Keuzes maken in het aanleren/(in)rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Turbolove

Re: Keuzes maken in het aanleren/(in)rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:07

Ik volg dit topic ook even, aangezien ik zelf een jong paard heb, staan er zeker handige tips in, waar ik strax ook een hoop aan kan hebben.

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 21:30

Leuk om dit zo van iedereen te lezen, erg intressant :)
k ga t nog even allemaal lezen want ben weg geweest.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 22:17

Je leert een paard dingen aan door een reactie uit te lokken, en dan het gewenste bedrag te belonen. Een verkeerde reactie is dus sowieso al beter dan geen reactie! Later kan je dan gaan verfijnen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:59

Safiera schreef:
Ik volg hier even, ben zelf ook nog erg aan het 'knutselen' met het doorrijden van mijn pony. (Alles onder begeleiding uiteraard, wees gerust)

Want hoe leer je een paard dat de galophulp wel snapt, in de goede galop gaan? Linksom gaat het (bijna) altijd goed, maar rechtsom... Altijd linkergalop, of overkruist. Ik laat hem nooit doorgallopperen als hij fout zit, maar hoe leer je het ze dan? Of zouden jullie toch door laten lopen en hopen dat hij omspringt, daar weer een commando aan koppelen en zo verder?
Aan de longe gaat het wel goed, meestal. Soms springt hij overkruist, maar na een keer terugnemen en opnieuw aanspringen doet hij gewoon wat de bedoeling is :)

Of moeten we de galop even laten voor wat het is en eerst andere dingen oefenen? En zo ja, welke dan?

Als de galophulp er goed opzit (dus ook netjes op de eerste hulp en niet dat ze zelf maar een leuk momentje uitzoeken) en ze springen nog veel verkeerd aan, dan neem ik terug uit de verkeerde galop en beloon ik de goede galop alsof ze net de OS gewonnen hebben.
Als het aan de longe wel goed gaat, dan raken ze door je eigen zit balans kwijt. Dan ga ik dus eerst kritisch kijken wat ik zelf aan het doen ben (meer druk op een teugel, scheef zitten, inknikken in een heup, hulp op het verkeerde moment gegeven,..) en evt. hulpjes voor het paard zoals aangalopperen vanuit het lichtrijden op het verkeerde been, driekwartlijn oprijden, dan laten wijken en zodra hij opzij is voor het been aan laten springen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:38

Bedankt! Ik denk idd dat het met de ruiter te maken heeft, op zijn moeilijke kant is dat net teveel, en springt hij dus verkeerd aan.

Op de eerste hulp reageren werkt meestal wel, alleen gaat hij dan soms zo sloom dat hij gelijk na een pasje terugvalt. Daar oefenen we dan ook erg op, dóórgalopperen :)

Dat met eerst wijken gaat 'm alleen sowieso even niet worden, we zijn echt nog maar net het rijden aan het oppakken (terwijl hij al bijna 6 is, ik weet het) en van wijken snapt hij nog niks zeg maar... Wel gaat hij in bochten al best netjes opzij voor de beenhulp.

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 11:57

Safiera schreef:
Bedankt! Ik denk idd dat het met de ruiter te maken heeft, op zijn moeilijke kant is dat net teveel, en springt hij dus verkeerd aan.

Op de eerste hulp reageren werkt meestal wel, alleen gaat hij dan soms zo sloom dat hij gelijk na een pasje terugvalt. Daar oefenen we dan ook erg op, dóórgalopperen :)

Dat met eerst wijken gaat 'm alleen sowieso even niet worden, we zijn echt nog maar net het rijden aan het oppakken (terwijl hij al bijna 6 is, ik weet het) en van wijken snapt hij nog niks zeg maar... Wel gaat hij in bochten al best netjes opzij voor de beenhulp.

Dat zou ik idd ook doen denk ik, anders reageert hij dadelijk wel op je hulp maar valt na 2 galop sprongen weer in draf :j

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 12:19

Yess schreef:
Ze moeten ook niet rennen ;)
En je moet ook niet met man en macht in galop willen.
Maar ik vind het persoonlijk niet nodig dat ze de eerste keren galop al netjes op de hulp doen. Mag van mij best vanuit een lekkere vlotte arbeidsdraf en een aanmoediginkje :)
En die galop duurt dan drie of vier passen en dan worden ze de hemel in geprezen :)
Maar voor iedereen is dat denk ik anders waar hij/zij zich fijner bij voelt!

Bij een ponytje die ik heb ingereden ging hij uit zich zelf galopperen op de een of andere manier, ik had nog nooit gegaloppeerd maar hij kende het al wel een beetje op stem, heb het toen gecombineerd en zo zat ik ineens in galop! Nou dat beesie dacht volgensmij echt dat hij de prijs voor het beste paard ter wereld had gekregen! haha

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:26

hmm tja ik heb er eigenlijk nooit heel erg over nagedacht.. Ik zorg er idd wel voor dat het paardje de stemhulpen al goed kent van aan de longe en aan de hand. Die koppel ik dan aan de hulp als je erop zit. Dan vooral veel geduld en neit te veel in een keer willen. Als het er een beetje op lijkt meteen belonen en altijd positief afsluiten :) (dus als het echt niet lukt, accepteer dat dan, niet eindeloos doorzagen, daar wordt je allebei gefrustreerd van! Doe iets wat wel al lukt, beloon en sluit dan af, volgende keer beter)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:31

Safiera schreef:

Als hij in de bochten en hoeken en voltes opzij gaat voor je been kan hij ook wijken want meer dan opzij voor je been is dat eigenlijk niet. Het gaat er ook maar om dat hij niet tegen je binnenbeen inhangt. Als hij aan je binnenbeen plakt is verkeerd aanspringen gegarandeerd :j
Maar het voordeel van wijken is dat je op de rechte lijn zit en dus niet net als op de volte zelf fouten gaat zitten maken bij het plaatsen van de schouder of het belemmeren van de beenzetting met je hand.
Dus je moet het nog niet zien als scharend proeftechnisch perfect wijken, maar als hulpje om je paard echt even recht te zetten, van het binnenbeen af en aan je buitenteugel.

Gloe1lamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:58

Een paard moet eerst leren begrijpen dat hij kán galoperen onder het zadel. Eerst zorg ik ervoor dat de stemhulp er goed op zit en daarna gaan we het onder zadel proberen. Maar als hij dan de eerste keer eerst harder gaat draven, laat ik hem toch in galop vallen. Daarna kun je pas de juiste hulp aanleren.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 19:47

Hmm, lastig Urielle... want echt zo heel veel opzij gaat hij niet... het is vooral dat hij begrijpt welke kant hij op moet als je op je zit zonder teugels probeert te sturen. Echt heel erg op zij gaan is het nog niet, ik heb het niet zo duidelijk gezegd.
Ga het wel proberen zaterdag of zondag, isschien dat het toch lukt :)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 20:23

als je het paard wil leren galoperen onder het zadel op je aangegeven been hulp is het belangrijk dat het paard de stem comando's kan van aan de longe, eerst gaat men aan galoperen op stem hulp, en langzaam aan komen daarde been hulpen bij, die de sem hulpen langzaam aan vervangen

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 20:33

Ik weet het Moll :) Dat kan hij ook, maar het probleem is dat hij in de verkeerde galop gaat.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 21:00

Safiera schreef:
Ik weet het Moll :) Dat kan hij ook, maar het probleem is dat hij in de verkeerde galop gaat.

dat is kracht die hij mist werk het verder uit aan de longe

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:17

Moll schreef:
als je het paard wil leren galoperen onder het zadel op je aangegeven been hulp is het belangrijk dat het paard de stem comando's kan van aan de longe, eerst gaat men aan galoperen op stem hulp, en langzaam aan komen daarde been hulpen bij, die de sem hulpen langzaam aan vervangen

Geeft u alleen de stemhulp bij het aangaloperen van het paard aan de longe?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 08:54

Professor schreef:
Moll schreef:

Geeft u alleen de stemhulp bij het aangaloperen van het paard aan de longe?

eerste in stantie wel, later komt de halve ophouding daar bij, in eerste instantieis het woord letop, me halve ophouding, dan het comando, galop, later word dit me halve ophouding en het comando, echter moet ik u bekennen dat de mensen die in les geef met dubbele longe pas laat leer de halve ophouding te geven, omdat ze het al moeilijk genoeg vinden te voelen in de zachte aanleuning

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 12:03

Mijnheer Moll dit bedoelde ik eigenlijk niet, maar met de longeerzweep geeft men toch ook de hulp voor het in galopaangaan en die is toch gelijk aan het binnenbeen op de singel, nl toucheren daar waar de binnenkuit ligt.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:08

Dat doet dus blijkbaar ook weer iedereen anders, want bij een overgang stap-draf of draf-galop is, til ik mn longeerzweep juist altijd ietsje op. Bij overgangen terug hou ik hem naar beneden (druk eraf zeg maar) en tijdens de gevraagde gang hou ik hem juist op buikhoogte, wisselend tussen schouder en achterhand (voor buiging etc).
En beide paarden reageren daar heel erg goed op.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:46

Professor schreef:
Mijnheer Moll dit bedoelde ik eigenlijk niet, maar met de longeerzweep geeft men toch ook de hulp voor het in galopaangaan en die is toch gelijk aan het binnenbeen op de singel, nl toucheren daar waar de binnenkuit ligt.

moet u zeggen dat ik dat nooit doe, vind de stem hulp velemalen makkelijker en efectiever

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:52

Moll schreef:
moet u zeggen dat ik dat nooit doe, vind de stem hulp velemalen makkelijker en efectiever

Zal ik u eens leren, dan heeft u wanneer op het paard stijgt het nog makkelijker.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:03

Professor schreef:
Moll schreef:

Zal ik u eens leren, dan heeft u wanneer op het paard stijgt het nog makkelijker.

lijkt me leuk

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 22:03

Moll schreef:
eerste in stantie wel, later komt de halve ophouding daar bij, in eerste instantieis het woord letop, me halve ophouding, dan het comando, galop, later word dit me halve ophouding en het comando, echter moet ik u bekennen dat de mensen die in les geef met dubbele longe pas laat leer de halve ophouding te geven, omdat ze het al moeilijk genoeg vinden te voelen in de zachte aanleuning

"let op" zeg ik ook altijd tegen mijn pony (die overigens niet geen pup meer is), en daarna galop of draf. Ik krijg alleen nu dat ze alleen op "let op" al aanspringt..

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 22:04

Jibbel schreef:
Dat doet dus blijkbaar ook weer iedereen anders, want bij een overgang stap-draf of draf-galop is, til ik mn longeerzweep juist altijd ietsje op. Bij overgangen terug hou ik hem naar beneden (druk eraf zeg maar) en tijdens de gevraagde gang hou ik hem juist op buikhoogte, wisselend tussen schouder en achterhand (voor buiging etc).
En beide paarden reageren daar heel erg goed op.

En als je paard nou bang is voor de zweep? Dus dat als de zweep te dichtbij of m aanraakt en t paard vliegt weg? Of is het dan juist goed dat hij een wat grote reactie geeft dan?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 13:34

Uhm..geen idee, daar heb ik nog niet mee te maken gehad. Allebei kennen ze geen angst voor de zweep omdat ze ook nooit een link hebben hoeven leggen met zweep=angst.
Ik ben begonnen met ernaast lopen met een korte zweep (als verlengde van mijn arm) om het paard bij me weg te sturen, te prikkelen om te buigen, actiever te maken etc. Op grotere afstand volgt de longeerzweep dan vanzelf.
Eerst is het een combi van lichaamstaal en zweep, later 'begrijpen' ze enkel de hulp van de zweep al.
Ik doe het zelf altijd op gevoel. Kijken naar het paard, waar reageert hij op en waarop niet/minder goed. Wat kan ik dan veranderen zodat ik wel de juiste reactie krijg of moet ik nog even doorvragen zodat het juiste antwoord vanzelf komt?

Kijk, ik ben persoonlijk blij met iedere reactie die komt, ongeacht of het een goede is of niet, als het maar voorwaarts is. Maar een paard wat angst heeft en hard wegrent voor die zweep, zou ik niet bevestigen door dat te belonen, maar eerder een stap terug gaan en het vertrouwen met een korte zweep eerst laten krijgen voordat je op grotere afstand met longeerzweep aan de gang gaat.