Galophulp: Binnen of Buitenbeen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eulogy

Re: Galophulp: Binnen of Buitenbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 21:19

Hm, ik geloof dat ik het ook heb geleerd door m'n buitenbeen iets naar achter te leggen. Ik weet het niet meer precies, want mijn pony (een Paint) is ook Western ingereden (ik rij nu dressuur) dus als ik een kusgeluidje maak gaat ze al, ik hoef eigenlijk helemaal geen beenhulpen te geven.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:19

Bij mijn weten is je buitenbeen er puur voor begrenzing achterhand, aanwijzen Linker of Rechtergalop. Op het binnenbeen springt paard aan.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:57

Precies Chaos, zoals ik ook al zei! Ga maar eens beelden bekijken voor b.v de galop wissels om de zoveel passen!
Maar natuurlijk is het niet zo eenvoudig dat je doordat je je been verlegt een wissel kan springen!
Daar komt qua zithulp, teugelhulp en zeker de lenigheid van graag van africhting paard enz. veel meer voor kijken!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 01:06

Ik drijf niets met mijn buitenbeen die leg ik alleen naar achter.

Enya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 06:14

Aukelizzy schreef:
Hulpen om aan te springen in galop:

1. Binnenteugel is van de hals en vraagt stelling en de buitenteugel is iets tegen de hals om het binnenvoorbeen te ontlasten en meer ruimte te geven in de schouder.
2. Buitenteugel maakt halve ophouding om de diagonale beenzetting te verbreken.
3. Binnenbeen is op de plaats en geeft opdracht om het binnenachterbeen van het paard verder onder te laten treden en te laten buigen.
4. Buitenbeen ligt naar achteren, waakt tegen het uitzwaaien van de achterhand en activeert het buitenachterbeen. Beide benen drukken door naar galop, waarbij het binnenbeen het meest actief is.
5. Bovenlichaam is stil en rechtop voor de balans.
6. Op het moment van aanspringen staan beide handen toe, zonder het contact met de mond van het paard te verbreken en komt het ruitergewicht meer op de binnenzitbeenknobbel.

Beide benen drukken naar de galop, maar het meest met je binnenbeen.

Precies hoe ik het ook geleerd heb. Al heb ik een maandje of 2 een week een paard gereden waarbij ik voor de galop alleen met mn binnenbeen moest aandrijven, maar dat paardje werd sowieso wel iets meer op zit e.d. gereden.

Bobelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:20

Binnenstelling, buitenhand tegen de hals, binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel.
Binnenbeen aandrukken en voila: galop

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:40

Bobelina schreef:
Binnenstelling, buitenhand tegen de hals, binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel.

Zo doe ik het ook.

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:42

Van draf naar galop alleen m'n binnenbeen.

Van stap naar galop binnenbeen op de singel en buitenbeen stukje achter de singel.

ylse97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:44

buitenbeen achter de singel en aansporen heb ik altijd geleerd

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 18:19

Ja toch Aardenhout, ging al aan mezelf twijfelen.
Mijn buitenbeen leg ik een handbreedte naar achter, meer doe ik niet. Het aanduwen komt met een jaar of twee, als we de wissels gaan trainen. :+

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 18:29

Ik ben het helemaal met je eens hoor! :D :j :D :j

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 19:45

Chaos schreef:
Bij mijn weten is je buitenbeen er puur voor begrenzing achterhand, aanwijzen Linker of Rechtergalop. Op het binnenbeen springt paard aan.

Precies! Buitenbeen waakt en leg je heel lichtjes aan. Maar hij springt aan op het binnenbeen.

Snisel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 19:47

ik heb t altijd geleerd; doorzitten-binnen been op de singel-buitenbeen achter de singel.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 19:50

Ik doe het zoals Aukelizzy aangeeft, doe dit trouwens onbewust maar als ik het zo lees is het idd wel precies hoe ik het ook doe en geleerd heb.

Wel leuk trouwens om eens te proberen, als je je paard op de volte hebt en draaft, gaat doorzitten en over je binnenschouder naar achteren kijkt (wel netjes rechtop zitten met je bovenlijf, echt alleen hoofd bewegen) springt als het goed is je paard ook aan in de goede galop. Heb ik van onze paardenfysio geleerd.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 19:51

Tikje met mijn buitenbeen achter de singel, binnenbeen blijft stil en handen staan toe.. Ik weet niet beter hoor haha

Shakira_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 09:44

mrjlnx schreef:
Bobelina schreef:

Zo doe ik het ook.

Ik ook!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 09:57

Dressuur:

Zorgen dat je paard klaar is, netjes verzameld. Ik breng mijn binnenheup naar voor, buitenheup naar achter. Mijn binnenbeen blijft op de plaats, buitenbeen iets (we praten over centimeters, 2 ofzo) naar achter. Die waakt voor uitzwaaien, maar doet niks. Met mijn heupen geef ik aan welke galop. Dan open ik mijn binnenhand wat, druk mijn binnenbeen aan en we zijn weg. Deze hulpen kun je zo klein maken, bij nasula bv dacht ik op den duur hmm ik zal nog eens in galop gaan en we waren al weg. :')
Jammer genoeg ook als ik dacht ik wil 3 meter verder in galop. XD

Wissels:
Rechtstellen, van iets meer druk op buitenteugel naar gelijke druk, daarbij ook de heupen rechtmaken, dan de heup van de gewenste galop naar voren, nieuw buitenbeen naar achter, nieuw binnenbeen geeft aan andere galop nu.

Western:
Binnenhand omhoog, voor stelling. Zelfde grapje met de heupen. Binnenbeen op de plek eraan voor buiging. Buitenbeen naar achter om de kont naar binnen te zetten. Dan een kusje en eventueel nog wat been geven en we zijn weg. Dit is nog overdreven, op den duur hoort het met enkel de heupen te kunnen. Wissels ben ik nog niet aan toegekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 10:02

DE manier om aan te springen is er niet. Paardrijden is geen wetenschap.
De een geeft meer binnenbeen, de ander meer buitenbeen, de volgende doet het op stem (kusgeluidje bij westernruiters bv) en de volgende vooral op zitbeenknobbeltje.

Het meest algemeen is binnenbeen op de singel, buitenbeen er achter, en vervolgens beide kuiten iets richting elkaar bewegen.
Persoonlijk spring ik aan op binnenbeen en zitbeenknobbeltje/heupbeweginkje. Buitenbeen ligt alleen iets wakend naar achteren.

De kennis die beweert dat het op binnenbeen moet omdat galop met binnenachterbeen begint mag even z'n theorie opfrissen.

Veroontje_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 10:17

Seraphim schreef:
Met mijn binnenbeen :j Buiten iets achter de singel om de achterhand naar binnen te brengen en zo de juiste buiging aan te houden. Edit: en idd wat die persoon tegen je zei: het paard zet als eerste zijn binnenachterbeen neer, en die activeer je met jouw binnenbeen :)

Vraagje aan degenen die de hulp met het buitenbeen geven: Hoe doen jullie dat (of hoe gaan jullie dat doen) met galopswissels?? Want dan heb je je binnenbeen toch echt wel nodig.

Het is maar net wat jij en je paard gewend zijn, eerst sprong ik aan met mijn binnenbeen maar sinds ik een andere instructeur heb (rijdt Grand prix, verschillende paarden) vertelde hij mij dat ik mijn paard beter kan leren met het buitenbeen aan te springen, zit was heel eenvoudig te wisselen op mijn paard en spring nu op het buitenbeen aan. Zo kan ik de controgalop en de wissels veel stiller en rustiger rijden en doordat je door je buitenbeen tikkie naar achteren te doen wisselt, zolang je dat niet doet kan je gewoon been geven voor het tempo zonder dat ie meteen wisselt of aanspringt.
Ik denk dat iedereen gewoon moet doen wat hij/ of zij fijn vindt, blijft t paardrijden leuk toch!! :-)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 10:20

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 10:22

Doe ik het dan zo vaag?

Ik maak een halve ophouding. Kantel mijn bekken, ontspan mijn binnenhand en geef
dan met 2 benen tegelijk wat druk waarbij mijn buitenbeen misschien een kleine fractie
meer naar achteren ligt. Leer het ze allemaal vnl. op mijn zit te doen.. wordt al snel
automatische piloot. Mijn benen gebruik ik bijna alleen om bij te drijven als het nodig is
en om te begrenzen??

Voor de wissels doe ik ook weinig met mn beenligging, wel ietsjes.. maar voornamelijk
leer ik ze wisselen door het veranderen van zitbeenknobbel (heuphulp) en toestaande hand
altijd aan de binnenzijde? Been leg ik wel wat naar achter en leg hem aan maar echt drijven
doe ik niet.. meer ietsjes "druk" geven. Stelling vragen doe ik ook maar weinig.. naar mijn weten
moeten ze vanuit achter geactiveerd worden en dat heeft weinig met stelling te maken.. wat je vaak
krijgt met stelling vragen voor galop is dat veel ruiters binnenhand vastzetten waardoor paard
contra aanspringt.

:+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 10:26

Gypsy schreef:
@Sonja: Theorie opfrissen? Maar dat doen we dan wel samen he...
Er zijn namelijk meerdere wegen naar rome:

http://www.paardenbegrijpen.nl/kennisba ... n-in-galop

Wat wil je daar precies mee zeggen Gypsy :? De galoppade begon al nooit met het binnenachterbeen, doet dat vandaag niet, en gaat dat morgen hóógstwaarschijnlijk nog stééds niet doen...

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 10:29

Hihi! Wat veel verschillende maniertjes heeft iedereen, gelukkig lijken de meeste op elkaar.

Ik probeer volgens het boekje aan te springen (voor zover mijn motoriek en techniek reikt ;)) zoals Aukelizzy beschrijft.

Ik heb een tijd geleden een paard gereden dat aansprong in galop op enkel het binnenbeen, verschrikkelijk onhandig! Zodra ik een volte of wending reed en buiging om mijn binnenbeen vroeg flopte het dier in galop. Inmiddels is de eigen ruiter verder en heb ik geprobeerd om de galophulp opnieuw te uploaden en gaat het stukken beter!

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 10:30

Ik gebruik mijn buitenbeen om de juiste galop aan te geven. Mijn binnenbeen blijft aan de singel en zorgt ervoor dat mijn paard actief blijft en rechtuit blijft lopen. Door mijn buitenbeen naar achter te leggen en ietsje aan te drukken geef ik aan welke galop ik wil. Uiteindelijk doe je ook enorm veel met je zit en geef je met je zit aan dat je een gang hoger wil.
Het aanleren van de wissels heb ik ook met mijn buitenbeen gedaan en uiteraard het veranderen van de gewichtshulpen.
De 'druk' die je moet geven met zowel je been als zit vermindert met de tijd dat de wissels meer en meer bevestigd geraken. Ondertussen hoef ik mijn nieuwe binnenbeen zelfs gewoon maar een beetje naar voor te doen en wisselt hij al. Ik moet zelfs oppassen dat ik niet te veel doe met mijn buitenbeen omdat hij dan achteraan overreageert.
Het is een combinatie tussen alle hulpen. Het is nooit enkel binnenbeen of enkel buitenbeen of enkel zit of enkel hand of weet ik veel wat, je moet de hulpen laten samenwerken zodat je met elke hulp apart zo minimaal mogelijk moet inwerken.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 10:31

Handen naar buiten, buitenkuit naar achter, binnenbeen aanspringen. Zo is het mij altijd geleerd. Op het alleen je buitenbeen naar achteren leggen mag het paard niet aanspringen, want dan kom je in de knoop met je andere oefeningen. Tenminste, zo heb ik het geleerd.