zweep is straf en zielig ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 20:01

Dat vind ik wel 'n mooi antwoord ja. Een zweepje te gebruiken voor aanwijzingen geven, je paard motiveren en corrigeren. Ik sluit me hier ook helemaal bij aan. :D

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 20:01

Dat is gewoon frustratie afreageren op het paard... en op welke manier je dat ook doet, dat mag ten nooit en ten nimmer in mijn ogen.

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 20:02

SteffiiY schreef:
Maar ook als een paard kliert kan het zielig zijn, voor hetzelfde geld heeft het paard pijn en zit jij hem te slaan?

In mijn post ga ik er natuurlijk wel vanuit dat het zadel/gebit/gezondheid en alles gewoon in orde is.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 20:03

Klopt Focussed :j
Maar zoals ik al zei heeft de ene persoon een korter lontje als de andere ruiter.
En zal de ene persoon sneller slaan als de ander.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 20:03

SteffiiY schreef:
kimmie88 schreef:
Zielig is de manier waarop en hoe hard je de zweep gebruikt.
Sla jij om het minste of geringste het licht uit zijn ogen, de striemen op zijn kont, ja, dat vind ik zielig.

Maar iedereen zijn ''grens'' ligt anders.. dus vind niet dat je het daarop kan baseren.

Nou imo is er echt een verschil van ergens op reageren of gewoon door het lint gaan en alles op je paard afreageren.

Almeetje

Re: zweep is straf en zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 23:45

Tijdens het dressuren gebruik ik enkel een zweep om de zijgangen aan te leren (wijken voor druk), net ietsje meer impuls te krijgen in de verzameling of net dat ietsje meer 'actie' in de middendraf.
Tijdens buitenritten gebruik ik een zweep om andere mensen en dieren op afstand te houden, in te grijpen als er gevaar dreigt (bv. paard gaat rustig achteruit richting sloot, bv. door angst van verkeer oid, je hebt al flink been gegeven, teugels los gelaten, maar paard kan nog 2 pasjes zetten om in de sloot te belanden: flinke mep op de kont...)
Dus, ik vind een zweep absoluut niet zielig, bij het dressuren is het een extra hulpmiddel, en meer dan een 'duwtje' of een kieteltje doe ik niet, mijn paard is al gevoelig genoeg, en in principe braaf en goed vooruit. Bij buitenritten is het puur voor de veiligheid.

Chrystall

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 23:51

saskiakefie schreef:
Ik gebruik een zweep niet om te straffen, maar om te:

-Aanwijzingen te geven
-Corrigeren
-Motiveren

Hier ben ik het mee eens. Ik zou als aanvulling willen geven: Verduidelijken van je hulpen. Ik ben namelijk van mening dat als een paard bijv niet reageert op een beenhulp, je hem dit even verduidelijkt dmv even bijtikken met een zweepje ipv doorgaan met beengeven. Uiteindelijk wordt je paard ongevoelig voor de beenhulp. Actie dient reactie te zijn.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 23:54

Als ik een zweep gebruik dan vraag ik reactie (die ik eigenlijk al wilde hebben bij mijn beenhulp).

Bij het ene paard is kietelen met het touwtje vd zweep al voldoende en bij het andere paard krijg je pas reactie als je stevig doorkomt.

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 09:04

ik heb nog 'n ander ponytje, maar die reageert totaal niet op 'n zweep, of ik nu zacht tik of hard. :P

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 21:46

En dan komen we weer bij: het is maar hoe je het gebruikt. Ik vind een zweep niet zielig, omdat ik het niet als strafmiddel gebruik. Ik gebruik het om mijn bedoelingen duidelijker te maken. Als een verlenging van mijzelf. Het is dan ook belangrijk dat mijn paard het niet ziet als iets om bang voor te zijn, maar wel iets om respect voor te hebben. Maar dat moet ze voor mij ook hebben ;)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 21:55

Als je een zweep goed gebruikt,waarom zou je hem dan niet gebruiken?

Verder heb ik er geen ervaring mee,omdat Zertab als de dood voor de zweep is xD

Inkygrunsven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 23:08

SteffiiY schreef:
Je hebt twee verschillende manier van het gebruiken van de zweep.
Je hebt het gewoon erop neer rossen(mishandelen)en dus zielig,
en het corrigeren en de hulpen verduidelijken wat ik dus niet zielig vind.

Mee eens!

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 17:03

Ik vind het ook niet zielig, zolang je het maar op een goede eerlijke manier gebruikt. Want je kan wel zonder zweep gaan rijden omdat dat zielig zou zijn. Maar het is ook niet lekker voor het paard als je de hele tijd in zn buik aan het trappen bent. Dan kan je beter even een klein tikje geven, dan het paard af te gaan stompen, vind ik :)

Britsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:32

saskiakefie schreef:
Ik gebruik een zweep niet om te straffen, maar om te:

-Aanwijzingen te geven
-Corrigeren
-Motiveren

JUIST! :)

Je moet er zelf bewust van zijn hoe je deze 'middelen' gebruikt, dan kan het geen kwaad!

StarAnna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:41

Als een zweep juist gebruikt wordt heb ik hier geen enkel probleem mee (gebruik hem zelf ook),
een zweep dient echter om te corrigeren met een licht tikje en NOOIT maar dan ook
NOOIT OF TE NIMMER om te slaan.

Als vergelijking het volgende:
Een mes dient om te snijden of te smeren maar je kan dit ook op de verkeerde manier
gebruiken en er iemand mee vermoorden, dit gewoon even ter illustratie ;) :D

tesssjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 11:47

hoi
het is idd niet zielig, ik rij op een manege en daar rijden we altijd met zweep, maar ik geef maar hele zachte tikjes en dan niet op de kont meestal op de hals in de galop anders galoperen ze soms niet door

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:24

Een tik op de hals geven om een paard door te laten rennen vind ik erg onlogisch klinken. Je geeft in feite druk van voren (door daar te tikken) om het paard naar voren te drijven?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:35

Mijn paard heeft vorige week zondag een ongelofelijke rotklap gekregen met de longeerzweep. Daar heb ik op dat moment echt alle kracht in gelegd die ik had, en de streep heeft er nog 3 dagen in gestaan. Reden? Ze viel me aan, kwam met haar oren plat in haar nek op me af gerend, draaide zich om en probeerde me in mijn gezicht te slaan.

En weet je, ik vind het niet zielig. Ik heb haar niet alleen op haar plek gezet, maar ik heb ook mijn eigen hoofd beschermd. Ik ben compleet consequent geweest in wat ik wel en niet toesta. Kleine overtreding: duwtje, tikje met 1 vinger tegen haar neus, 'nee' zeggen. Gigantisch grote compleet onacceptabele overtreding: rotklap die haar in 1x overtuigt dat ze dit nóóóóóóóóóít meer gaat doen.

Overgens is ze verder totaal niet meer bang voor de zweep. Ik kan er alles mee, gebruik hem vooral voor vrijheidsdressuur, maar ook als verlenging van mijn arm als ze los naar de wei loopt, of om te voorkomen dat ze buiten of me heen kan rennen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:37

khalid schreef:
Dat vind ik wel 'n mooi antwoord ja. Een zweepje te gebruiken voor aanwijzingen geven, je paard motiveren en corrigeren. Ik sluit me hier ook helemaal bij aan. :D

Ikke ook. :j
Ik gebruik de zweep eigenlijk nooit als strafmiddel.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:35

ik kan mijn pony niet met zweep rijden haha - als je de zweep in je hand neemt begin ie al te rennen - wil je hem corrigeren met iets of lichtjes aan tikken kun je erop rekenen dat je vlieg les krijgt --durf hem geen tik te geven want hij pakt je

vind een zweep geen straf middel

ik rij nu met spoortjes en daar reageerd ie wel netjes op

Desii_09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:40

Wij als ruiter zijn het 'gewend' om een zweepje te gebruiken als een paard niet luistert.
Voor mensen van buitenaf is het natuurlijk een heel ander gezicht. Ik vind dat het 1 van
de hulpmiddelen is om je paard beter te laten gehoorzamen, te laten weten wanneer hij
fout zit. Maar het overmatig gebruik van zwepen, daar ben ik het ook niet mee eens.

kayjody

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 15:50

een zweep is er om te corrigeren, en om je huulp duidelijker te maken, wanneer je de zweep goed gebruikt is het niet zielig want het is geen straf middel

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 12:52

een corrigerende tik geven met je zweep geven is niet zielig. Paarden in een kudde geven elkaar behoorlijke tikken hoor, als de ander niet doet wat de bedoeling is. Daar kunnen wij met ons tikje niet tegenop :+

toch vind ik dat je je zweep inderdaad gewoon moet gebruiken om je hulpen te verduidelijken, en dan nog: als je zonder zweep kan, doe dat dan alsjeblieft.

zilverenmaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 14:28

Dat is ook mijn mening, beter een corrigerend tikje dan geschop ik de buik...

Sunlight6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:34

zweep is niet zielig als je hem goed gebruikt door bijvoorbeeld hulpen duidelijker te maken.
een paard houd van duidelijkheid, zo gaat het ook in de kudde. :j

Dus als je een zweep alleen gebruikt om:

- aanwijzingen te geven
- motiveren
- duidelijkheid
- corrigeren

en niet om er gewoon maar op los te meppen = het niet zielig! :o

Groetjes! :)