard weer droogrijdt als ie kalmeerd
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 14-05-11 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 11:17

setteke schreef:
Geen onzin. Het paard zou als het goed getraind wordt, moeten zweten rond de schoft, de hals vanaf de schouder tot en met de nek, de lendenen en de broekspier.
Ik vind het altijd een goede controle :D , maar het lukt natuurlijk niet altijd!

plus de buikspieren.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 11:21

Ik heb juist weer geleerd dat het het beste is als je aan het eind van je training je paard droog is, maar wel de aderen erop heeft staan.

nikki132360

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 11:52

sommige pony's of paarden die zweten gewoon meer dan de andere
ik heb wel is op een paard gezeten die al na 5 minuten zweet en een andere die zwete helemaal niet

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 17:16

_Arwen_ schreef:
Ooit had mijn instructrice mij iets verteld over zweetplekken na het rijden. En het was best wel handig :Y)
Zo was het geloof ik zo dat een paard niet op zijn onderhals moest zweten, maar dat het wel goed was als hij op zijn bovenhals en flanken zweette...

Vinden jullie hier iets in zitten, of vinden jullie het onzin?
En waar moet een paard nou zweten en waar niet?

Als de half bezweet is word de onder hals toch ook nat? Bij mij zijn de paarden vaak nat onder het zadel/hoofstel plekken en hals. De kont kijk ik eigenlijk niet naar maar heb volgens mij niet gehad dat zijn kont ook bezweet is.
Heb zelf geen idee of dat nou goed is :)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 17:17

nikki132360 schreef:
sommige pony's of paarden die zweten gewoon meer dan de andere
ik heb wel is op een paard gezeten die al na 5 minuten zweet en een andere die zwete helemaal niet

Ik ken een paard zolang je er naast loopt is er niks aan de hand maar zit je er 1 minuut op loopt hij al te zenuwen en is helemaal nat en heeft een mond vol schuim. Het is gewoon een zenuwpees want met rijden gaat hij in draf bijna net zo hard als een normaal paard in het bos galopeert (hard)

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 18:36

Aan de ene kant klinkt het logish, omdat hij dan in theorie die spieren gaan zweten omdat ze worden gebruikt..

Maar aan de andere kant.. wij zweten onder onze oksels, nou, ik gebruik mijn oksels zelden :+ En mijn ervaring is ook dat ze op bepaalde plekken gewoon altijd zweten (als ze zweten) en op andere plekken niet..

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 18:39

Toch vind ik het apart dat mijn paard soms wel zweet bij de flanken en op de kont en soms niet... en dat dat altijd te maken heeft met wat ik getraind heb.

Misschien werkt het bij paarden wel anders... wij zweten ook onder de oksels omdat het wrijft en warm is, net als onder het tuig.