Een ander laten springen op je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fatal_flower

Re: Een ander laten springen op je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:22

Ik zou er niet voor kiezen om er een ander op te laten rijden. Je geeft aan dat je nu al af en toe lage sprongetjes doet. Bouw het -onder leiding van een goede instructeur- langzaam op, dan groeien jullie er vanzelf in.

cindy1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:31

ik zou dan wel een ervaren ruiter het laten doen en als je eenmaal weet hoe ze springt het zelf proberen !
misschien kan je dan wel en paar spring lessen nemen word je gelijk de eerste paar keren goed begeleid!

Voske1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 12:21

Als je een ander met je paard wil laten springen zodat zij daar iets van leert en meer vertrouwen krijgt, dan zal diegene je paard ook vaker moeten rijden dan zomaar een keertje. Bedenk wel dat het bij een onervaren paard 10.000 keer goed moet gaan wil die ervaren worden en met 1 echt slechte sprong verkl**t je de hele training. Maar ligt ook aan je doel, zelf springwedstrijden gaan rijden, of af en toe een sprongetje.

bakbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 09:25

als het me verzorgster is zou het wel mogen waar ik dan bij ben. :Y)

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 18:43

als je vertrouwen in de ruiter hebt waarom niet>

Esthera75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 15:58

Ik denk dat je eerst goed moet weten of diegene die je wilt laten springen, wel goed kan springen.
Vervolgens kan je gaan kijken of je met diegene kunt afspreken of ze een keer met je paard wilt springen maar dan wel onder begeleiding van eeen instructie... Dit gebeurt bij ons op stal ook heel erg vaak.

JacquesW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:44

Het is maar wat je van het paard verlangt op de korte en lange termijn. Wil je gewoon zelf veel plezier hebben in de sport dan zou ik het gewoon rustig aan doen en doen wat jij zelf wilt/ leuk vindt, eventueel kun je samen met een ervaren instructeur beginnen met springen.

Maar wanneer je het paard zo snel/goed mogelijk wilt opleiden, zo goed mogelijk wilt verkopen, of zo hoog mogelijk in de sport wilt laten meedraaien, zou ik jouw paard zeker door een ander (af en toen) laten doorrijden. Ik zou hiervoor wel iemand kiezen die jij kent! Iedereen zegt hier wel "het is nog maar 4,5 jaar oud" maar rond die leeftijd zal het paard ook al heel goed een L parcours moeten kunnen springen. Dit verschilt natuurlijk van paard tot paard, maar als je paard echt zo goed kan springen zou het over een jaar of 5 op zijn/ haar top moeten zitten. En als die top hoog ligt (internationaal) doet het paard daar in de ontwikkeling toch wel een jaar of 5 over, vanaf waar je paard nu is.

Kortom: het is maar wat je zelf wilt van, en met je paard. Als jij voor jezelf lekker wilt rijden en doen wat je leuk vind zeg ik, zoek zelf (evt. samen met begeleiding) de oplossing. Wanneer je er voor kiest het paard zo snel mogelijk, zo goed mogelijk te maken, zou ik iemand anders het paard even laten doorrijden.

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 17:24

Goed !
Zo leert je paard , maar degene leert ook van jou paard.
heb jij moeite met iets , dan zou iemand ander het voor je kunnen oefenen waarvoor het voor jou makkelijker zou kunnen gaan.
Ook degene die erop rijd leert veel. Ze/hij kan dan leren voelen hoe jou paard is en krijgt er meer vaardigheid in :D!

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 19:29

ik spring/rijd regelmatig andere ponys, ruiters zijn zelf dan nog niet handig genoeg. (zijn vaak onervaren rillerige ponys) dus dan is het handig als ik ermee rijd, ponys moeten het toch leren en ik ben handig genoeg om door te zetten. ben niet bang en val er (bijna) niet af. en als ik eraf val vloek ik even en spring er zo weer op.

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 19:33

Ik zit in bijna precies dezelfde situatie als jij nu. :j
Mijn paardje (over 2 dagen 5 jaar) is nu met mij het springen aan het leren. :) Alleen doordat zij het spannend vind en ik ook (en bang ben om te vallen) gaat het wat moeizamer. :)
Idd zijn zelfs de kruisjes al heel spannend!

Mijn instructeur vind dat ik haar wel zelf moet blijven rijden, toen ik vroeg of ik haar niet door een ander het springen kon laten leren. Omdat ik straks met haar wedstrijden wil gaan rijden en dan moeten we het samen leren. :) Ik weet niet hoe jouw situatie hierin is? Wil jij alleen voor de leuk springen of ook echt voor de wedstrijden?

Ik ben er overigens wel 3 maanden uit geweest doordat ik mijn arm gebroken had. :) We hebben afgelopen donderdag onze 1e les weer gehad en we zijn nu bijna weer op het laagste punt. :)

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 07:33

Leuke reacties allemaal :)
Ben dus niet de enige :D hihi
nou in eerste instantie was is zo bang dat ik zei 'ik wil nooooit meer springen & als ik het dan ooit wel wil alleen maar voor de lol'. maar nu had ik ineens zin om te springen zondag en dat ging zo goed, heeft me met springen wel weer een dot vetrouwen gegeven dat het zo goed ging
voor de liefhebbers: [SPR-ITP] springpaard als dressuurpaard gekocht gaat springen....

oh das minder va je gebroken arm RenWaBl :(:) hopen dat julie snel weer op niveau zijn!

Voske1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 09:34

Goed bezig

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:15

ALs het voordelig is voor jou en je paardje, waarom niet?

Maar ik zou er wel bij blijven, dat je zeker weet dat't goed gebeurt.

dieke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:58

Jasia schreef:
Op mijn paard zou ik niet zo snel laten doen, mét mijn paard daarentegen weer wel.. (sorry flauw O:) )

Als je iemand hebt die je vertrouwd en waarvan de 'rij-stijl' overeenkomt met jouw wensen, die ervaring heeft met springen met jonge paarden, waarom niet?
Zou erg zonde zijn om een 'potentiële topper' op de grond te laten staan..

Inderdaad :j
En blijf er lekker zelf bij :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:20

met mijn vorige pony heeft mijn nicht al wel eens gesprongen, omdat ze bij mij echt niet over de sprong wilde

mijn paard van nu kan onder mij nog nie fatsoenlijk springen (int bos wel :o) dus tja