Wat doen jullie als er een 'eng iets' langskomt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:08

ESSIE70 schreef:
Ik heb ook een keer de argeloze kabouter uitgehangen toen er een vrachtwagen
naderde.
Alleen draaide mijn paard zich plotsklap om en kreeg toen een tik van de vrachtwagen
en toen lagen we allebei op een de grond :(
Sindsdien neem ik geen risico meer :n

Daarom hang ik ook de argeloze kabouter uit, maar ga daarom wel altijd bij vrachtwagens/trekkers een veilige plek zoeken.
Zonder dat mijn paard merkt natuurlijk waar ik mee bezig ben.

Kyno

Re: Wat doen jullie als er een 'eng iets' langskomt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:13

Natuurlijk is het altijd handig de veiligheid in acht te nemen.
Neem het voorbeeld van Mika; zij kent haar paard dus ze weet exact wat hij écht té eng vindt en gaat hem dan ook niet onnodig confronteren met die angsten in zijn ruimte, maar gedraagt zich ondertussen wel rustig, consequent en ontspannen. :)

Mocht er geen mogelijkheid voor zijn, dan heb ik bij mijn pony ook altijd nog de 'noodrem'. :)
Die heb ik haar als 2,5 jarige meteen al met grondwerk aangeleerd. (one-rein-stop)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 00:14

hangt van het paard af,
Fjord probeer ik er langs te praten, is het iets wat op hem afkomt en wil hij ervoor weg rennen, stap ik af, mag die achter me aan kruipen en stap ik weer op. Dit werkt en geeft hem vertrouwen, hem erlangs willen rijden geeft blinde paniek en onveilige situaties. Daarbij vind ik het fijn dat hij stil gaat staan ipv rennen, zeker als er een kind opzit.

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 00:16

gewoon helemaal niets is eigenlijk het beste. Zondra jij bijv je teugels korter maakt of hem langzamer laat lopen heeft hij al door dat er iets is.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 00:25

Ik zou het eerlijk gezegd niet weten, mijn paard is eigenlijk nog nooit ergens van geschrokken/bang van geweest sinds ik haar heb.

Áls er ooit wat is wat ik bij voorbaat al eng vind, dan stap ik waarschijnlijk af, of ik ga ergens op een oprit staan ofzo.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 00:34

Als de situatie veilig is zie ik 'niks' zodat ze iig geen steun in hun paniek hebben. Auto? Ik zie geen auto :) raar geluid ik hoor niks :D Werkt heel goed. Is de situatie niet veilig probeer ik ze zo ontspannen mogelijk wel op een goede plek te krijgen. Iets waarvan ik weet dat ze het eng vinden gaan we hoi zeggen ( afgezien van bewegend/gevaarlijke dingen :+ )

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 00:39

bij grote enge dingen zoals tractors, vrachtwagens e.d. probeer ik ze uit de weg te gaan door ergens een afslag in te gaan of eventjes een weiland of erf in te rijden en te wachten tot het gevaarte voorbij is. Bij 'vaste' enge dingen als plastic zakjes aan een tak, een gevallen handschoen, een fietser in een bananenligfiets (die rijd altijd een route langs onze stal :Y) ) doe ik net alsof m'n neus bloed :)

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 09:18

Maar hoe hun je nou doen of je neus bloedt als je paard tekeer gaat of staakt?

Mijn fjord heeft me wel eens lans de weg 'afgezet'en liep alvast zelf naar huis. Niet leuk....

Hij deed het echt niet uit angst maar uit aanstellerij.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 10:49

Vaak vind de ruiter al iets eng voordat het paard er op wil reageren. ;)
Als je zelf met doem-gedachten op je paard zit dan kun je er donder op zeggen dat ie dat voelt :j .Ik probeer niet naar het opstakel te kijken maar naar de plek waar ik naartoe wil rijden. :)*
Als je zelf nml niet naar "het enge" doet kijken straal je al vanzelf een kalmere energie uit naar je paard.

Wat ook nog es goed wil helpen is je paard afleiden voordat "het spannend" word.Ik doe dat dmv een lekkertje.
Als ik bijv. een grote trekker of kombein zie aankomen dan tik ik op dr schouder en geef een lekkertje op het moment dat ze langs komen gereden.
Ik voel aan mn beest dat ie wil gaan spannen en mijn truukje zorgt er in haar geval voor dat ze 'los' laat.
En zeg nou zelf,welk paard is niet te paaien/af te leiden door een lekkertje?

Afstappen doe ik eigenlijk nooit,en al helemaal niet als een paard echt druk doet.Daar kom je bijna niet meer op en een paard aan de hand is sterker/lastiger dan wanneer je erop zit vind ik.

manonalberts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 10:56

Het ligt er een beetje aan hoe bang ze is.
Als ik voel dat ze zich gewoon een beetje opwind negeer ik het.
Als ze echt bang is en ik voel dat ze wil vluchten, probeer ik haar gerust te stellen. Rustig tegen haar praten, over haar hals aaien. Ik ga wel duidelijker zwaar in het zadel zitten en adem rustig in en uit. Anders stook ik haar alleen maar op

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 11:07

Steffi_H schreef:
Mijn merrie heeft helse schrik van tractors en cammions. Als er een aan komt probeer ik ergens langs de kant te gaan staan en spreek ik haar toe met een rustige stem. Wanneer ik nergens aan de kant kan gaan staan raak ik eerlijk gezegd zelf wat in paniek omdat ik, toen ik haar pas had, bijna een ongeluk heb gehad toen ik met haar ging wandelen. Die schrik is er bij mij nog altijd niet uit dus ja. Ik probeer eigenlijk zo veel mogelijk drukkere wegen, wegen waar weleens tractors rijden, ... te vermijden.
Ze zeggen weleens dat doen of je geeuwt jezelf kalmeert en ook je paard omdat je dan je spieren ontspant ofzo. Heb het verder nog nooit geprobeerd..

Hier nog een! paard is al niet de makkelijkste, maar negeer het gewoon en dat gaat goed tot er trekkers aan komen.. ik heb mijn eigen angst dan niet onder controle en dat voelt hij dondersgoed.. Ik moet dan ook afstappen en dan lukt het wel. Wil het heel graag nog eens veranderen, maar zit heel de reis te koekeloeren of er een trekker komt, niet echt leuk.

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 11:55

Kyno schreef:
Ik doe hetzelfde als Geerke.
Ofwel de argeloze kabouter uithangen. :+
Ik verander dan ook NIKS aan de teugels, houding of wat dan ook, want dat geeft verkeerde (spannings-) signalen aan haar af. ('baasje is ook op haar hoede, opletten dus!')

Iemand zei iets in de trant van 'het belangrijkste is blijven praten'. Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Dat is enkel voor jezelf misschien, want je paard heeft daar echt helemaal niks aan. Dat bevestigd hem alleen maar dat er inderdaad iets niet helemaal in de haak is, en je beloont hem dan ook nog onbewust voor zijn reactie. ('wat braaf dat je dat enge ding hebt gezien!') Want hij snapt echt niet wát je zegt. :n
Praten kan op zich wel, als het iets is wat je de hele weg doet. (dus ook als er geen enge dingen zijn)

that's me.
Een paard heeft daar wel degelijk iets aan!
inderdaad niet als je het alleen op momenten van "gevaar" doet.
maar een paard luisterd naar jou, een paard is ook gewoon een dier ze luisteren mee met wat jij aan het vertellen/zingen bent.
ze zijn dan zo met jou bezig en wat jij allemaal uitkraamt dat ze niet eens in de gaten hebben dat er iets langs is gekomen.
communiceren met je paard verbaal en non-verbaal is het aller belangrijkste!

probeer het maar eens uit, de oren van je paard blijven bewegen en staan vaak opzij om zo goed naar jou te kunnen luisteren.
maar dan moet je wel voortdurend met je paard blijven praten zoals ik hierboven maar ook in mijn vorige post heb vermeld.
tja, je kan me voor "gek" verklaren maar mijn vorige pony die panisch was geworden voor vrachtwagens en tractoren (door een ongeluk) heb ik op deze manier wel zo gek gekregen om er weer normaal langs te lopen.
heb haar hele verhalen verteld, inderdaad ze weet niet wat jij allemaal verteld maar het feit dat je praat is al goed.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 16:35

Kyno schreef:
Ik doe hetzelfde als Geerke.
Ofwel de argeloze kabouter uithangen. :+
Ik verander dan ook NIKS aan de teugels, houding of wat dan ook, want dat geeft verkeerde (spannings-) signalen aan haar af. ('baasje is ook op haar hoede, opletten dus!')

Iemand zei iets in de trant van 'het belangrijkste is blijven praten'. Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Dat is enkel voor jezelf misschien, want je paard heeft daar echt helemaal niks aan. Dat bevestigd hem alleen maar dat er inderdaad iets niet helemaal in de haak is, en je beloont hem dan ook nog onbewust voor zijn reactie. ('wat braaf dat je dat enge ding hebt gezien!') Want hij snapt echt niet wát je zegt. :n
Praten kan op zich wel, als het iets is wat je de hele weg doet. (dus ook als er geen enge dingen zijn)

Dat laatste ben ik toch echt niet met je eens.
Ik kom wel eens situaties tegen waarin ik mijn paard er echt voorbij praat. Helemaal voor de wagen. Dan is het aanmoedigen om er langs te gaan. Dan hoef ik verder niks te doen, geen kortere teugels, geen been alleen stem.
Daar reageren ze best positief op en gaan ze er eigenlijk altijd langs.

Met de kont ernaar toe zetten doe ik nooit. Ik zoek dan even een inham op en draai hem om zodat ze altijd kunnen kijken.
Een enge vuilnisbak o.i.d...altijd ernaar toe en laten ruiken dan is het altijd goed.
Mijn haflinger was vroeger als de dood voor ligfietsen...tot die keer dat de berijder eens stopte en het paard aanhaalde sindsdien zijn ze niet meer eng, idem dito met skeelers. De enige uitdaging die ik met de haflinger nog heb zijn die banaan fietsen.

Gelukkig heb ik hele makke dieren,heb ik ze al een hele lange tijd en kom ik maar zelden echt enge situaties tegen. Afgelopen week nog wel met zo'n crossmotor maar dat ding was ook echt eng. Was toen ook weer snel thuis :D Volgende keer beter.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 17:04

Haha dat kan, daar zijn meningen voor.
Ik bedoel voornamelijk wat ik vaak zie: paard is gespannen, en mensen gaan er tegenaan praten. Dat vind ikzelf een onzinnige aanpak, want je beloont je paard op die manier voor zijn reactie (spanning).
Hiermee wil ik niet zeggen dat niemand dat goed kan toepassen hoor, als je zelf echt uberrelaxt bent zou het misschien best kunnen, maar wat je vaak ziet is dat de ruiter in kwestie toch onbewust spanning laat doorklinken in de stem.

Als een paard helemaal flipt, zet hem dan liever in de achteruit. Om achteruit te gaan moet een paard de linkerhelft van zijn hersenen gebruiken. (zijn rechterkant is zijn 'vlucht/instinct' kant)
Geef je paard dan dus liever een taak en laat hem iets doen met de linkerkant van zijn hersenen. :j

Kont er naar toe doe ik ook nooit trouwens. Daarmee kun je echt ongelukken krijgen.
Zet 'm liever met zijn hoofd naar de weg, kont in de berm, zodat hij wat kan zien.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 17:21

Mijn mening is dat je zowiezo een goede band met je dier moet hebben anders kun je l*llen als brugman in een spannende situatie dan zal je paard zich er zowiezo niks van aantrekken.
Woorden kunnen zeer zeker als beloning werken voor een paard alleen moet je het juiste stukje tekst benutten,korte duidelijke woorden/uitspraken en laat er dan iets op volgen zoals bijv iets lekkers.
Moet je es opletten hoe ze op je woorden letten als het spannend word hahaha

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 17:22

Mijn paard is bang voor tractors en vrachtwagens. Ik probeer de wegen waar er veel rijden zo veel mogelijk te mijden. Als ik dan toch een vrachtwagen of tractor tegen kom ga ik op een 'veilig' plekje staan (erf van een boerderij, weiland, fietspad) en probeer niks aan mijn houding en teugels te veranderen. Is er geen mogelijkheid om aan de kant te gaan dan neem ik mijn teugels korter en probeer ik hem zo rustig mogelijk te houden door hem te laten kijken, en tegen hem te praten.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 17:38

Mijn vorige paard was bijna voor een hele grote tractor gesprongen, gelukkig zat ik er niet op. Liep er naast en ging wandelen, en toen kwam er een heel groot werk voertuig aan, dus ik liep naar een klein stukje weiland naast de weg. Hoe dichterbij het voertuig kwam, hoe wilder ik mijn paard zag worden. Ik maakte nog een gebaar dat die zachter moest gaan rijden, maar ipv dat hij zachter ging rijden, ging hij harder _-:( Mijn paard wilde er vandoor gaan en wilde in de richting van die tracor rennen, maar ik weigerde los te laten dus werd ik meegesleurd en daarna stond die opeens gelukkig stil. Pfff wat was ik geschrokken zeg!

Mijn huidige paard is gewend om buiten voor de kar te lopen, dat heeft hij heel zijn leven gedaan en sinds ik hem heb gekocht word hij dressuurmatig gereden, en af en toe een buitenritje. Gelukkig is die dus nergens bang voor, ook niet voor grote werk voertuigen. Hij heeft er bij mijn bijrijdster 1 x vandoor willen gaan, maar gelukkig luistert hij heel goed naar je stem en naar Ho, dus nadat ze 'Hoooo maar' zei stond meneertje meteen stil. Als er er iets aankomt waarvan ik denk dat hij dat eng vind, praat ik gewoon tegen hem, dat helpt heel goed en het kalmeert hem.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 18:35

Kyno schreef:
Natuurlijk is het altijd handig de veiligheid in acht te nemen.
Neem het voorbeeld van Mika; zij kent haar paard dus ze weet exact wat hij écht té eng vindt en gaat hem dan ook niet onnodig confronteren met die angsten in zijn ruimte, maar gedraagt zich ondertussen wel rustig, consequent en ontspannen. :)

Mocht er geen mogelijkheid voor zijn, dan heb ik bij mijn pony ook altijd nog de 'noodrem'. :)
Die heb ik haar als 2,5 jarige meteen al met grondwerk aangeleerd. (one-rein-stop)

Ik weet meestal idd wel wat mijn paard eng vindt (vooral kleine dingetjes zoals een stronk e.d.)
Maar ik weet ook wat ik zelf eng vind te paard: vrachtwagens en trekkers.
Mijn paard is er volgens mij niet eens zo bang voor, maar ik ben bang dat ik haar aanleer er wel bang voor te zijn. (omdat ik het zelf eng vind)
Daarom ga ik altijd een oprit of weiland in als ik er 1 zie aankomen. Dan staat ze rustig te kijken en gaan we daarna gewoon weer verder.

X_juul_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 18:44

Zorgen dat ik zelf ontspannen blijf. Doorademen maar wel attent blijven. Eventueel opvangen als ze wegrent, maar meestal is dit voldoende ( ook voor paard die altijd wegrende, sinds ik zelf ontspan reageert ze niet half zo heftig als eerst!)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 18:50

Zelf heb ik een hittepetit (itt vorig paardje). Ze ziet alles en is buitengewoon spits. Gelukkig absoluut niet bang voor (groot) verkeer. Ik los het altijd voorwaarts op en ben dan gewoon heel stoer. Zweepje aan de kant van de weg (of daar waar ze naar toe kan springen). Idem been is daar waar de uitbraak zou kunnen komen. Ik heb wel aanleuning maar ga niet teugels strakker pakken. Als ze iets ziet en ze spant dan leg ik mijn rechter hand even in haar nek en zeg braaaf en rijd wel kordaat door. Zelf let ik nergens op want dat doet zij wel voor me, ze ziet werkelijk alles dus daar houd ik me niet meer mee bezig. Zweep tegen de hals aanleggen werkt ook (been en zweep is daar dan), maar dat doe ik alleen als duidelijk is dat ze poppenkast wil gaan starten. Ze weet "bang zijn mag fiepen niet". Ik geef haar geen tijd om te kijken want dat werkte bij mijn vorige paard juist heel goed, bij haar absoluut niet (dan flipt ze eerder). Als ze spant dan kan ik ook beter gewoon gaan draven want daar wordt ze relaxer van. Tevens zet ik haar aan het werk, pasjes wijken, juist meer op achteren rijden, of in het bos juist hals laten strekken waardoor ze vaak ook weer relaxt wordt. Het is dus niet dat ik er één oplossing voor heb. Als ze echt lelijk doet langs de weg terwijl er auto's langs komen, dan word ik echt boos (ze knallen bij ons met 60 km of meer langs en houden geen rekening met een bang of stout paard) en krijgt ze gewoon een tik met de zweep en dan is het ook klaar. Maar consequentheid is het belangrijkste. Ze heeft nog nooit haar zin gehad en als ik kijk naar het spektakel van twee jaar geleden en nu dan gaat het nu gewoon fantastisch. Ze vertrouwd me en ik haar <3
De absolute test case kwam in de les toen zeer onverwacht 4 straaljagers recht over de bak knalden. Ze schrok zich kapot (het voelde alsof ze flauw zou vallen) en ik zette haar stil en legde mijn hand in haar nek. Mijn instructrice zei: "het was ontroerend om te zien, die grote rollende angst ogen en dat paardje dat helemaal in die hand kroop". Omdat oefenen voor vliegshow door leek te gaan zijn we wel gestopt met de les want dat had geen zin meer :j

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 18:58

Als hij iets eng vindt gaat hij eigenlijk nooit rennen oid, maar stilstaan om te kijken wat het nou is :+
Dus als er iets engs is, bekijkt hij het even, krijgt hij even een aai en een 'braaaaf', komt er dan achter dat het eigenlijk helemaal niet eng is. En we lopen weer verder :D

isabelle_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:30

Laten kijken naar wat er gebeurt. Meestal praat ik tegen het paard.
Als je zelf rustig bent is het paard dat meestal ook. Ook als er een rustiger paard bij is is het 'bange' paard ook rustiger.
Veel succes nog!

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 22:37

Mika 11 kon mijn tweelingzus wel zijn, ik voel precies hetzelfde. ik zie de beren op de weg. Mijn paardje zal niet wegracen maar ik weet niet wat hij wel zou doen. Als hij ergens niet langs durft en staakt, ga ik niet omdraaien, maar wat moet je dan wel? (Ik stap dan af), lees hier ook fijne tips, vooral van Funnyhorses ;)

xMerleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:00

Ik rij gewoon door, ik kijk er langsheen en negeer mijn paard d'r getrek. Of ik wijs ernaar (ze ziet het nit maar ach :') ) en zeg: kijk eens wat mooi Droomy, een tractor!
Dat werkt bij honden evengoed, je moet de angst niet bevestigen maar er iets leuks van maken

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:15

Het betreft groot verkeer dat langskomt?

Bij mijn vorige pony zorgde ik eerst dat ik haar in de bak goed onder controle had. (goed terug kunnen nemen vanuit flinke snelheid bijv.) In de bak reageerde ze eigenlijk niet op verkeer.
Op de weg deed ik in het begin afleiden, dus bij tegemoetkomend vrachtverkeer even aandraven en verder niks veranderen. Zodra ze dan schrikken is de vrachtwagen al een eind verder. Als ze even wegrende liet ik haar even gaan en nam dan rustig terug. Bij verkeer dat van achter naderde ging ik in het begin even in oprit staan en liet haar goed kijken.
Het liefste ging ik altijd in het begin met een ander paard mee, dan worden ze sneller mak en hebben ze de wegrenneiging ook wat minder. Moet wel zeggen dat de omstandigheden bij ons ideaal zijn. Een breed fietspad, berm ertussen en dan pas de weg (waar overigens wel heel hard gereden word)

Enge dingen waar ze niet langsdurfde deed ik haar doorheen praten en rustig blijven pushen naar voren. Desnoods wat schuin er vanaf lopen maar wel erlangs zeg maar. Als het echt te eng was ben ik wel eens afgestapt maar doe dat liever niet.