Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
LoveBodin schreef:Waarom moet een paard aan de teugel lopen?
LoveBodin schreef:Ik weet niet of er echt een antwoord op is,
maar waarom moet je een paard nou eigenlijk aan de teugel rijden?
Ik hoor overal 'beter ruggebruik', maar heeft een paard dat rustig en relaxed met zijn hoofd op borsthoogte loopt, maar met zijn neusje naar voren dan slecht ruggebruik?
De zin 'dat is beter voor zijn rug' kent iedereen, maar waarom is dat nu zo?
Citaat:Haha ik moet hier eigenlijk wel om lachen het is toch bewezen dat het beter is..
Het is ook wel makkelijk om Totilas af te gaan kraken over rug gebruik .. Ben benieuwd naar paarden die in jullie ogen dan wel 'correct' lopen...
LoveBodin schreef:@Mikey,
Maar moet het paard dan per se in die houding, of zijn er ook bijvoorbeeld andere houdingen goed?En als het paard dus de achterhand er onder zet, móet dan per se het hoofd zo? Kan de achterhand er niet gewoon onder en het hoofd op meer... ja, hoe leg ik dat uit.... 'normale' manier?
En, hoe zit het met de staart, want die zit ook aan de rug vast? Heeft die er dan niet ook wat mee te maken?
Dus in princiepe komt het door de ruiter dat het paard 'aan de teugel' gaat. (ja, ik weet dat het een manege term is ) .
En, omdat ik nieuwsgierig ben, heb je enig idee waarom het plaatje van bijv. Totilas (dit is een voorbeeld! Had ook een ander paard kunnen zijn) dan zo goed wordt gerekend, als de achterhand er niet onder komt?En hoe komt het paard dan van voren zo 'in de krul'? (Lijkt mij niet erg goede basis als er niet van achter naar voor wordt gereden en de achterhand er niet onder zit)
En over dat paard dat zonder hoofdstel 'aan de teugel' loopt, dat loopt dus verzameld, maar hoe zit het dan als je het gewone arbeidstempo rijdt, of middendraf bijv. of uitstrekken?
Ik zie trouwens bij ezels, dat mensen op de kont gaan zitten. Is dat dan beter dan bij de schoft? (heb ik horen zeggen van wel) en als dat zo is, is het dan niet beter voor het paard om ook op de kont te gaan zitten?
@Jasmijn,klinkt echt als een levensvraag zo
![]()
@DDW11Citaat:Haha ik moet hier eigenlijk wel om lachen het is toch bewezen dat het beter is..
Het is ook wel makkelijk om Totilas af te gaan kraken over rug gebruik .. Ben benieuwd naar paarden die in jullie ogen dan wel 'correct' lopen...
Dus volgens jou loopt Totilas perfect? (gewoon even vraag, niet beschuldigend )
als ik de rest van dit topic doorlees, lijkt mij dat hij niet helemaal perfect loopt, maar ik snap dan dus ook niet waarom jury's hem zo graag willen zien.
@Philippa,
Ik vind het een mooi voorbeeld, maar het is wel weer in strijd met Mikey, (zou ik zo denken) omdat het paard bij jou op het plaatje, zich niet opricht.
Ik snap jou helemaal, want zo denk/dacht ik er ook over. Het paard loopt met zijn hals naar beneden en (vind ik) ontspannen.
@Fleurtje100
ik heb op google 'Totilas' ingetypt en een plaatje uitgekozen waar hij niet met zijn hoofd op zijn borst liep.
LoveBodin schreef:Maar moet het paard dan per se in die houding, of zijn er ook bijvoorbeeld andere houdingen goed?
LoveBodin schreef:En als het paard dus de achterhand er onder zet, móet dan per se het hoofd zo? Kan de achterhand er niet gewoon onder en het hoofd op meer... ja, hoe leg ik dat uit .... 'normale' manier?
LoveBodin schreef:(Lijkt mij niet erg goede basis als er niet van achter naar voor wordt gereden en de achterhand er niet onder zit)
LoveBodin schreef:@Jasmijn, klinkt echt als een levensvraag zo
LoveBodin schreef:Dus volgens jou loopt Totilas perfect? (gewoon even vraag, niet beschuldigend )
LoveBodin schreef:ik heb op google 'Totilas' ingetypt en een plaatje uitgekozen waar hij niet met zijn hoofd op zijn borst liep.
ElCid schreef:Veel van de ( dressuur) paarden van het moment gebruiken te weining achterbeen, worden in de krul getrokken/ gedwongen ( LDR/ Rollkur, etc) en gebruiken hun achterhand/ rug niet.
LoveBodin schreef:@Mikey,
Maar moet het paard dan per se in die houding, of zijn er ook bijvoorbeeld andere houdingen goed?
Het paard neemt die houding aan, als hij zijn achterbenen meer gaat gebruiken en zijn rug bolt. Het neusje gaat dan meer richting de loodlijn. Dus als jij, als ruiter, het paard stimuleert om jou op correcte manier te dragen. Dwz het achterbeen activeert. zal de rug iets boller worden. Die bolle lijn kan je doortrekken naar voren, en het neusje zal dus meer vertikaal worden. Een paard dat voorwaarts neerwaarts loopt, dus aan een langere teugel, met een actief achterbeen, actieve buikspieren en daardoor een iets bollere rug en hals, met het neusje op of iets voor de loodlijn, loopt dus ook nageeflijk.
En als het paard dus de achterhand er onder zet, móet dan per se het hoofd zo? Kan de achterhand er niet gewoon onder en het hoofd op meer... ja, hoe leg ik dat uit.... 'normale' manier?
Het nageeflijke is dus het resultaat van correct rijden, van een paard dat correct reageert op de voorwaartse hulpen en dat daardoor aanleuning gaat zoeken aan de teugel. Het is dus niet verplicht om het paard in de houding te trekken. De houding komt voort uit correct rijden, en zou vanzelf moeten komen als aan die voorwaarde voldaan is. Elk paard kan dit, en doet dit als correct gereden wordt (en niet verpest is door slechte ruiters). Of het paard nu op de loodlijn, iets voor de loodlijn of iets achter de loodlijn komt, is afhankelijk van de bouw van het paard, de hoeveelheid voorwaartse energie, en de stilheid/vaardigheid van de ruiterhand.
En, hoe zit het met de staart, want die zit ook aan de rug vast? Heeft die er dan niet ook wat mee te maken?
De staart heeft er natuurlijk wat mee te maken, het is nu eenmaal het verlengde van de rug. Een ontspannen, rechtgericht paard, zou een ontspannen staart moeten dragen. Of meebewegend met de passen naar beneden gericht, of meebewegend en iets gedragen, maar nooit naar 1 kant gehouden. Verder is het zo dat wanneer er veel activiteit gevraagd wordt, er pijn of ergernis is, of er een moeilijke oefening gevraagd wordt, dat het paard kan gaan zwiepen met de staart. Daarom is het een goede 'barometer' om te zien of een paard echt ontspannen is.
Dus in princiepe komt het door de ruiter dat het paard 'aan de teugel' gaat. (ja, ik weet dat het een manege term is ) .
Ja, want wij als ruiters willen dat ons paard lang gezond blijft, daarom vinden we het belangrijk dat hij ons op zo'n manier draagt dat hij geen blessures oploopt.
En, omdat ik nieuwsgierig ben, heb je enig idee waarom het plaatje van bijv. Totilas (dit is een voorbeeld! Had ook een ander paard kunnen zijn) dan zo goed wordt gerekend, als de achterhand er niet onder komt?
eerlijk gezegd, weet ik het niet. Ik kan wel een wilde gok doen. Let wel: hier wordt het een beetje tricky, want ik ben geen jury en absoluut niet gekwalificeerd om dit soort analyses te maken.
Bij het 'gaan hurken' gaat er gewicht van de voorhand af. Daardoor krijgt de schouder en het voorbeen meer bewegingsvrijheid, en kan het voorbeen hoger en verder naar voren grijpen. Op het plaatje dat jij liet zien, zag ik een spectaculair voorbeen, een strakke rug en een achterhand die er wel bij is, maar niet ver genoeg in verhouding met het voorbeen. ALS nu iemand de verzameling zou beoordelen aan de hand van de voorbeenactie, zou hij/zij kunnen vergeten naar het achterbeen en de lendensectie te kijken. Dat ZOU kunnen verklaren waarom dit beeld goed wordt gekeurd door deze jury's.
En hoe komt het paard dan van voren zo 'in de krul'? (Lijkt mij niet erg goede basis als er niet van achter naar voor wordt gereden en de achterhand er niet onder zit)
Ik denk dat dit paard wel degelijk correct verzameld was voor het moment dat deze foto genomen werd, maar er misschien net te weinig impuls was (Edward had zijn benen er niet bij?) waardoor de achterhand achterbleef en Toot 'uit elkaar viel'. Is een gokje.
En over dat paard dat zonder hoofdstel 'aan de teugel' loopt, dat loopt dus verzameld, maar hoe zit het dan als je het gewone arbeidstempo rijdt, of middendraf bijv. of uitstrekken?
Dressuur is een opleidingstraject, met verschillende stadia. Ultieme verzameling is het grote doel, maar je moet ergens beginnen. Je begint bij voorwaarts neerwaarts, en je werkt naar rechtrichten en verzamelen. Een actief achterbeen, zal leiden tot het opbollen van de rug, en dus het begin van verzameling. In arbeidstempo, op B niveau, wil je een actief achterbeen zien en het begin van nageeflijkheid. In een middendraf geef je been bij, en je geeft aan de voorkant ruimte om de verruimen. Dit betekent dat je paard in zijn geheel langer wordt, maar door de extra impuls verlies je de nageeflijkheid niet.
Ik zie trouwens bij ezels, dat mensen op de kont gaan zitten. Is dat dan beter dan bij de schoft? (heb ik horen zeggen van wel) en als dat zo is, is het dan niet beter voor het paard om ook op de kont te gaan zitten?
Geen ideeIk heb geen verstand van ezels, behalve dat ze vrij klein en vaak smal zijn. Misschien dat een ezelkenner een duit in het zakje wil doen?
@Jasmijn,klinkt echt als een levensvraag zo
![]()
@DDW11Citaat:Haha ik moet hier eigenlijk wel om lachen het is toch bewezen dat het beter is..
Dus volgens jou loopt Totilas perfect? (gewoon even vraag, niet beschuldigend )
als ik de rest van dit topic doorlees, lijkt mij dat hij niet helemaal perfect loopt, maar ik snap dan dus ook niet waarom jury's hem zo graag willen zien.
@Philippa,
Ik vind het een mooi voorbeeld, maar het is wel weer in strijd met Mikey, (zou ik zo denken) omdat het paard bij jou op het plaatje, zich niet opricht.
Ik snap jou helemaal, want zo denk/dacht ik er ook over. Het paard loopt met zijn hals naar beneden en (vind ik) ontspannen.
Nee. Philippa laat een mooi beeld zien. Een momentopname van het traject NAAR ultieme verzameling. Echter, we hoeven natuurlijk niet allemaal hogeschoolruiters te worden. Maar als we onze paarden kunnen leren om hun rug los te laten en hun achterbenen meer te gebruiken bij het dragen van de ruiter, dan blijven onze paarden langer gezond. En dat lijkt me wenselijk voor elke ruiter.
@Fleurtje100
ik heb op google 'Totilas' ingetypt en een plaatje uitgekozen waar hij niet met zijn hoofd op zijn borst liep.
aerdenhout1 schreef:Ga zelf eens hard lopen met je hoofd in je nek........ga daarna eens in de voor jou fijne houding hetzelfde doen.
Daar heb je dus al je antwoord. En dan heb jij als mens nog geen gewicht op je rug, doe dit met een zware bepakking en je zal je rug nog vele malen meer gaan voelen en belasten als je met je hoofd in je nek loopt.
!
LoveBodin schreef:@Mikey
Dankjewel! Het is nu helemaal duidelijk voor mij
Fijn dat het wat duidelijker wordt! Ik kan je echt aanraden om hier eens wat boeken over te lezen. Skala der ausbildung staat inderdaad ook online. Super fascinerende stof voor iemand zoals jij, die geinteresseerd is waarom we eigenlijk de dingen doen die we doen met paarden.
En geloof me, het is nog lang niet duidelijk genoeg, er is nog VEEL MEER te leren!
@jasmijn78, ik heb me geprobeerd te verdiepen, maar anders zou ik dit topic niet aanmaken, als ik het niet snap. Maar nu is alles voor mij iig duidelijk genoeg.
Edit: omdat een paard met zijn hoofd op zijn borst (heb ik gehoord hier op bokt, maar sowieso op veel plaatsen) niet goed is. Waarom weet ik niet, maar goed. Ik kan het plaatje nu niet meer veranderen. Dus nu een vraag aan jou, waaarom is dat eigenlijk niet goed als een paard met zijn hoofd op zijn borst loopt? Of is het wel goed. En sorry dat ik me niet genoeg verdiep.
LoveBodin schreef:Dus nu een vraag aan jou, waaarom is dat eigenlijk niet goed als een paard met zijn hoofd op zijn borst loopt?
_Mikey_ schreef:Verder is echte Rollkur, die hele strakke krul, slecht omdat de luchtpijp, de slokdarm en alle belangrijke aderen en slagaderen door het smalle stukje hals lopen, dat in die diepe krul door de hoek van de kaak in de verdrukking komt. Er kan dus allerlei schade ontstaan door dit 'overrekken van de nekspieren'.