waarom het gebruik van een slofteugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 12:01

Ik heb nu 2x met slof gereden, beide keren onder begeleiding van mijn instructeur.
Paard kan enorm stuiteren wanneer ze het op haar heupen krijgt, ik heb dan totaal geen stuur meer.
Wanneer ik er dan 1 lesje een slof bij pak, kan ik mezelf net wat meer helpen, en mijn paard wat meer begrenzen. Daarna verdwijnt het ding weer in de kast.

Ik gebruik hem dus alleen wanneer mevrouw de merrie ervan overtuigd is dat het kleine kaboutertje op haar rug (ik dus) lekker niets te vertellen heeft.
Ik kan haar dan netjes duidelijk maken, dat ik wel degelijk het stuur in handen heb. :+

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:33

ik vind het een nutteloos ding, snap niet wat je er mee kan oplossen. :)
(eerder wat je er mee kan verpesten)

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:14

_Bitje_ schreef:

Is geen nutteloos ding....wanneer je hem goed gebruikt kan het geen kwaad. :D

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:08

loriene schreef:
_Bitje_ schreef:

Is geen nutteloos ding....wanneer je hem goed gebruikt kan het geen kwaad. :D

Ja bij goed gebruik kan alles geen kwaad,
Maar het gaat mij er om wat een slof voor nut heef, en wat je er mee kan oplossen :+

Ariebren

Re: waarom het gebruik van een slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:00

Ik heb wel eens het idee dat de slof gebruikt wordt voor een paard wat totaal nog geen balans heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:02

Voor een paard dat niet in balans is, kun je hem mooi gebruiken met rechtrichten :)

Kun je net ff duidelijker begrenzen. Gevaar is wel met de slof dat je buiging forceert ipv vraagt.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:16

Ben blij dat ik in de western wereld zit.
Daar wordt een paard geleerd om zelf in balans te komen.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:21

Dat vind ik nou zo'n dooddoener, Ariebren.
In andere takken van sport werkt dat hetzelfde hoor, het is echt geen gegeven dat enkel en altijd in de westernwereld van toepassing is, integendeel..

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 20:28

Enne, er bestaan ook westernslofteugels!
Zie hier

Ik gebruik ook een slof, als trainingshulpmiddel (laat mijn zusje er mee rijden). Hebben ook een instructrice die er niet tegen is.
Misschien praat ik onzin (zeg het dan!), maar pony lijkt haar rug veel beter te gebruiken met. Ze begint nu ook uit zichzelf ronder te lopen zonder slof (we trainen de helft van de bakles met, en de andere helft zonder slof. Voor de rest rijden we buiten)
Ook gaat de galop veel beter met de begrenzing van de slof. De slof vind ik een stuk minder zielig als de elastiek. Daar gaat pony tegenin, wat touwtrekken wordt, en ook de verkeerde spieren traint. Door mijn (vriendelijk bedoelde) elastische thiedemann loopt ze ook heen.

Buiten mag niet met slof van mij, ben te bang dat pony er in stapt of er een tak in hangt of zo. Ook nemen we buiten meestal een sprongetje mee. Voor wat extra controle (vooral een 'tussen de oren'-iets van de ruiter) rijden we buiten met losse thiedemann (of martingaal, maar die moeten we een nieuwe van kopen).
Pony heeft gewoon nooit geleerd wat een goede houding is om een ruiter te dragen.

Het argument van DA, TA, fysio of osteopaat is bij ons van de baan, pony is behandelt, nu heeft ze geen last meer volgens mij. Ze moet alleen leren, dat het met ronde rug beter is (en dat gaat niet met je hoofd in de lucht).

Goed, dit is mijn mening, ik sta open voor commentaar, en leer graag van een onderbouwde mening van anderen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:19

Ik denk dat veel ruiters het gebruiken zonder echt te weten waarom... tenminste die indruk krijg ik toch bij ons op stal.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 13:59

Sorry, wil toch even 'schoppen'...

Iemand een reactie op mijn vorige post? Zijn er mensen die mijn visie delen, of zie ik het verkeerd? Weet dat hier al veel topics over geweest moeten zijn, zal ook de zoekfunctie eens gebruiken.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 14:02

wat is een slofteugel dan? heb er nog nooit van gehoord, namelijk.
is dat om rollkur te laten lopen?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 14:10

Sjors493 schreef:

Dat kun je ermee doen ja... echter totaal niet de bedoeling.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 14:15

Een hulpteugel moet camoufleren wat de ruiter zelf niet kan.
In mijn ogen kan de ruiter dan beter werken aan de eigen capaciteiten en niet meteen naar andere hulpmiddelen te grijpen :)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 14:15

Bij jonge paarden vind ik het een zegen.
Daarmee bedoel ik paarden die deftig zadelmak zijn en die moeten lerenover hun rug te lopen.
Ze leren dat NIET met de slof, maar het maakt het wel veel makkelijker omdat je dan het staken en wegrennen met hoofd in de lucht veel beter onder controle kan houden.
Als ik rijd met een slof hangt die dus 99% van de tijd door, zoals het moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:01

Sjors493 schreef:

Grappig dat in een topic over het 'waarom' van een slofteugel, niemand antwoordt op de vraag 'wat'.. ;)

Een slofteugel is een soort lange teugel die je tussen de benen door aan de singel bevestigd (2 uiteinden), dan door de bitringen haalt, en dan als ruiter heb je twee teugels in je hand. Het is echter niet de bedoeling om de slofteugel even strak te houden als de gewone teugels: beter is om je paard ruimte te geven. Volgens mij gebruiken de meeste ruiters het om hun paard nageeflijker, beter over de rug en wat losser te krijgen... (?)

@Caroline_Tor: Het belangrijkste verschil met een elastiek is volgens mij dat een slofteugel flexibeler is, als ruiter bepaal je namelijk op de moment zelf hoe strak of hoe los je hem laat, een elastiek is meer constant.

Correct me if I'm wrong aub, ik gebruik het zelf niet :)

MMMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 19:13

Ik ben er opzich niet op tegen,maar ik zie vaak mensen die hem verkeerd gebruiken.
natuurlijk zie ik ook mensen die hem wel juist gebruiken..
het hangt er trouwens af wat je onder juist verstaat ;d
zelf heb ik hem nog niet gebruikt
ik ken wel mensen die hem gebruiken om het paard soms bij trainig 'bij elkaar te houden'.

ik ben NIET voor en/of TEGEN slof

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 19:19

Ik rij bijna nooit met slof.
Maar als mijn paard echt heel vervelend is (tegen de teugel en ervandoor gaan), rij ik er een dagje mee. En dan heb ik hem nodig ook, dus echt strak (anders kan ik hem net zo goed niet gebruiken).
Daarna is het meestal een paard maanden niet meer nodig :).

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 19:22

Ik was zelf altijd erg tegen hulpteugels. Maar nadat we alles met mijn paardje geprobeerd hadden, (bitloos, ander bit, fysio, osteo, zadelmaker, geen neusriem etc) bleef hij nog met zijn hoofd schudden tijdens het rijden.
Nu rijd ik hem voor een paar weken met een slof, altijd in een boogje zodat alleen wanneer hij met zijn hoofd schud er tegen aan komt. Het werkt voor hem perfect en nu heeft hij eindelijk door dat zijn hoofdstil houden veel prettiger is.
Ik gebruik hem dus in dit geval niet om hem rond te rijden. En ik wil het gebruik van de slof ook zo snel mogelijk weer afbouwen, want een paard moet zelf lopen en de aanleuning moet vanuit de achterhand komen en niet door het rondtrekken. (Bij verkeerd slofgebruik)

davincilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 19:28

Ik kan me voorstellen dat je alles met een paard kunt bereiken zonder daar een slof voor nodig te hebben. Wel kan ik me voorstellen dat je hem er tijdens een buitenrit aanknoopt. Ik rijd liever helemaal niet met een hulpmiddel, geldt bij mij ook voor sporen of een zweep. Maar toch doe ik de slof er tijdens een buitenrit wel eens aan, uit voorzorg, verder gebruik ik hem niet. Zeker niet om het paard omlaag te rijden in de hals, daarvoor vind ik een slof zeer slecht. (uiteraard niet bij alle redenen, maar wel om het er 'mooi' uit te laten zien)
Laatst bijgewerkt door davincilover op 16-02-11 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 19:29

12 jaar geleden een paar keer in de les met slof gereden om dominant paard te dwingen omlaag te komen met zijn hoofd in plaats van te vechten. Werkte super. Na een paar weken was dat bevestigd en kon je hem op zijn pinken rijden (en nog).
Dochter 12 jaar geleden (kon goed rijden maar jong) mocht alleen met hem met slof naar buiten want hij was gewoon erg dominant en paard was pas 4 dus jong. Mams was met fiets ook in de buurt. Maar soms als hij het op zijn heupen kreeg wilde hij bit vastpakken en aan de kletter. Lukte dus nooit want als de wiedeweer ga kon dochter slof erbij pakte en ze wist hem goed te gebruiken. Les voor paard: braaf......slof lekker los, stout..... luisteren zul je en slof erbij. Toen hij vijf was lag slof te beschimmelen op zolder en daar ligt hij nog.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 20:37

Ik denk dat een slof negen van de tien keer gebruikt wordt omdat de ruiter het niet rijkunstig kan oplossen, gebrek aan kunde dus.
Ook als je 'hoger' rijdt, al heeft het dan meestal ook nog te maken met tijdgebrek.
Uitzonderingen daargelaten.

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:07

Focussed schreef:
Een hulpteugel moet camoufleren wat de ruiter zelf niet kan.
In mijn ogen kan de ruiter dan beter werken aan de eigen capaciteiten en niet meteen naar andere hulpmiddelen te grijpen :)

Zo beter had je het niet kunnen verwoorden! Ik heb al zoveel topics gezien en kon me eigen elke keer opvreten als ik die doorlas. Wilde nooit reageren maar ik kán het nu niet laten!

Je neemt me de woorden uit mond!

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:23

Ik houd zelf ook niet zo van hulpmiddelen, maar soms kun je niet anders. Mijn paard maakt zich vaak erg sterk en dan houd je er helemaal niets meer aan. Mevrouw doet waar zij dan zin in heeft (heel hard gaan) en heeft dan geen respect meer voor de ruiter. Heb haar nu alweer 8 jaar en ben al zolang met haar aan het werk op verschillende punten. Heb les gehad (zowel op manege als thuis), maar dat sterk maken krijg ik er maar niet uit. Ik had gehoopt dat ze met de jaren rustiger zou worden, maar dat blijkt niet zo te zijn. Zit er nu serieus aan te denken om af en toe eens met slof te gaan rijden. Ik weet het anders ook niet meer. Mochten mensen andere oplossingen hebben, hoor ik het graag. Sta overal voor open.

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:27

Dan vraag ik me af. Stel je krijgt het voor elkaar om je paard bij je te houden omdat je er een slof aan hebt.. Krijg je het dan ook voor elkaar zonder slof? Want dat is uiteindelijk de kunst! Je bent sterker met slof, maar dan lukt het je op den duur toch ook helemaal niet meer zonder slof.. Lijkt mij dan!