3 jarigen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 22:48

Het belangrijkste bij het inrijden van een jong paard is goed te leren zien hoeveel een jonkie kan hebben. En dat is per paard verschillend. Ik heb er gehad die op 3 jarige leeftijd echt nog te jong waren maar ook die er zeker aan toe waren om aan het (aangepast) werk te gaan. Keyword bij het inrijden van jonge paarden is: alles met mate.

Mioux

Re: 3 jarigen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 22:59

Net zoals met bier! Drink met mate, denk aant plezier ;)

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 23:00

ja ik heb haar altijd zo veel mogenlijk proberen te sparen ik zou niet weten hoe ze was toen ze werd opgeleerd maar nu als ik haar nu rijd is het fantastisch om te zien hoeveel ze geleert heeft en zich inzet ik verbaas me telkens weer over haar ik verwacht dan ook niet metteen de perfectie maar ze heeft ook al een e5 mee gedaan en ik kon gewoon voelen dat ze haar best voor me deed we zijn dan ook zonder ook maar 1 keer aan de teugel te rijden 20 van de 27 geplaatst en niet allerlaatst zoals ik verwachte (dit was natuurlijk op de manege zelf, wouw zien hoe ze reageerde en voorbereiden over eventuele toekomstige springwedtrijden)

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 23:09

Mioux: Dat is wat vaak vergeten wordt, paardrijden doe je voor het plezier. Ik noem dat: LOL MET JE KNOL !!!

Lilly: zeker met een paardje dat zich heel erg voor je inzet en wil werken voor je, moet je heel erg opletten. Die geven zo'n fijn gevoel dat je snel te veel wil gaan doen. En dan komt er een punt dat ze het mentaal en fysiek niet meer aan kunnen. Dus nogmaals, rij en train met mate, hou het leuk en simpel voor je paard.
Succes !!!

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 23:11

cinny1 schreef:
Mioux: Dat is wat vaak vergeten wordt, paardrijden doe je voor het plezier. Ik noem dat: LOL MET JE KNOL !!!

Lilly: zeker met een paardje dat zich heel erg voor je inzet en wil werken voor je, moet je heel erg opletten. Die geven zo'n fijn gevoel dat je snel te veel wil gaan doen. En dan komt er een punt dat ze het mentaal en fysiek niet meer aan kunnen. Dus nogmaals, rij en train met mate, hou het leuk en simpel voor je paard.
Succes !!!

dank je zal er nu extra voor uitkijken en haar zeker niet overbelasten :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 07:26

Mijn 3-jarige rij ik 1 keer per week. Voor de rest vreet hij zich vol op mijn kosten :D
Paard is overigens al echt 3. En hij doet nog niet veel, ik rij een keer 15 minuten. En hij leert snel.
Laatst bijgewerkt door germie op 07-04-11 07:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 07:31

Mijn paard is beleerd toen ze 2 1/2 was en ze heeft er echt niet onder geleden hoor ! In het begin was ze niet de gemakkelijkste en daarom leek het mij beter om vroeg te beginnen. Ze wordt nu 13 en nog springlevend en hard op de benen. Maar... het hangt natuurlijk wel van je paard af. Als het nog echt een slungelig puppie was geweest, had ik het nooit zo vroeg gedaan.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 07:45

Ik ben met mijn merrie al vroeg begonnen met veel soorten grondwerk. Van schriktraining tot werken aan de lange lijnen om het stuurwerk er in te krijgen. Volgende maand wordt ze 3 jaar en ik werk eens in de 2 weken met haar aan de lange lijnen dus veel erachter lopen en af en toe een rondje om mij heen om het longeren vast te leren kennen. Ze pakt dit super op. Zadeltje heeft ze op gehad, geen probleem.

Ze is echter lichamelijk nog een grote slungel dus inrijden met 3 helaas niet, graag gewild maar ze is er dus nog niet aan toe lichamelijk. De tijd zal leren wanneer het wel kan. Maar het is dus per paard afhankelijk.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 07:46

Ha, ha, dat is niet de eerste keer dat deze discussie start..
Ik begin gewoon met 2,5 met wat mak maken, wandelen, longeren dmv lichaamstaal en later dan met lijn en dan als ze 3 zijn er op. De eerste paar keer doe je dat snel achter elkaar en zodra het kwartje gevallen is dan ga ik over op 3x per week maximaal 20 minuten rijden. Nog een weekje of 2 vakantie tussendoor en dat gaat prima. Heeeeel langzaam opbouwen, dus als ze 4 en 5 zijn ook nog rustig aan.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 08:01

Mijn paard is net 3 jaar geworden en ze is net zadelmak. ( stap, draf, galop en een klein beetje sturen ) Ik rij haar maar heel af en toe een beetje voor de lol. 2 keer in de week een halfuur is veel. Verder longeer ik haar wel eens af en toe maar ook niet heel veel. Ze staat lekker de hele dag op het land. Wel was mijn paard al heel snel ''af'' zeg maar. Toen ze 2 was schatte meerderen haar al een jaar of 4. Lichamelijk kan ze het wel aan om lichtjes te gaan werken, en ze vind het heel leuk om te doen. Ik overvraag haar absoluut niet en behandel haa benen en rug als van glas.

Als ze straks eind 3 begin 4 is ga ik wat meer met haar doen.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 08:02

ik vind het niet te jong, zolang je niet te veel doet en niet te snel wilt gaan in niveau is het geen probleem

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 08:10

het ligt ook aan je doel. is dit recreatief kun je best wat later beginnen. maar bij een wedstrijdpaard speelt leeftijg gewoon een rol. plus je zal meer van ze gaan vragen op termijn en dan is vroeg inrijden al helemaal een voordeel omdat ze dan toch makker zijn. ook later omdat ze niet beter weten.
laat (na 3 jaar) inrijden + veel van een paard vragen = veelal toch een wat moeilijker paard met meer en heftiger verzet.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 08:44

Ja het is al heel vaak gezegd. Het verschilt per paard. Qua karakter maar ook fysiek. Zo is de Shire pas 7 à 8 jaar volgroeid, daar moet je dus niet op gaan zitten op z'n 3e.

Ikzelf zou met 4 jaar een beetje beginnen, even pauze geven en met 5 jaar weer oppakken.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 08:58

Appieee schreef:
Dit is echt een oneindige discussie op Bokt..

Maar het blijft interessant het erover te hebben...

Wat ik mij blijf afvragen: het is een feit dat de laatste groeischijven pas laat sluiten, rond 5,5 als ik het goed heb? Vanuit dat oogpunt zou je er dus goed aan doen je paard tot die tijd te laten staan.

Aan de andere kant: is er ooit degelijk onderzoek gedaan naar de lichamelijke en geestelijke gevolgen bij paarden die op 3-jarige leeftijd worden ingereden? En is er onderzoek gedaan naar een eventuele relatie tussen de leeftijd en de 'werkwilligheid' van een paard? Ik kan me voorstellen dat het lastiger wordt een paard in te rijden naarmate het ouder wordt. Dus misschien is de lichamelijke belasting wel minder als je wacht tot ze 5 zijn, maar de geestelijke belasting juist zwaarder omdat het paard gewend is "niets" te doen? Dat vraag ik me echt al tijden af.

Bij bepaalde rassen bijvoorbeeld, is het normaal de dieren in de opfok te laten staan vanaf veulen totdat ze 4 jaar zijn. Al die tijd komt het paard nauwelijks in contact met mensen en de wereld die daarbij hoort, behalve misschien bij het enten/bekappen. Dan kan ik het me zo voorstellen dat die dieren mentaal een enorme klap krijgen als ze daarna uit hun natuurgebied worden gehaald en aan het werk moeten. Ik zie dan enigszins voordelen bij een dier dat vanaf een jaar of 2/3 langzaam wordt opgepakt en al jong leert wat er later van hem wordt verwacht.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 09:18

nou dat mentale is precies de reden waarom in onze sport zo vroeg wordt begonnen.
het is gewoon zo dat hoe eerder ze leren wat hun werk is hoe makkelijker ze het zullen accepteren en blijven accepteren. ze weten dan niet beter of hun ruiter is gewoon de baas. en tuurlijk zullen ook die paarden wel eens tegenstribbelen als ze iets niet willen maar ze zullen veel sneller accepteren dat het nu eenmaal moet. plus ze hebben nooit geleerd hoe sterk ze nu eigenlijk zijn tov jou.

het is natuurlijk niet voor niks dat in de topsport men vroeg begint met de paarden.

mentaal is vroeg beter. lichamelijk wellicht wat later. je zult dus voor jezelf de juiste balans hierin moeten vinden rekening houdend met je doelen en natuurlijk het paard zelf.

mbt lichamelijk: ook hier zijn de meningen over verdeeld. er zijn ook die zeggen dat je ook lichamelijk juist niet te laat moet beginnen omdat het lichaam dan is ingesteld op en ontwikkeld is met geen arbeid.
geleidelijke arbeid tijdens het opgroeien zou er juist voor zorgen door spieren en pezen ed sterker worden omdat ze geprikkeld worden tijdens het groeiproces.
geprikkeld is dan wat anders dan overbelast he!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 09:23

quarterH schreef:
nou dat mentale is precies de reden waarom in onze sport zo vroeg wordt begonnen.
het is gewoon zo dat hoe eerder ze leren wat hun werk is hoe makkelijker ze het zullen accepteren en blijven accepteren. ze weten dan niet beter of hun ruiter is gewoon de baas. en tuurlijk zullen ook die paarden wel eens tegenstribbelen als ze iets niet willen maar ze zullen veel sneller accepteren dat het nu eenmaal moet. plus ze hebben nooit geleerd hoe sterk ze nu eigenlijk zijn tov jou.

het is natuurlijk niet voor niks dat in de topsport men vroeg begint met de paarden.

mentaal is vroeg beter. lichamelijk wellicht wat later. je zult dus voor jezelf de juiste balans hierin moeten vinden rekening houdend met je doelen en natuurlijk het paard zelf.

mbt lichamelijk: ook hier zijn de meningen over verdeeld. er zijn ook die zeggen dat je ook lichamelijk juist niet te laat moet beginnen omdat het lichaam dan is ingesteld op en ontwikkeld is met geen arbeid.
geleidelijke arbeid tijdens het opgroeien zou er juist voor zorgen door spieren en pezen ed sterker worden omdat ze geprikkeld worden tijdens het groeiproces.
geprikkeld is dan wat anders dan overbelast he!

Ik kan mij vinden in deze post, ik heb in praktijk ook vaak paarden meegemaakt die pas na de 5/6 jaar zijn ingereden
en eerlijk gezegd waren dat allemaal stuk voor stuk lastpakken, gewoon weinig respect/ontzag voor de ruiter en zich zeer goed
bewust van de eigen krachten...ze waren allemaal een stuk minder werkwillig (zowel merries als ruinen)
Op die leeftijd zijn ze fysiek veel meer mans, maar dat kan ook tegen de ruiter werken is mijn ervaring.
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 07-04-11 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 09:32

quarterH, ik kan me ook vinden in je post. Toch ben ik wel benieuwd of hier ooit onderzoek naar gedaan is, of het inderdaad zo werkt. Iemand die dat weet? Even een vraag uit nieuwsgierigheid, ik heb gezien je naam wel een vermoeden in welke tak van sport je zit, maar hoe vroeg wordt daar precies begonnen?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 09:41

in de topsport van de reining (en ook pleasure trouwens) wordt in usa begonnen met zadelmak maken met 18 maanden.
in europa veelal wat later, bv met 24 maanden ofzo. dit is dan dus wel echt wedstrijdgericht.
maar dat is ook omdat ze als 3 jarige al veel geld kunnen verdienen met ritten.
dit is bv een 3 jarige die hier een 'futuirty' wint. dit is in november van het jaar dat ie 3 wordt.
als ze dit moeten kunnen met 3 moet je wel vroeg beginnen natuurlijk.

http://www.youtube.com/watch?v=iFmT72tk3G4

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 09:49

Poe, is dat een 3-jarige in het filmpje? Ik vind dat heftig hoor. En die Quarters doen het nog als ze ouder worden?
Sterke beestjes dan.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 09:56

jep. genoeg voorbeelden van paarden die zo vroeg zijn begonnen en laat nog gewoon lopen hoor.
uiteraard ook voorbeelden van paardje die later niet meer lopen.

maar die voorbeelden heb je ook van paarden die gewoon laat gestart zijn.
het blijft altijd gokken

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 10:03

Ik vind dat de "wedstrijd sport" veel te veel verkeerde invloed heeft op het welzijn van onze paarden op jonge leeftijd. De regel "met 3 jaar inrijden" is inmiddels zo verschrikkelijk oud en achterhaald.
Ik denk dat als de regel voor starten in bvb. dressuur 1 jaar hoger zou liggen, het ook minder "druk" zou verzorgen bij het idee dat het beest met 3 jaar wedstrijd klaar moet zijn.

Ik ben er 100% van overtuigd dat 3 jaar veel te vroeg is. Ook ben ik ervan overtuigd dat pony's eerder "klaar" zijn om ingereden te worden dan grotere paarden, omdat bij pony's de groeischijven eerder sluiten, juist omdat ze kleiner zijn. Maar dan nog is onze fjord pas ingereden met 5,5 en onze arabier met 7 jaar.
Dat wil niet zeggen dat je er tot die tijd helemaal niks mee moet/mag doen. Er is genoeg te doen in de tussentijd. Wandelen (ivm. verkeersmak maken), grondwerk, VD. Als je op die manier een goede respectvolle relatie opbouwt met je paard, hoef je ook niet bang te zijn dat ze "onhandelbaar" zijn op latere leeftijd met inrijden.

Het argument, met 3 want later is ie te sterk, is voor mij dan ook BullShit. Dat houdt puur in, dat je je jonge paard onderdrukt omdat 'ie nog niet sterk genoeg is en je er gewoon de tijd niet in wil steken om die relatie op peil te krijgen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 10:05

Shahazai schreef:
Ik vind dat de "wedstrijd sport" veel te veel verkeerde invloed heeft op het welzijn van onze paarden op jonge leeftijd. De regel "met 3 jaar inrijden" is inmiddels zo verschrikkelijk oud en achterhaald.
Ik denk dat als de regel voor starten in bvb. dressuur 1 jaar hoger zou liggen, het ook minder "druk" zou verzorgen bij het idee dat het beest met 3 jaar wedstrijd klaar moet zijn.

en dat denk ik dus niet.
ze zullen op dezelfde leeftijd beginnen alleen dus een jaar langer hebben om te trainen en dus een nog hoger level gaan laten zien als ze beginnen met wedstrijden.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 10:11

En dan ben je dus gewoon een egoïst, als je een wedstrijd voor het welzijn van je paard laat gaan.

Ik zal nu een hoop bokkers tegen de schenen schoppen, maar dat is hoe ik ervan denk.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 10:14

ow jij hebt het paard niet voor jezelf zeker?

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 10:18

Ja, mijn grootste hobby en passie is paarden. Daarom heb ik ze ook. Maar tegelijkertijd wil ik het beste voor ze. Vandaar dat ze 24/7 buiten staan, ik er geen wedstrijden mee rijd en eigenlijk alleen ontspannen met ze rijd en veel aan grondwerk doe. Ik zal ook heus wel fouten maken.

Maar iets dat zo bewezen is en er dan toch voor de naam en faam van de ruiter scheit aan hebben... Nee.