Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Lusitana schreef:Touwtjes om de nek? Leg uit. De nek zit achter de oren. Daar moet je verder van afblijven. Touwtjes op zich lossen niks op en snijden, als er druk op komt, in het paard. Als het naar je hand gaat en je laat los, doet het ook niks anders dan in de weg zitten. Bij een martingaal hoef je niks los te laten en is wat dat betreft veel beter. Maar we waren er al uit dat geen enkel hulpmiddel handig is, behalve een halster om de eventuele druk op de mond over te laten gaan op druk op de neus wanneer nodig.
abeltje_xx schreef:celine14 schreef:martingaal helpt hiertegen niet.
mijn paard steigerde in het begin ook best vaak. toen heb ik een touwtje (gewoon simpel halstertouw) aan de singel vastgemaakt (kan aan de onderkant of zijkant) en dan door het bit in en het uiteinde aan je hand. als je m niet nodig hebt gewoon op lengte laten maar mocht je paard gaan steigeren dan trek je m iets aan en dan trek je als het ware z'n hoofd opzij en kan hij niet gaan steigeren.
Ik ben echt niet van de hulpteugels enzo maar dit heeft mij echt geholpen. omdat je je paard ook niet in een houding laat lopen, je trekt m alleen opzij als het nodig is.
hoewel ik het fijn vind dat je de tijd neemt om te reageren moet ik het nóg maar een keer duidelijk maken.
ik wil er niks aanhangen om het steigeren te stoppen, de eigenaar heeft het geopperd omdat het haar leek dat het veiliger zou zijn vanwege meer controle ALS ze steigert.
ik ben niet op zoek naar oplossingen TEGEN steigeren, ik zoek antwoord op de vraagCitaat:mijn vraag was vooral over de inwerking van de martingaal, verhoogt die de veiligheid bij het steigeren door meer controle of werkt ie juist tegengesteld en maakt het het steigeren gevaarlijker.
ik zou het fijn vinden als mensen zorgvuldig de openingspost lezen waarin dit ook al staat, of de drie berichten hiervoor waarin ik het ook al heb gezegd. ik vind het een beetje vervelend worden om dit telkens recht te moeten zetten.
:abeltje_xx schreef:ze is meerdere keren van het erf af geweest, aan de hand. voordat ik erop ging heb ik haar eerst dan wel met zadel en hoofdstel, dan wel zonder mee naar buiten genomen om het werk dat ik aan de hand had gedaan buiten nog eens over te doen.
daarna ben ik erop gegaan. met iemand ernaast die haar vasthield de oprijlaan op en af.
in die 3x hebben we verder gewerkt aan de rem onder het zadel, die nu vrij goed werkt en aan de reactie op beenhulpen. al doende leert men zeg maar, ik geef een beenhulp, leun eventueel wat naar voren en mijn naastloper neemt haar dan mee naar voren. na enkele keren had ze het door en nu hoeft de naastloper nog nauwelijks te helpen.
is het zo wat duidelijker?
Citaat:ik ben het paard aan het inrijden, het paard heeft iemand ernaast die het vasthoud omdat het op dit moment nog behoefte heeft daaraan, maar ik zit er wel op.
in principe geef ik de hulpen en de naastloper helpt het paard even mee wanneer het het niet snapt of niet reageerd en staat er voorlopig nog bij voor de veiligheid, van het paard en ik.
Citaat:@ donja, ze is alleen nog maar buitengeweest. de bak is langs de weg erg druk en ze is niet verkeersmak dus dat is te gevaarlijk en op langs de andere kant vrij ver, dus dat wilde ik dat paard niet meteen aandoen. ik wil een paard niet uitputten.
maar inmiddels heeft ze wat gewandeld en kan ze meer aan.
ze is direct de eerste keer dat we reden buiten gereden. op lange stukken lekker rechtuit.
we hebben een zandpad/oprijlaan aan beide kanten geflankeerd door hoge bomen waar het erg rustig is, daar hebben we haar de eerste keer mee naar toe genomen.
ik heb het halster over het hoofdstel heen ( en de teugels zo, dat het halster ze niet in de weg zit) met daar een halstertouw aan dat de naastloper vasthoudt.
abeltje_xx schreef:omdat ze niet verkeersmak is en onze bak twee x de autoweg oversteken en een stuk ernaast lopen is nemen we de lange route buitenom langs het bos.
dit paard is in haar leven zelden buiten het erf geweest, de keren dat ze met mij bereden is zijn een van de eerste, ze vind het dus nog wat spannend.
Gelukkig krijgen we geen sneren van TS als we iets niet goed hebben begrepen.... 

love_shyboy schreef:De 3 dingen die ik bedoelde waren;
Met iemand erop naar buiten, een heel stuk verder dan wat jullie normaal gaan (wat ik eruit begrijp)
Een martingaal
En een vreemde bak.
Het kan goed gaan, maar waarom het risico nemen?
Ik zou eerst zorgen dat er in alle gangen een rem op zit, en een stuur, en dan pas buiten erop stappen, je bent ver van huis als ze er vandoor gaat, hoe koel ze ook kan zijn in dr koppie.

verder blijft er een naastloper bij totdat er idd een rem en een stuur op zit in tenminste twee gangen.abeltje_xx schreef:hoe moet ik die basis erin zetten als ik alleen op het erf rond kan wandelen?
love_shyboy schreef:Net ging je nog naar een andere bak?
) Monster_tos schreef:Ik snap je manier van beleren wel. Al had ik het anders gedaan, maar ja dat is nou eenmaal altijd zo. Waar ik nu toch wel heel benieuwd naar ben, wat voor besluit heb je genomen over de martingaal ?
aerdenhout1 schreef:Een martingaal helpt ook zeker iet om meer controle te krijgen in de mond!
De meeste paarden zetten zich er juist op vast.
Ga liever naast het paard lopen zonder iemand erop, lijkt mij een stuk veiliger!!

moelly schreef:mijn zus is een keer achterover geklapt met een martingaal, paard steigerde zomaar uit het niets, deed ze wel vaker maar dit keer ging het rijden wel redelijk goed!
kop omhoog en steigeren maar, toen ze merkte dat ze "vast zat" aan een martingaal was het ook gelijk doei martingaal, en lagen ze beide op de grond, het steigeren wordt er dus zéker gevaarlijker op met martingaal.
veel succes verder met inrijden!
Bonney4ever schreef:moelly schreef:mijn zus is een keer achterover geklapt met een martingaal, paard steigerde zomaar uit het niets, deed ze wel vaker maar dit keer ging het rijden wel redelijk goed!
kop omhoog en steigeren maar, toen ze merkte dat ze "vast zat" aan een martingaal was het ook gelijk doei martingaal, en lagen ze beide op de grond, het steigeren wordt er dus zéker gevaarlijker op met martingaal.
veel succes verder met inrijden!
jeetje dat is heftig. hebben ze er beide niks aan overgehouden?
dat paard raakte natuurlijk in paniek toen ze merkte dat ie niet verder kon