Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Safiera schreef:Ik volg hier even, ben zelf ook nog erg aan het 'knutselen' met het doorrijden van mijn pony. (Alles onder begeleiding uiteraard, wees gerust)
Want hoe leer je een paard dat de galophulp wel snapt, in de goede galop gaan? Linksom gaat het (bijna) altijd goed, maar rechtsom... Altijd linkergalop, of overkruist. Ik laat hem nooit doorgallopperen als hij fout zit, maar hoe leer je het ze dan? Of zouden jullie toch door laten lopen en hopen dat hij omspringt, daar weer een commando aan koppelen en zo verder?
Aan de longe gaat het wel goed, meestal. Soms springt hij overkruist, maar na een keer terugnemen en opnieuw aanspringen doet hij gewoon wat de bedoeling is
Of moeten we de galop even laten voor wat het is en eerst andere dingen oefenen? En zo ja, welke dan?

Safiera schreef:Bedankt! Ik denk idd dat het met de ruiter te maken heeft, op zijn moeilijke kant is dat net teveel, en springt hij dus verkeerd aan.
Op de eerste hulp reageren werkt meestal wel, alleen gaat hij dan soms zo sloom dat hij gelijk na een pasje terugvalt. Daar oefenen we dan ook erg op, dóórgalopperen :)
Dat met eerst wijken gaat 'm alleen sowieso even niet worden, we zijn echt nog maar net het rijden aan het oppakken (terwijl hij al bijna 6 is, ik weet het) en van wijken snapt hij nog niks zeg maar... Wel gaat hij in bochten al best netjes opzij voor de beenhulp.

Yess schreef:Ze moeten ook niet rennen
En je moet ook niet met man en macht in galop willen.
Maar ik vind het persoonlijk niet nodig dat ze de eerste keren galop al netjes op de hulp doen. Mag van mij best vanuit een lekkere vlotte arbeidsdraf en een aanmoediginkje
En die galop duurt dan drie of vier passen en dan worden ze de hemel in geprezen
Maar voor iedereen is dat denk ik anders waar hij/zij zich fijner bij voelt!
(dus als het echt niet lukt, accepteer dat dan, niet eindeloos doorzagen, daar wordt je allebei gefrustreerd van! Doe iets wat wel al lukt, beloon en sluit dan af, volgende keer beter) Safiera schreef:Dat met eerst wijken gaat 'm alleen sowieso even niet worden, we zijn echt nog maar net het rijden aan het oppakken (terwijl hij al bijna 6 is, ik weet het) en van wijken snapt hij nog niks zeg maar... Wel gaat hij in bochten al best netjes opzij voor de beenhulp.
Dat kan hij ook, maar het probleem is dat hij in de verkeerde galop gaat. Moll schreef:als je het paard wil leren galoperen onder het zadel op je aangegeven been hulp is het belangrijk dat het paard de stem comando's kan van aan de longe, eerst gaat men aan galoperen op stem hulp, en langzaam aan komen daarde been hulpen bij, die de sem hulpen langzaam aan vervangen
Professor schreef:Moll schreef:als je het paard wil leren galoperen onder het zadel op je aangegeven been hulp is het belangrijk dat het paard de stem comando's kan van aan de longe, eerst gaat men aan galoperen op stem hulp, en langzaam aan komen daarde been hulpen bij, die de sem hulpen langzaam aan vervangen
Geeft u alleen de stemhulp bij het aangaloperen van het paard aan de longe?
Professor schreef:Mijnheer Moll dit bedoelde ik eigenlijk niet, maar met de longeerzweep geeft men toch ook de hulp voor het in galopaangaan en die is toch gelijk aan het binnenbeen op de singel, nl toucheren daar waar de binnenkuit ligt.

Moll schreef:eerste in stantie wel, later komt de halve ophouding daar bij, in eerste instantieis het woord letop, me halve ophouding, dan het comando, galop, later word dit me halve ophouding en het comando, echter moet ik u bekennen dat de mensen die in les geef met dubbele longe pas laat leer de halve ophouding te geven, omdat ze het al moeilijk genoeg vinden te voelen in de zachte aanleuning

Jibbel schreef:Dat doet dus blijkbaar ook weer iedereen anders, want bij een overgang stap-draf of draf-galop is, til ik mn longeerzweep juist altijd ietsje op. Bij overgangen terug hou ik hem naar beneden (druk eraf zeg maar) en tijdens de gevraagde gang hou ik hem juist op buikhoogte, wisselend tussen schouder en achterhand (voor buiging etc).
En beide paarden reageren daar heel erg goed op.