Met bit beter te houden dan bitloos?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xZippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 12:17

pauline_x schreef:
Ik ben het met xZippo eens, van dat touw om zijn benen binden. Ik rij zelf wel met bit, omdat die van mij, vooral in het bos, best moeilijk te houden is. Als ik dan ook nog bitloos ga ben ik bang dat ik het hele bos door vlieg haha. Met het bit is hij nog te houden, maar ik denk dat als hij écht wil gaan, dan gaat hij. Daar kan een bit ook niks aan veranderen. Het voelt wel veiliger vind ik. Ik heb een keer zonder bit gereden op een haflinger van een kennis, maar als je een bit gewend bent voelt het heel erg alsof je geen controle hebt. (Tenminste, dat is mijn ervaring, maar dat komt denk ik ook omdat ik van te voren nooit bitloos gereden had)

Jep, een paard is immers een vluchtdier. Als hij gaat, gaat hij toch. Met bit of bitloos, dat maakt weinig tot geen verschil :).

Maar ik denk als je het eenmaal gewend bent, dat het idd beter gaat (het bitloos rijden) :j

Youknowme

Re: Met bit beter te houden dan bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 12:23

Ik heb zelf een betere rem zonder bit als met bit. Met bit wilt ze der hoofd nog wel eens in de lucht gooien als we bijvoorbeeld aan het galoperen zijn en de voorganger gaat door en ik wil remmen. Dan probeert ze toch nog een paar meter door te galoperen, terwijl ik zonder bit haar meteen terug krijg op mijn zit + een ophouding.
Hierdoor voel ik mij op buitenrit veiliger zonder bit als met bit.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:02

Als een paard schrikt en vlucht, dan maakt het geen verschil of je wel of geen bit hebt... Maar er zitten er tussen (die van mij oa), die zo nu en dan gewoon puur voor de lol een sprintje trekken of wat bokken geven, en ik denk dat het dan wel verschil maakt en dat een bit net iets diepere indruk maakt. Maar het zal per paard en ruiter wel verschillen...

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 19:21

Ik rij met bit, en voor de afwisseling bitloos,maar een paard beter te houden met bit? of dat zo is, ik heb het nog niet ondervonden eerlijk gezegt,maar je gaat toch niet serieus afremmen op bit,daar heb je een zit voor lijkt me. met ondersteuning van bit miss, maar die ondersteuning/extra stukje begrenzing,heb je bitloos net zo goed lijkt mij.

Hellhound28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 22:19

Ik heb sinds kort 2 verzorgertjes voor mijn shetlander. Hij is gewend met hoofdstel met bit in gereden te worden. Maar omdat hij met een wisselend gebit zit heeft de DA me afgeraden nu een bit in te doen. Dus heb ik het geprobeert zonder bit.
Wat blijkt nou. Cupido is veel braver als je hem zonder bit rijdt. Hij reageerd veel beter en luister heel goed. Dit heeft verder niks temaken dat hij een kinderpony is. Want ze hebben ook wel eens op hem gereden met bit in en toen was hij gewoon veel minder makelijk.
Het kan natuurlijk zijn dat hij toen al met lastig wisselende kiezen zat en dat het hem zeer deed of iets. Maar zover ik me kan herinneren is hij altijd lastig geweest met bit. Dus voortaan geen bit voor cupido meer.
MAar goed volgens mij licht dit helemaal aan de pony. Of ze makelijk of minder makelijk te houden zijn met of zonder bit. En ik denk dat het ook te maken heeft met het vertrouwen wat jij in je paard hebt en andersom.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 22:21

Als het echt nodig is kun je een one rein stop toepassen. In mijn ervaring werkt die zowel bitloos als met bit prima. Ik vind een fijne aanleuning overigens wel makkelijker te krijgen in de mond dan op de neus. Op de neus zijn ze vaak iets zwaarder in de hand.

nikki132360

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 16:26

ik denk dat je een paard met een bit wel makkelijker te houden is maar
zonder bit lukt ht vast ook wel
je hebt toch van die bitloze hoofdstellen die druk geven bij de neus inplaats van door een bit?

Maud_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 16:37

volgens mij is het gewoon een kwestie van africhten. leer jij je paard met bit rijden dan luistert hij daarheen maar leer jij hem bitloos rijden dan luistert hij weer daarna.

maar als een paard wil gaan (door paniek of gekkigheid ofzo) dan gaat hij! jij kan die honderden kilo's egt niet bij je houden door te trekken.

wie niet sterk is moet slim zijn!

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 16:37

Oh ik herken het helemaal! Heb gister weer in het bos gereden met een paar mensen en ik ging bitloos, kreeg ik de reactie 'Ik zou maar met bit gaan rijden als ik jou was, voor je dadelijk eraf ligt', even duidelijk gemaakt dat als dat paard rent, dat hij toch wel rent (is een redelijk sterke tinker), dus als ik met bit zou gaan rijden zou hij er toch wel vandoor gaan, dan kan ik toch beter niet in d'r mond gaan lopen trekken met een bit?

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 16:46

ik ben van menig dat met bit net iets meet te zeggen hebt. Een tong is best wel gevoelig, dus dan kan je wel beter een 'noodstop' maken. Zelf rijd ik ook met bit, probeer wel zoveel mogelijk de teugel niet strak te houden en niet te lang. Dus als ze gewoon braaf loopt dan voelt ze bijna niks dat het bit in haar mond ligt. Ik heb haar ook aangeleerd dat als ik 'prttt' zeg dat ze dan moet stoppen (weet dat gebruikt anky ook!). En als ze dat naar 2x gezegt te hebben dat ik dan druk op het bit geef. Zo heb je ook al minder druk op de mond.

alesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 16:53

Ik zeg altijd maar:

Als je een paard wilt tegenhouden met een bit, moet je het om zn benen binden.

Maar het ligt ook wel aan wat jij en je paard gewent zijn.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 17:28

Sjors493 schreef:
ik ben van menig dat met bit net iets meet te zeggen hebt. Een tong is best wel gevoelig, dus dan kan je wel beter een 'noodstop' maken. Zelf rijd ik ook met bit, probeer wel zoveel mogelijk de teugel niet strak te houden en niet te lang. Dus als ze gewoon braaf loopt dan voelt ze bijna niks dat het bit in haar mond ligt. Ik heb haar ook aangeleerd dat als ik 'prttt' zeg dat ze dan moet stoppen (weet dat gebruikt anky ook!). En als ze dat naar 2x gezegt te hebben dat ik dan druk op het bit geef. Zo heb je ook al minder druk op de mond.

Maar toch, als een paard in blinde paniek wegvlucht, dan kunnen geen 10 bitten hem stoppen.
Als hij eenmaal gaat, dan gaat hij, bit of niet.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 11:16

EskeGirl schreef:
Sjors493 schreef:

Maar toch, als een paard in blinde paniek wegvlucht, dan kunnen geen 10 bitten hem stoppen.
Als hij eenmaal gaat, dan gaat hij, bit of niet.

ja dat is waar :)

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 11:35

Gek genoeg vertrouw ik mijn paard buiten bitloos beter dan met bit. :)

xMakitax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 09:55

Mijn paardje reageert beter zonder bit dan met.