Uitstappen: specifiek op het harde of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:11

leuk om te lezen dit :)

Mijn vorige merrie ging op hol buiten, haar moest ik wel met slechte pezen in de bak uitstappen.
Helaas ook als de bak eens zwaar was.
Mijn huidige ruin rijd ik een paar keer per week in de bak en een paar keer buiten.
Zowel op het harde als op het zachte.

In de slechte pezen periode van mijn merrie heb ik wel geleerd dat op het harde stappen de pezen sterker maakt.
Zij had dit ook nodig voor het herstel.
Helaas beperkte zich dit tot het rondjes lopen op het terrein zelf :\

Geryon

Re: Uitstappen: specifiek op het harde of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:20

Ik moest van de DA op het harde lopen een paar keer per dag toen de pony's herstelden van een peesblessure. Daarnaast raadde hij mij aan toen ik alweer reed, om nog steeds even 1x per dag of meer op het harde te lopen.. Zal dus inderdaad goed zijn voor de pezen!

Vionaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 14:42

Wat grappig om te lezen, vind uitstappen in de bak altijd zo saai.
Nou woon ik wel op een boederij dus heb ook harde ondergrond genoeg.
Dan zal ik toch maar eens wat vaker op het harde uitstappen :)

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 14:46

Ik doe het ook meestal als ik in de buitenbak heb gereden (die is zwaarder dan de binnenbak), even op de weg uitstappen.
Daarnaast is het ook goed voor 't koppie van mijn paard, is weer eens wat anders dan de bak.

sweetdreams_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:21

ik zou het afwisselen.
Ik weet eigenlijk niet wat beter is. Hihiii
Maar ik doe ene dag op het harde. En andere dag in zand uitstappen

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:32

Ik doe het niet speciaal, ook omdat mijn pony nog niet verkeersmak is.

Wel probeer ik regelmatig met de pony's op het harde te komen, ook voor het slijten van de hoeven is dat veel beter :j
Ook laat ik ze stukjes op het asfalt draven, ook omdat ik denk dat dat goed is. Klopt dat volgens jullie? Natuurlijk wel alles met mate :)

brenda0509

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:27

denk niet dat het uitmaakt of dat je hard of zacht uitstapt.
als het paard hard heeft gewerkt,. zou ik er voor kiezen om hem rustig uit te laten stappen
hij heeft al hard gewerkt tijdens het rijden.. dan mag die de laatste paar rondjes ook wel rustig doen vindt ik..

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:29

Ik stap altijd uit op het harde. Mijn paard heeft ook een peesblessure en ik moet zelfs uitstappen op het harde omdast dat beter is voor de pezen, dat dat ze sterker maakt dus ik doe dat nu altijd. Eerder deed ik het ook altijd al omdat ik het in de bak uitstappen ook gewoon saai vind.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 22:12

Het laatste stukje stap ik altijd uit op het harde, das van de bak of renbaan naar de poetsplaats. Maar ik zoek het niet specifiek op.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:40

Ik vind uitstappen in de bak saai, dus ga altijd buiten op het harde uitstappen. Mij is verteld dat de zuren die vrijkomen tijdens het uitstappen, door de trilling van het stappen op het harde sneller door het lichaam "opgeruimd" worden.

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:45

Van de bak naar de stal moet ik altijd een klein stukje over de weg dus dan loop ik dan een paar keer of ik ga de andere kant op en dan maak ik een klein rondje over de weg!
uitstappen vind ik altijd leuk op de weg lekker rondkijken en het paard kan lekker uitstappen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:48

Rijden op zachte ondergrond en met name zand is zeer slecht voor de pezen. Veel rijbakken hebben zand.

Op het harde werkt het hoefmechanisme van het paard beter, dus het is sowieso gezonder om daar op te rijden dan in zand.

Door uit te stappen op het harde voer je de afvalstoffen die zich hebben opgehoopt in de benen, af.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:51

Ik stap de mijne ook altijd op het harde uit, mede doordat hij dan even weer wat anders ziet als de rijbaan.

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:33

heeft niks met het uitstappen te maken maar dan is het draven op het harde dus ook gezond ?

Maar het rijden in de bak dus slecht ?

Evelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:30

nooit over nagedacht eigenlijk... ik rij altijd in de bak en aders in de duinen/strand/bos
zouden duinen dan beter zijn?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:37

Duinen zijn iets minder slecht omdat je minder bochten rijdt, maar duinen zijn ook zeer belastend voor de pezen.

Het rijden van veel bochten is ook schadelijk omdat paardenbenen daar niet voor gemaakt zijn, die zijn gemaakt voor lange stukken rechtuit. Pezen schuren kapot tegen het bot bij het maken van bochten, niet voor niets hebben zoveel dressuurpaarden gaten in pezen etc.

In zand kun je maar beter stapvoets rijden, omdat zand de eigenschap heeft om bij het afzetten te veranderen in 'glijdende miniballetjes' die zorgen voor onverwachte rukjes aan de pezen.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 11:56

Ik stap met m'n paard ook vaak op het harde (buitenuit). Ook een leuke afwisseling voor het paard.

Arabesk: Wat voor soort grond zou een rijbak volgens jou moeten hebben dan?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 12:13

Een rijbak moet een bodem hebben waar de voet van het paard niet verder dan 3cm in weg zakt (niet meer en niet minder). Dat is de beste bodem om op te rijden. Ook instappen en uitstappen op harde bodem is het beste (asfalt of iets dergelijks).

Ik stapte in Nederland ook vrijwel altijd op het harde uit, nu heb ik daar niet echt de mogelijkheid voor. Aangezien er vrijwel geen asfalt of harde wegen zijn.

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 13:00

Ik denk eigenlijk niet dat dat echt veel uitmaakt..
Uitstappen op harde of zachte ondergrond,
het paard stapt gewoon door :P

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 13:12

Quir schreef:
Een rijbak moet een bodem hebben waar de voet van het paard niet verder dan 3cm in weg zakt (niet meer en niet minder). Dat is de beste bodem om op te rijden. Ook instappen en uitstappen op harde bodem is het beste (asfalt of iets dergelijks).

Ik stapte in Nederland ook vrijwel altijd op het harde uit, nu heb ik daar niet echt de mogelijkheid voor. Aangezien er vrijwel geen asfalt of harde wegen zijn.

Oke, dat ben ik wel met je eens. Maar wat voor soort bodem (zand o.i.d.) moet er in een bak liggen? Ik denk ook dat de bodem wel vering moet geven.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 14:58

De Universiteit van Utrecht heeft in 2005 een onderzoek gedaan naar de invloed van training op het kraakbeen van jonge paarden. Zij kwamen tot de conclusie dat een veulen wordt geboren met 'blank' kraakbeen, wat bij elk geborene ongeveer het zelfde is. Tot 18 maanden lang kan de sterkte van dit kraakbeen ontzettend hard worden beinvloed door beweging. 'Proefveulens' die in deze tijd vooral op stal stonden waren veel gevoeliger voor blessures later, in tegenstelling tot veulens die wel werden 'getraind'. In het onderzoek wordt deze training nog op gesplitst in zachte bodem/harde bodem en gerichte 'arbeid en gewoon beweging op de wei.

En combinatie van stappen op harde bodem en weidegang bleek het meest bevorderlijk voor het kraakbeen en zal er dus voor zorgen dat het paard later minder gewrichtsproblemen krijgt.

Hier is de korte synopsis van het onderzoek, enkel mensen die toegang hebben tot ISI Web of Knowledge kunnen het volledige onderoek na lezen :) Er wordt hier weinig gezegd over de harde bodem, maar zoals gezegd dit valt onder hun algemene noemer 'exercise'.
Citaat:
Functional adaptation of articular cartilage from birth to maturity under the influence of loading: a biomechanical analysis
Reasons for performing study: The concept of functional adapatation of articular cartilage during maturation has emerged from earlier biochemical research. However, articular cartilage has principally a biomechanical function governed by joint loading.

Objectives: To verify whether the concept of functional adaptation can be confirmed by direct measurement of biomechanical properties of cartilage.

Hypothesis: Fetuses have homogeneous (i.e. site-independent) cartilage with regard to biomechanical properties. During growth and development to maturity, the biomechanical characteristics adapt according to functional (loading) demands, leading to distinct, site-dependent biomechanical heterogeneity of articular cartilage.

Methods: Osteochondral plugs were drilled out of the surface at 2 differently loaded sites (Site 1: intermittent impact-loading during locomotion, Site 2: low-level constant loading during weightbearing) of the proximal articular cartilage surface of the proximal phalanx in the forelimb from stillborn foals (n = 8), horses of age 5 (n = 9) and 18 months (n = 9) and mature horses (n = 13). Cartilage thickness was measured using ultrasonic, optical and needle-probe techniques. The osteochondral samples were biomechanically tested in indentation geometry. Young's modulus at equilibrium, dynamic modulus at 1 Hz and the ratios of these moduli values between Sites 1 and 2 were calculated. Age and site effects were evaluated statistically using ANOVA tests. The level of significance was set at P < 0.05.

Results: Fetal cartilage was significantly thicker compared to the other ages with no further age-dependent differences in cartilage thickness from age 5 months onwards. Young's modulus stayed constant at Site 1, whereas at Site 2 there was a gradual, statistically. significant increase in modulus during maturation. Values of dynamic modulus at both Sites 1 and 2 were significantly higher in the fetus and decreased after birth. Values for both moduli were significantly different between Sites 1 and 2 from age 18 months onwards. The ratio of values between Sites 1 and 2 for Young's modulus and dynamic modulus showed a gradual decrease from similar to1.0 at birth to 0.5-0.6 in the mature horse. At age 18 months, all values were comparable to those in the mature horse.

Conclusions: In line with the concept of functional adaptation, the neonate is born with biomechanically 'blank' or homogeneous cartilage. Functional adaptation of biomechanical properties takes place early in life, resulting in cartilage with a distinct heterogeneity in functional characteristics. At age 18 months, functional adaptation, as assessed by the biomechanical characteristics, has progressed to a level comparable to the mature horse and, after this age, no major adaptations seem to occur.

Potential relevance: Throughout life, different areas of articular cartilage are subjected to different types of loading. Differences in loading can adequately be met only when the tissue is biomechanically adapted to withstand these different loading conditions without injury. This process of functional adaptation starts immediately after birth and is completed well before maturity. This makes the factor of loading at a young age a crucial variable, and emphasises the necessity to optimise joint loading during early life in order to create an optimal biomechanical quality of articular cartilage, which may well turn out to be the best prevention for joint injury later in life.

Ze zeggen hier dus ook wel dat na de 18 maanden er geen grote verschillen en aanpassingen kunnen komen in het kraakbeen (en dus ook door stappen op harde bodem).

En een grote 'MAAR' hier:
Citaat:
Brommer adds, "The main risk of giving a young horse additional exercise is that the exercise may be too much, leading to overloading of the cartilage, which may result in damage on a young age, including joint disease and impaired performance. It is obvious that a thorough investigation in the search for a well balanced exercise program is of utmost importance to achieve the most optimal conditioning of the articular cartilage."

Dit is ook een interessant artikel voor mensen die meer willen weten over het rijden op harde bodem: http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=537

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:06

op zand lopen is eigenlijk wel zwaarder dan op bijvoorbeeld asfalt,
in het zand zak je een klein beetje weg...
dus hier moet het paard meer moeite doen, en volgensmij is het uitstappen juist voor het ontspannen?
ik heb dan niet echt ervaring hiermee, maar op het harde lijkt me net ietsjes beter :o

Dian_Dina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:01

Ik rijd een paard wat zeer goed in en uitgestapt moet worden, omdat wanneer het zwetend en pompend in de stal wordt gezet, het zo weer spierbevangen staat, wat hij al een keer is geweest!

Andere paarden die niet snel zweten stap ik meestal maar een paar rondjes uit, maar sowieso wel wat! Ik ga niet zo uit de galop meteen de bak uit, hoppa zadel af en weer de stal in. Ik heb altijd wel het idee dat je het een beetje af moet bouwen.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:01

Dian_Dina, daar gaat het hier toch niet over ? Dit topic is gemaakt met de vraag of je dat best op harde bodem doet of niet.
Tuurlijk moet je uitstappen trouwens, alsof daar vraag over bestaat ;)

Benzxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:33

Als ik in de binnenbak rijd stap ik meestal eerst gewoon in de bak uit en daarna soms nog buiten op het harde. Als ik in de buitenbak heb gereden stap ik altijd buiten op het erf, op het harde dus, uit.