Na opstappen meteen nageeflijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 17:03

En wat is het nut daarvan dan?
Stel dat je op een paard gaat zitten dat behoorlijk scheef is, waarom zou je die dan eerst 10 minuten in de foutieve voorkeurshouding laten lopen ipv meteen met rechtrichten te beginnen?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 17:08

Ik ben niet zo goed in een heel diplomatiek antwoord te geven
daarop. Het kwam erop neer dat het voor de spieren/gewrichten beter
was om eerst lange teugel op te warmen. Ook bij longeren en voor het
losgooien. Ze heeft toen uitgebreid uitgelegd dat vooral de vloeistof tussen
de gewrichten langzaam in de juiste vorm (dunner, soepeler) komt bij
rustig instappen.

Germatje

Ik rij ook meteen naar beneden, laag en rond. Dit zijn de spieren die hij moet gebruiken, dus ook goed moet opwarmen. Dan kan hij wel eerst 5 minuten omhoog lopen, maar dan moet ie alsnog naar beneden om de juiste spieren op te warmen. beetje dubbel op dus.
ik ben van mening dat je paard het beter meteen goed kan doen en over zn rug kan lopen (ik zit er op, dus dat moet hij dragen), dan een beetje te flierefluiten.

Suzanne_J

Ja, Ik zet mijn paard meteen aan het werk als ik er op klim.
Dus een beetje recht richten, voorwaarts neerwaarts, buigen, enzovoort.
Bij mij is het de regel dat het paard de hele dag lekker zijn eigen ding kan doen in de wei, maar vanaf het moment dat het zadel erop komt,
dan gaan we aan het werk. Ik zie niet de meerwaarde van eerst 5 minuutjes wat rondstappen zonder iets te doen.
Dan ga ik liever een keer vaker een bosrit rijden ofzo.

LieneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 17:09

Ik vind het bij mijn paard wel nodig dat hij eerst even rustig te tijd krijgt om te stappen hoe hij wil en even te kijken naar de enge dingen, paarden op de wei, om dus even de omgeving te 'zien' en dan geruster te zijn. Anders merk ik dat hij tijdens het rijden dingen eng blijft vinden en naar andere paarden blijft kijken, hij is dan meer afgeleid.

Hij mag dan ong.5-7 min stappen met zijn hoofd hoe hij wil, maar ik wil wel tempocontrole. Hij mag zich zelf niet overstappen, moet mooi in stappen in een correct, niet overhaast tempo. Maar ik moet zeggen dat mijn paard wel al verder in training is, en wel met een ronde goede rug loopt. Paarden die echt sterrenkijken zou ik misschien anders aanpakken, maar die heb ik odm niet ;)

Sonja, het nut is toch duidelijk ? De spieren opwarmen! Je laat het paard even doen hoe hij wil, hij warmt zo zijn gebruikelijke spieren op. Als jij zegt dat je direct een scheef paard rechtricht, dan wil dat toch zeggen dat hij andere spieren moet gebruiken dan hij normaal gebruikt. Koude spieren dus en spieren die minder ontwikkeld zijn, en dus ook stijver voor het paard aanvoelen. Daarom is het volgens mij beter om hem even globaal te laten opwarmen.

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 17:10

Ik rijd altijd eerst lekker voorwaarts neerwaarts. Lekker op beide kanten los stappen, draven, klein stukje galop met lang teugeltje en daarna aan de slag! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 17:12

xApple schreef:
Ik ben niet zo goed in een heel diplomatiek antwoord te geven
daarop. Het kwam erop neer dat het voor de spieren/gewrichten beter
was om eerst lange teugel op te warmen. Ook bij longeren en voor het
losgooien. Ze heeft toen uitgebreid uitgelegd dat vooral de vloeistof tussen
de gewrichten langzaam in de juiste vorm (dunner, soepeler) komt bij
rustig instappen.

Hoeft niet diplomatiek hoor :D
Ik ben gewoon nieuwsgierig naar de beweegredenen omdat ik zelf vrij bewust bezig ben met wat ik doe en waarom. En ik zie echt totaal het nut niet van eerst 10 minuten koekeloeren.
Het verhaal over de gewrichtsvloeistof klopt overigens hoor, maar is vooral van toepassing als je je paard van stal haalt. Maar ook daarvoor geldt mijn vraag eigenlijk weer; wat is de toegevoegde waarde van eerst het lanterfanten ipv meteen een werkje maken van het instappen?

(vragen zijn niet specifiek voor xApple hoor, ben benieuwd naar de beweegredenen van iedereen die iets doet wat ik niet ken/doe)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 17:12

Ik begin altijd meteen met rechtrichten, aangezien het paard waar ik op rijd echt heel erg stijf en scheef is. 1 rondje lange teugel is genoeg (ook omdat ze heel erg snel is afgeleid).

Maar ik zit niet aan de voorkant, houd gewoon stabiel contact en dan biedt ze die nageeflijkheid uiteindelijk zelf wel aan (zonder dat ik haar daarnaar hoef te vragen door te prutsen aan die teugels...) en die nageeflijkheid komt vanuit de rug en dat is volgens mij toch iets anders dan een paard meteen met gepruts aan de voorkant 'in de houding' te rijden.

PS rechtrichten gebeurd bij mij op een laag pitje, aangezien het paard nog niet veel aankan en ik stapje voor stapje haar spieren iets verder wil trainen.

petitparis

Re: Na opstappen meteen nageeflijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 17:17

in normale omstandigheden mag mijn paard op elke hand 1 toertje "rondkijken" daarna verwacht ik niet dat "aan de teugel" loopt, maar wel goed voorwaarts richting nageefelijk en een voorwaarts-neerwaartse halshouding. Van daaruit werken we verder naar goede buiging en stelling to ze uiteindelijk "in frame" loopt, meer op de achterhand komt etc...

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 17:18

Nee ik ben niet zo goed in het verwoorden van wat ik nou precies vind
of hoe ik het nou echt wil zeggen :D

Als ik ga rijden haal ik mijn paard altijd van stal :j
Ze loopt zelf als ik lange teugel rij ook helemaal naar beneden.
Het neusje niet op de loodlijn hoor, meestal toch eruit maar
voor dat warmstappen vind ik dat niet zo erg. Na die 10 minuten pak
ik haar op en gaan we in stap heel veel buigen en stellen. Dat werkt bij
haar echt goed :j

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 17:45

Maar vanuit de mens gezien, geen enkele sporter gaat toch direct een prestatie leveren? Je warmt altijd eerst de spieren op, rek oefeningen, langzaam beginnen met bewegen enz.
Waarom zou het dan bij een paard of willekeurig welk ander dier in willekeurig welke sport dan ook, anders zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 17:49

Ik doe wel vanaf het begin al licht contact houden. Nu loopt mijn merrie bij contact al nagevelijk, maar als ik dit contact los laat dan heb ik geen controle meer omdat ze dan nog zo fris is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 18:08

Ik rij gelijk voorwaarts neerwaarts weg, idealiter nog wat lager ingesteld met een langere teugel om eerst fysiek en mentaal de ontspanning op te zoeken, maar dat wisselt een beetje per paard want er zijn er ook waarmee ik dan accuut als een idioot in de rondte vlieg en dan pak ik de teugels toch maar een beetje meer erbij :+
Ik wil wel gelijk het paard over de rug, imo wordt een paard er echt niet beter van als hij de kans krijgt met weggedrukte rug rond te struinen. Dus de eerste doelstelling is aan de hulpen, actief achterbeen, over de rug en ontspannen.
Het meer bij elkaar rijden en zeker de oprichting komt later in de training pas (als we er al aan komen).

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 18:10

Maar....vw nw met een losse teugel? dus geen aanleuning?

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 19:05

Ik rijd meestal meteen altijd lekker lang laag en rond met een contactje. wordt ze lekker los, en loopt ze altijd het fijnste op :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 19:32

aerdenhout1 schreef:
Maar....vw nw met een losse teugel? dus geen aanleuning?

tegen mij? Jawel, alles hier wordt al in een vroeg stadium geleerd om de hand op te zoeken dus ongeacht of ik de teugel kort heb of maar bij het uiterste gespje vast, paard moet contact zoeken, zo niet, been erbij en meer impuls tot hij die aanleuning WEL neemt. Met langere teugels dan 'proeflengte' kun je tenslotte nog steeds contact houden, langere teugel staat niet gelijk aan losse teugel. :n

De ideale loswerkhouding zit een beetje in tussen vw-nw op boeghoogte en halsstrekken. Dus liever lager ingesteld dan boeghoogte maar wel meer aanspanning in het lijf dan halsstrekken, want bij het laatste heb je weer risico dat ze al vanaf het begin uit elkaar en op de voorhand vallen. Ook een beetje afgestemd op de bouw van het paard, de ene heb ik het liefst met de kop op voorkniehoogte bij het loswerken en de ander mag juist niet al te laag komen. Als ze van nature al wat neerwaarts gebouwd zijn en een horizontale hals hebben verbeter je niet met erg laag rijden imo, terwijl een paard wat van zichzelf meer front maakt en een verticale hals heeft met laag rijden weer een stuk losser kan worden in de rug.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 19:38

Ik rij altijd de eerste 5 minuten aan de lange, losse teugel. Daarna losrijden met het hoofd gewoon laag met contact.
En na een 10 minuutjes losrijden terug enkele minuten losse teugel. Daarna begin ik pas met "echt rijden", en na +/- 5 minuten echt rijden komt mijn paard aan de teugel. Je paard kan je namelijk niet aan te teugel rijden. Je moet je paard rijden zodat hij aan de teugel komt, dwz naar het bit toe rijden ipv omgekeerd.

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 19:45

Eerst altijd beiden kanten op een rondje met een lange teugel rondstappen. Ze hoeft dan vrijwel niets, behalve mooi doorstappen. Op deze manier kan ze eerst zelf even zien wat er allemaal om haar heen is en is ze rustiger dan wanneer ik haar direct oppak. Daarnaast kan ik zo ook een beetje een indruk krijgen in wat voor een bui zij is. Daarna pak ik de teugels iets meer op en gaan we opwarmen en loswerken.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 19:54

Ik stap wel altijd een paar minuten met losse teugel, gewoon ook om mijn paard even te laten wennen dat ik weer op z'n rug zit.
Daarna in stap neem ik wel contact met de teugel en zodra dat goed voelt ga ik draven.
Hierbij hou ik contact en probeer ik een goed arbeidstempo te rijden. Meestal zoekt mijn paard zelf contact met mijn handen en gaat al nageeflijk lopen.
Maar dat is iets anders dan 'met de kin op de borst lopen'.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 11-03-11 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 20:06

Met het verhaal van de gewrichtsvloeistof in mijn achterhoofd mag mijn paard eerst echt voor jan-met-de-korte-achternaam rondlopen. Eerst slenteren, dan doorstappen, en vaak als ze actiever stapt gaat ze ook lekker halsstrekken. Als ze dat doet pak ik ze op en ga ik meer buigen en wenden.

Zoals ik laatst in een interview met Nicole Werner las: "in de hals zitten ook gewrichtjes"

En dan ben ik ook nog zo'n muts dat ik ze eerst loslaat als ze niet al in het land heeft gestaan. Maar ik heb dan ook het grootste nadeel ontdekt van zelf met een blanco jong paard willen beginnen: de angst dat je het zelf verprutst!
De eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat het niet echt een ontploftypje is, dat doet ze hoogstens als ze al lekker warmgedraaid is. Met een hete donder zou ik waarschijnlijk ook de teugels al gewoon op maat pakken. Wel ben ik zowiezo tegen wat voor gepunnik aan teugels dan ook.

J92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 20:23

De eerste rondes laat ik hem helemaal los, niet aan de teugels zitten dus..
En dan pak ik hem langzaam op, begin gewoon lang en laag, dat pak ik ook nog even mee in de draf.. En dan pak ik hem wat meer op!

Fox1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 20:32

Als ik mijn teugels gewoon op maat heb, loopt m'n paard gewoon nageeflijk en aan de teugel. Die is zo los en nageeflijk van haar zelf.
Ben niet van dat 'eerst aan de lange teugel slenteren', vanaf het moment dat ik erop zit moet mijn paard flink doorstappen en gewoon met haar gedachten bij mij zijn.
Als ze gek of juist lui wil doen doet ze dat maar op stal of in de wei, iig niet als ik er op zit.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 20:33

de eerste en laatste 10 minuten zijn altijd voor mijn paard :j

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 20:38

jahoor eerste paar rondjes gewoon even met een los teugeltje stappen maar ik blijf wel opletten en bijvoorbeeld als het heel hard waait of iets dergelijks heb ik mijn teugels wel wat korter want dan is alles eng, schiet ze weg en gaat ze snurken. dan heb ik liever toch wat meer contact

edit:als ik ga draven vraag ik wel gelijk rond, wel met een lange teugel dus laag diep rond. als ik dan voel dat ze opgewarmt is pak ik mijn teugels op

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 20:42

Urielle schreef:
Ik rij gelijk voorwaarts neerwaarts weg, idealiter nog wat lager ingesteld met een langere teugel om eerst fysiek en mentaal de ontspanning op te zoeken, maar dat wisselt een beetje per paard want er zijn er ook waarmee ik dan accuut als een idioot in de rondte vlieg en dan pak ik de teugels toch maar een beetje meer erbij :+
Ik wil wel gelijk het paard over de rug, imo wordt een paard er echt niet beter van als hij de kans krijgt met weggedrukte rug rond te struinen. Dus de eerste doelstelling is aan de hulpen, actief achterbeen, over de rug en ontspannen.
Het meer bij elkaar rijden en zeker de oprichting komt later in de training pas (als we er al aan komen).

Zo doe ik het ook. Een kwartier met de kop in de lucht rondstappen heeft geen zin.