Hoe vaak wordt er op bokt gesprongen met dressuurzadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 13:40

Ik sprong tot voor kort iedere week met dressuurzadel in mijn springles :j Nooit problemen mee gehad hoor! (ja, je zit wat eerder voor ipv óp je zadel na een weigering maargoed :+ )

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 13:43

Ja de bedoeling is niet hoger dan 50 tot max. 60 cm en eens per week of eens in de 2 weken
hooguit 10 sprongetjes met dressuur tussendoor (vnwnw) en een beetje balkjes draven om de
achterhand aan te sterken.

Ben niet van plan springwedstrijden te gaan rijden, het is puur voor de geest van het paard want
die vind het blijkbaar verschrikkelijk leuk (helemaal oren erop en voelde helemaal relaxed na 1
klein kruisje te hebben gesprongen)

Heb geen ambitie om B-niveau te springen, vind ik doodeng :P (ik denk teveel na want sprong het
een paar jaar terug wel gewoon)

Heb eens gelezen dat de drukverdeling van een dressuurzadel anders is.. maar ik kan nu niet echt
zeggen dat ik een springzadel heel anders vind liggen.. er geldt hetzelfde als voor een dressuurzadel,
schoft moet vrij, kussens moeten op de juiste manier gevuld zijn zodat overal evenveel druk ontstaat
en hij mag niet klapperen.. het enige verschil in mijn ogen is de kuip van de zit die je niet "aanzuigt" en
minder kniewrong dan een dressuurzadel en de zweetbladen zijn langer en lopen rond af. Vind dat een
paard bij een dressuurzadel meer schoudervrijheid heeft dan bij een springzadel..

Het lijkt mij idd nadelig op de hoge sprongen omdat de ruiter niet correct mee kan komen en die te
hard terug komt in het zadel waardoor je het paard teveel belast maar goed een dressuurder op een
springzadel klapt ook vaak terug omdat ze te weinig met springzadel rijden en dus geen grip hebben.. :P

Maar dat lage.. mwoh.. lijkt me niet echt verschrikkelijk slecht.. ben gewoon benieuwd naar de ervaringen ook :)
Wellicht iemand hier nog die aan zadelmakerij doet die een goed antwoord kan geven :P

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 13:44

Als ik op voorhand beslis dat ik ga springen, dan gooi ik mijn springzadel op. Als het een ingeving van het moment is, dan blijft mijn dressuurzadel gewoon erop liggen :)
Voorlopig zal ik echter helemaal niet springen, aangezien ik een 3-jarige heb die net zadelmak is.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 13:45

Hier is toevallig een springfoto van mij van gisteren over een kruisje. Op een dressuurzadel.
(je kunt wel zien dat mijn paard en ik niet zoveel springen)
Maar je ziet wel dat mijn benen veel te ver naar achteren gaan, en volgens mij komt dat door het zadel.

Afbeelding

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 13:46

Ik deed vroeger met mijn pony als ik dressuurde en ik kreeg het in mijn bol echt afstappen
en ander zadel opdoen als ik een sprongetje wou maken. Mocht nooit van mams (en ze vind
het nog raar om met dressuurzadel te gaan springen want waarom heet het anders "dressuur"zadel.)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 13:48

mika11 *gniffel* met mijn vorige paard met veelzijdigheidszadel op lagen mijn benen ook zo hoor.
Om je knieën aan te leggen moet je je tenen wel naar binnen draaien en je hak wat verder terug
leggen anders kun je niet staan in het zadel. Wat mij voornamelijk opvalt van de foto is dat je
net wat teveel naar voren gaat zitten voor zo'n laag sprongetje en je lijkt hem wat veel mee te
geven maar op zich een fijn beeld om te zien hoor.. Wellicht omdat je iets teveel meegaat van
voren dus ook je benen wat verder naar achteren legt.. en hij springt een beetje vroeg.. de balk had
iets dichter bij de hindernis mogen liggen volgens mij (fractie van centimeters) maar ach..

zolang jij en je paardje lol hebben? :D

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 13:49

Ik spring ook gewoon met m'n dressuurzadel. Dat gaat prima en heb er geen problemen mee.
Zo vaak en hoog springen we niet (max. 60 cm in de les eens in de 2 weken) dus ik vind het onzin om daar een apart zadel voor aan te gaan schaffen.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 13:56

Ik spring niet met een dressuurzadel, vind het voor geen potje zitten. Maarja ik heb het geluk om ondertussen over beiden te beschikken en ik snap dat dat niet voor iedereen haalbaar is. Had er eerst ook maar 1, wel een springzadel dan. Dressuur liever met een springzadel dan dat ik spring met een dressuurzadel :+
En ach als je nou een dressuurruiter bent en af en toe voor de leuk een sprongetje wil maken kan dat imo prima met een dressuurzadel :) Hoger vind ik het niet prettig, je houding op de sprong is dan toch niet helemaal correct, je kiept veel meer in een dressuurzadel.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 14:03

Hahaha Goldie dat heb ik met veelzijdigheid en dan moeten dressuren.. heb te weinig zit in het zadel en
te weinig kniewrong waardoor ik meer mn knieën op ga trekken en me verkramp in het zadel.. ik vind een
dressuurzadel daarom ook veel lekkerder zitten. (alhoewel het zadel dat ik nu in bruikleen heb ook niet
echt veel wrong of een diepe zit heeft)

Ja mocht ik standaard iedere week toch 60 tot 1.20 willen gaan springen zou ik ook gewoon een extra
zadeltje aanschaffen al dan niet tweedehands (maar die wel goed ligt) maar voorlopig zie ik dat mezelf
nog niet doen hihi.

Zie de dames op stal standaard iedere week wel springen en dan gaat het bij mij kriebelen om ook eens
een sprongetje te wagen (letterlijk haha)

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 14:06

Ik had een VZH zadel, maar vond voor dressuur en buitenrijden een dressuurzadel wel fijner rijden. Dus toen heb ik die gekocht en de VZH gehouden voor het springen. Dus wedstrijden en springles. Maar als ik gewoon even een paar sprongetjes nam (of in het bos of zo), deed ik dat gewoon met het dressuurzadel.
Ik zie ook niet in dat het voor het paard schadelijk zou zijn, behalve dat je knieen niet zo mooi aansluiten als je beugels zo kort zitten, waardoor je zelf misschien anders gaat zitten?

tomklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 14:10

mijn bijrijd pony heeft alleen een dressuur zadel dus ik kan niet anders als daar mee springen
je hebt minder vrijheid tijdens het springen met je benen en als je je beugels kort doet is t geen mooi gezicht :P
Afbeelding
wij springen dan nog niet zo hoog hoor maar gaan wel steeds hoger nu springen we rond de 60 ook met dressuur zadel dus

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 14:13

svdijk86 schreef:
Hahaha Goldie dat heb ik met veelzijdigheid en dan moeten dressuren.. heb te weinig zit in het zadel en
te weinig kniewrong waardoor ik meer mn knieën op ga trekken en me verkramp in het zadel.. ik vind een
dressuurzadel daarom ook veel lekkerder zitten. (alhoewel het zadel dat ik nu in bruikleen heb ook niet
echt veel wrong of een diepe zit heeft)

Blijft toch altijd grappig dat iedereen graag anders zit, ik zit dus graag zo vrij mogelijk en rijd ook heel vaak zonder zadel dressuur :P Ga helemaal niet verkrampen, dat heb ik in een dressuur, voel ik me zo in een houding gedwongen :)

@Mika11: Zou zomaar kunnen ja van je benen, je benen liggen in een dressuurzadel nu eenmaal anders dan in een vzh of springzadel :) Mooie vergelijkingsfoto zo
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Goldie op 14-03-11 14:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 14:13

Ik heb wel eens met een haflinger+dressuurzadel 1.30 gesprongen. Ook met een springzadel, en met een springzadel heb ik een betere houding en zit tijdens het springen.

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 14:16

Mijn verzorgpaard heeft alleen een dressuurzadel en daar heb ik 90cm mee gesprongen. Anderen springen wel eens boven de een meter, gaat prima. Volgens mij heeft het paard daar geen last van, de ruiter heeft alleen minder houvast in een dressuurzadel met springen..

Springen gebeurt 2x per maand ofzo, dus een springzadel daarvoor aan te schaffen gaat dan te ver vind ik.. of je moet al geld over hebben ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 14:18

Goldie Ja grappig he haha, veschilt echt per persoon :D

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 14:19

Ook ik sprong mijn springlessen met een dressuurzadel, en ben er ook een paar x onderling mee gestart.

Afbeelding

Ik merkte dat het dressuurzadel op een gegeven moment echt veel te weinig steun bood, vooral boven 1 meter. Maar goed, een springzadel aanschaffen is een duur geintje.

LadyMadonnaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 14:22

dressuurzadel, boomloos, zelfs westernzadel, Net wat ik er op dat moment op had liggen :j

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 14:35

Wanneer men een dressuurzadel voor springen benut dus echt springen, dat kunnen wij mannen dus niet uitzitten. Dat is net zo als op het stuur van je fiets knallen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 14:36

Goldie:
Jouw benen blijven veel beter op hun plek, dat zie ik wel.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 14:46

Professor schreef:
Wanneer men een dressuurzadel voor springen benut dus echt springen, dat kunnen wij mannen dus niet uitzitten. Dat is net zo als op het stuur van je fiets knallen.

en dan kijk je gelijk zoals je avatartje zeker :')

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 15:28

eowyn04 schreef:
Professor schreef:

Haaaaahahahaha := _O-

Nee dat geloof ik wel professor! Maar ook dat komt weer door andere beenligging :9

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 15:29

eowyn04 schreef:

Juist. :=

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 15:49

Professor schreef:
eowyn04 schreef:

Juist. :=

:D :D :D

Advies: dan toch maar een vz-of springzadel. :+
of gewoon niet springen :P

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 15:54

professor ik wil wel *-:) als jij met dressuurzadel een sprongetje waagt.. :D\
maken we een mooie nw. avatar voor je.. hihihi :=

Jibbel

Re: Hoe vaak wordt er op bokt gesprongen met dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 15:56

Ik heb maar 1 zadel en dat is een dressuurzadel. Af en toe maak ik weleens een sprongetje en dat is echt prima te doen met een dressuurzadel. Nu ben ik geen springer en mn paard ook niet, dus het is ook niet noodzakelijk om een springzadel te hebben.