hoeveel rijden bij oudere paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PanamaD

Re: hoeveel rijden bij oudere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 13:52

Bij mij op de manege rijd er nog een oude Shet mee van rond de 30. ik vind zelf dat die allang met pension moet gaan. Ik denk ook eerder dat je het aan je paard moet merken. Word je paard al gauw moe na een paar rondjes draven/galoperen zou ik steeds minder met hem gaan rijden. Dan merk je gewoon dat hij in die zin ''op'' is.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 16:40

Rust roest.
Heel goed dat oudere paarden nog lopen, mits op niveau. :j

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 16:43

Lekker laten lopen zoveel ie nog aankan, je geeft zelf aan dat ie in zijn koppie nog wil werken.
Mijn oude pony was anders: die gaf heel duidelijk aan dat het genoeg was. Die staat nu op de wei als grasmaaier, en dat doet haar goed. Wel in een loopstal, ik vind het prettig dat ze wel kan bewegen als ze wil, zou haar zelf niet graag in een box hebben staan. Maar werken, dat hoeft echt iet meer van haar, ze was op. Af en toe zit er nog wel eens een kindje op, een rondje in stap op de wei, zulke "bezigheden" vind ze wel prima. Ik heb dan gelukkig ook een súperstalletje voor haar bij een bokster!

weazel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 09:07

Zolang ze nog kunnen heerlijk van genieten. Helaas is het bij die van mij nu echt niet meer verstandig maar tot dat we dit punt bereikt hadden hebben we samen nog heerlijk genoten van stapritjes etc.

Margot1001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 08:56

Mijn Paard is nu 19jr en daar rij ik nu Z1 mee. Ik stap wel langer uit en 't inrijden begin ik ook iets rustiger aan. als een paard maar in beweging blijft.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 09:55

Toen mijn pony 21 was reed ik tot ergens in mei/juni nog M2-dressuur. Volop in training, zo'n 5/6 dagen per week.
Maximaal 1 rustdag tussen trainingen door, ik moest hem wel soepel blijven houden. Wanneer ik hem langer rust gaf merkte ik direct dat hij wat stijver werd.
Heb in mei/juni mijn laatste dressuurwedstrijd gereden, de training werd te zwaar, koste veel moeite en te weinig vooruitgang.
Hierna heb ik een tijdje nog steeds 5/6 dagen per week gereden, echter dan op B/L1 niveau en hebben we 3x een B-rondje gesprongen op wedstrijd.
De springwedstrijdjes heb ik als leuke afsluiter gebruikt, ik merkte al dat hij steeds wat minder heftig werd naar de sprongen toe, maar de oortjes gingen nog steeds naar voren.
In oktober ben ik gestopt met het rijden van de pony. Had er in augustus een paard bij gekregen.
Nu is hij 23 en leermeester :+
Loopt bixie/B dressuur en gaat binnenkort weer B springen.
Geen 'zware' trainingen meer, gewoon lekker hobbelen en springen :j
Die kinderen zijn zo licht dat hij geen idee heeft dat ze er op zitten :Y)
Dat de pony nu ook tijdens het springen gewoon heel relaxt zn rondje springt is voor die kinderen alleen maar handig.

Zodra we merken dat hij geen plezier meer heeft in het springen stoppen we ermee.
Hetzelfde geldt voor de dressuur, maar we hopen nog lang plezier van hem te hebben. Het is een super pony.