Hoe ziet jullie warming up eruit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleHorses

Re: Hoe ziet jullie warming up eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 20:45

mijn paard is 4,5 jaar oud en pas een maand of 4 onder het zadel :) ik stap een minuut of 10 eerst rustig lang en laag door het lijf, dan een voorwaarts neerwaarts drafje op beide handen met uiteraard de volte's figuurtjes en tempowisselingen, dan weer stappen en oppakken, dan galloperen lekker wat lager en na een volte wat oppakken, en dan nog wat drafjes en klaar :)
ik rijd gem. een half uurtje

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:39

Als ik rijd ga ik meestal eerst ongeveer 2 minuten lossere teugels stappen, dan neem ik ze op maat en stap ik ongeveer nog een minuut of 4 links 4 rechts om, dan ga ik 5minuutjes links dan 5 minuutjes rechts draven inclusief figuurtjes, dan tempowisselingen en dan ga ik galopperen erna even weer stappen en wijken en inclusief figuurtjes en dan in draf dingen zoals wijken uitgestrekte draf etc, en dan uitstappen, ik rijd gemiddeld 40 minuutjes

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 09:31

Bij ons (op manege, met manegepaarden) hebben we de eerste 10minuten van de les tijd
om de paarden op te warmen (elk afzonderlijk, dus niet na elkaar aanrijden).

Ik stap eerst rond en na een paar minuten draven. Dit doe ik met een losse teugel,
en dan probeer ik overgangen (draf-stap-halthouden) en figuren te rijden op mijn zit en benen,
dus zo weinig mogelijk teugelhulpen.

Na die 10 minuten moeten we dan de teugels opnemen en in groep verder rijden :)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 09:41

ik begin met zo een 15 min stappen mijn doel haar zo lang en laag mogelijk te krijgen gezien ze dit een erg moeilijk punt vind, dus hier besteed ik meer aandacht aan.
Hierbij doe ik buigoefeningen op beide kanten, neem volte openen en sluiten mee,
contrastellingen op beide kanten om een goeie aanleuning te krijgen,

dan pas draaf ik aan aangezien ze wegens balans verlies dan gelijk weer omhoog komt met haar hoofd laat ik haar zo lopen met een contact teugel dit ook zo een 15 min
hierbij ook veel van zijde wisselen en voorwaarts met soms hele korte stukjes contrastelling
en buiging om het binnenbeen,
daarna galoppeer ik aan en laat haar dan lekker doorlopen zo een minuut of 4,(op beide kanten)

daarna nog even lekker door draven, om vervolgens even te gaan stappen aan een lange teugel om af te vloeien.
Hierna is ze wel warm en ga ik veel schakel werk doen om haar achterhand sterker te maken zodat ze uiteindelijk ook in de draf zakt.
hierbij pak ik nog even de galop erbij korte stukjes, en stop dan na zo een 15 min om af te vloeien naar lang en laag.
en uitstappen doe ik ook 15 min aan een lange teugel.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:47

zeker 5 minuten instappen.
dan ongeveer 5 minuten laag en rond vragen in stap veel buigen met voltetjes, dan weer recht en dan weer veel stelling. daarna draaf ik aan, en doe ik hetzelfde als in stap. net zolang tot ze losser begint te voelen. daarna ga ik galopperen op een volte nog steeds lang laag en heel rond. netzolang tot ze los is. soms duurt dat 5 minuten, soms wel een kwartier. als ze niet los is kan ik d'r echt niets mee, al zou ik d'r oppakken wanneer ze niet los is ben ik al 2 stappen terug in de training! dus daarna pak ik d'r op en gaan we echt aan het werk.

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 07:40

Ik heb een echt dieseltje, wat gewoon tijd nodig heeft om op te warmen.

Meestal stap ik 5 á 7 minuten in, op allebei de handen.(Dus na 7 min ga ik draven.)
Dit doe ik met lange teugel, een paar rondjes, ik maak een volte, verander van hand, en herhaal dit hele proces.
Dit doe ik meestal twee keer en gallopeer dan aan. Een lekker vlot tempo, zodat de achterhand geactiveerd word. Meestal draai ik hierbij ook 1 of 2 voltes. Dit doe ik ook op de andere hand.
Dan doe ik meestal een pufrondje en pak ik hem stukje bij beetje op.
Wat slangevoltes, lekker buigen en stellen.
Meestal raap ik haar dan bij elkaar, gewicht meer onder me en druk, en begin ik ook aan kunstjes.
Wijken, schouderbinnenwaarts, enz.
Dan ben ik alweer een half uur á drie kwartier bezig, dus dan is t weer bedtijd voor mn knolletje haha. xd

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 07:49

Als ik dit zolees besteed iedereen best wat aandacht aan de warming-up(gelukkig) Je wil niet weten hoeveel dressuurmiepen ik heb zien langskomen die een rondje stappen en hup de slofteugel oppakken en gaan rijden. Een van mijn favorieten op stal is een mevrouw die volgens mij z rijd (of hoger) en die gaat eerst een kwrtier met losse teugel stappen drav en galopperen. Paard mag lopen waar het wil met zijn hoofd als ze daarna haar paard oppakt loopt het altijd super. Zo kan het dus ook. _/-\o_

_Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 08:17

Ik probeer mijn paard altijd zo lang mogelijk in te stappen. Meestal stap ik een kwartiertje lang laag, dan iets oppakken en aandraven tot hij lekker los is en dan pak ik hem verder op. Ik galopeer meestal pas aan het eind, daarna nog even een actief drafje en dan lang laag weer uitdraven.

Ben wel eens bij een vriendin op stal en daar zie ik ook wel eens mensen de bak zowat in komen draven en dan vragen ze zich af waarom ze niet zo lekker lopen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 09:35

ik begint meestal met 5/10 minuutjes stappen en veel figuren rijden. los contact op mijn teugels (paard heeft in het begin moeite met nageven) daarna vraag ik in stap contrastelling beide kanten. dan begint hij te ontspannen. dan draaf ik aan met contrastelling. ik wissel dan af tussen contrastelling en gewone stelling. veel tempowisselingen(Anders wil hij de overgangen terug naar stap nog te snel maken. daarna wat voltes met contrastellig en dan is hij pas echt goed los en geeft hij uitzichzelf na en kan ik er eigenlijk echt goed mee rijden. daarna galopje en als hij goed loopt pak ik een paar pasjes wijken mee. daarna cooling down en draaf ik aan de lange teugel uit. en gan ga ik uitstappen. contra stelling gebruiken we om recht te richten.

Melody1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 16:21

Stap eerst buiten in op een het land pad, daarna ga ik de bak in en rij mijn paard lang en laag voltens achtjes en slangen voltens daarna ga ik eigenlijk vrij snel over in de galop om hem daar lekker vlot te maken en daar voltens en vooral veel tempo wisselingen. en daarna ga ik draven voltens slangenvoltens achtjes ga ik stappen pak ik hem wat meer op en dan gaat die echt aan de bak ;)

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 20:02

Gewoon goed instappen (5min) dan figuren in stap rijden , dan figuren in draf rijden ( op beide kanten )
Galop doe ik eig niet altijd (:

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 22:31

Hoor ook vaak dat mensen eerst even stappen en dan gelijk aangalloperen, vind dat zo slecht nog niet, wie zegt dat de volgorde stap-draf-galop is? als je je paard lekker los kan krijgen met galoperen lekker doen, dan wel niet een half uur lang natuurlijk maar lekker een galopje int begin prima, zo kreeg ik mijn pony ook altijd het fijnst :)

sjoukjee22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:10

Ik begin eerst te stappen en dan met een volte of gebroken lijn ofzo op beide kanten.
Dan lichtjes draven.
Dan stappen (aansingelen)
Dan verder met de rest

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:26

de mijne staat hevig...na wat toertjes staat hij rustig....ga je wat draven (met veel moeite want dan is meneer lui)....word hij weer super hevig...tof

Channiey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 07:58

Ik begin altijd losstappen aan een iets langere teugel. Ik rijd dan vooral van voltes en gebroken lijnen.
Dan ga ik draven dan rijd ik ook veel voltes en verander ik regelmatig van hand.
Ook rijd ik veel overgangen.

Mijn paard is dan wel al een beetjes los. Dan pak ik heb op en ga ik verder.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 09:17

Bij m'n ouder paard:
Rustig instappen (als hij zelf rustig blijft, hij kan nogal enthousiast zijn :D) en dan schoudervoor/ schouderbinnen en daar in wisselen met rechtstellen. Travers en appuyementje meepakken dan galopje.
Dan stappen en kunnen we de appuyementen sneller afwisselen en in contragalop aan't werk zetten. Da's toch gauw drie kwartier werken, zonder in- en uitstappen.
Met m'n 4-jarige: draven op beide kanten tot hij los is, veel cirkels en diagonalen (!) omdat hij zo leert recht lopen, dan galopje, idem dito maar dan zonder de diagonalen :P
Daarna overgangen en diagonalen, af en toe middellijn. Groot half uur werk, als hij dan nog energie over heeft (conditie is nog niet constant), werken we nog wat in galop.

En dan paar rondjes uitdraven aan de lange teugel en lekker uitstappen :D

Ro_peace

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:23

Eerst 10 tot15 min rij ik hem in stap laag diep en rond met veel schakel werk,
vooral werk ik hem op een volte los, met veel steling wisselingen.
Daarna doe ik hetzelfde in draf en galop.
daarna laat ik hem even lang, en even rustig stappen, zonder iets van hem te vragen
Daarna ga ik in draf op de volte de volte naar binnen wijken en appyeren schouderbinnenwaarts en travers.(niet zoals het in de proef moet maar de bewegingen, als je snapt wat ik bedoel)
Dit doe ik op beide kanten, en daarna laat ik hem weer even stappen.
Daarna pak ik hem pas op en ga ik de moelijkere oefeningen doen

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:06

Eerst een paar minuten instappen (wel niet aan volledig losse teugel)
Daarna een tijdje voorwaartsneerwaarts losdraven op beide kanten tot hij helemaal los is.
Tenslotte hetzelfde in galop

dan even stappen en daarna neem ik hem op en begin met de echte oefeningen
tussendoor laat ik ook af en toe zijn hals strekken om zijn rug te ontspannen

Op het einde uitgalopperen en uitdraven op beide kanten

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:51

Bij mijn paard moet helaas eerst de overtollige energie eruit voordat ik haar lekker lang, laag en rond kan rijden, dus ik begin na 5 minuten stappen, met vrij actief draf werk, veel rechtuit lang en laag, als ik merk dat ik er wat meer aan kan gaan rijden ga ik (grotere) figuren rijden, en doe ik een galopje tussen door.
Hierna ga ik even stappen en pak ik haar van voor wat meer op, en begin ik met tempowisselingen en meer figuren.
Bij mij is het voornaamste dat mijn rem het doet, en dat ze niet "gek" gemaakt wordt in de warming up, gewoon even haar gang laten gaan dus..

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:25

Warmstappen meestal zo'n 5-15 min. (ligt eraan of hij op stal staat of buiten heeft gestaan)
Na het warmstappen lang en laag.
Draven meestal zo'n 5 min, daarna galopje links en rechts.
Dan overdreven stelling vragen links en rechts, in stap, draf en galop (nog steeds lang en laag)
Dan even lang, en dan pak ik hem op voor het 'zware' werk :D (opgericht, wijken, pasje schouderbinnenwaarts, achterwaarts etc.)
Uitstappen doe ik meestal maar 5 minuten, omdat ik tussendoor ook veel stap :j

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:52

5 minuutjes stappen aan de lange teugel ( links en recht )
Dan teugels opmaat en veel volte's.
Dan gewoon lekker draven ( wel nagevelijk ) met veel volte's en tempowisselingen.
Dan veel overgangen maken ( stap , draf , halthouden , stap , halthouden , draf enz enz )
Na lekker gedraaft te hebben een galopje , lekker volte's rijden en tempowisselingen
Of stappen of op de andere hand een galop ook veel volte's en tempowisellingen.
En dan lekker trainen :D

Vera_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:52

Haha, vet veel mensen die een hele warming up doen. xD

Bij mij op de manege doen we 5 tot 10 minuten stappen, veel volte's & dan zijn we ''opgewarmt''
Maargoed, er is niet meer tijd voor aangezien de lessen maar een uur duren.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:33

Met Action rijd ik zo'n 15 minuten los.
Daarin stap/draf en galop werk en stel hem daarbij rond en diep in.
Veel wisselen in buiging, schakelen en hier en daar wat wijken.

Dat is in grote lijnen onze warming-up :)

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:29

Het enige wat altijd hetzelfde is, is dat ik 5 min met lange teugel stap en uitdraaf mooi lang en laag. Alles wat er tussen zit is afhankelijk van wat ik voel, soms moet ik vrijwel meteen gaan galopperen andere keer kan ik fijner in draf beginnen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 04:56

Eerst losrijden en dan warmrijden.