Biomechanica en paardrijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 00:33

Dat maakt toch niet uit? Je weet het nu. Er is nog geen ster van de hemel gevallen. We zullen allemaal moeten leren en raken waarschijnlijk nooit uitgeleerd.

liberty22

Re: Biomechanica en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 00:35

idd maar dat brengt ons gelijk weer bij de reden van het topic waarom biomechanica onontbeerlijk is , ik had er wat voor gegeven dit allemaal een aantal jaar terug geweten te hebben, had mijn paarden een hoop gescheeld.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 00:38

Ik heb om de discussie op gang te brengen het boek van Sarah Wyche: Het paard in beweging blz. 125 erbij gepakt. Het gaat over het wenden en waarom het niet bevorderlijk is om tijdens het wenden met de buitenhand naar voren te gaan en de binnenteugel naar achteren te bewegen/trekken. Hoe denken jullie daarover? Welk effect zal het op het paard hebben als je op die manier rijdt?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 00:40

je brengt je paard uit balans door op deze manier te wenden en hij zal op de binnenschouder vallen.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 01:09

De uitleg van Sarah is wat uitgebreider. Zij schrijft dat de passen aan de buitenkant van de volte zijn groter omdat de omtrek van de volte daar groter is. Als een paard wend moet het hele lichaam samenwerken en dan met name de spieren. Om beide kanten evenwijdig aan elkaar te houden moet de ruiter de buitenkant van de volte onder controle houden. Dan heeft de binnenkant iets om tegenaan te buigen. Sarah doet dat door middel van de buitenteugel.

Ik denk dat je daarvoor ook je been kunt gebruiken ( door ruimte te geven en te begrenzen op het juiste moment),wel onderhoud de buitenhand de verbinding.

Als de binnenhand naar achteren gaat en de buitenhand naar voren dan is de buitenkant van de hals lang en de binnenkant kort. De aanspanning van de spieren klopt dan niet waardoor de beweging niet zo kan verlopen als men wenst. De passen aan de binnenkant worden kort en stoterig de buitenkant lang en soepel. Het binnenvoorbeen raakt de grond met kortere tussenpozen dan het buitenvoorbeen. Daardoor spant het paard de halsbasis en de borstspieren aan de binnenkant en wordt het alleen maar erger. De verkorte pas vind plaats op de binnenkant van de volte, het lichaamsgewicht drukt zwaarder op de buitenkant van het binnenvoorbeen als dit been de grond raakt. En die verkeerde belasting werkt door in alle gewrichtsbanden.

En ik denk dan dat je deze lijn van verkeerd belasten door het hele lichaam kunt volgen.

Je zou denken dat wenden tot de basis behoort, maar zelfs op hoog niveau zie je slecht uitgevoerde wendingen. En als wenden al zo moeilijk blijkt en bij verkeerde belasting gevolgen heeft is er nog aardig wat rijtechnische winst te halen bij de meeste van ons.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:24

Sarah legt het netjes uit, maar ik vind het boek van Gillian Higgins nog beter. ( hoe beweegt uw paard)
Daar staan alle pezen, botten, spieren uitgelegt en wat ze behoren te doen.
Bij de opleiding van Anne Muller zijn we echt ontzettend diep gegaan in de materie van de biomechanica van het paard.

Je hebt ook nog een uitgebreid boek van Dr Nancy nickelson. Maar deze is in het engels.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:26

Ik ben altijd bezig met mijn zit en houding.
Omdat Zertab daar goed op reageert weet ik vrijwel bijna meteen of het een negatief of positief efect heeft.
En daarmee kan ik het weer verbeteren :)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:17

HappyH schreef:
Ik heb om de discussie op gang te brengen het boek van Sarah Wyche: Het paard in beweging blz. 125 erbij gepakt. Het gaat over het wenden en waarom het niet bevorderlijk is om tijdens het wenden met de buitenhand naar voren te gaan en de binnenteugel naar achteren te bewegen/trekken. Hoe denken jullie daarover? Welk effect zal het op het paard hebben als je op die manier rijdt?

Even het boek van Michael Stevens erbij gepakt :D

Daarin staat op blz 56, de basismethode voor wendingen :D
Ik heb geen "zin" om het hele stukje over te typen (hooguit voor belangstellenden) "als ipv de linkerteugel "nageeft" zal het paard automatisch naar rechts buigen om het contact aan de linkerzijde te herstellen"

Er staat natuurlijk heel wat meer, maar in essentie bedoelt hij daarmee dat de buitenteugel nageeft.

Dit is de basis van de basis. Maar toch??

Natasja71

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 17:46

Ben afgelopen weken weer met de wendingen bewuster bezig geweest, na een hele leuke clinic van Joyce Heuitink. Zij gaf mij weer de eye-opener om idd de buitenteugel mee te geven, maar wel onder controle te houden. Dus eigenlijk zoals Cherie78 beschrijft. Zoals je een fietsstuur bedient noemde Jooyce het. Je houdt beide handvatten wel onder controle, anders trek je het stuur om. Omdat het eigenlijk zo vanzelfsprekend is was ik het even weer vergeten dat mij dat ooit in een ver verleden idd was verteld. En nu ik er weer bewust mee aan het werk ben merk ik bij Paard Sjaak wel dat het daardoor wel weer gemakkelijker gaat, ook omdat ik dan wel mijn eigen schouders en heupen beter meebeweeg in de beweging ipv er tegenin....Ik ga er nog eens over nadenken en boek bekijken van Sarah...

Zelf vind ik bij een instructeur wel belangrijk dat je idd goed begeleid wordt en dat er gewerkt wordt vanuit losheid, ontspanning en rust. En ook al lukt dat niet meteen, daar dan wel mee bezig te blijven, want je ziet inderdaad (en je voelt het ook) als je paard met ruime losse passen kan draven en dragen. Niet altijd de gemakkelijkste weg, maar wel een duurzame denk ik. Ook voor je eigen lichaam. De betere weg is niet altijd de gemakkelijke. Heb een hekel aan opengesperde monden, krampende kaken en vastgezette handen en dan maar lekker vooruitschoppen. Dan kijk ik altijd maar even de andere kant op als ik dat wel eens zie op wedstrijdterrein oid.

Ik ben benieuwd naar de cursus bij Akasha en wat me daar te wachten staat :)ddd

En om terug te komen op Liberty22, als je alles van te voren weet en kunt wordt het leven wel heel saai en kun je nooit groeien (zeg ik als oude vrouw, hahaha) als je nog dat boekenlijstje een zou kunnen opdiepen, kennis is macht zullen we maar zeggen.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 22:55

annebe schreef:
Sarah legt het netjes uit, maar ik vind het boek van Gillian Higgins nog beter. ( hoe beweegt uw paard)
Bij de opleiding van Anne Muller zijn we echt ontzettend diep gegaan in de materie van de biomechanica van het paard.

Je hebt ook nog een uitgebreid boek van Dr Nancy nickelson. Maar deze is in het engels.

Is dat boek van Gillian Higgins ook in het engels? De schrijfstijl van Sarah Wyche spreekt me erg aan, maar gaat mij dus niet diep genoeg, is dit een vergelijkbaar boek dat wel dieper op de materie ingaat?

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 23:00

cherie78 schreef:

Ik heb geen "zin" om het hele stukje over te typen (hooguit voor belangstellenden) "als ipv de linkerteugel "nageeft" zal het paard automatisch naar rechts buigen om het contact aan de linkerzijde te herstellen"

Er staat natuurlijk heel wat meer, maar in essentie bedoelt hij daarmee dat de buitenteugel nageeft.

Lijkt me leuk als je het stuk in eigen woorden hier kunt plaatsen want ik neem aan dat je de tekst niet letterlijk over mag nemen? Ik heb nu het idee dat de teugel nog een grote invloed heeft, misschien interpreteer ik het verkeerd?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 23:15

HappyH schreef:
annebe schreef:

Is dat boek van Gillian Higgins ook in het engels? De schrijfstijl van Sarah Wyche spreekt me erg aan, maar gaat mij dus niet diep genoeg, is dit een vergelijkbaar boek dat wel dieper op de materie ingaat?

Dit boek van Gillian Higgins is in het nederlands.
Ik heb daar maar een paar stukjes uit gelezen (mijn favo-bezigheid, alleen stukjes opzoeken die op het moment nodig zijn :D )

Zal eens kijken.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 23:16

HappyH schreef:
cherie78 schreef:

Lijkt me leuk als je het stuk in eigen woorden hier kunt plaatsen want ik neem aan dat je de tekst niet letterlijk over mag nemen? Ik heb nu het idee dat de teugel nog een grote invloed heeft, misschien interpreteer ik het verkeerd?

Zal eens kijken of ik het hele stukje neer kan typen (of meer in eigen woorden, natuurlijk :+ )
De teugel heeft geen grote invloed hierin.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 00:07

Leuk aanvullend artikel om hier te plaatsen, Elanor.. want de biomechanica van de mens is imo in de ruitersport onderbelicht tov die van paarden terwijl die net zo belangrijk is om tot een harmonisch bewegend geheel te komen.

Ik ben benieuwd naar de samenvatting van Michael Stevens, Cherie78..

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 00:16

Ik probeerde wat aan te passen maar haal per ongeluk mijn hele post weg. Dat nog maar een keer.

Het artikel wat ik noemde was http://www.equinestudies.org/whos_built_best_2008/whos_built_best_2008_pdf1.pdf, heel toegankelijk geschreven en voor mij wel een eye-opener.

Klopt JPS, en daarnaast is de anatomie van de ruiter trouwens ook belangrijk in verband met het zadel.

Bovenaan mijn lijstje staan verder Nancy Nicolson en Schusdziarra. :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 12:23

Bedankt voor die link Elanor. Ik heb het artikel met interesse gelezen. Het verklaard ook waarom vele vrouwen zo graag zonder zadel rijden. Iets waar ik hier op Bokt vaak tegen geageerd heb, vanwege de onnodig hoge belasting voor de rug van het paard.
NB. Ik ben een man ;)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 13:00

cherie78 schreef:
HappyH schreef:

Dit boek van Gillian Higgins is in het nederlands.
Ik heb daar maar een paar stukjes uit gelezen (mijn favo-bezigheid, alleen stukjes opzoeken die op het moment nodig zijn :D )

Zal eens kijken.

Ik ben er nu in aan het lezen.
Wel leerzaam en interessant :j

Zodra ik het helemaal gelezen en bestudeerd heb, zal ik mijn mening hierover geven.

In ieder geval geen weggegooid geld geweest, deze aanschaf

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 15:48

Citaat:
Ik ben benieuwd naar de cursus bij Akasha en wat me daar te wachten staat

Welke curcus ga je doen? De instructeursopleiding of ?

Natasja71

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 21:08

Ga gewoon de normale houding en zit cursus doen, verdeeld over 2 weekenden. Ben erg geinsireerd door beide boeken van anne muller, maar ook door gesprekken met mijn eigen manueel therapeut en gesprekken met fes-fysio van paard. Ook met zadelmaker altijd hele interssante gesprekken oven houding, zit en bouw van mijn paard. Zelf ook tijd pilates gedaan en dat was ook echt goed voor mijn zit, je leert jezelf echt goed rechtrichten.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 21:11

Leuk!!!
Mocht je zelf les geven, dan raad ik je de instructeurs cursus aan.
Deze geeft zo ontzettend veel inzichten op vele vlakken.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 23:26

De ruiter heeft een grote invloed op het paard en gespannen of anders belaste delen van de ruiter werken door op het paard. Bewustzijn en inzicht van je eigen houding en eventuele eigen compensatie patronen kunnen het paardrijden sterk beïnvloeden.

Een onafhankelijke ontspannen aangespannen zit is voorwaarde voor goed paardrijden.

Wat voor boeken heeft Anne Muller geschreven?

Elanor mijn Engels is voor verbetering vatbaar dus het lezen van het artikel kost me wat moeite,(ik lees het in etappes en ik heb nog niet het hele artikel gelezen)maar bedankt voor het plaatsen. Ik vind het op de afbeeldingen wel opvallen dat de positie van de benen bij de man sterker beïnvloed wordt door een andere aanspanning in de rug. Het zadel heeft er ook bij man en vrouw invloed op. De "diepe" zit dwingt de ruiter wel een beetje in een positie die voor verbetering vatbaar is. Ik mis ook "ontspanning" in de zit.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 12:00

Ben benieuwd naar hoe jullie denken over het flexen van een paard..

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 22:00

Kun je dat wat meer toelichten en misschien ook aangeven hoe je er zelf over denkt?

Ik denk dat je wanneer je een paard goed rijdt lichamelijk gezien alles op de juiste manier wordt aangesproken en zie dat als zeer waardevol.

Ik ken iemand die allerlei oefeningen deed met het paard om het paard los te maken, maar rijtechnisch veranderde er niets waardoor de oefeningen geen tot weinig effect hadden.

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 22:04

HappyH schreef:
Beide werken met spanning en dat werkt altijd tegen je.

Idd _/-\o_

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 02:27

HappyH, ik bedoel hiermee de hyperflexie van de hals die tesamen met de laag-diep en rond-methode tot de rollkur leidt.
Zelf geloof ik doorgaans niet in het trainen van een paard met het neusje ver achter de loodlijn.