Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
HappyH schreef:Ik heb om de discussie op gang te brengen het boek van Sarah Wyche: Het paard in beweging blz. 125 erbij gepakt. Het gaat over het wenden en waarom het niet bevorderlijk is om tijdens het wenden met de buitenhand naar voren te gaan en de binnenteugel naar achteren te bewegen/trekken. Hoe denken jullie daarover? Welk effect zal het op het paard hebben als je op die manier rijdt?
annebe schreef:Sarah legt het netjes uit, maar ik vind het boek van Gillian Higgins nog beter. ( hoe beweegt uw paard)
Daar staan alle pezen, botten, spieren uitgelegt en wat ze behoren te doen.
Bij de opleiding van Anne Muller zijn we echt ontzettend diep gegaan in de materie van de biomechanica van het paard.
Je hebt ook nog een uitgebreid boek van Dr Nancy nickelson. Maar deze is in het engels.
cherie78 schreef:Even het boek van Michael Stevens erbij gepakt![]()
Daarin staat op blz 56, de basismethode voor wendingen![]()
Ik heb geen "zin" om het hele stukje over te typen (hooguit voor belangstellenden) "als ipv de linkerteugel "nageeft" zal het paard automatisch naar rechts buigen om het contact aan de linkerzijde te herstellen"
Er staat natuurlijk heel wat meer, maar in essentie bedoelt hij daarmee dat de buitenteugel nageeft.
Dit is de basis van de basis. Maar toch??
HappyH schreef:annebe schreef:Sarah legt het netjes uit, maar ik vind het boek van Gillian Higgins nog beter. ( hoe beweegt uw paard)
Daar staan alle pezen, botten, spieren uitgelegt en wat ze behoren te doen.
Bij de opleiding van Anne Muller zijn we echt ontzettend diep gegaan in de materie van de biomechanica van het paard.
Je hebt ook nog een uitgebreid boek van Dr Nancy nickelson. Maar deze is in het engels.
Is dat boek van Gillian Higgins ook in het engels? De schrijfstijl van Sarah Wyche spreekt me erg aan, maar gaat mij dus niet diep genoeg, is dit een vergelijkbaar boek dat wel dieper op de materie ingaat?
HappyH schreef:cherie78 schreef:Even het boek van Michael Stevens erbij gepakt![]()
Daarin staat op blz 56, de basismethode voor wendingen![]()
Ik heb geen "zin" om het hele stukje over te typen (hooguit voor belangstellenden) "als ipv de linkerteugel "nageeft" zal het paard automatisch naar rechts buigen om het contact aan de linkerzijde te herstellen"
Er staat natuurlijk heel wat meer, maar in essentie bedoelt hij daarmee dat de buitenteugel nageeft.
Dit is de basis van de basis. Maar toch??
Lijkt me leuk als je het stuk in eigen woorden hier kunt plaatsen want ik neem aan dat je de tekst niet letterlijk over mag nemen? Ik heb nu het idee dat de teugel nog een grote invloed heeft, misschien interpreteer ik het verkeerd?
cherie78 schreef:HappyH schreef:
Is dat boek van Gillian Higgins ook in het engels? De schrijfstijl van Sarah Wyche spreekt me erg aan, maar gaat mij dus niet diep genoeg, is dit een vergelijkbaar boek dat wel dieper op de materie ingaat?
Dit boek van Gillian Higgins is in het nederlands.
Ik heb daar maar een paar stukjes uit gelezen (mijn favo-bezigheid, alleen stukjes opzoeken die op het moment nodig zijn)
Zal eens kijken.