Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Hoewel, ze beginnen langzaam iets strenger te worden.
Shanna schreef:Het is de bedoeling dat het gewoon een recreatief paardje blijft, dus alleen stap, draf, galop is al voldoende. Meer hoeft ze van mij niet te kennen. Opzich wel het niveau van een beginnende ruiter lijkt mij dus..
Bij-rijden door een ervaren ruiter is ook geen probleem. Ik zal er zelf vrij vlot al weer op kunnen, en anders heb ik ook nog mn bijrijder voor mn andere jonge paardje die ik zou kunnen vragen.
Alleen wij beiden zijn niet voor dagelijks rijden geschikt, en mn vriend zou dat wel kunnen.
Juist in het begin kan er zoveel 'kapot' gemaakt en gereden worden.. Zelfs als je alleen maar stap, draf en galop wilt.. Het paard moet compleet wennen aan het lopen met iemand op zijn rug, hij moet dit leren dragen, hij moet zijn balans vinden.. Dit kan in mijn ogen alleen met iemand die hem dit kan géven. Niet iemand die dat zelf ook nog zoekt. Laat dit paardje alsjeblieft nog lekker een jaartje staan totdat je zelf weer kunt. 
HedwigO schreef:Ik rijd vanaf mijn 9e/10e paard met 3 jaar een "rijstop" dus laten we zeggen dat ik ongeveer 10/11 jaar rijervaring heb (in het begin manegepony`s en de laatste 4/5 jaar een bijrijdpony).
Redelijk wat ervaring in de benen dus
HedwigO schreef:maar nu ik mijn merrie aan het inrijden ben kom ik allemaal dingen tegen waarvan ik denk "huh, oh ja dit snap je nog niet" (en nou leert die van mij nog heel snel). Zoals bijvoorbeeld dat ze tegen bankrand opknalt als ik haar niet tijdig begrens
germie schreef:Is je vriend een autodidakt? Dan zijn er beslist mogelijkheden. Ik ben ook een autodidakt.
germie schreef:De eerste, Germie (vandaar m'n nickname) was een lastige, beet nogal eens, en was eigenwijs.
germie schreef:Toen ik als 21-jarige eens wat manegelessen nam (tussendoor sporadisch een losse les gereden) had ik zo'n voorsprong dat ik van een manegeles eigenlijk niets meer leerde. Het gevoel voor het dier, wanneer gaat het bokken, wanneer moet ik loslaten, wanneer juist eens streng ingrijpen, wanneer een tik bijgeven had ik juist door die jonge paarden geleerd. Enige wat ik dus ook geleerd was om juist iets voorover te zitten (en dat zit nog steeds het fijnst), en ik kan m'n handen gewoon niet rechtop houden (rijdt niet fijn, ik heb dan geen gevoel).
germie schreef:Ik heb inmiddels zo'n 30 zadelmak gemaakt.
germie schreef:Verder speelt het een enorme rol of je een autodidakt bent of niet.
De autodidakt is consequenter en wil zich verbeteren.
germie schreef:Of ik het je vriend zou aanraden? Eigenlijk niet, maar bij een braaf paard kan het prima. Een rillerig paard is natuurlijk niet geschikt. En begeleiding zal hij nodig hebben.
Suzanne F. schreef:Ik ben als 12 jarige onervaren amazone begonnen met een 3 jarig paard. We hebben hem zadelmak laten maken en toen ben ik ermee gaan rijden. Ik had wel 3 x in de week les in het begin dus volledige begeleiding. Als ik alleen was geweest had het nooit goed gegaan. Ook moet je wel een heel braaf paard hebben, anders mislukt het ook.
Dus ik raad het niet aan tenzij: Volledige begeleiding in het eerste half jaar EN een heel braaf paard.

jasmijn78 schreef:plientjedres schreef:Ik zou het gewoon proberen hoor, je bens er toch zelf bij.
Gaat het niet dan kan je haar altijd nog ff op het land zetten.
En je als je pech hebt je vriend voortduwen in een rolstoel omdat hij een dwarsleasie heeft...
Nathaliefje schreef:Ik heb toen ik 16 was mijn paard van 4 ingereden. Ik had op dat moment nog geen instructrice, dat kwam pas na een jaar toen ik besloot haar uit te willen brengen. Achteraf gezien had het fout kunnen gaan, maar ik was onwetend en nooit bang. Ik had toen zo'n 2 jaar rij-ervaring (manege-verzorgpony's). Mijn paard is volgens mij ook wel een uitzondering op de regel, ik heb nog nooit eerder zo'n braaf paard meegemaakt en ik ben altijd eerlijk geweest. Onze inrijmethode verschilt ook van de normale 'manier' . Ik heb haar welgeteld 2x gelongeerd, toen meteen erop, 2x gereden dat er een klein beetje stuur op zat en vanaf toen elke keer naar het bos: kilometers maken. De wat boerse, ouderwetse manier dus.
Ik zou , met de kennis die ik nu heb, niet aanraden om zelf een jong paard op te leiden als je weinig ervaring hebt.
germie schreef:En je moet zelf consequent zijn, eigenlijk ook een autodidakt.
germie schreef:30 paarden inrijden is een aantal wat velen niet zullen halen.
germie schreef:Ik zeg dus ook dat het goed kan gaan met de vriend van de TS, maar dat het niet ideaal is. Het gaat niet om een onbeleerd paard, maar om een pas beleerd paard.
germie schreef:Als de vriend van de TS echt wil en consequent is, dan kan het dus goedgaan.
En als je maar wil beschik je zonder vlieguren ook al meteen over die mooie onafhankelijke zit die nodig is om een jong paard niet in de weg te zitten
germie schreef:Maar een paard gewoon de basis aanleren kan ik wel.
Suzanne F. schreef:Ik ben als 12 jarige onervaren amazone begonnen met een 3 jarig paard.
Suzanne F. schreef:Dus ik raad het niet aan tenzij: Volledige begeleiding in het eerste half jaar EN een heel braaf paard.
germie schreef:Is je vriend een autodidakt? Dan zijn er beslist mogelijkheden. Ik ben ook een autodidakt.
Ik heb leren rijden door paarden in te rijden. ... <even wat geknipt>
Iedere handige penny kan een pony zademak maken. Maar er is een heel verschil met een TECHNISCH goede ruiter zijn! Paard correct zijn rug laten gebruiken, buiging, rechtrichten en in een later stadium leren verzamelen en hogere oefeningen. Niet om er een dressuurpaard van te maken maar om het dier gezond en in 1 stuk oud te laten worden. Yamcha schreef:Het voordeel wat je hebt als je als ervaren ruiter een jong paard opleidt, is dat je geen stomme fouten maakt, hulpen gelijk goed aanleert, omdat je later er nog meer knopjes op moet zetten. Bijvoorbeeld geen sporen gebruiken om paard aan het been te maken, omdat je weet dat je je sporen later nodig hebt om te verfijnen.
Het paard direct terugrijdt op zit, itt tot een onervaren ruiter die het in de eerste instantie met de teugels op zou lossen. Je wendingen direct op de zit rijden, ipv met je teugels. Zulke dingen.
idd. Green and green makes black and blue.