Gebruik je de stem of je benen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Thenexttry

Re: Gebruik je de stem of je benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 22:51

ik ben zelf begonnen met stemhulpen en ben beetje voor beetje de beenhulpen bij de stem gaan geven ( nu nog mee bezig trouwens ) dit werkt prima en zo snapt hij ook gelijk beter wat ik met een beenhulp bedoel

Powerhouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:46

met mijn benen! leuk als een paard de commandoo's weet, maar als het op het rijden aankomt vertrouw ik meer op mijn hulpen dan op een commando wat ze misschien wel negeert..

paschja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:49

In principe rijd ik op beenhulpen, maar ik 'help' mijn paard nog wel eens met stemhulpen. Vooral de 'SSSSS...' om terug in tempo te gaan is favoriet :Y)

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:49

Beide. Maar ik probeer bepaalde geluiden te kunnen maken, zodat ze op wedstrijden niet kunnen zien dat ik geluid maak........
Toch is het rijden op enkel been uiteraard beter!

Shawtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 10:49

Eerder stem dan benen.. Eigenlijk beide, maar ze reageert beter op mijn benen, als ik mijn stem ook gebruik.

JolandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:01

gebruik nu bij de beenhulpen je stem als ondersteuning
en straks alleen nog maar je beenhulpen

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:10

allebei eigenlijk,
als hij niet naar mijn been wil luisteren, stimuleer ik hem met mijn stem,
en meestal komt het dan wel goed :) En anders een tikje met de zweep
om hem activer te maken.

danielle_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 16:34

Voornamelijk been maar om net even extra te motiveren gebruik ik ook stemhulpen, vooral bij middendraf enzo.

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 16:37

danielle_s schreef:
Voornamelijk been maar om net even extra te motiveren gebruik ik ook stemhulpen, vooral bij middendraf enzo.

Idem

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 18:48

Ik rij echt puur met mijn benen, dus hulpen.
Soms als ze iets doen wat niet mag, of ze reageren niet op een hulp roep ik wel eens uhhhh of hey!
Of met een middendraf klak ik wel eens met mijn tong.

Bij mijn jongere merrie, riep ik soms welleens galop! Als extra steuntje bij het aangalopperen.
En stap! bij de overgang naar stap. Gewoon als extra steuntje. Maar zo blijf ik haar niet voor altijd rijden :D

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 18:57

Dat is afhankelijk wat ik bij haar voor elkaar wil krijgen. Bij een kleine volte gebruik ik buiten teugel en binnen been. Zo ook als ik bv van stap in de draf wil gaan. Of wil gaan wijken.Maar als ze in de draf te langzaam gaat, dan gebruik ik een stem hulp. (kusje) Omdat dan been hulp te groot is, voor wat ik dan wil gebruiken.

En ik ben er ook erg voor als mijn pony iets goeds doet haar met stem gelijk te belonen. Dus dan zeg ik kort braaf. Zijn we met haar met iets nieuws bezig, en ze doet het voor de eerste keer goed, dan beloon ik haar met terug te gaan in stap en een lang teugel rondje te stappen. Doet ze het vaker goed dan krijg ze een kriebel in haar nek.

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 20:04

Beide, mn stem vooral met overgangen draf/stap, en klakken met mn tong of zeggen 'kom op!' als ze te langzaam gaat. Beide wel in combinatie met mn benen.
Op voltes e.d. kun je natuurlijk moeilijk gebruik maken van je stem :+

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 20:24

ik heb mijn jonge paard veel gelongeerd, en gebruik nu mijn stemhulp samen met been- en zithulp om hem te helpen begrijpen wat ik bedoel. Vooral overgangen terug gaan nu nog veelal op de stem.

Hringey2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 09:41

Ik rij meer met stem en balans. :)

Hiilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 12:53

Ik gebruik meer een combinatie van stem en been. Overigens rijd ik paarden die voornamelijk naar beenhulpen luisteren, dus mijn stemgebruik is meer als 'Hooo,' 'Toe maar,' en 'Nee!'. Niet heel erg bijzonder stemgebruik dus. :)

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 14:52

Mijn shetlander kent nu ook heel goed de stemhulpen (door longeren & langelijnen)
en denk dat het handig is om die te gebruiken tijdens het beleren onder het zadel, maar vanuit die stemhulpen teugel-, zit- en beenhulpen aan te leren, zodat je na een tijdje de stemhulpen tijdens het rijden niet meer gebruikt

Volgens mij is het echt niet handig dat zodra je lesgever draf zegt, het paard al aandraaft.
Zo zijn er manegepaarden die vanaf ze het woordje 'galop' horen, al moeilijk beginnen te doen, en dat is ook wee rniet de bedoeling ;)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:46

Ik rij eigenlijk altijd met been vanwege de wedstrijden maar als het paard niet luistert gebruik ik ook soms me stem om um actiever te krijgen.

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:50

Stem en gewicht. Als ik men benen rond mijn bijrij paardje leg, crossed ze (bijwijze van spreke) naar de andere kant van de piste.
Ik moet haar gewoon een beetje meer "ruimte" geven en ze gaat vanzelf al draven/door stappen.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:44

meer stem. mijn paardje reageerd daar heel goed op. been word ze ovegerens ook druk van.

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:04

Met het longeren dan doe ik altijd op stemhulp en als ik zeg draf gaat ze draven enz. Met het rijden doe ik voornamelijk met mijn benen rijden. Maar zeg wel altijd '' braaf'' als ze iets goed doet. En als ze rustig moet en ik krijg haar ff zo snel niet rustig zeg ik dan; hooo.
dat werkt toch het beste bij dr.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:07

Been maar met mijn stem heb ik HO BRAAF gemonteerd. Dan staat ze in een klap stil en dat is toch al een paar keer van pas gekomen moet ik zeggen :D. En " goed zo" als ze het heel erg goed doet.

SaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 14:26

Ben eigenlijk net begonnen met paardje inrijden (nu 2 maanden bezig ofzo) en wij zijn begonnen met stemhulpen die hij al kende van het longeren en hebben daarbij consequent beenhulp erbij gegeven. Steeds even proberen of-ie het ook zonder stemhulp snapte. Was wel grappig, want opeens (letterlijk van de ene op de andere dag) had hij het door en reageerde hij op alleen beenhulpen.
Nu gebruik ik het eigenlijk allebei, maar soms gebruik ik ook alleen stem- of alleen beenhulpen. Verschilt een beetje, maar over het algemeen allebei :Y)

Radegonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 15:49

Ik reed nooit wedstrijden, dus strict alleen been was nooit nodig. In combinatie met mijn stem deed het paard alles wat ik wou.

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 21:09

Momenteel meer met stem, omdat mijn paardje net beleerd is en hij het nog niet allemaal even goed begrijpt. Maar uiteindelijk natuurlijk op zit en been hulpen. Doe ik ook bij het bijrijd paardje van mij ;)

Kiki95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 10:25

Had hetzelfde bij mijn paard.
Toen ie klaar was op te gaan rijden, kende ie eigenlijk alleen maar halt, stap, draf en galop via stemhulp.
Heb dus eerst tijdens het rijden vooral mn stem gebruikt ,zodat ie snapte wat ik van 'm vroeg.
Vervolgens beide hulpen tegelijkertijd gebruikt; draf+been = draven.
Nu kan ik ook zonder stemhulp rijden, maar van galop-draf en van stap-halt vind ie nog erg moeilijk zonder stem.. moet dan ook altijd nog even tegen 'm zeggen: 'halt' of 'hoooo draf'.

Ben er opzich niettegen, dat er met stemhulp gereden wordt. Jammer is alleen, dat het in wedstrijden vaak bestraft wordt.