Goed ruggebruik in combinatie met juiste teugelvoering/ Foto

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 01:32

Dank je pollux.. het is echt een super fijn paard met een geweldig karakter.
Ik geef het helemaal open en bloot "haha" incl film en dat is best spannend.... maar ook leerzaam.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 01:44

Ja, maar met een duidelijke vraag waar menig bokker elke dag weer over nadenkt en aan werkt met zijn/haar paard.

Ik ben op het moment mijn paard weer aan het opbouwen na een blessure en loop ook weer tegen deze dingen aan. Mijn paard mag nog niet zoveel (beetje joggen in draf en stappen) en dan merk ik ook meteen dat, omdat ze nog niet actief mag draven en ik er nog niet echt aan mag rijden, ik een stugger paard hebt, die graag op mijn hand hangt, niet lekker scherp aan het been is en liever niet loslaat in kaak, hals en rug. Dit vind ik voor het moment niet erg, want ik weet dat zodra ik er weer lekker actief aan mag rijden, dit meteen beter zal worden. Dus, ik denk dat jouw sleutel tot het juiste gevoel op dit moment actiever rijden is!

En ik vind inderdaad dat je een erg leuk paard hebt! Veel plezier!

Apple

Re: Goed ruggebruik in combinatie met juiste teugelvoering/ Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 10:27

Moderatoropmerking:
Leuk topic dit :-)

Ik wil jullie er even aan herinneren dat foto's zoveel mogelijk in links geplaatst moeten worden, eventueel 1 of 2 foto's direct zichtbaar in het topic (anders wordt het al snel een fotoverzameltopic).

Zoals het nu is opgezet loopt het prima :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:11

Razend interessant topic dit. Heb nu even niet veel toe te voegen, vind het wel erg leerzaam.

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 12:23

Vandaag heb ik mijn 2e les....
Ik zal hem vandaag eens vragen hoe het nou zit met tempo verhogen als de bovenlijn nog niet ontspant (dus alle spiergroepen die nog niet los zijn en niet met elkaar communiceren) daar zit wel wat in wat Mindfields zegt.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 00:17

danny2000 schreef:
Ik heb een breuk gehad in mijn bekken (aantal jaar geleden) krijg het zelfde te horen van mijn instr..
Moet er hard aan gaan werken (zit wel graag lang)

danny 2000 als ik jou was zou ik me eerst heel rustig concentreren op je eigen zit. Als die onafhankelijker is komt de rest vanzelf. Ik denk dat je breuk in het bekken voor "problemen" zorgt. Ik denk dat je de beweging van het paard nog niet altijd optimaal kunt volgen. Je onderrug doet wat stijf aan en je hebt een ongelijke belasting in je heup(iets in de hoogte als je links en rechts met elkaar vergelijkt en de ene kant lijkt meer naar voren te staan), dat werkt dan weer door naar je schouders armen en handen. Waardoor je niet "stil" en meegaand genoeg bent met je hand. Zoals ik het beoordeel heb je ook een verschil in aanspanning van je armen en schouders ten opzichte van elkaar. De ene kant is sterker en dominanter aanwezig. Je onderbenen volgen de hoofd heup hak lijn niet en ik denk dat je enkels de beweging niet voldoende af kunnen laten vloeien. Je zadel werkt niet mee aan een onafhankelijke zit.

Ik ben geen voorstander van het tempo verhogen als de bovenlijn niet ontspant ook het inbuigen spreekt mij niet aan.
Een correct bewegend en gedragen paard beweegt met impuls. Als de balans nog niet in orde is heeft tempo verhogen voor mij geen opbouwende waarde, maar maakt het moeilijker om tot goed bewegen te komen. Als je zit en inwerking goed is zal het paard zichzelf "rond" kunnen maken en jou dragen. Dan kan de achterhand zijn werk doen en komt het paard van je hand af. Dus een wisselwerking met elkaar. Ik denk dat je dat hebt bereikt op het moment dat jij beschrijft dat je paard heel los is en fijn te rijden. Die stukjes steeds verder uitbouwen.
Ik vind jullie een leuke combinatie en vind het super dat je werkt aan jezelf.

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 00:54

Ik denk dat je gelijk hebt HappyH...
Het zadel is zeker geen zadel voor mij, ik zit er niet lekker in. Ik ben zeker de grote stoorzender! steeds weer moet ik mezelf corrigeren en ontspannen. Zelf heb ik ook het gevoel dat ik minder bewegelijk ben geworden in de bekken na de breuk. Ik longeer hem veel zodat hij goed los blijft en de juiste spieren blijft gebruiken. Pffff.... lastig!

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 01:11

Je bent je ervan bewust en werkt daaraan, meer als je best doen kun je niet.
Maar ik denk dat wanneer jij erin slaagt om meer in balans te zitten, het paard dan veel makkelijker en losser zal gaan bewegen. Je paard krijgt dan ook de kans om in balans te bewegen. En dan krijg je automatisch wat je graag wilt bereiken.
Ik denk dat inbuigen tempo verhogen etc. op dit moment eerder in je nadeel dan in je voordeel zullen werken. Dat vraagt meer van de balans van jullie beide. En de power moet je paard dan ergens anders dan uit de balans halen en dat zal mijns inziens resulteren in het vastzetten op andere gebieden.

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 13:22

Wat mij nou een beetje stoort aan mijn instructeur is dat ik met extreem lage hand (wat uit elkaar) moet blijven rijden, daar waar hij vastpakt moet ik een ophouding geven en meteen weer los laten (geen ellebogenwerk!!). Ik heb geleerd mijn handen netjes naast elkaar te plaatsen boven de schoft (wijde handen blokkeren?).
Zodra mijn hand weer iets omhoog komt krijg ik op mijn mieter! maar als hij hem rijdt zie ik dat hij dit ook doet, regelmatig gaat zijn elleboog naar achter en zet zijn hand niet laag. Hij zal het wel weten maar is dan geen voorbeeld... wat is er nu mis met hand boven de schoft plaatsen en van daaruit ophoudingen geven? iemand een idee?...

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 14:02

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 23:18

danny2000 schreef:
Wat mij nou een beetje stoort aan mijn instructeur is dat ik met extreem lage hand (wat uit elkaar) moet blijven rijden, daar waar hij vastpakt moet ik een ophouding geven en meteen weer los laten (geen ellebogenwerk!!). Ik heb geleerd mijn handen netjes naast elkaar te plaatsen boven de schoft (wijde handen blokkeren?).
Zodra mijn hand weer iets omhoog komt krijg ik op mijn mieter! maar als hij hem rijdt zie ik dat hij dit ook doet, regelmatig gaat zijn elleboog naar achter en zet zijn hand niet laag. Hij zal het wel weten maar is dan geen voorbeeld... wat is er nu mis met hand boven de schoft plaatsen en van daaruit ophoudingen geven? iemand een idee?...

Ik denk net als jij dat een extreem lage uit elkaar houding van je handen sneller leid tot compenseren en blokkeren, vooral je in polsen en schouders. Jij zit met je bovenlichaam van jezelf uit al wat te ver naar voren, (als je uitgaat van het zwaartepunt) ik denk dat deze houding daar juist aan bijdraagt. Jij zou voor je zit juist je schouders meer naar achteren moesten brengen (borst vooruit) en je handen dus dragen als je beter wilt gaan zitten.

Waarom moet je het doen van je instructeur?

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 23:36

hier was het eerst ook laag en breed , en sinds een kleine 2 weken zijn we van dat idee afgestapt, aanvankelijk omdat het voor mij heel moeilijk en pijnlijk was vanwege een schouderblessure , om vervolgens tot de ontdekking te komen dat wanneer ik mijn handen ongeveer op hoogte vd schoft plaats of net iets hoger , mijn paard veel fijner loopt!

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 00:30

HappyH,
Ik heb hem gevraagd waarom, het antwoord was... hoge handen is voor later. Hij wil op deze manier een lagere halshouding vragen. Het is niet zo dat het paard op mijn hand mag leunen, het paard moet in vrijheid blijven lopen dus snelle op houdingen en meteen loslaten (wel veel inbuigen). Je hebt gelijk... ik duik al wat in elkaar dus met lage handen rijden komt mijn houding zeker niet te goede

rachel_j,
Is ook mijn ervaring...thv de schoft heb ik voor mijn gevoel een beter en op twee teugels contact met de mond.

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 00:46

Deejay_Simba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:34

Je zit volgens mij ook ver naar voren gebogen..

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 21:17

danny2000 je zat vroeger veel meer in balans, maar met een strenge handinwerking.

Als je kijkt naar je hoofd schouder heup hak lijn dan was dat vroeger beter. Kun je je bekken niet kantelen of moeilijk? Je zou het bekken aan de bovenkant wat meer naar voren moeten kantelen, zodat je onderrug minder "bol"' is. Dan komen je schouders verder naar achteren en je hoofd ook. Dan kom je meer boven het zwaartepunt te zitten en kan je zit beter inwerken. De ligging van je onderbenen zal daardoor veranderen ( vallen dan ook meer onder het zwaartepunt), omdat je dan je binnenbovenbenen niet meer hoeft aan te spannen om te kunnen blijven zitten. Maar het kan zeker mede aan je zadel liggen, als die je in een houding dwingt. Je zou toch een ander zadel krijgen? Het is zeker de moeite waard om te kijken hoe je zit op een zadel waarin je niet zo diep/opgesloten zit. Zadels waar je als ruiter praktisch geen steun in hebt hebben mijn voorkeur.

Het is een kip of het ei verhaal. Als je paard beter beweegt (meer in balans)kun je makkelijker zitten.
Als jij beter zit kan je paard makkelijker bewegen (in balans komen).

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 22:09

FOUT: ruiter(ik) val iets voorover, het paard loopt niet actief genoeg. De draf ziet er kort uit, het
paard komt daarbij iets te diep en volgt de hand nog niet. Ook al is het ruggebruik "aardig" De kuit
van de ruiter zou wat meer naar achteren mogen liggen.
Afbeelding

GOED: mooie ruime draf en netjes actief, mooi onderzet achterbeen wat wijst op een goed gekanteld bekken
van het paard. Rug is mooi bol en paard heeft een mooie lengte in de hals en draagt het hoofd netjes, heeft
een fijne aanleuning. Ruiter(ik) heeft alleen haar handen nogal wijd, zouden wat meer bij elkaar mogen.
Kuitligging is hier beter.
Afbeelding

Zoiets? :)

Het belangrijkste is eigenlijk om je paard goed actief te houden (niet hard draven maar voorwaarts aan het
been) Zodat hij geen kans krijgt om te hangen en op de voorhand te gaan lopen. Mijn paard liep juist heel
graag opgekruld (achter de hand en achter de ll, wou de hand niet opzoeken) maar de tip blijft hetzelfde..

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 08:23

En dit is volgens mij de juiste teugelvoering in lichte oprichting (normaal niveau) contact, maar geen druk
vanuit de handen of vanuit het paard, gewoon een fijne aanleuning.
http://94.100.122.31/1267550001-1267600 ... _evvq.jpeg

Wat bij elkaar, voor het zadel en thv de schoft. imo is idd ook gedragen armen en gedragen hand op
5-7 cm boven het zadel voor het hogere werk. Als het paard in de basis goed loopt. Een paard dat
hangt in de hand loopt nog niet goed in de basis. Hij hoort namelijk zijn eigen hals te dragen :)

Maar het is moeilijk, wat vervelend van je schouder.

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 12:16

rachel_j heeft last van haar schouder, ik heb een probleem in het bekkengebied (gebroken geweest).
Leuk paard heb je!!

Het kantelen van mijn bekken gaat moeilijker dan voorheen, ik heb geen pijn maar lijkt vaster te zitten (oefen nu thuis ook op een bal).

Vandaag ga ik een passier psl E proberen, dit zadel heeft wel een behoorlijke wrong maar een open zit en rechte zweetbladen. Ik denk dat het voor mij van groot belang is dat ik op het juiste zadel zit. Een zadel zonder enige steun durf ik eigenlijk niet aan (snap wat je bedoelt) mijn paard maakt flinke schijnbewegingen zo nu en dan.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:08

Owh dan heb ik scheef gelezen hihi :o

Ja zo'n bal dat lijkt me wel wat, volgens mij train je daar veel spieren mee!
Ik had het meer over het gekantelde bekken van het paard hihihi
:=

Ik vind het ook nog weleens lastig goed mee te kantelen met mijn bekken hoor!
Vooral op dit paard (eerst had ik een te stuwende zit heb ik meegekregen via HAW ;)
hier aan gewerkt.. en nu ben ik ook opnieuw balans aan het zoeken.

We blijven altijd leren!

Jij hebt ook een leuk paardje, aangezien hij Z is geweest en jij ook zul je dus in het
Z gaan starten als hij er over een tijd klaar voor is? Ik ben helemaal overnieuw begonnen
met een "groentje" van 7.

Ik wens je iig heel veel succes!

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:19

danny2000 de wrongen kun je eventueel nog aan laten passen (of eraf halen over een tijdje :Y) )?
Een ander zadel zou voor veel verbetering kunnen zorgen, ik ben benieuwd naar je ervaring.

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 22:18

houd je op de hoogte...en bedankt!!

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 21:48

Graag gedaan.

joyforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 23:57

Wat een interessant topic! Naar mijn idee is de lage handhouding die je instructeur adviseert maar een tijdelijke houding, bedoelt om het paard te laten ontspannen. Door het buigen wordt je paard lekker los en komt hij in de ontspannen houding die je graag wilt hebben. Vanaf daar kan je verder werken met je paard en na verloop van tijd naar de wedstrijdhouding van zowel het paard als van jezelf werken. Bovendien kan je zelf ook makkelijker ontspannen als je paard ontspant, het helpt je omdat hij makkelijker "veert".

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 22:49

Ik vind de beweging van het paard er niet op vooruit gaan als (de instructeur in het filmpje) het paard inbuigt en het paard achter de loodlijn gaat.

Ik begrijp de bedoeling wel maar ik denk dat die ontspanning wordt tegengewerkt omdat er nog geen soepele samenwerking is. Maar hoe meer ontspanning bij beide wordt bereikt des te beter zal het rijden gaan.