Tendance schreef:Nee want nogmaals ik heb het niet over een 7 jarig of ouder paard.
Tot 5 jaar worden pony's gemeten, omdat ze dan de grootste groei hebben, wat ook voortkomt uit hormonen...
In mijn ogen kan een paard van 3/ vroeg 4 gewoon puber zijn, want zij leren omgaan met de rol die ze hebben gekregen uit hun hormonen...
En waar die zin op slaat, die ik onderstreept heb????? Je kent me niet eens, dus van waar deze opmerking...
Maar dat is dus helemaal niet waar. Ja een paard groeit zeker nog tot zijn vijfde jaar, maar een ruin wordt bijvoorbeeld hoger als een hengst. Dus daar gaat je theorie weer over de invloed van hormonen. De groeischijven sluiten juist eerder door hormonen. Een kind groeit en ontwikkeld zich lichamelijk ook tot zijn 21ste, dat wil nog niet zeggen dat ze tot hun 21ste in de puberteit zitten, toch? Een puberlijf, lang en slungelig kun je het beste vergelijken met een 1 en 2 jarig paard. Een paard wat 3 of 4 is, is niet volgroeid, maar ook geen puber meer? De hormonen hebben hun werk al gedaan, het paard is geslachtsrijp.
En dan weer de vraag aan jou: Hoe kan jouw ruin dan in de puberteit zijn terwijl hij als ruin bijna geen hormonen meer aanmaakt?
Verder moet je het niet zo persoonlijk maken. Een gesprek met een bioloog is gewoon een tip.