sporen geen nut?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:27

maXcomX schreef:
xxOrlando schreef:
ook ik kan met Ollie wel zonder sporen rijden , alleen moet ik wat hardere hulpen geven..
Maar als ik eenmaal bezig ben en heb super heb lopen kan ik hemzelfs uit gesttrekte draf rijden zonder sporen , het is denk ook een beetje dat het tussen mijn oren zit hoor :Y)
Ik had een keer een wedstrijd en dat was mijn 2de wedstrijd in de L2 , en ik had geen zweep in mijn eerste proef en ik was op ( is weet zelf ook niet waarom :P) toen ik in me 2de proef wel een zweep had ging het beter , terwijl ik geen 1 x een tikje gegeven had :')

Wat voor paard is het en wat wil je er mee?
De meeste paarden zijn gefokt en ingereden/getraind voor een speciaal doel.
Ik heb soms het idee dat er iets van een paard verlangd wordt, waarvoor het paard(ras) eigenlijk niet geschikt is.

KWPN van 1.55, Mijn uiteindelijke doel is volgend jaar winter/zomer Z1.
Hoezo ?

SlovesA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 09:48

misschien heeft ze ze alleen voor als het echt nodig is en jaa het is misschien wel hard nodig anders gebruikt ze ze niet denk ik.
maar het is wel raar want inddd evenlater reageeren ze er niet meer op net als een zweeep

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 09:52

ik vind sporen echt ondingen!!! alleen voor gevorderde ruiters die ze goed en zacht kan gebruiken . als e paard niet wil lopen zit er toch echt iets mis in de communicatie!

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 14:14

Ik rijd zelf met sporen en zweep.
Ik gebruik mijn zweep vrijwel nooit.
Mijn sporen ben ik sinds een half jaar mee begonnen.
Mijn paard was ontzettend langzaam en vatte de beenhulpen niet goed.
Of hij negeerde ze, dus bood mijn instructrice aan te gaan rijden met sporen.
Nu hoef ik nooit meer zo te schoppen met mijn benen, totdat ik er spierpijn van kreeg.
Ik gebruik hele fijne hulpen, ik vind dat sporen mogen, als je ze op de goeie manier gebruikt.
Tuurlijk, ik heb ze er ook welleens een keer ingezet toen hij omhoog kwam.
Maar dat komt weinig voor.
Nu ik met spoortjes rijd, rijd ik beter en lekkerder + dat mijn paard beter op alles reageert, zijn plezier in het rijden ook een stuk omhoog is gegaan, nu hij alles beter begrijpt.
In haar geval, zal ik ivm belang van het paard er wel wat van zeggen.

kaatje9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 20:43

Ik zag het zo ie zo wel zegge want zo kan het paardje ook niet verder gaan met kale plekken enz.
ik zal er gewoon mee gaan naar je instructeur. Zo krijg je ook geen ruzie met die persoon.
De instructeur zal daar dan mss beter oplette en het zegge tege der dat ze die niet meer moet gebruiken.

Charlotte44

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 20:45

Ik heb het zelfde probleem met mijn paard maar dat komt door de vorige eigenaresse.
Ik probeer zo veel mogelijk te schakelen tussen de gangen en daarbij heel erg te letten op je been.

cindy1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:53

ik zou naar je instructeur gaan en vragen of hij er wat van wil zeggen dan krijg je ook geen ruzie.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:01

maXcomX schreef:
Als iemand 45 is, dan wil dat nog niet zeggen dat het een volleerd rijder is. Misschien zit ze net knap een jaar op een paard. Maar eigenlijk zou de instructeur er wat van moeten zeggen.

Ik ken mensen die al 20 jaar paardrijden en dit nog steeds doen hoor.. En zo blij zijn ze met hun lesgever.
Vaak weten mensen simpelweg niet hoe ze een paard kunnen leren WEL aan het been te worden.

Ik heb ook mijn eerste jaren systematisch aangespoord, iedere pas weer. Mijn paard had er geen
kale plekken van maar als ik hem een keer een schop verkocht reageerde hij niet. Van mijn instructrices
nooit wat gehoord :Y) Tot ik mezelf op films kritisch ging bekijken en me dood stoorde aan mijn beenligging
en hoe ik ze gebruikte.

Sporen afgedaan en 1,5 jaar zonder sporen gereden. Geoefend op een stille beenligging.. Na die tijd wou
ik weer eens starten (in het Z moet je met sporen) en ging ik weer eens oefenen met een spoortje
maar toen op de juiste manier.. dus alleen als lichte correctie en om de hulp te verfijnen als ik iets
van hem wou dat alleen met kuitdruk niet genoeg was.

Resultaat: Bij een teveel aan spoor was bokparade. De spoorhulp "zachter" geprobeerd.. en verrek..
hij deed precies wat ik wou!

Veel mensen weten het niet.. of horen het niet of willen het niet horen.. je zou voorzichtig een opmerking
kunnen maken maar als ze direct al zwaar tegensputterd zou ik de strijd niet aangaan... dat is meer iets
voor een instructeur.

Don_Zhivago

Re: sporen geen nut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 22:28

ach, 1 voordeel voor het paard, als hij er kaal van is en de ruiter doet dit al 25 jaar zal er ook wel een laagje eelt op zitten ;)

Maar het is indd niet de manier van rijden, letterlijk afgestompt.

Zelf rij ik ook met sporen (glad wieltje) en zweep maar mijn paard is wel aan mn been, nog niet 100% maar het gaat de goede kant op..
benen stilhouden en alleen bij prikken als ik op mijn kuit geen reactie krijg.

Je kan er indd een keer voorzichtig naar vragen maar of ze het op prijs zal stellen dat weet ik niet ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 00:18

Volgensmij zijn ze er om hulpen duidelijker aan te geven..

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 01:21

Sporen dienen alleen ter verfijning, niet om je daden kracht bij te zetten.
Als je zonder sporen al niets kan bereiken, dan zou ik sporen zeker afraden. De kans is groot dat je daar dan ook niet mee kan omgaan. En zo zie je die ruiters maar voortklungelen. En als er geen uitkomst meer is, dan zitten ze op de tribune naar Pat Parelli te kijken (die overigens ook met sporen werkt en een bit waar een hengst mee op z'n rug krijgt). Mijn motto is: Als je zonder niks voor elkaar krijgt, dan hoef je met niet eens te proberen.

@xxOrlando
KWPN is geen ras, maar een stamboek.

miszanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 01:23

ja eigenlijk moet je maar af en toe gebruiken, het is ook niet echt natuurlijk :P
en niet echt prettig voor je paard

chrizie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 06:37

Sporen zijn er niet voor bedoelt om je paard "harder" te laten lopen.
Dit is misschien een makkelijke manier om ze harder te laten lopen maar zeker niet waarvoor ze bedoelt zijn.

Als je hoger in de dressuur komt krijg je te maken met heel veel verschillende figuren, appuyeren, travars, renvers enz. Om dat je voor al deze verschillende figuren andere beenhulpen nodig hebt kan je paard in de war raken, dit omdat je kuit een groot oppervlakte is in vergelijking met het paardenlichaam. Daarom is het spoortje uitgevonden omdat je dan de precieze plek kan aangeven zodat je paard goed weet wat je bedoelt.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 09:35

Ben ik niet helemaal met jullie eens.

Mijn paard was super traag aan mijn been en juist me sporen hebben hierbij geholpen.
Ik heb braaf elke Week les.
Been is naar voren zo niet kreeg hij een prik.
Je moet ook niet constant met je sporen gaan prikken, dan stomp je hem af.
Maar ik prik hem liever bij met een spoortje dan dat ik zonder elke keer moet schoppen.

Resultaat: mijn paard is nu fijn aan m'n been (mag niet iets meer, hier werken we nog aan) maar het is zeker voor 80% vooruit gegaan.
Dus dat het alleen voor verfijning is ben ik het niet mee eens. Het staat wel in de boekjes maar bij paardrijden gaat niet alles via het boekje.
Been is een hulp, krijg je geen reactie moet er een consequentie volgen.

Je moet natuurlijk wel je been stil kunnen houden en weten wat je doet. Want constant prikken maakt je paard niet vlotter!!