Hoe "zit" je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Re: Hoe "zit" je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:27

Comfortabel zitten vind ik niet subjectief, sommige paarden kan iedereen fijn op zitten en op sommige zit niemand fijn maar daartussenin zit wel een grijs gebied.
In Nederland is het inderdaad niet gebruikelijk om daar teveel naar te kijken terwijl dat voor Amerikanen bijna de eerste vraag is die ze stellen.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:31

Ik denk dat als je die vraag stelt aan de verkoper niemand er raar van op zou kijken, jij wel?
En het klopt dat op sommige paarden iedereen kan zitten en anderen niemand. maar oké dan is alleen dat grijze gebied subjectief. Maar je hebt er niks aan als ik zeg dat mijn paard heerlijk zit terwijl jij dat niet ervaart. Dan is het toch wel weer subjectief? Maar laten we daar maar niet op doorgaan hahahah :D

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:32

Elk paard is anders natuurlijk, maar het ligt in mijn ogen ook aan de ruiter. Mensen met weinig ruitergevoel kunnen alleen op een heel fijn soepel paard fijn rijden, terwijl anderen met meer gevoel veel meer paarden fijn vinden rijden.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 09:48

Hoe een paard zit ligt aan meerdere dingen.. bijvoorbeeld aan hoeveel "schwung" het paard heeft..
of het paard mooi ontspannen door zijn lichaam loopt of juist niet. Dit is de belangrijkste, is een paard
niet soepel maar stijf gereden zul je dit met doorzitten ook direct merken.

De stand van het bekken/de croupe telt ook mee, bijv. een paard met een licht hellend kruis/croupe waarbij
de heup vrij vlak is en bijv. de schouder ook vrij vlak is (recht afloopt) zal vrij korte en stijve pasjes hebben,
als zo'n paard dan wél los is en "schwung" heeft zal hij hoog opgooien om het bekken zo goed mogelijk te
kantelen. Deze paarden hebben vaak wat meer moeite om de achterhand te dragen. Maar met goede
training is doorzitten echt wel mogelijk.

Een paard met een schuine heup en schuine schouders en een licht hellende croupe heeft grotere gangen
en daar kun je makkelijker bij "meeliften" MITS de achterhand ook correct meewerkt. Een stuwend achterbeen
zit makkelijker door dan een dragend achterbeen (ivm bekken kantelen en ondertreden van de achterbenen)

(over exterieur kun je ook meerdere topics vinden bij discussies)

Dit werkt ook samen met hoe lang de rug bijvoorbeeld is, de vorm van de hals en de bespiering hiervan.. dus hoe
het paard is gereden in het algemeen. Een paard dat zwaar in de hand is en op de voorhand hangt icm een ruiter
die dit gewend is kan bijv. makkelijk "hangen" in de hand waardoor doorzitten dan vrij simpel is (dit hoort uiteraard
NIET want dat hoort niet bij het hebben van een onafhankelijke zit)

Je hebt rijpaarden die bijna lopen als tuigers met hun benen en zitten als een bankstel en je hebt paarden die aan
alle kanten met hun voeten door het zand sloffen en zitten als een kruk. En je hebt ze ook andersom.

Niet iedere ruiter zit lekker op een "bankstel".. ik noem het dan plankies omdat deze paarden MEESTAL niet los
zijn in hun lijf. Laat mij maar lekker de lucht in gegooid worden zodat ik moet werken om goed te zitten!
Een soepel en los paard is wat ik wil!

En het gaat om je gevoel hoor, de ene kan een paard heerlijk vinden terwijl de ander het niets vind. Als je van
paard naar pony gaat merk je dat je gigantisch zit te stuiteren omdat alles zo snel beweegt en als je van pony
naar paard gaat zit je te stuiteren omdat alles zo sloom lijkt te gaan.

:P

Ik zit bijna overal wel lekker op :+

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 13:20

Wat een interessant en uitgebreid antwoord, bedankt, leuk om te lezen!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:28

Graag gedaan :) Via exterieur kun je al een hoop beoordelen, ik en anderen proberen
via standfoto's een beetje aan te geven wat we zien en soms ook wat voor rijtechnische
problemen er aan een bepaalde bouw of houding kunnen zitten. Soms zitten we er weleens
naast maar over het algemeen hebben we het ook vaak wel aardig goed :D

Ik zeg ook wel vaker tegen sommige mensen, aan zijn bouw te zien zit hij als een bankstel
en vind hij dit of dat moeilijk.. en dan is het wel leuk als je te horen krijgt dat je gelijk hebt
en wat ze daar aan kunnen doen.

In principe is ieder paard te trainen tot een algemeen niveau waarop alle paarden hetzelfde
horen te lopen.. zoals bijv. los in de rug, fijne aanleuning, zelf hun hals dragen. Correct op
het achterbeen zijn. Alleen ja.. bij sommige paarden blijf je hun hele leven iedere dag met
dezelfde punten bezig.. en bij andere paarden is dat ook regelmatig maar niet dagelijks.

Net hoe handig jij en het paard bent. Ben je een paard gewend dat veel op de voorhand
valt en aan je teugels trekt zul je makkelijker op zo'n zelfde paard wegrijden dan een paard
dat uit zichzelf al netjes recht loopt en nageeft zonder dat je je handen nodig hebt.
Want omdat je dan gewend bent druk te geven op je handen ga je dat op een ander
paard ook doen.. en die zijn daar niet altijd van gediend.. of snappen het dan niet.. en
dan krijg je daar weer spanning van.. waardoor een ontspannen bankstel veranderd in
een kruk :P Om het maar even zo te zeggen.

Daar moet je dan weer mee leren omgaan.. en zo blijven we allemaal opnieuw leren rijden hoor.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:36

Je komt er toch vanzelf achter als je het paard gaat uitproberen.. Het gaat er echt niet om hoe een paard zit want voor iedereen is dit anders. En het lijkt me ook dat je daarom een paard afwijst, puur omdat hij niet lekker zit. Ten eerste wen je er wel aan, en ten tweede kan het ook nog veranderen ook.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:22

Geryon schreef:
Je komt er toch vanzelf achter als je het paard gaat uitproberen.. Het gaat er echt niet om hoe een paard zit want voor iedereen is dit anders. En het lijkt me ook dat je daarom een paard afwijst, puur omdat hij niet lekker zit. Ten eerste wen je er wel aan, en ten tweede kan het ook nog veranderen ook.

Ik denk dat het voor bepaalde mensen wel heel belangrijk is hoe een paard zit. En dan bedoel ik mensen met een lichamelijke beperking.
Ik ben zelf rugpatient en ik hoef toch echt geen hoog opgooiend paard. Mocht ik ooit na mijn paarden nog een paard willen kopen is de zit van een paard voor mij heel belangrijk. Kom ik al gauw uit op een tennessee walker/ijslander of ander gangen paard.
Bij een 3 ganegn paard heb ik dan wel intresse in een quarter of andalusier.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 09:12

Cowgirl schreef:
Geryon schreef:

Ik denk dat het voor bepaalde mensen wel heel belangrijk is hoe een paard zit. En dan bedoel ik mensen met een lichamelijke beperking.
Ik ben zelf rugpatient en ik hoef toch echt geen hoog opgooiend paard. Mocht ik ooit na mijn paarden nog een paard willen kopen is de zit van een paard voor mij heel belangrijk. Kom ik al gauw uit op een tennessee walker/ijslander of ander gangen paard.

Dan is het inderdaad wel belangrijk ja. Maar ik denk dat de meeste verkopers hier geen rekening mee houden. Ik denk dat het alleen word beschreven als het paard veel schwung heeft. Aangezien dit iets zeer positiefs is voor de dressuursport. Maar dan alsnog kom je erachter bij het uitproberen van het paard. En inderdaan de soorten rassen en de bouw maken al heel wat uit. En anders kun je altijd nog om een filmpje vragen, dat doe ik ook altijd. (Maar dat is meer om te kijken hoe het paard springt en de manier waarop het gereden word vind ik ook erg belangrijk)

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 11:07

unamie schreef:
Knoesje schreef:
@Unamie, hoe kun je zien, dat ze lekker zit?

Aan de kootvering en de rug blijft helemaal stil in dag en galop
De Meeste Anda's zitten heel fijn ,zeker als de rugspieren lekker los zijn

En dat is dus een vrij essentieel punt! Een paard kan nog zulke vlakke gangen hebben, maar zonder goed ruggebruik zit volgens mij bijna elk paard als een kruk.
Lekker zitten bestaat volgens mij dus uit de gangen van het paard én correct rijden door de ruiter.
Heb zelf een Hispano Arabe (kruising Andalusiër x Arabier). Galop heeft vanaf dag 1 zalig gezeten. Draf was daarentegen lastig. Nadat ik hem beter leerde rijden en hij beter zijn rug los liet werd de draf voor mij ook beter uit te zitten.

Cowgirl schreef:
Geryon schreef:

Ook daarbij vind je uitzonderingen. Als je op die van mij stapt wordt je in het begin waarschijnlijk niet heel erg blij in draf. Zeker niet als hij niet voldoende ontspant. Maar als je de Lusitano bij ons op stal ziet lopen, die zit heel fijn. Hoor ik ook van alle kanten.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 16:57

Lusitano bij ons op stal???? welke is dat???

*edit* 8)7 Weet het al.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 17:58

hoe een paard zit ligt imo ook aan je eigen rijgevoel. ik ken iemand met een "knol" die alleen maar rondhobbelt in het bos. Hij vindt zijn paard heerlijk rijden. Ik vind hem onregelmatig en op de voorhand. absoluut niet fijn dus en ook zo scheef als een hoepel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 00:36

Omdat mensen de paarden dan niet meer willen omdat een "kruk" botter klinkt dan een "luie stoel"
Terwijl sommige mensen een kruk lekkerder vinden zitten terwijl ze dat zelf niet weten.. ?

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:30

ligt er ook een beetje aan of hij lekker los in de rug is of niet neem ik aan...

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 10:32

Tsja, dit omdat de een het lekker vind zitten, en de ander het moeilijk vind.
Daar kun je niet over oordelen, ieder zijn mening.
Ik kan bijv heerlijk op mijn pony doorzitten, maar iemand anders bijv hobbelt als een gek.
Dit is ook gewoon iets waar je aan went. :j

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 10:48

Mn fries rijdt en zit heerlijk, lekker los en soepel in zn bewegingen, mn percheron echter is 1 brok massa, kan mn benen niet om zn buik krijgen, in draf is ie een stuiterbal, maar hij zit als een relaxstoel,
en hem gebruik ik alleen maar voor buitenritten.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 00:07

Katja schreef:
Comfortabel zitten vind ik niet subjectief, sommige paarden kan iedereen fijn op zitten en op sommige zit niemand fijn maar daartussenin zit wel een grijs gebied.
In Nederland is het inderdaad niet gebruikelijk om daar teveel naar te kijken terwijl dat voor Amerikanen bijna de eerste vraag is die ze stellen.

Dat is inderdaad wel typisch ja.
Toch is het vaak zo dat paarden die écht heel beroerd te zitten zijn, gewoon niet over de rug zijn en geen verbinding maken van achter naar voren. Daarom kan er ook vaak zoveel verbeteren aan hoe een paard te zitten is. Maar inderdaad, de een is net wat gemakkelijker te zitten dan de ander. En in dat grijze gebied is het wel subjectief. Hoe vaak mensen niet klagen dat hun paard slecht te zitten is, terwijl als je er op gaat zitten je nog nooit zo'n makkelijk paard hebt gevoeld :+ Maar extremen zijn er natuurlijk altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 23:35

bij mij is de ene een zetel en de andere... noem hem maar een achtbaan :P

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 00:19

Wat een goede vraag, en een leuk topic!
Denk dat, zoals al genoemd wordt, het ten eerste heel veel te maken heeft met de bouw van een paard. Verschil in bouw geeft andere gangen.

Zelf denk ik dat wat lekker zit wel degelijk subjectief kan zijn. Ben zelf een echte ponyruiter. Altijd geweest en geloof dat het altijd zo zal blijven. Heb tijden op 'Grote Paarden' gereden, maar op de pony's (voor het gemak noem ik fjordjes, hafjes en al de robuuste pony/paardjes nu ook even pony's) heb ik me altijd meer op m'n plaats gevoeld. Qua karakter, maar ook zeker qua gangenwerk.

Denk ook dat je de waarde van degelijke training niet moet onderschatten. Stel dat je twee dezelfde paarden qua bouw hebt.
Paard 1 wordt voornamelijk mee buiten gereden, nooit gevraagd om nageeflijkheid en nooit gecorrigeerd in scheefheid. Als hij luistert is het prima. Paard loopt van nature graag met het hoofd vrij hoog waardoor hij een flinke onderhals heeft kunnen ontwikkelen, bovenlijn is qua bespiering niet erg ontwikkeld.
Paard 2 wordt regelmatig dressuurmatig gereden waarbij aandacht wordt besteed aan het recht zijn/worden en het correct inbuigen van het lichaam aan alle kanten. Er wordt gewerkt aan een paard met impuls vanuit de achterhand, naar kracht en souplesse vanuit activiteit, maar uiteraard zonder dwang. Paard krijgt ook naast het rijden regelmatig stretch-oefeningen aan de hand.
Het is niet moeilijk in te denken welk paard het lekkerst zal zitten, toch?

Xreneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:24

iedereen zit anders.
dus ze kunnen het er wel bij zetten maar grote kans dat jij het anders voelt.
dat zou je gewoon zelf moeten ervaren dan. en het kan nog wennen ook!
de eerste x zit een vreemd paard ook altijd wel vreemd omdat je er aan moet wennen :)

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:01

Mijn ponietje die ik inmiddels verkocht heb (moest er vrijwel gehele proeven mee doorzitten *\o/* ) zat vreselijk 'zegt men' :D doorzitten drama, gooide zo hoog op als menig paarden van 1.80, maar die zijn vaak soepeler, dt was echt nog zon pony met korte passen verder. in het begin had ik wel moeite met doorzitten, en soms dat het me nog even lastig werd, amar over het algemeen, ging het heerlijk, heb nu een paard die soepeler loopt, minder hoog maar pff wel wennen hoor :j maareuhm, verder zit ie wel heerlijk :D

Jampuppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 13:02

Ik vind ook dat er verschil is in hoe je een paard ervaart als je erop zit.
Een paar met veel schwung kun je gewoon beter uitzitten dan een vlak paard heb ik het idee.
Ik heb een keer op een dressuur gefokte Ruin gezeten van 1.78 en ik dacht dat ik in een luie stoel zat.
Daarnaast heb ik ook op een pony gezeten die zo recht was als een plank en je dus bijna geen ruimte had om je heupen mee te laten 'wiegen' in de beweging van het paard. Dus mijn mening is er is zeker verschil.

Het paard waar ik nu op rij zit wel ok. Ik moet er wel wat werk voor doen om meer achterhand en dus meer schwung eruit te halen maar als ik d'r eenmaal zover heb dan rijd ze heerlijk!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 13:58

Mijn merrie zit erg fijn als je haar over de rug rijdt. Maar ga je te veel trekken zodat ze haar hals tot een plank kan maken en de rug verstijven, dan is alle souplesse weg.
En dat doet ze toch vrij snel met een vreemde of nieuwe ruiter. Zegt dus niets over het paard.
Mijn merrie is ook vrij flegmatiek met een nieuwe ruiter, ze is dus juist voorzichtig.
Dus training en ervaring van de ruiter maken dat zelfs een paar binnen 2 minuten kan veranderen van een soepel dier in een plank.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 14:01

hoe een paard zit heeft ook met jouw zit en gebruik van spieren te maken!
Het is dus voor iedereen verschillend, iemand die een stabiele zelfstandige zit heeft en de buikspieren goed ontwikkeld kan bijvoorbeeld veel beter op een tuiger doorzitten dan iemand die dat niet heeft.
Is heel persoonlijk dus ;)

Daarbij komt het er ook nog eens bij dat als je een paard aan een lang/los teugeltje rijdt dat hij heel anders zit dan wanneer je hem goed bij elkaar van achter naar voor rijdt.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 14:04

Mijn eigen 6 jarige zit gewoon fijn door, maar het is nl een paard van bijna 1.80 m, met veel ruimte, knie en afdruk van onder...dat voel je dan ook met rijden.

Ik rijd sinds kort een 5 jarige met heel veel veer en swung in de draf en die zit echt als een luie stoel, daar zou ik uren muisstil op door kunnen zitten.

Ik gebruik op beide hetzelfde zadel trouwens...