Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
cinny1 schreef:Mioux: Dat is wat vaak vergeten wordt, paardrijden doe je voor het plezier. Ik noem dat: LOL MET JE KNOL !!!
Lilly: zeker met een paardje dat zich heel erg voor je inzet en wil werken voor je, moet je heel erg opletten. Die geven zo'n fijn gevoel dat je snel te veel wil gaan doen. En dan komt er een punt dat ze het mentaal en fysiek niet meer aan kunnen. Dus nogmaals, rij en train met mate, hou het leuk en simpel voor je paard.
Succes !!!
Appieee schreef:Dit is echt een oneindige discussie op Bokt..
quarterH schreef:nou dat mentale is precies de reden waarom in onze sport zo vroeg wordt begonnen.
het is gewoon zo dat hoe eerder ze leren wat hun werk is hoe makkelijker ze het zullen accepteren en blijven accepteren. ze weten dan niet beter of hun ruiter is gewoon de baas. en tuurlijk zullen ook die paarden wel eens tegenstribbelen als ze iets niet willen maar ze zullen veel sneller accepteren dat het nu eenmaal moet. plus ze hebben nooit geleerd hoe sterk ze nu eigenlijk zijn tov jou.
het is natuurlijk niet voor niks dat in de topsport men vroeg begint met de paarden.
mentaal is vroeg beter. lichamelijk wellicht wat later. je zult dus voor jezelf de juiste balans hierin moeten vinden rekening houdend met je doelen en natuurlijk het paard zelf.
mbt lichamelijk: ook hier zijn de meningen over verdeeld. er zijn ook die zeggen dat je ook lichamelijk juist niet te laat moet beginnen omdat het lichaam dan is ingesteld op en ontwikkeld is met geen arbeid.
geleidelijke arbeid tijdens het opgroeien zou er juist voor zorgen door spieren en pezen ed sterker worden omdat ze geprikkeld worden tijdens het groeiproces.
geprikkeld is dan wat anders dan overbelast he!

Shahazai schreef:Ik vind dat de "wedstrijd sport" veel te veel verkeerde invloed heeft op het welzijn van onze paarden op jonge leeftijd. De regel "met 3 jaar inrijden" is inmiddels zo verschrikkelijk oud en achterhaald.
Ik denk dat als de regel voor starten in bvb. dressuur 1 jaar hoger zou liggen, het ook minder "druk" zou verzorgen bij het idee dat het beest met 3 jaar wedstrijd klaar moet zijn.