paard nageeflijk rijden in het bos?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

juudje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 11:38

Dat ligt helemaal aan de bui van mijn paard.

Ga ik met hem het bos in en is hij lekker ontspannen, dan laat ik de teugels vieren en mag hij zijn hoofd houden zoals hij wil.
Is hij sterk, en wil hij alleen maar hard, dan rij ik hem aan de teugel. dan gooi ik er gelijk wat oefeningen in, wijken, schouder voor, galop wisseltje.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 11:39

Pauline schreef:
Eens dat je ook in het bos nageeflijkheid moet vragen om een paard optimaal te laten dragen.
Dat geflos in het bos, zeg maar, dat vind ik dan weer niets. :n

Wat is nageeflijkheid??? Bedoelt u het nageven van de nek en de kaak????
Nageeflijkheid is meer.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 11:55

Hier wordt er ook gewoon licht dressuurmatig werk gevraagd tijdens een buitenrit. Helemaal als ik alleen rijd wat overigens 9 van de 10 keer gebeurt :+ Afhankelijk van wie ik mee heb wordt er in het begin lang-laag gevraagd en wat tempo-wisseling. Daarna iets meer oprichting en buiging, wat wijken links-rechts over de weg heen (ruimte zat en rustig genoeg hier), wat schouderbinnen, etc. Maar vooral alles gewoon in ontspanning en af en toe met het koppie omhoog als er eens wat koeien gek doen of er reetjes voorbij komen. Kijken mag even maar daarna weer tot de orde van de dag.

ikke20

Re: paard nageeflijk rijden in het bos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 11:58

soms wel als meneer in een gekke bui is rij ik hem wat nagefelijk zodat ik net wat meer controle heb en doe dan ook eens pasje opzei enz. vroeger had ik alleen slechte buitenbak en zat ik vlakbij het bos dus ree ik dan in het bos wat dress matig. maar als meneer nu braaf is is het lekker lang teugeltje rondhobbelen :d

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:02

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:06

Vanky schreef:
ik laat mijn pony altijd lekker ontspannen met haar hoofd naar voren lopen, halflange teugel. dat is ze het rustigste.
als ik ze oppak gaat ze dribbelen en draaien
http://lh6.ggpht.com/_P6GOLknHYQ0/TUPzn ... 0feno2.jpg

Is bij mijn pony net zo. Af en toen neem ik wel een oefening mee, beetje stelling naar rechts, beetje stelling naar links. Het bos is bij ons ontspanning van beide en hoe meer ik in het bos van hem vraag, hoe drukker hij wordt. Er wordt hier dus voornamelijk gereden met amper contact op de teugels.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:07

Nee. De teugels hangen licht door en ze mogen mooi zelf uitzoeken hoe ze lopen. Over het algemeen zoeken ze na een poosje zelf contact en zakken ze wat. In het begin zijn ze iets fris en willen ze overal naar kijken. Ik laat ze lekker. Helemaal geen zin om me ergens druk om te maken. :)
Bovendien neem ik in het bos een stuk rengalop mee om ze echt even uit te laten rennen en daarvoor moeten ze de hals lang maken en de neus naar voren brengen. Dan ga ik niet met de aanleuning knoeien.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:15

Enige mate van nageeflijkheid vind ik wel zo prettig zitten dus ja. Ik wil graag dat hij lekker over de rug loopt. Dus ik vraag wel of hij aub lekker zijn achterbeen aan wil spannen en met de mond de hand volgt. Maar ik begrens veel minder dan in de bak en laat heel veel de teugels uit mijn hand kauwen. En als ie dan zo af en toe even met de kop erop loopt omdat er iets te zien valt mag dat ook even. Daarna vraag ik weer aandacht en spreek het achterbeen weer aan. Ook in het bos moet hij gewoon aan het been zijn maar mag het wat minder scherp allemaal als tijdens een training.

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:17

soms , maar meestal als we in het bos rijden dan gaat 'ie gewoon lekker lang :D

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:18

Marijuhhhhh schreef:
Vanky schreef:
ik laat mijn pony altijd lekker ontspannen met haar hoofd naar voren lopen, halflange teugel. dat is ze het rustigste.
als ik ze oppak gaat ze dribbelen en draaien
http://lh6.ggpht.com/_P6GOLknHYQ0/TUPzn ... 0feno2.jpg

Is bij mijn pony net zo. Af en toen neem ik wel een oefening mee, beetje stelling naar rechts, beetje stelling naar links. Het bos is bij ons ontspanning van beide en hoe meer ik in het bos van hem vraag, hoe drukker hij wordt. Er wordt hier dus voornamelijk gereden met amper contact op de teugels.

wij rijden haar daarom voornamelijk ook met onze zit. te weel gepruts in de mond lijd alleen maar tot stres bij haar :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:19

livelife schreef:
Voor mij persoonlijk is buitenrit ontspanning dus niet aan de teugel.
Werken doe ik in de bak en buiten is lekker relaxen voor beiden :D

Dus nagevelijkheid resulteert bij jou paard niet in ontspanning aangezien je dat alleen in een buitenrit vindt? Dan doe je toch iets niet goed...

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:22

Om veilig op buitenrit te gaan moet je paard aan de hulpen zijn, en dus nageeflijk zijn (in de hand gesteld).
Waar mijn paard zijn hoofd laat moet ie zelf weten.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:26

Mijn verzorgpaard loopt meestal lekker zo:
http://img80.imageshack.us/img80/6137/1006304z.jpg

Als ik haar nageeflijk ga proberen te vragen, loopt ze een stuk opgefokter.
Daarom laat ik het altijd lekker zo, want buiten concentreer ik mij vooral op de ontspanning.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:27

Vanky: Maar gepruts in de mond hoort nooit en te nimmer, ook niet bij bakwerk ;)

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:27

Beide, de ene keer aan de lange teugel lekker ontspannen. De andere keer wat meer aan het werk, ik rij niet graag in de bak (paard ook niet), en rechtrichten kan ook buiten :) Als ze heel kijkerig is, dan rij ik dr meer, dus meer aan het werk zetten..
Ook aan de losse teugel loopt ze niet met dr hoofd in dr nek, meestal loopt ze zelf lekker lang en laag, of kijkt lekker om dr heen..

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 13:17

Ik rijd hem om meerdere reden een heel stuk nageeflijk. Met een lange teugel heeft hij meer spanning dan wanneer ik hem iets laat nageven, dus het is voor ons een vooral wat ontspannende werking.

Maar hij mag ook altijd een heel stuk met een lange teugel, meestal het laatste stuk van de rit. Dan mag hij lekker doen waar hij zin aan heeft. De spanning is dan ook helemaal weg en geeft dan ook geen problemen meer.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 13:29

Focussed schreef:
Vanky: Maar gepruts in de mond hoort nooit en te nimmer, ook niet bij bakwerk ;)

ik bedoel dat je iets van d'r vraag door aan het bit te zitten :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 13:32

Hoe kan het dat jouw paard in de stress schiet als jij iets vraagt dmv communicatie via het bit op buitenrit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 13:32

voor mij hoeft het niet perse.

ze is alleen in het bos erg druk en gaat uitzichzelf nagevelijk lopen en showen ( soort piaf drafje heeft ze dan XD)

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 13:34

Focussed schreef:
Hoe kan het dat jouw paard in de stress schiet als jij iets vraagt dmv communicatie via het bit op buitenrit?

ze heeft 4 jaar altijd mogen rennen op buitenrit als de martingaal eraan ging en ze en de krul werd gereden (half getrokken) voordat wij haar kochten.
daarom is ze buiten een beetje bang geworden van het bit. daarom rijden we rondjes polder ook altijd op halster.

LadyMadonnaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 13:40

toch leuk dat mensen roepen: Buitenrit is voor de ontspanning, terwijl nageeflijkheid juist een gevolg van ontspanning is :?

paardengek_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 14:23

zelf vind ik het belangerijk dat mijn paard zich kan ontspannen in het bos, en hoeft zij dus niet aan de teugel te lopen :).

paardengek_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 14:24

Het ligt er dan wel aan hoe je die nageefelijkheid verkrijgt :) als je sommige mensen ziet trekken kan dat nooit ontspannend zijn
stef schreef:
toch leuk dat mensen roepen: Buitenrit is voor de ontspanning, terwijl nageeflijkheid juist een gevolg van ontspanning is :?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 14:25

kleinvosje schreef:
Ja, ik wil mijn paard in het bos ook nageeflijk hebben. Ik denk dat je nageeflijkheid hier verwart met aan de teugel, zijn twee verschillende dingen. Je kunt een paard ook nageeflijk hebben zonder dat je het hoofd op de loodlijn hebt. Ik vraag nageeflijkheid in het bos, maar mijn paard mag dan best met de neus eruit lopen.

Ik quote mezelf nog maar een keer, in de hoop dat wat meer mensen erop reageren. Ik merk aan de reacties in dit topic dat er heel veel mensen zijn die e.e.a. met elkaar verwarren...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 14:28

net weer op buitenrit geweest :P
die van mij mag gewoon lekker aan de lange teugel rondrijden buiten en dat vind hij ook duidelijk fijn. Ook in draf lekker los teugeltje. Net een stukje langs de weg vond hij het even spannend en zocht uit zichzelf heel erg mijn hand op en toen heb ik hem daar ook even in doorgereden langs de weg ook om hem af te leiden; beetje stelling links en rechts en daarna weer losse teugel toen we weer bij de weg vandaan waren. Buitenrijden vind ik ontspanning en dan train ik dus ook echt nooit. Vanaf de zomer gaan we buiten lekker bitloos rijden en is het helemaal bedoeld om te chillen :)