Waarom aan de teugel rijden?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Fleurtje100

Re: Waarom aan de teugel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 11:01

Ik denk dat je sowieso beter naar een filmpje dan naar een foto kan kijken als je gaan bepalen of een paard wel of niet correct loopt.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 13:40

Nu begint de discussie meer over totilas te gaan.
MAar om weer even terug te komen op de hoofdvraag

Waarom moet een paard aan de teugel lopen?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:07

LoveBodin schreef:
Waarom moet een paard aan de teugel lopen?

'aan de teugel' is een manegeterm voor 'in de krul'

Verder willen we in de dressuur dat een paard nageeflijk is en dat er sprake is van aanleuning.

Het is een constante, licht verende verbinding tussen hand en mond, die het paard opzoekt en de ruiter toelaat. Daarbij is de nek (vlak achter de oren) steeds het hoogste punt, behalve bij voorwaarts-neerwaarts. De oprichting, de verdere ontwikkeling van de aanleuning, is geen doel op zich, maar een gevolg, of "bijkomende verschijning" van de juiste manier van werken.

Aanleuning betekent "aan de teugel", maar niet "in een krul". Het net zadelmakke paard hoort niet "in een krul" te lopen, maar in aanleuning. Het paard dat zich gemakkelijk voelt en op eigen benen loopt zoekt zelf naar de aanleuning!
Het laat het hoofd zakken en zoekt naar de aanleuning op de nageeflijke hand van de ruiter over het bit. Daardoor komt de neus aan de loodlijn. Het paard heeft dan nog niet die mooie gebogen hals, "de krul". Die "krul" komt naarmate de opleiding vordert en het paard "korter" wordt.

Het paard dat in aanleuning komt, reageert op de allerkleinste hulp van de ruiterhand. De mond van het paard voelt "zacht" aan. Zacht met weinig gewicht, of zacht met meer gewicht. Zacht is namelijk niet absoluut gelijk aan licht.
Om een fijne aanleuning te krijgen is het belangrijk een nageeflijke ruiterhand te hebben.

Het paard kan maar nageeflijk zijn als de ruiterhand nageeflijk is. Een paard zal tegendruk geven bij druk. Het zal nageeflijk reageren (weggaan van de druk) als het nageeflijk daartoe wordt uitgenodigd. Een zachte hand betekent dus ook niet zomaar lange teugels. Zelfs een paard dat altijd op lange/losse teugels gereden werd, kan een harde mond hebben. Bij de aanleuning komt het erop neer, dat de energie die achteraan ontstaat terug kan vloeien. Ruiterzit en -been over bit en ruiterhand terug naar de zit van de ruiter, of: van de achterhand over de onderkant van het paard (stuwende/dragende energie) naar het bit, terug over de rug naar de achterhand.
Het paard dat "durchlässig" is, zal in feite met een lichte druk van de hand volledig doorkomen met de achterhand en "gaan zitten". Dit is uiteindelijk de doelstelling van het scala van de africhting. Dit einddoel wordt bereikt door middel van het Skala der Ausbildung ook wel genoemd 'scala van de africhting'. Deze schaal van de africhting is gebaseerd op zes hoofdbegrippen die de hele africhtingsperiode van een paard een rol blijven spelen. Met behulp van zes stappen wordt een paard met harmonieuze en systematische opleiding opgeleid tot een Happy Athlete die een combinatie vormt met zijn ruiter en geheel in ontspanning alle hulpen doorlaat.

Het lijkt mij dat als jij echt wilt begrijpen waarom je aanleuning moet bewerkstelligen dat je je gaat verdiepen in het skala. Pas als je de opbouw, doel en de begrippen van het skala begrijpt, dan zul jij het ware antwoord op jouw vraag begrijpen. ;)

Alvast een linkje om je op weg te helpen:

http://www.bokt.nl/wiki/Skala_der_Ausbildung

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:18

Heel goed omschreven,jasmijn

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:55

LoveBodin schreef:
Ik weet niet of er echt een antwoord op is,
maar waarom moet je een paard nou eigenlijk aan de teugel rijden?

Ik hoor overal 'beter ruggebruik', maar heeft een paard dat rustig en relaxed met zijn hoofd op borsthoogte loopt, maar met zijn neusje naar voren dan slecht ruggebruik?

De zin 'dat is beter voor zijn rug' kent iedereen, maar waarom is dat nu zo?

Hoi Lovebodin,

ff voor de duidelijkheid: ik heb niet alle antwoorden gelezen, maar ik wil toch even uitleggen hoe ik denk dat het zit.

Een paard heeft van nature zijn zwaartepunt ergens bij de schoft liggen. Als je goed naar het paard kijkt, zie je dan ook dat het merendeel van zijn gewicht op zijn voorbenen rust, en dat de achterbenen, zo helemaal achteraan, weinig gewicht dragen en meer verantwoordelijk zijn voor de voortstuwing. Maar door de hoeken die in het achterbeen zitten, van heup naar hoef, is het achterbeen wel heel geschikt om af en toe meer gewicht te dragen. De achterbenen kunnen (bijvoorbeeld bij steigeren) het hele gewicht van het paard dragen. De harmonicastructuur in het achterbeen maakt ook dat het heel goed kan veren, in tegenstelling tot het voorbeen, waarin de botten vooral loodrecht op elkaar staan.

Als wij als ruiters nu op het paard gaan zitten, komt er extra gewicht op het voorbeen (ruiter plus zadel = zo'n 80 kilo extra, voorzichtig ingeschat). Gaan we nu ook nog eens fanatiek rijden, dan krijgt dat voorbeen behoorlijk wat gewicht en soms klappen (denk:springen, maar ook onhandige ruiters, schriksituaties waarbij je in het zadel klapt etc) te verduren.

De klassieke rijkunst is er op gericht om het gewicht te herverdelen over alle vier de benen. Zo gaat het achterbeen minder stuwen en meer dragen.
Om het achterbeen meer te laten dragen, moet het achterbeen verder onder de massa geplaatst worden. (en er moet kracht getraind worden, daar zijn al die moeilijke dressuuroefeningen als travers, renvers, etc voor).
Om het achterbeen verder onder de massa te plaatsen, moet het paard een beetje op zijn 'hurken' gaan zitten, en dus de onderrug bollen.
Om dit voor elkaar te krijgen, moet energie opgewekt worden in de achterhand (voorwaartse hulpen) en die energie moet opgevangen worden aan de voorkant (remmende hulpen zoals zit en ophoudingen). Als die energie opgevangen wordt, schuift het achterbeen verder onder de massa, gaat de schoft een stukje omhoog (schoft openen), bolt de hals zich en wordt de lijn van de rug, van achter naar voor, meer opwaarts.
Door de hals hoger in te stellen, word het zwaartepunt (want paardenhals en hoofd wegen nogal wat!) iets naar achter verplaatst, wat weer voor meer verzameling zorgt.

Wanneer het paard, in verzamelde houding, zijn neus en hals naar voren (daarmee bedoel ik VER voor de loodlijn!) zou steken, zou het zwaartepunt zich weer naar voren verplaatsen, komt er gewicht van de achterhand af en valt het paard dus 'uit elkaar'.

De foto van de man die met een neckrope een paard verzameld en 'aan de teugel' rijdt, laat dus zien dat het paard, in een reactie op zijn energieopwekkende beenhulpen, en remmende/verzamelende zithulpen, zijn zwaartepunt naar achteren brengt door zijn hals op te richten, zijn rug te bollen en zijn achterhand verder onder de massa te brengen.

Wil je hier meer over weten, dan is "gymnasium des pferdes" van Steinbrecht een leuk boek om te lezen. (Het is ook in het Nederlands uitgegeven hoor, maar met de originele duitse titel..)

edit: ik zie nu het stukje van Jasmijn. Dat hoort er idd ook bij :)

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 17:17

@Mikey,

Maar moet het paard dan per se in die houding, of zijn er ook bijvoorbeeld andere houdingen goed?

En als het paard dus de achterhand er onder zet, móet dan per se het hoofd zo? Kan de achterhand er niet gewoon onder en het hoofd op meer... ja, hoe leg ik dat uit :+.... 'normale' manier?

En, hoe zit het met de staart, want die zit ook aan de rug vast? Heeft die er dan niet ook wat mee te maken?

Dus in princiepe komt het door de ruiter dat het paard 'aan de teugel' gaat. (ja, ik weet dat het een manege term is ) .

En, omdat ik nieuwsgierig ben, heb je enig idee waarom het plaatje van bijv. Totilas (dit is een voorbeeld! Had ook een ander paard kunnen zijn) dan zo goed wordt gerekend, als de achterhand er niet onder komt?
En hoe komt het paard dan van voren zo 'in de krul'? (Lijkt mij niet erg goede basis als er niet van achter naar voor wordt gereden en de achterhand er niet onder zit)

En over dat paard dat zonder hoofdstel 'aan de teugel' loopt, dat loopt dus verzameld, maar hoe zit het dan als je het gewone arbeidstempo rijdt, of middendraf bijv. of uitstrekken?

Ik zie trouwens bij ezels, dat mensen op de kont gaan zitten. Is dat dan beter dan bij de schoft? (heb ik horen zeggen van wel) en als dat zo is, is het dan niet beter voor het paard om ook op de kont te gaan zitten?

@Jasmijn, :D klinkt echt als een levensvraag zo :D

@DDW11
Citaat:
Haha ik moet hier eigenlijk wel om lachen het is toch bewezen dat het beter is..
Het is ook wel makkelijk om Totilas af te gaan kraken over rug gebruik .. Ben benieuwd naar paarden die in jullie ogen dan wel 'correct' lopen...

Dus volgens jou loopt Totilas perfect? (gewoon even vraag, niet beschuldigend )

als ik de rest van dit topic doorlees, lijkt mij dat hij niet helemaal perfect loopt, maar ik snap dan dus ook niet waarom jury's hem zo graag willen zien.

@Philippa,
Ik vind het een mooi voorbeeld, maar het is wel weer in strijd met Mikey, (zou ik zo denken) omdat het paard bij jou op het plaatje, zich niet opricht.
Ik snap jou helemaal, want zo denk/dacht ik er ook over. Het paard loopt met zijn hals naar beneden en (vind ik) ontspannen.

@Fleurtje100
ik heb op google 'Totilas' ingetypt en een plaatje uitgekozen waar hij niet met zijn hoofd op zijn borst liep.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 17:38

LoveBodin schreef:
@Mikey,

Maar moet het paard dan per se in die houding, of zijn er ook bijvoorbeeld andere houdingen goed?En als het paard dus de achterhand er onder zet, móet dan per se het hoofd zo? Kan de achterhand er niet gewoon onder en het hoofd op meer... ja, hoe leg ik dat uit :+.... 'normale' manier?

En, hoe zit het met de staart, want die zit ook aan de rug vast? Heeft die er dan niet ook wat mee te maken?
Dus in princiepe komt het door de ruiter dat het paard 'aan de teugel' gaat. (ja, ik weet dat het een manege term is ) .

En, omdat ik nieuwsgierig ben, heb je enig idee waarom het plaatje van bijv. Totilas (dit is een voorbeeld! Had ook een ander paard kunnen zijn) dan zo goed wordt gerekend, als de achterhand er niet onder komt?En hoe komt het paard dan van voren zo 'in de krul'? (Lijkt mij niet erg goede basis als er niet van achter naar voor wordt gereden en de achterhand er niet onder zit)

En over dat paard dat zonder hoofdstel 'aan de teugel' loopt, dat loopt dus verzameld, maar hoe zit het dan als je het gewone arbeidstempo rijdt, of middendraf bijv. of uitstrekken?

Ik zie trouwens bij ezels, dat mensen op de kont gaan zitten. Is dat dan beter dan bij de schoft? (heb ik horen zeggen van wel) en als dat zo is, is het dan niet beter voor het paard om ook op de kont te gaan zitten?

@DDW11
Citaat:
Haha ik moet hier eigenlijk wel om lachen het is toch bewezen dat het beter is..
Het is ook wel makkelijk om Totilas af te gaan kraken over rug gebruik .. Ben benieuwd naar paarden die in jullie ogen dan wel 'correct' lopen...

als ik de rest van dit topic doorlees, lijkt mij dat hij niet helemaal perfect loopt, maar ik snap dan dus ook niet waarom jury's hem zo graag willen zien.

@Philippa,
Ik vind het een mooi voorbeeld, maar het is wel weer in strijd met Mikey, (zou ik zo denken) omdat het paard bij jou op het plaatje, zich niet opricht.
Ik snap jou helemaal, want zo denk/dacht ik er ook over. Het paard loopt met zijn hals naar beneden en (vind ik) ontspannen.

@Fleurtje100
ik heb op google 'Totilas' ingetypt en een plaatje uitgekozen waar hij niet met zijn hoofd op zijn borst liep.

Een paard mag met zijn hoofd ook laag lopen, maar het paard moet voor of op de loodlijn blijven, en natuurlijk altijd zijn kaak- en nekgwricht ontspannen. Je paard kan dus ook met zijn neus bij de gron lopen, en nageeflijk zijn.
De staart heeft ook met de rug te maken. Als je ziet dat een paard zijn rug vastzet, zal hij meestal ook zijn staart gespannen dragen, of er mee zwaaien.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 17:40

@StableDoor *\o/*
jij snapt mij, ik snap jou :D

Dus lang en laag is ook gewoon geod.
En over die staart, ik hoor overal 'de achterhand is het einde van de rug', maar ik zou aannemen dat dat toch echt de staart is.

Ik zal wel eens op die staart gaan letten.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 17:42

Wiehoee! Eindelijk iemand die mij snapt *\o/*

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 17:46

Ga zelf eens hard lopen met je hoofd in je nek........ga daarna eens in de voor jou fijne houding hetzelfde doen.
Daar heb je dus al je antwoord. En dan heb jij als mens nog geen gewicht op je rug, doe dit met een zware bepakking en je zal je rug nog vele malen meer gaan voelen en belasten als je met je hoofd in je nek loopt.
Dus het nageven van een paard doen we om de rug te ontlasten en sterker te maken, eigenlijk heel simpel!

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 17:53

Ik sluit me graag bij Jasmijn aan en mijn mantra is altijd voorwaarts - rechtrichten - nageven.
Als dat voor elkaar is, kan ik ook heerlijk doorzitten, of beter nog, laat hij me heerlijk doorzitten.
Hij heeft dan echt zo´n ontspannen, swingende gang. Je voelt gewoon dan gewoon dat alles klopt, just sit back and enjoy the ride!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 17:56

http://www.google.com/images?hl=nl&rlz= ... 85&bih=624

Even een link naar een afbeeldingen pagina van Google met afbeeledingen van onder andere Nuno Oliviera, een van de grote klassieke rijders. Hij reed zijn paarden op een vrijwel losse teugels, met aanleuning, met rug en achterhand gebruik.
Veel van de ( dressuur) paarden van het moment gebruiken te weining achterbeen, worden in de krul getrokken/ gedwongen ( LDR/ Rollkur, etc) en gebruiken hun achterhand/ rug niet.
Voor het dragen van een ruiter is het belangrijk dat de rug bolt en de achterhand gaat dragen, als dat niet gebeurt zal een paard vroeg of laat rug/ been, etc. problemen krijgen.

Door het aanspannen van de rugspieren kan de ruiter beter gedragen worden en kan de achterhand gaan dragen, een paard in "het wild" loopt puur op de voorhand en stuwt met de achterhand maar die draagt niet. Dat kan dus ook met een vrij losse teugel, sterker nog; een paard wat met de teugel in een houding gedwongen wordt, zal zijn rug niet goed kunnen gaan gebruiken. Kijk naar het westernrijden bijv. aanleuning, verzameling, rug en achterhandgebruik aan een losse of zelfs lange teugel ( als het goed gedaan wordt ;) ).
http://www.weddleshowhorse.com/photos/w ... horse-.jpg
http://www.baskskoenterprises.com/image ... zip1_w.jpg op een bosal dus bitloos.

Totilas, maar ook andere , modern gereden, dressuurpaarden beantwoorden volgens het klassieke beeld niet altijd aan het juiste plaatje.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 18:18

Ik dwing mijn verzorgpaard niet aan de teugel,rijd hem goed voorwaarts en dan gaat hij meestal vanzelf aan de teugel...
Dus ik zou zeggen in mijn geval: Omdat hij het zelf fijner vind,of wil.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 18:33

LoveBodin schreef:
Maar moet het paard dan per se in die houding, of zijn er ook bijvoorbeeld andere houdingen goed?

Nogmaals: verdiep je in het skala en je zal het anwoord op deze vraag gaan vinden. Je antwoord op die vraag staat ook al letterlijk beschreven.

LoveBodin schreef:
En als het paard dus de achterhand er onder zet, móet dan per se het hoofd zo? Kan de achterhand er niet gewoon onder en het hoofd op meer... ja, hoe leg ik dat uit .... 'normale' manier?

Idem op deze vraag... Het is een beetje jammer, want ik/wij doen voor jou hier ons best het op een duidelijke manier uit te leggen en het lijkt wel of jij amper onze posts hebt gelezen... Anders zou je nu andere vragen stellen...

Overigens is 'de achterhand eronder' manege-taal voor 'verzameling' Nogmaals: verdiep je in het skala en dat zul je het antwoord vinden hoe aanleuning zich verhoudt tot verzameling. Als je geen kennis van het skala hebt is het verder zinloos om te gaan discussieren over het hoe en waarom... Dan wordt het namelijk veel te ingewikkeld. Je kunt ook niet gaan schrijven als je het alfabet niet kent. ;)

LoveBodin schreef:
(Lijkt mij niet erg goede basis als er niet van achter naar voor wordt gereden en de achterhand er niet onder zit)

Ik denk dat je echt moet stoppen met oordelen over de basis van andere ruiters en hun paarden voordat bij jou het begrip skala en basis helder is. Dat zal je namelijk een hoop verduidelijken.

LoveBodin schreef:
@Jasmijn, klinkt echt als een levensvraag zo

Voor mensen die zich serieus met dressuur bezig houden is dat wel het geval ja. Serieus dressuur rijden is niet iets wat je even doet of even leert zoals autorijden. Het is een proces wat je hele leven zal duren, en dat zul je het waarschijnlijk nog niet perfect kunnen.

LoveBodin schreef:

Hij heeft nog nooit 100% gescoord, dus perfect is het niet. Maar het is wel heel goed. Waarom: omdat tijdens zijn lopen en de oefeningen de aspecten van het skala in hoge mate constant blijven. Verder is het paard heel durchlassig, wat het einddoel is van het skala. Hulpen komen vrijwel onzichtbaar door en het paard oogt tevreden en losgelaten. Verder is het zo dat Totilas extreem veel schoudervrijheid heeft en van nature een heel grijpend voorbeen. Daarom vertekent het beeld wat ten opzichte van het 'klassieke plaatje' Maar hij is er dus van achter wel degelijk goed bij. Nu is daar veel discussie over. Totilas is een type paard dat nog niet eerder zo in de dressuur gezien is. Daar moeten sommige 'van de oude stempel' nog een beetje aan wennen. Dat was 10-12 jaar geleden met Bonfire ook het geval. Die had namelijk knieactie, en dat hadden de paarden van toen ook veel minder. Toen bewogen veel dressuurpaarden veel vlakker. Dat vonden de 'critici' toen raar en daardoor belachelijk als hij won. Maar nu is het heel gewoon dat dressuurpaarden wat knieactie hebben.

LoveBodin schreef:

Waarom heb je dan geen plaatje genomen waarop hij met zijn kin op zijn borst loopt? Want je doet je voor alsof je compleet onwetend bent over het hoe en waarom van 'aan de teugel gaan'. Dus in dat opzicht had je ieder willekeurig plaatje kunnen nemen. Maar kennelijk heb jij dus wel al een mening/vooroordeel van wat wel en niet correct is. Terwijl je verder vrijwel geen kennis van het skala hebt... Jij wilt het schrijven van anderen bekritiseren terwijl je zelf het alfabet niet kent. Dat is wat ik tussen de regels door lees.

ElCid schreef:
Veel van de ( dressuur) paarden van het moment gebruiken te weining achterbeen, worden in de krul getrokken/ gedwongen ( LDR/ Rollkur, etc) en gebruiken hun achterhand/ rug niet.

Slecht rijden is helaas van alle tijden. Echter doordat er nu meer paardensporters zijn, en tegenwoordig iedereen een camera op zijn mobiel heeft, media als internet etc. zijn de excessen ook meer zichtbaar dan voeger. Jammer, maar het vertekent ook het beeld. Vroeger was echt niet alles beter...

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 18:55

LoveBodin schreef:
@Mikey,

Het paard neemt die houding aan, als hij zijn achterbenen meer gaat gebruiken en zijn rug bolt. Het neusje gaat dan meer richting de loodlijn. Dus als jij, als ruiter, het paard stimuleert om jou op correcte manier te dragen. Dwz het achterbeen activeert. zal de rug iets boller worden. Die bolle lijn kan je doortrekken naar voren, en het neusje zal dus meer vertikaal worden. Een paard dat voorwaarts neerwaarts loopt, dus aan een langere teugel, met een actief achterbeen, actieve buikspieren en daardoor een iets bollere rug en hals, met het neusje op of iets voor de loodlijn, loopt dus ook nageeflijk.

En als het paard dus de achterhand er onder zet, móet dan per se het hoofd zo? Kan de achterhand er niet gewoon onder en het hoofd op meer... ja, hoe leg ik dat uit :+.... 'normale' manier?
Het nageeflijke is dus het resultaat van correct rijden, van een paard dat correct reageert op de voorwaartse hulpen en dat daardoor aanleuning gaat zoeken aan de teugel. Het is dus niet verplicht om het paard in de houding te trekken. De houding komt voort uit correct rijden, en zou vanzelf moeten komen als aan die voorwaarde voldaan is. Elk paard kan dit, en doet dit als correct gereden wordt (en niet verpest is door slechte ruiters). Of het paard nu op de loodlijn, iets voor de loodlijn of iets achter de loodlijn komt, is afhankelijk van de bouw van het paard, de hoeveelheid voorwaartse energie, en de stilheid/vaardigheid van de ruiterhand.

De staart heeft er natuurlijk wat mee te maken, het is nu eenmaal het verlengde van de rug. Een ontspannen, rechtgericht paard, zou een ontspannen staart moeten dragen. Of meebewegend met de passen naar beneden gericht, of meebewegend en iets gedragen, maar nooit naar 1 kant gehouden. Verder is het zo dat wanneer er veel activiteit gevraagd wordt, er pijn of ergernis is, of er een moeilijke oefening gevraagd wordt, dat het paard kan gaan zwiepen met de staart. Daarom is het een goede 'barometer' om te zien of een paard echt ontspannen is.

Ja, want wij als ruiters willen dat ons paard lang gezond blijft, daarom vinden we het belangrijk dat hij ons op zo'n manier draagt dat hij geen blessures oploopt.

En, omdat ik nieuwsgierig ben, heb je enig idee waarom het plaatje van bijv. Totilas (dit is een voorbeeld! Had ook een ander paard kunnen zijn) dan zo goed wordt gerekend, als de achterhand er niet onder komt?
eerlijk gezegd, weet ik het niet. Ik kan wel een wilde gok doen. Let wel: hier wordt het een beetje tricky, want ik ben geen jury en absoluut niet gekwalificeerd om dit soort analyses te maken.
Bij het 'gaan hurken' gaat er gewicht van de voorhand af. Daardoor krijgt de schouder en het voorbeen meer bewegingsvrijheid, en kan het voorbeen hoger en verder naar voren grijpen. Op het plaatje dat jij liet zien, zag ik een spectaculair voorbeen, een strakke rug en een achterhand die er wel bij is, maar niet ver genoeg in verhouding met het voorbeen. ALS nu iemand de verzameling zou beoordelen aan de hand van de voorbeenactie, zou hij/zij kunnen vergeten naar het achterbeen en de lendensectie te kijken. Dat ZOU kunnen verklaren waarom dit beeld goed wordt gekeurd door deze jury's.

En hoe komt het paard dan van voren zo 'in de krul'? (Lijkt mij niet erg goede basis als er niet van achter naar voor wordt gereden en de achterhand er niet onder zit)
Ik denk dat dit paard wel degelijk correct verzameld was voor het moment dat deze foto genomen werd, maar er misschien net te weinig impuls was (Edward had zijn benen er niet bij?) waardoor de achterhand achterbleef en Toot 'uit elkaar viel'. Is een gokje.

Dressuur is een opleidingstraject, met verschillende stadia. Ultieme verzameling is het grote doel, maar je moet ergens beginnen. Je begint bij voorwaarts neerwaarts, en je werkt naar rechtrichten en verzamelen. Een actief achterbeen, zal leiden tot het opbollen van de rug, en dus het begin van verzameling. In arbeidstempo, op B niveau, wil je een actief achterbeen zien en het begin van nageeflijkheid. In een middendraf geef je been bij, en je geeft aan de voorkant ruimte om de verruimen. Dit betekent dat je paard in zijn geheel langer wordt, maar door de extra impuls verlies je de nageeflijkheid niet.

Geen idee :) Ik heb geen verstand van ezels, behalve dat ze vrij klein en vaak smal zijn. Misschien dat een ezelkenner een duit in het zakje wil doen?

@DDW11
Citaat:

@Philippa,
Nee. Philippa laat een mooi beeld zien. Een momentopname van het traject NAAR ultieme verzameling. Echter, we hoeven natuurlijk niet allemaal hogeschoolruiters te worden. Maar als we onze paarden kunnen leren om hun rug los te laten en hun achterbenen meer te gebruiken bij het dragen van de ruiter, dan blijven onze paarden langer gezond. En dat lijkt me wenselijk voor elke ruiter. ;)

@Fleurtje100

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 19:02

aerdenhout1 schreef:
Ga zelf eens hard lopen met je hoofd in je nek........ga daarna eens in de voor jou fijne houding hetzelfde doen.
Daar heb je dus al je antwoord. En dan heb jij als mens nog geen gewicht op je rug, doe dit met een zware bepakking en je zal je rug nog vele malen meer gaan voelen en belasten als je met je hoofd in je nek loopt.
!

Maar wij als mensen hebben sleutelbeenderen (heb ik net geleerd in dit topic) waardoor onze rugspieren anders zitten. Een paard heeft dit niet, dit maakt veel verschil uit.

@Mikey
Dankjewel! Het is nu helemaal duidelijk voor mij

@jasmijn78, ik heb me geprobeerd te verdiepen, maar anders zou ik dit topic niet aanmaken, als ik het niet snap. Maar nu is alles voor mij iig duidelijk genoeg.
Edit: omdat een paard met zijn hoofd op zijn borst (heb ik gehoord hier op bokt, maar sowieso op veel plaatsen) niet goed is. Waarom weet ik niet, maar goed. Ik kan het plaatje nu niet meer veranderen. Dus nu een vraag aan jou, waaarom is dat eigenlijk niet goed als een paard met zijn hoofd op zijn borst loopt? Of is het wel goed. En sorry dat ik me niet genoeg verdiep.

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 19:12

LoveBodin schreef:
@Mikey
Dankjewel! Het is nu helemaal duidelijk voor mij

Fijn dat het wat duidelijker wordt! Ik kan je echt aanraden om hier eens wat boeken over te lezen. Skala der ausbildung staat inderdaad ook online. Super fascinerende stof voor iemand zoals jij, die geinteresseerd is waarom we eigenlijk de dingen doen die we doen met paarden.
En geloof me, het is nog lang niet duidelijk genoeg, er is nog VEEL MEER te leren! ;)

@jasmijn78, ik heb me geprobeerd te verdiepen, maar anders zou ik dit topic niet aanmaken, als ik het niet snap. Maar nu is alles voor mij iig duidelijk genoeg.
Edit: omdat een paard met zijn hoofd op zijn borst (heb ik gehoord hier op bokt, maar sowieso op veel plaatsen) niet goed is. Waarom weet ik niet, maar goed. Ik kan het plaatje nu niet meer veranderen. Dus nu een vraag aan jou, waaarom is dat eigenlijk niet goed als een paard met zijn hoofd op zijn borst loopt? Of is het wel goed. En sorry dat ik me niet genoeg verdiep.

Op je vraag aan Jasmijn, als zij dat niet erg vindt, wil ik daar ook wel een antwoord op proberen te geven.. Een paard dat met zijn kin op zijn borst loopt, ontwijkt het bit, en onttrekt zich aan de teugelhulpen. Verder is echte Rollkur, die hele strakke krul, slecht omdat de luchtpijp, de slokdarm en alle belangrijke aderen en slagaderen door het smalle stukje hals lopen, dat in die diepe krul door de hoek van de kaak in de verdrukking komt. Er kan dus allerlei schade ontstaan door dit 'overrekken van de nekspieren'. Het is meer dan voldoende om ontspannen met het neusje iets voor, of op de loodlijn te lopen. Achter de loodlijn is in principe nergens voor nodig.

edit: typo

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 19:31

LoveBodin schreef:
Dus nu een vraag aan jou, waaarom is dat eigenlijk niet goed als een paard met zijn hoofd op zijn borst loopt?

Maar wie zegt dat dat niet goed is? De reden waarom sommige topruiters LDR toepassen in hun training is omdat zij hun paarden 'stretchen' op die manier. Net zoals een turner in spagaat gaat. Of je uiteindelijk er mee bereikt dat je paard er soepeler en leniger van gaat worden is van veel factoren afhankelijk. De belangrijkste is daarbij ruitergevoel en dat je weet waar je mee bezig bent. Het is in ieder geval iets wat in training pas aan de orde komt/toegevoegde waarde kan hebben (als je dat tenminste toe wilt passen) als je in een vergevorderd stadium van africhting bent.

_Mikey_ schreef:
Verder is echte Rollkur, die hele strakke krul, slecht omdat de luchtpijp, de slokdarm en alle belangrijke aderen en slagaderen door het smalle stukje hals lopen, dat in die diepe krul door de hoek van de kaak in de verdrukking komt. Er kan dus allerlei schade ontstaan door dit 'overrekken van de nekspieren'.

Dit is dus het geval als je op een verkeerde manier LDR toepast. Als je een paard forceert en in de houding trekt. En dat laatste is niet de bedoeling als je op een goede manier LDR wilt toepassen om je paard nog soepelen er leniger te maken.

Verder moet je de LDR discussie hier helemaal niet willen voeren. Het blijft een omstreden methode en verder is het voor de doorsnee ruiter al moeilijk genoeg om volgens het skala te rijden. Dus ik zou zeggen: probeer eerst eens die goed te begrijpen en toe te passen. ;)

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 19:32

Mooi geschreven Jasmijn :)

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 19:37

Aha, dankjewel jasmijn:D
en jij ook mikey,
als ik weer tijd heb, ga ik hier zeker veel meer over lezen en leren. Maar voor nu weet ik iig genoeg:D

mikey, ik bedoelde vooral de rollkur, maar ik zelf zie het verschil nog niet heel goed. (moet ik ook nog leren :+)

edit:misschien hebben die ezelkenners wel gewoon gelijk over de rug, maar het probleem is, dat je dan ver van het hoofd af bent en daar willen wij mensen graag mee sturen. (lijkt mij wel logisch)

sweetdreams_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:15

Alles staat in verband met elkaaar van hoofd tot staart.
en aan de teugel rijden betergezegd nageefelijk = omdat het ontspannen is Hij rekt zijn rug uit.

Roxaneroxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 09:30

Hoi,

Ik vind dat jasmijn 78 het heel mooi zegt. Je vraagt ook waarom een paard in de wei doorgaans vaak laag loopt met zijn hoofd en zijn rug goed kan dragen en waarom hij onder het zadel zijn rug ineens bol moet maken. Dit heeft te maken met het feit dat wij als ruiter in eens boven op het paard gaan zitten. Laat maar eens als je lekker ontspannen bent een zware rugzak op je rug leggen. Het eerste wat je voelt is de neiging om je rug hol te maken. En dat is nou juist niet wat we willen want als een paard dat lang volhoudt krijgt hij last van zijn rug. Bovendien gaat het paard dan niet door zijn rug heen lopen dus de energie van de actieve achterhand gaat verloren of eindigt in korte pasjes maken voor omdat de schouder spieren er ook door verstarren. (die staan immers met de rug in verbinding) Omdat de achterhand meer onder treed komt het zwaartepunt van het paard wat meer naar achteren te liggen, als de ruiter de energie van de achterhand wat opvangt gaat het paard verzamelen en komt er voor meer ruimte om te bewegen op de schouders. Zou het paard nu nog lang laag lopen dan is deze vrijheid van de schouders weg. Daarom zie je vaak dat de ruiter het paard met zijn hoofd opgericht (hoog) loopt in de hogere dressuur wedstrijden. Veel ruiters willen echter het paard dwingen om hun hoofd daar te houden en een kromming in de hals te laten zien. Je krijgt dan vaak een valse knik en daarbij zie je vaak dat wanneer je een glas tussen de oren van het paard zet deze er af zou kiepelen omdat hij scheef staat. Dit is een teken van te veel inwerking van de ruiterhand en te veel nadruk op een goede hoofdhals houding. Een goede hoofd hals houding ontstaat dus bijna als vanzelf als je het paard er toe kan brengen met een actieve achterhand te lopen en deze energie op kan vangen, om het zwaartepunt naar achteren te leggen en te verzamelen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 09:45

Ik vind het een erg mooie post maar het topic komt uit 2011. Daarom laat ik hem staan maar plaats wel een slotje.