Talent in paard/pony of in ruiter/amazone?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:02

Bizzybijtje schreef:
Het is gewoon een geldsport...

Dit is gewoon pertinent niet waar.
Er is een heel groot verschil tussen op een paard kunnen zitten en een ritje of proefje rijden of het uiteindelijke zeer goed afgerichte lenige en goed ontwikkelde paard wat zijn ruiter optimaal kan dragen en die een eenheid vormt met zijn ruiter. (in mijn ogen het belangrijkste doel van paardrijden en wat een heleboel ruiters totaal niet begrijpen en aan voorbij gaan)

En al is een paard nog zo getalenteerd: als de ruiter geen correcte oefeningen rijdt om zijn paard fysiek en mentaal tot ontwikkeling te brengen dan zal dit talent zich daarmee niet compenseren.
Evengoed gaat dit andersom ook op: een niet getalenteerd paard wat zich optimaal heeft kunnen ontwikkelen komt uiteindelijk eerder tot het doel dan een getalenteerd paard wat niet goed gereden is.

Rijtechnisch kun je wellicht alles leren en mensen met geld zullen zich echte goede instructie kunnen veroorloven.
Maar niet iedere ruiter is, naast het rijtechnische, evengoed in het begrijpen en aanvoelen van een paard.

En daar zit al een clou van wat het koren van het kaf scheidt: het gevoel er voor hebben is het talent van de ruiter.
Dat heb je of dat heb je niet of in zekere mate.
En daarmee heeft een getalenteerd ruiter een misschien wel onoverkomelijke voorsprong op de ruiter die dit gevoel moet ontwikkelen.

Talent of geen talent, geld of geen geld: zowel ruiter als paard zullen gewoon hard moeten willen werken willen ze iets bereiken...

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 01:03

Ik denk de combinatie.

Een goed paard en goede ruiter hoeft niet meteen goed te zijn.
Het gaat om de chemie van beide...

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 03:10

Als je met talent bedoeld het wedstrijd niveau, dan neig ik naar het paard. Omdat er imo te weinig gekeken wordt naar de verfijning en graad van africhting en meer naar beweging van het paard.

Ik denk dat om een ruiter talent te kunnen laten ontwikkelen deze o.a. een fijn afgericht paard nodig heeft om te leren.
Maar de grote vraag van mij is waaraan toets je of een paard en of ruiter talent heeft?

Want een ruiter die paarden correct beleerd kan net zo veel talent hebben als b.v. Anky of Edward. En is een ruiter die een verreden paard weer een goede basis kan geven ook niet getalenteerd? En een ruiter die kan voelen waar een paard zijn kwaliteiten en beperkingen zitten?

Een paard dat Z loopt heeft die meer talent dan een paard die een beginnende ruiter het gevoel kan laten ontwikkelen?

Ieder heeft talent, soms alleen niet toetsbaar.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 03:31

Bizzybijtje schreef:
Maar een 'mindergetalenteerd' paard heeft minder talent wegens zijn bouw. Dan kun je nog zo'n goede ruiter zijn, wat er niet in zit kun je er ook niet uit halen.

Dat denk ik ook!
Een heel goed paard met een ruiter die ok is (zoals iemand al zei: netjes zit en de knopjes kan vinden) kan een heel eind komen denk ik. :D Ookal heb je niet perse 'talent'

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 03:35

Trennie schreef:
Bizzybijtje schreef:
Het is gewoon een geldsport...

Dit is gewoon pertinent niet waar.
Er is een heel groot verschil tussen op een paard kunnen zitten en een ritje of proefje rijden of het uiteindelijke zeer goed afgerichte lenige en goed ontwikkelde paard wat zijn ruiter optimaal kan dragen en die een eenheid vormt met zijn ruiter. (in mijn ogen het belangrijkste doel van paardrijden en wat een heleboel ruiters totaal niet begrijpen en aan voorbij gaan)

En al is een paard nog zo getalenteerd: als de ruiter geen correcte oefeningen rijdt om zijn paard fysiek en mentaal tot ontwikkeling te brengen dan zal dit talent zich daarmee niet compenseren.
Evengoed gaat dit andersom ook op: een niet getalenteerd paard wat zich optimaal heeft kunnen ontwikkelen komt uiteindelijk eerder tot het doel dan een getalenteerd paard wat niet goed gereden is.

Rijtechnisch kun je wellicht alles leren en mensen met geld zullen zich echte goede instructie kunnen veroorloven.
Maar niet iedere ruiter is, naast het rijtechnische, evengoed in het begrijpen en aanvoelen van een paard.

En daar zit al een clou van wat het koren van het kaf scheidt: het gevoel er voor hebben is het talent van de ruiter.
Dat heb je of dat heb je niet of in zekere mate.
En daarmee heeft een getalenteerd ruiter een misschien wel onoverkomelijke voorsprong op de ruiter die dit gevoel moet ontwikkelen.

Talent of geen talent, geld of geen geld: zowel ruiter als paard zullen gewoon hard moeten willen werken willen ze iets bereiken...

Ik ben het helemaal met je eens, maar die training waar je het over hebt met een normaal paard kost toch al heel veel geld? Dus om heel veel te trainen met een goed paard is toch wel een beetje een geld-iets ;)

corientjuhh

Re: Talent in paard/pony of in ruiter/amazone?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 05:29

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 09:12

Natuurlijk speelt geld ook een rol, dat is bij alles zo.

Maar neem nu superGuus en Jolanda Adelaar.
Getalenteerd of niet getalenteerd? Wel geld of geen geld?
Ik geloof dat zij zelfs eerst vanuit dressuurboekjes is gaan uitproberen?
Behoorlijk autodidactisch begonnen naar wat ik begrepen heb.

Ik geloof dat Yessin Rahmouni ook zo'n voorbeeld van talent is: uit een gewoon marokkaans gezin in nederland waar niet veel geld is, maar door hard werken heeft hij toch de top kunnen halen.
Als je talent hebt en je wil, dan komt dat er uit.
Daar heb ik heel veel respect voor.

Geld of geen geld: als je als ruiter talent hebt, dan is er altijd wel een eigenaar die zijn getalenteerde paard wil laten rijden door zo'n ruiter.

En laten we al die vele getalenteerde ruiters niet vergeten die nooit op een wedstrijd verschijnen, maar wel heel prima rijden en een paard geweldig opleiden.
Want wedstrijden zeggen mij helemaal niets:
Men kan prima zijn puntjes bij elkaar rijden met een niet correct gereden paard.

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:42

Naar mijn mening komt een getalenteerde ruiter op een ''wat minder getalenteerd'' paard nooit zo ver in de sport. Jury's kijken nu eenmaal naar de bewegingen van het paard, en al rij je een nette proef dan heb je nog niet altijd nette punten als je paard niet ''indrukwekkend'' genoeg is. Een wat minder getalenteerde ruiter op een super sportpaard komt naar mijn mening gewoon verder in de sport, hoe oneerlijk dit ook is. Op een gegeven moment houdt dit natuurlijk wel op op een bepaald niveau maar tot de Z kunnen ze meestal wel komen. Om echt ver te komen heb je echter zowel een getalenteerde ruiter als een getalenteerd paard nodig.

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 11:03

LisErm94 schreef:
Naar mijn mening komt een getalenteerde ruiter op een ''wat minder getalenteerd'' paard nooit zo ver in de sport. Jury's kijken nu eenmaal naar de bewegingen van het paard, en al rij je een nette proef dan heb je nog niet altijd nette punten als je paard niet ''indrukwekkend'' genoeg is. Een wat minder getalenteerde ruiter op een super sportpaard komt naar mijn mening gewoon verder in de sport, hoe oneerlijk dit ook is. Op een gegeven moment houdt dit natuurlijk wel op op een bepaald niveau maar tot de Z kunnen ze meestal wel komen. Om echt ver te komen heb je echter zowel een getalenteerde ruiter als een getalenteerd paard nodig.

Een getalenteerd paard, voor de echte hoge sport ben ik met je eens. Maar ik ben het er niet mee eens over geen indrukwekkend paard. Want hoeveel ik wel niet zie, dat een minder paard wel een nette proef neer zet, en hoog eindigd met goede punten, dan een paard dat goed loopt maar geen nette proef neer zet en dan laag eindigt met maar net een winstpunt of niet.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 12:30

ieder paard kan Z lopen. Dat is nog steeds basisklasse en voor ieder paard haalbaar. Dat de gangen minder spectaculair zijn dat klopt. Daar zit dan idd het verschil tussen wel of niet getalenteerde paarden. Maar mits correct gereden kan ook een niet getalenteerd paard een heel eind komen. Wederom de wel of niet getalenteerde ruiter die het eruit moet rijden...

Maud_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 12:38

wel en niet mee eens

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 12:45

Beide. Een getalenteerd paard met een 'normale' ruiter komt een eind, andersom ook. Maar om de top te bereiken moet je een goede ruiter op een goed paard zetten, anders blijft het toch 'net niet'. Met geld kan je veel kopen, maar je komt er niet mee op de Olympische spelen.
Veel mensen roepen altijd dat het een geldsport is, maar in de basissport kom je ook zonder geld een heel eind. Geld gaat pas een rol spelen als je hoger gaat rijden, want dan heeft een paard gewoon meer talent nodig. Tot en met het Z kan je gewoon je proeven winnen met een redelijk 'gewoon' paard.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 12:55

Sjaad schreef:
Naar mijn idee kan een goede ruiter de kwaliteiten uit een minder talentvol paard halen en beter scoren dan de minder rijdende ruiter met het talentvolle paard ( die zijn kwaliteit niet laat zien met de minder talentvolle ruiter op zijn rug ).
Naar mijn mening maakt het karakter uiteindelijk ook veel uit. Voor de betere ruiter zal dit niet zo'n groot probleem zijn als voor de beginnende ruiter.

Ik denk dat iemand met wilskracht en financiële middelen, met een goed paard een heel eind kan komen. ( Hiermee bedoel ik een talentvol paard dat getraind is en ook blijft worden getraind door een goede trainer )..

Volledig mee eens :). Uiteraard gaat het nooit enkel om 'de kwaliteiten van het paard' of om 'de talenten van de ruiter' maar altijd over de combinatie. Blijft het ene aspect achter, dan zal er wel nog steeds een goeie score kunnen uitrollen, maar geen 'top'score.

Ik denk zo bv aan een vriendin van me die in de springsport zit. Meid heeft goeie paarden die zeker niet goedkoop zijn geweest en ze kan écht wel niet slecht rijden (ze rijdt nu ongeveer een jaar of 15, heeft met haar ponys gescoord op verschillende nationale en provinciale wedstrijden. Twee van haar paarden die ze nu rijdt heeft ze volledig zelf ingereden en doorgetraind en nu ze een jaar of 8 zijn springt ze op nationaal niveau wedstrijden mee van 120-130-140cm). Wedstrijden gaan goed, maar niet top. Er zitten nog wisselvalligheden in, hier en daar een balk, een stop, een slechte lijn. Ze krijgt les van een internationale ruiter (voor de nieuwsgierigen: pm). Een week of twee heeft hij voor de eerste keer eens op haar paard gereden.... Haar reactie: "Straffer kan niet. Hij kruipt daar voor de eerste keer in zijn leven op, en mijn paard doet opeens alles. Alles wat altijd zo moeilijk ging, ging bij hem vlotjes".

Willen of niet, talent en ruitergevoel zijn ook héél belangrijk om op een hoog niveau te geraken...

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:14

Het is niet voor niks dat sommige bloedlijnen héél gewild zijn, en dat er in de hoogste klasses (bijna) enkel warmbloedpaarden te zien zijn. De bouw en karakter van het paard zijn de belangrijkste elementen. Net zo belangrijk is de persoon die het paard opleidt en beleert. Dus inderdaad een getalenteerde ruiter. MAAR het komt heel vaak voor dat het paard na het beleringsproces door een doorsnee ruiter met veel geld gekocht en uitgebracht wordt, en ja die scoren ook goed in de paardensport. Het is en blijft een geldsport. Conclusie: als doorsnee ruiter kun je het ook ver brengen. Met een minder getalenteerd paard NIET.

Edit*: daarbij is het ook zo dat IEDEREEN kan leren paardrijden en zelfs tot behoorlijk niveau, zolang je maar een werkwillig paard hebt met veel knopjes. Terwijl dat in andere sporten helemaal zo niet is: daarbij is lichaamsbouw gewicht conditie en spiermassa véél belangrijker en zijn bepaalde sporten niet voor iedereen weggelegd.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:35

Absoluut mee ONEENS! Een goede ruiter ( een met veel gevoel, dus talent) kan elk paard beter maken, een goed paard ( al is het een GP paard) is door een onervaren ruiter binnen no time stuk!
De combinatie van die 2 is natuurlijk waar iedere paarden liefhebber van droomt!

Tesssie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:24

Je heb een goed paard nodig maar ook een goede ruiter

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:33

Wat aerdenhout1 zegt!
Je kunt mij op een Z paard zetten, maar dat gaat er nog steeds niet spectaculair uitzien hoor ;)
Terwijl een goede ruiter een paard de juiste dingen kan aanleren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:56

Blabla1980; Nee, maar dat kun je wel leren. ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 16:52

Blabla1980 schreef:
Wat aerdenhout1 zegt!
Je kunt mij op een Z paard zetten, maar dat gaat er nog steeds niet spectaculair uitzien hoor ;)

De eerste keer niet maar met lessen rijdt je dat er wel uit daar is niet zozeer talent voor nodig.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 16:59

Tigra_ schreef:
Blabla1980 schreef:
Wat aerdenhout1 zegt!

De eerste keer niet maar met lessen rijdt je dat er wel uit daar is niet zozeer talent voor nodig.

Ja, maar je rijdt er niet uit wat een echt getalenteerde ruiter eruit rijdt. Vriend van mij heeft zo die gave om elk paard waar hij op kruipt beter te doen lopen dan oorspronkelijk, ook als paard&ruiter in kwestie meer dan voldoende les hebben gekregen en zelf in het Z zitten.... en ik de hogere klassen ga je altijd zo'n ruiters tegenkomen, daar kan je met je goede paard zonder groot talent niet tegen op.

gewoonmarie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 10:35

voor de top moet je toch echt beide getallenteerd zijn. als je anky op een 'simpel"paard zet kan ze er echt niet zoveel uitrijden als wat ze op de paarden kan die ze nu heeft.
niet iedereen kan een topsporter worden, mensen niet, maar paarden ook niet.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 10:42

Bizzybijtje schreef:

Ik denk niet dat dat voor iedereen is weggelegd om eerlijk te zijn :)
Sowiezo leer je minder snel als je ouder bent.
En je moet er ook gevoel voor hebben.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 10:58

Blabla1980 schreef:
Bizzybijtje schreef:

Ik denk niet dat dat voor iedereen is weggelegd om eerlijk te zijn :)
Sowiezo leer je minder snel als je ouder bent.
En je moet er ook gevoel voor hebben.

Het Z moet voor iedereen die dat echt wil te doen zijn. Daarna word het lastiger.

aniekzwiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:06

Het talent moet van beide komen, als het paard het talent niet heeft, gaat het niet lukken.
Als het paard wel het talent heeft, maar er word een ruiter zonder talent op gezet, komen ze ook maar tot zekere hoogte.

xMakitax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:02

Ik denk dat het in allebij zou moeten zitten..