3 jarig zadelmak paard weer terug naar de opfok

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:19

1997suus schreef:
ikke schreef:
Ik ben met mijn vorige paard begonnen toen hij 2 jaar was. max 2keer per week en max een half uur, nadat we dat hadden opgebouwd vanaf ong 10min. Een keer per week les; een keer oefenen. Toen hij 3,5 was ben ik opgestapt en weggereden. Hij heeft geen onvertogen woord gezegd, geen stap verkeerd gedaan en was ook vanaf stap 1 een stabiel paard onder de ruiter. Niks gezwalk of gezoek, gewoon wegstappen alsof ie al jaaaaren gereden werd.
De rest van de tijd stond ie in een gemengde groep met ruinen en merries van diverse leeftijden.

@ikke Je moet wel goed begrijpen dat elk paard anders is. Het ene paard heeft meer stabiliteit dan het andere paard. Het ene paard is rustiger en laat alles toe en de ander dekt ga is van me rug af. Dus je kan het niet alleen met jou paard vergelijken

Het paard misschien niet; het principe wel.
Ik heb het niet alleen bij mijn paard gezien, maar diverse andere paarden op soortgelijke wijze opgeleid zien worden.

Viootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 05:10

Cassidy schreef:
Viootjuh schreef:
Ik ken een hoop adressen in de buurt maar helaas zaten die of al vol of de paarden gaan niet 24 uur lang op de wei.

Als je nu eens de regio aangaf waar je zoekt, misschien weten bokkers nog wel adressen waar dit wel mogelijk is.

Ik woon in dordrecht. Ik heb voor zover ik weet alle opfokken en stallen die 24 uurs weidegang aanbieden gebeld. Echter willen ze geen paard van boven de 2 jaar, zijn ze vol of moet hij in een kudde met hengsten staan (aangezien hij geruind is en vreselijk mak lijkt me dit geen handig plan). Deze stal, de Vrijhoeve in Hazerswoude, komt erg goed over en hij gaat in een koppel met 7 ruinen. Voor mij qua reistijd iets minder ideaal maar voor hem super.

Murphy: met echt oppakken bedoel ik niet dagelijks keihard aan de bak hor maar ik ben dan wel van plan om het op te gaan bouwen zodat hij met 4/4,5 jaar wel lekker aan de bak is.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 05:40

Ditzelfde is gedaan met 2 paarden die ik voor andere mensen reed. Beide keren heb ik de beslissing om dit te doen niet gemaakt, maar het is me heel goed bevallen. Het was beide keren of ze dubbel zo intelligent terug kwamen. Alsof ze de tijd nodig gehad hadden, om het allemaal te verwerken! En meer lichaam en kracht op te bouwen natuurlijk.

elizewe

Re: 3 jarig zadelmak paard weer terug naar de opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:48

Ik vind het heel goed dat je naar je paard kijkt en niet gewoon doorgaat omdat je dat zelf graag wilt! Eerlijk zijn tegenover je paard.
Ik denk dat het heel goed is voor je paardje om toch wat volwassener te worden en wat verder te groeien. Hij zal er dan vast niet slechter uitkomen! Gewoon alles op je gemak doen, niet te snel willen.

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 20:24

Vond dat mijn vraag wel aardig in dit topic thuis hoorde, dus haal het toch even omhoog.

Mijn nieuwe merrie is ook zadelmak gemaakt en het beginnetje is gemaakt.. ze pakt het super braaf op.
Nu wil ik haar graag half jaar terug op de wei doen (voor haar, maar ook omdat ik zelf over een paar maandjes moet bevallen).
Ik heb geen ervaring met 'onderbreking' tussen zadelmak maken en inrijden.
Mijn vraag is eigenlijk .. ga je voor volledige 'rust' voor je paard? Ook geen licht longeerwerk in die tijd? Geen zadeltje meer erop om het 'erin' te houden.
Benieuwd naar jullie invulling van de tijd 'terug op de wei'!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 20:31

Mijn inmiddels 3,5 jarige heeft nu ook een aantal maanden na het zadelmak maken op de wei doorgebracht, door omstandigheden (persoonlijk en financieel).
Mijn inmiddels 13 jarige had ook een basis met zadelmak maken op 3 jarige leeftijd en toen een aantal maanden het land op
Ze vergeten niet wat ze hebben geleerd, moeten een maandje bootcamp als ze van "God los" een aantal maanden hebben mogen freewheelen, maar het is snel genoeg weer opgepakt.
Ik merkte in mijn 12 jarige dat het allemaal bezonken was en dat ze erover had kunnen nadenken.
De driejarige: we zullen het zien als ze eind Oktober (of eerder als het weer niet meerwerkt) weer aan het werk mag....

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 20:44

maar in de tussentijd heb je er ook helemaal geen zadel/hoofdstel meer opgehad? Niet zozeer om te rijden .. maar om het 'erin te houden?'

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 20:49

Nee. Basis erin, en het land op. Lekker 24/7 op het land. Het enige wat er is gedaan is dat er een smid is bijgeweest, dus het halster is omgeweest en ze is het land afgeweest om te bekappen. En ze is een keer ingeent. Ik ben er één tot een aantal keer per week, ze komt me begroeten en verder is het gras interessanter dan ik dat ben.

Ik verwacht absoluut geen problemen als we haar weer op gaan pakken. De eerste paar dagen moet ze even in gareel, helemaal als ze op stal komt te staan, maar daar zijn ze snel genoeg aan gewend.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 20:55

Wil iets soortgelijks gaan doen.
Zomer dat ze 3 is naar huis halen (kan ze ook in de wei) en dan wat mee rommellen (verkeersmak maken en aan tuig laten wennen,
zowel zadel als mentuig, mee als handpaard?), dan aan einde van de zomer
lekker weer terug naar de opfok. (kan daar gelukkig)
Kan ze lekker laten bezinken wat ze geleerd heeft en ik ben er van overtuigd dat ze dat niet vergeten.
Guppy zie ik nu ook maanden achter elkaar niet en als je er bent doet ze alles nog net als gisteren.

Hoop alleen dat ze groot genoeg wordt, anders ga ik helemaal niets zelf doen,
laat ik haar beleren en gaat ze de verkoop in.....

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 21:01

Cassidy schreef:
Nee. Basis erin, en het land op. Lekker 24/7 op het land. Het enige wat er is gedaan is dat er een smid is bijgeweest, dus het halster is omgeweest en ze is het land afgeweest om te bekappen. En ze is een keer ingeent. Ik ben er één tot een aantal keer per week, ze komt me begroeten en verder is het gras interessanter dan ik dat ben.

Ik verwacht absoluut geen problemen als we haar weer op gaan pakken. De eerste paar dagen moet ze even in gareel, helemaal als ze op stal komt te staan, maar daar zijn ze snel genoeg aan gewend.

Oke!!!
Ik sta op volpension met 24/7 weidegang (wordt het weer te gek gaan ze wel op stal)
maar ik vind het zelf wel fijn om een beetje met dr bezig te blijven .. 'poetsbeurtje', rondje wandelen .. dus wel lekker samen bezig zijn zo nu en dan.
Of zou ik hiermee het principe van de rust die je juist wil creeeren weghalen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 21:12

Een jong dier kan zich nog maar kort concentreren.
Laat hem lekker baby blijven, "zo nu en dan met hem bezig zijn" kan langer zijn dan de concentratie van het dier, en kan uiteindelijk averechts werken.

Een jong dier moet echt respect voor je blijven houden, als je teveel met ze omgaat worden ze te vrij naar je toe en moet je harder ingrijpen om weer respect te verkrijgen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 06:43

Cassidy schreef:
Een jong dier kan zich nog maar kort concentreren.
Laat hem lekker baby blijven, "zo nu en dan met hem bezig zijn" kan langer zijn dan de concentratie van het dier, en kan uiteindelijk averechts werken.

Een jong dier moet echt respect voor je blijven houden, als je teveel met ze omgaat worden ze te vrij naar je toe en moet je harder ingrijpen om weer respect te verkrijgen.

Dingen van een paard vragen of gewoon een paard wat aandacht geven zijn twee totaal verschillende dingen.

Dat jonge paarden te vrij worden van te veel omgang is regelrechte flauwekul; dan kun je als mens gewoon je bok niet opvoeden, JOUW probleem, niet dat van het paard!!!
Streker nog, het jonge spul wordt juist braaf van regelmatige, consequente omgang met heldere regels!

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 08:17

Een prima idee hoor om je paard nog een half jaar of jaar extra rust te geven, ik heb dat bij Bon Bini ook gedaan.

Bon Bini is met 4 jaar zadelmak gemaakt en heeft daarna ivm jeugdigheid en er nog niet klaar voor zijn nog 3/4 jaar mogen niksen, daarna zijn we gewoon rustig opnieuw begonnen met rijden en hij had niks verleerd maar ik heb hem wel gewoon "thuis" laten staan.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 08:23

ik heb mijne met 3 jaar zadelmak gemaakt, zo'n 3 maanden af en toe was gereden en gelongeerd, daarna heeft ze 8 maanden rust gehad, daarna heb ik er weer een maandje gereden dat ze 4 was.
daarna heeft ze een maand of 9 weer in het land gelopen, dit voorjaar was ze 5 der weer opgegaan
heb er nu de hele zomer gereden, wegens gebrek aan een bak staat ze weer de hele winter stil.
ze is altijd even braaf (was ze al met de eerste keer overgens dus zal ook en stukje karakter zijn)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 16:14

ikke schreef:
Dat jonge paarden te vrij worden van te veel omgang is regelrechte flauwekul; dan kun je als mens gewoon je bok niet opvoeden, JOUW probleem, niet dat van het paard!!!
Streker nog, het jonge spul wordt juist braaf van regelmatige, consequente omgang met heldere regels!

Je gaat er nu van uit dat de omgang consequent is. Dat is de beste basis, helemaal waar, helemaal mee eens. Je gaat er nu ook van uit dat jij de enige bent die met het dier omgaat, of dat het dier anderszins in kundige handen terecht komt. En dat is nu net niet overal het geval. Kans is toch zeer aanwezig dat er dan niet consequent met het dier wordt omgegaan, kijk maar op Bokt en alle kinderen met verzorgveulentjes in shetformaat. Uiteindelijk wordt het probleem van de eigenaar dat van het paard. Omdat het dier dingen heeft geleerd die niet of maar moeilijk weer af te leren zijn en waar er vervolgens harder voor ingekomen gaat worden om dat weer recht te zetten. Paarden die leren dat ze sterker zijn dan een mens, over je heen walsen, happerig worden. Hengstveulens die de kinderen als speelmaatjes gaat zien.

Ik roep ook niet dat er niets met het dier gedaan moet worden. Je neemt een basis mee aan opvoeding terwijl veulen aan de voet van de merrie loopt. Op het moment dat je ze inschaart, ga ik er van uit dat ze in handen komen voor smid, inentingen, ontworden ed. Wat ze geleerd hebben verleren ze niet. Maar drie jaar lang met een dier gaan wandelen in afwachting tot hij oud genoeg is om er op te kunnen, is ook voor een dier dodelijk saai, hij gaat dingen verzinnen en je uitproberen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 16:21

Iemand met benul van opvoeden zal niet "3 jaar lang gaan wandelen" met een jong dier, maar zal zorgen dat er voldoende opbouw en uitdaging is in de activiteiten van datzelfde jonge dier. Wat die activiteiten zijn zal afhangen van zowel paard als opvoeder, een goede opvoeder zal inspelen op de (on)mogelijkheden van het paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:20

Wat ik hier op Bokt tegenkom (en ik weet het, dat is niet helemaal representatief voor paardminnend en -rijdend Nederland) is dat het een beetje tegenvalt met de opvoedkundige kennis....:x

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 18:48

Cassidy schreef:
Wat ik hier op Bokt tegenkom (en ik weet het, dat is niet helemaal representatief voor paardminnend en -rijdend Nederland) is dat het een beetje tegenvalt met de opvoedkundige kennis....:x

Dat maakt het nog steeds niet het probleem van het paard!

Als jij niet kunt zwemmen en je gaat toch in zee bij windkracht 8, dan moet je niet raar opkijken dat je verzuipt.
Als je niet weet hoe je een paard op moet voeden, laat dat dan over aan mensen met verstand van zaken en kijk bij voorkeur mee, zodat je er nog wat van leert ook!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 19:31

Het valt ook tegen met de bereidheid van mensen met verstand van zaken om al dan niet gratis die kennis te delen. En op het moment dat je dingen zelf gaat doen/kopieren, zijn ze niet altijd ter plekke....

En ongeacht wiens probleem het is, het is het paard dat de dupe is....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 21:32

Cassidy schreef:
Het valt ook tegen met de bereidheid van mensen met verstand van zaken om al dan niet gratis die kennis te delen. En op het moment dat je dingen zelf gaat doen/kopieren, zijn ze niet altijd ter plekke....

En ongeacht wiens probleem het is, het is het paard dat de dupe is....

Het valt nog veel harder tegen van die mensen ZONDER verstand van zaken om iets aan te nemen van mensen die wel begrijpen waar het over gaat, ongeacht of daarvoor betaald wordt, of niet.......

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 21:43

You may lead a horse to water, but you cannot make him drink....

Je kunt nog zo hard proberen iemand iets bij te brengen, maar als ze niet open staan voor wat je ze wilt vertellen heeft het allemaal geen zin. Verspilde moeite, zonde van je energie....

Maar om terug te komen op het feit of iemand zonder verstand van zaken het dier vaker in handen moet nemen: niet doen. Op het land zetten, zo min mogelijk naar omkijken, en dan uit handen geven aan iemand die er verstand van heeft om daar een basis in te laten zetten. En dan is voor een dergelijke trainer het alleen maar fijn als hij een blanco paard treft, en hij niet nog een keer de fouten van een ander tegenkomt en die eerst recht moet zetten (als dat al lukt).

eluderennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:29

Die van mij is ook 3 en kan al aardig netjes lopen onder het zadel. Omdat we bang waren dat het te snel gaat. En we haar niet willen overbelasten staat mijn paard al 2 maanden lekker in de wei. In april pak ik haar dan weer op. Lijkt me juist goed, en kunnen ze nog goed door groeien.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 22:37

Mijn paard op 3,5 beleerd. Heb dr toen drie of vier maanden bereden en toen weer een half jaar op het land gezet. Ze kwam namelijk in een groeispurt terecht. Kon haar daarna heel gemakkelijk weer oppakken! Alleen maar goeie ervaringen mee! Echter bleef ze wel thuis bij ons in het land staan in de kudde, dus gewoon dagelijks in de hand, vast staan, borstelen, hoeven krabben etc.

nancxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 22:42

Bij ons hebbe ze dat ook gedaan met twee 3 jarige.
In de zomer zijn ze 2(?) maanden terug gegaan naar de opfok en daarna zijn ze weer opgehaald en verder beleerd, pakte het ook super goed weer op naar mijn weten.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 00:59

Is super. Vind het fijner als een paard jong ingereden word (basis) omdat ze zo jong fijn leren, en erna weer de weide op om door de kunnen groeien. Paard is dan veel fijner op te pakken (meestal), en het is gezonder :)