Een goede ruiter is een ruiter die....?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:10

een goede ruiter is naar mijn idee een ruiter die zijn paard niet in de weg zit. Die respect heeft voor zijn paard, meedenkt en het paard leid.

en natuurlijk lekker geniet! :P

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:14

ik geef toe, ik heb m'n paard in eerste instantie om te kunnen rijden. hoewel ik zeker zoveel geniet van alles eromheen. Ik probeer veel afwisseling in te bouwen en haar "aan het werk" zetten doe ik vnl omdat ik haar fysiek zodanig wil trainen dat ze haar "kwaaltjes" kan "overwinnen".
Ik rij wedstrijden voor m'n plezier, want als het te ver is rijden is, dan pas ik. Ik zet m'n paard geen uren op transport om 5 minuten in een ring te rijden. da's niet eerlijk tov m'n paard. Het moet leuk blijven en ik laat me ook niet ontmoedigen als een jury mijn harde werk niet weet te appreciëren.
Ik probeer alles zo goed mogelijk te doen, maar in essentie interesseert het me niet hoe ik op een paard zit en/of mijn outfit wel bij die van m'n paard past. Ik neem wel les om mij en mijn paard te corrigeren, maar als de aanpak me niet zint of mijn paard wordt er echt krielig van dan zeg ik dit en doe het dan ook niet meer tenzij de instructie er een goede reden voor kan geven en aantonen dat het "lastige" slechts tijdelijk is.

Zo reed ik gisteren nog met het paard van m'n vriendin, ik moet zo krom als iets gezeten hebben, maar dat kon me op dat ogenblik geen bal schelen, want dat paard dacht dat hij met mij even z'n zin kon doen, dus als ik me op zo'n moment beter voel voorover en krom dan is dat zo, maar ik laat wel weten dat ik niet met me laat sollen... paard zacht ik ook zacht. Ik kreeg de opmerking dat het paard niet "rond" genoeg was, terwijl ik al blij was, dat hij "bij mij" was en vw-nw zakte/liep ipv zich vals op te krullen en op z'n onderhals te drukken... prioriteiten verschuiven afhankelijk van hoe een paard reageert.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:17

Een ruiter met geduld en doorzettingsvermogen. :)

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 17:06

woaw.. echt mooie reacties om te lezen...erg gaaf om ook reacties van wedstrijd ruiters te lezen die het anders zien en aanpakken.. Die zijn er gelukkig ook genoeg op wedstrijden en zoals ik in een eerdere post aangaf is het echt genieten blazen als je een goede combinatie door de ring ziet rijden... paard en mens in wederzijds respect..vanuit balans, harmonie en vanuit het plezier dat je vind in de sport samen...

Daarom snap ik de reactie van yasmin 78 niet echt...Maar wat goed van je dat jij mij wel helemaal doorhebt schijnbaar...Knap hoor, iemand waarvan je alleen maar wat lettertjes op een forum van leest... ;)

waar het mij om ging en nog steeds gaat bij deze post was om met name te kijken hoe mensen denken over en zichzelf zien als ruiter... Omdat er zoveel verschillende type ruiters zijn.. De een rijdt misschien maar eens in de week en dan een buitenritje... De nader zit elke dag op zn paard en rijdt heel fanatieke wedstrijden en daar heb je nog vanalles tussen in... Wat ik eigenlijk allemaal helemaal te gek vind. Ieder kan namelijk in combinatie met zn paard de sport 'paardrijden' zo invullen als dat ie zelf wil...

Wat ik alleen gewoon echt niet snap zijn ruiters die zichzelf beter vinden dan andere ruiters.. Ik heb zelf maar tien wedstrijden gereden, ben nooit hoger dan een vijfde plek geeindigd maar het was een te gek moment om met mn eigen paard alleen al een proef te rijden en dat iedereen naar je keek..Gewoon voor één keer... Naja, daarna irriteerde ik me zo aan die witte broek, die strakke laarzen het geleende jasje wat voor geen meter zat, mijn paard moest helemaal tip top eruit zien... dat hoeft voor mij gewoon niet.. ECHT NIET... Ja, en mijn niveau.. haha... daar is niet eens een gradatie voor...hahaha... Maar ik rijdt wel ondertussen 20 jaar nu.. en met ontzettend veel plezier nog steeds... :)

Ik vind zelf een goede ruiter een ruiter die zijn sterke en zwakke kanten kent en idem voor zijn paard. Maar die ook zoekt naar balans tussen het zwak sterker maken door de kwaliteiten in te zetten... Verder dek ik dat ene goede ruiter ook op zoek blijft naar vernieuwing, uitdagingen en hoe dingen anders kunnen ( dmv reflectie) Een goede ruiter is ook geduldig, wat ik heel belangrijk vind als je met dieren werkt...

MiniMouse

Re: Een goede ruiter is een ruiter die....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 17:09

Iemand die luistert naar zijn paard

alesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 17:15

Een goede ruiter is een ruiter die samen met zijn paard werkt. Niet alleen wil rijden maar ook andere dingen voor zijn paard wil doen (niet aanvallend bedoeld)Die luistert naar het paard. En zich aanpast aan het paard.
En of je nou in de wedstrijdsport zit of dat je een recreatieruiter bent, zolang je respect voor je paard hebt, is het goed.

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 17:20

ik vind dat je een goede ruiter bent als je met niets kan rijden.
zonder hoofdstel en zadel.

en dan ook echt RIJDEN <3

Ro_peace

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:37

ik vind dat je een goede ruiter als je goed kun zien en aanvoelen hoe je paard zich voelte,
en problemen op kan lossen!
Ik ben zelf echt een wedstrijd ruiter, en zie zelf ook erg vaak dat mensen zeggen dat ze goed kunne rijden, terwijl ze eigelijk gewoon hun pony/paard in de krul trekken!

Zelf ben ik er erg van om een paard zelf naar die houding te laten komen door een goede warming up!
Dus ik denk dat je een goede ruiter bent, als je je paard goed kunt loswerken,
En daardoor met de juiste ontspanning de juiste aanspanining krijgt!

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:39

Een goede ruiter is iemand die durft te erkennen dat hij/zij fouten maakt en niet meteen de oorzaak bij het paard zoekt. Iemand die ook hulpt zoekt bij een probleem met als uiteindelijk doel dat ruiter en paard 1 zijn.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:24

Iemand die zich aan kan passen aan het paard en denkt vanuit de eigen 'fout' (fout in de eerste instantie altijd bij zichzelf legt).

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:28

Is een ruiter die niet de schuld van zich afschuift voor dingen die hij/ zij zelf veroorzaakt.
En is ook een ruiter die rekening houd met het paard.
Er zijn nog veel punten van een goede ruiter maar die komen hier vanzelf wel te staan ;).

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:32

Een goede ruiter is iemand die een paard kan opleiden en correct gymnastiseerd.
Ook een dosis lol met zijn paard heeft. Maar ook kritisch op zichzelf kan zijn.
Ook een leergierige instelling heeft. En zich bekommerd in het wel en het wee van het paard.

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:34

Iemand die zijn of haar paard altijd boven zich zelf zet en nooit het paard in een risico brengt.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:36

Veraaa_ schreef:
Ik vind een goede ruiter, een ruiter die uit elk paard het beste kan halen.

het accepteert en er ook iets mee doet :)

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:39

Een goede ruiter heeft in mijn ogen niets met wel of geen wedstrijden rijden te maken, ik kan dus niks met jouw beide stellingen.

In mijn ogen is een goede ruiter iemand die het belang van het paard voorop stelt, respect heeft voor het paard en bereid is om eigen fouten in te zien en te blijven leren. Of je dit nou wedstrijdgericht doet of recreatief maakt niet uit, ook niet alle recreatieruitere zijn goed bezig met hun paard hoor!
Laatst bijgewerkt door Delaja op 12-04-11 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:40

Een goede ruiter / amazone is iemand die met zijn / haar paard communiceert en wat je daarmee doet - in het circus, dressuur of buiten rijdt- dat maakt niet uit. Want alleen met een goede communicatie vorm je een twee-eenheid. Alleen is het zo dat in deze wereld sommige takken van sport nu eenmaal meer gewaardeerd wordt- ten koste van veel.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 21:53

Delaja schreef:
Een goede ruiter heeft in mijn ogen niets met wel of geen wedstrijden rijden te maken, ik kan dus niks met jouw beide stellingen.

In mijn ogen is een goede ruiter iemand die het belang van het paard voorop stelt, respect heeft voor het paard en bereid is om eigen fouten in te zien en te blijven leren. Of je dit nou wedstrijdgericht doet of recreatief maakt niet uit, ook niet alle recreatieruitere zijn goed bezig met hun paard hoor!

Toch jammer dat mensen zo slecht lezen... :)

er staat dat ik merk dat veel paardenmeisjes zich blind staren op mensen die op hoog niveau wedstrijd rijden terwijl ik me afvraag wat dat wil zeggen over hoe goed je rijdt / met paarden kunt omgaan...Ik heb pas later in een andere reactie binnen dit topic mijn eigen visie omschreven...

groet en bedankt voor jullie reacties allemaal...erg interessant om te lezen... :j

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:58

rhian schreef:
Delaja schreef:

er staat dat ik merk dat veel paardenmeisjes zich blind staren op mensen die op hoog niveau wedstrijd rijden terwijl ik me afvraag wat dat wil zeggen over hoe goed je rijdt / met paarden kunt omgaan...Ik heb pas later in een andere reactie binnen dit topic mijn eigen visie omschreven...

groet en bedankt voor jullie reacties allemaal...erg interessant om te lezen... :j

Vaak vragen mensen ook op welk niveau je rijd dan kan je wel in z dressuur op een mak paardje rijden maar op een eigenweize puberhaf kan je niets terwijl een meisje van 13 zonder wedstrijdniveau er wel super op kan rijden (gemerk bij verzorgsters).

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:01

Die durft te kijken naar wat zijn/haar paard nodig heeft in alle opzichten.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 15:25

rhian schreef:
Delaja schreef:

Sorry zo bedoelde ik het niet! Kan me voorstellen dat het zo over komt als ik mijn reactie terug lees, ik was moe :o
Wat ik bedoelde was dat je eigenlijk 2 vrij zwart-witte stellingen hebt neergezet terwijl voor mij (en denk voor veel mensen) een goede ruiter niet te definiëren is met stellingen. Anders kan je er wel een stelling van maken die zó lang is dat het eigenlijk geen stelling meer is.

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 15:28

Voor mij is iemand een goede ruiter als diegene respect heeft voor het paard, goed kan leiden, niet overvraagt en hem niet in de weg zit en goed kan samenwerken.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 15:33

Ik ben ook erg van de 'lol met je knol' en verantwoord met je dieren omgaan.
Op m'n struikelige draver-vriend had ik altijd zo'n plezier.
Voor de lol een keer ingeschreven voor een wedstrijd en alsof hij het wist ging hij toch mooi lopen!

Bewijst maar weer dat respect en een goede behandeling het aller belangrijkste is :j
Zowel voor de ruiter, grondwerker als de penny

SSmonamiSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 15:39

is een ruiter die niet altijd het paard de schuld geeft!
een paard naar het rijden nog mooi schoon poetst!
RESPECT heeft voor het paard.
En een goed team samen wil vormen

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 16:00

Vaak vragen mensen ook op welk niveau je rijd dan kan je wel in z dressuur op een mak paardje rijden maar op een eigenweize puberhaf kan je niets terwijl een meisje van 13 zonder wedstrijdniveau er wel super op kan rijden (gemerk bij verzorgsters).[/quote]

Ja, hier ben ik het ook helemaal mee eens...en daarom vind ik het een interessante vraag waar ik zelf niet meteen antwoord op zou weten.. wat maakt nu een goede ruiter??? Leuke is dat ik merk dat dit heel verschillend kan zijn...bijna elke poster binnen dit topic heeft wel gelijk... Dus een goede ruiter zijn heeft al deze eigenschappen wel in zich...

ik vind/ vond het tenminste een boeiende vraag... :)

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:04

Olster4ever schreef:
Veraaa_ schreef:
Ik vind een goede ruiter, een ruiter die uit elk paard het beste kan halen.

het accepteert en er ook iets mee doet :)

Oeps verkeerde gequoot iemand die had een geschreven een goeie ruiter is iemand die de gebreken van zichzelf en het paard kent [of iets in die term]!!!