zonder zadel vaak of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iemandiemand

Re: zonder zadel vaak of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 19:22

Ik rijd altijd op een BBP als ik zonder zadel rijd. Alleen af en toe uitstappen doe ik op de blote rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:22

Ik weeg misschien ietsje meer dan 40kg op een redelijk brede knol van 1m65 :o daar dan zadeldekje bij (heb iets dikker klaarliggen voor morgen) + zo'n lamwolletje in zadelvorm om een flinke stapronde te gaan maken zonder zadel. Denk dat dat de druk van mijn zitbeenknobbels toch wel redelijk zal verminderen voor de rug?

Ik dacht er ook aan om alles vast te zetten met longeersingel met ogen aan. Mijn dekensingel is van elastiek en heeft zelfde typje sluiting als de singels van een deken, met zo'n haakje. Zit beetje in twijfel of ik die niet te hard/zacht zou aanspannen en of dat niet plots onverwacht zou kunnen losschieten.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:51

Varekaj schreef:
Ik weeg misschien ietsje meer dan 40kg op een redelijk brede knol van 1m65 :o daar dan zadeldekje bij (heb iets dikker klaarliggen voor morgen) + zo'n lamwolletje in zadelvorm om een flinke stapronde te gaan maken zonder zadel. Denk dat dat de druk van mijn zitbeenknobbels toch wel redelijk zal verminderen voor de rug?

Ik dacht er ook aan om alles vast te zetten met longeersingel met ogen aan. Mijn dekensingel is van elastiek en heeft zelfde typje sluiting als de singels van een deken, met zo'n haakje. Zit beetje in twijfel of ik die niet te hard/zacht zou aanspannen en of dat niet plots onverwacht zou kunnen losschieten.

Wat is de toegevoegde waarde om op die manier op je paard een ritje te maken? En dan met name voor je paard?
Een zadel is bedoeld als adapter tussen kont van ruiter en rug van paard, die twee passen namelijk niet op elkaar zonder schade te doen.
Nou zit je allerlei constructies te bedenken om zonder zadel op je paard te gaan zitten, maar met evenveel (of minder) moeite leg je het (naar ik hoop passende) zadel erop. Dan zit jij goed en is de rug van je paard beschermd tegen verkeerde belasting.

Het ene paard gaat gemakkelijker om met ruiters zonder zadel dan het andere, maar uiteindelijk is het wel een zwaardere belasting voor de rug. Dat is ook de reden dat ik niet vaak (lees: zelden) op de blote rug van een paard zit. In het verleden wel gedaan, ook langere ritten en een simpel cross parcoursje, maar ja, toen was ik ook een tiener die er niet over nadacht wat het zou kunnen betekenen voor de pony :o
Mijn oude merrie geeft duidelijk aan dat ze het niet prettig vindt, dus doe ik het maar zelden. De jonge merrie zit ik nog helemaal niet op, maar daar zullen ook eerst wat spieren op moeten komen voordat ik dat doe. Dus eerst grondwerk en lange lijnen om de balans en coordinatie van haar zodanig te ontwikkelen dat ik haar ook kan belasten. Best mogelijk dat de eerste keer erop zonder zadel is, dat hangt af van het moment. Als een geschikte gelegenheid zich opeens voordoet moet je daar gebruik van maken.
aardigpaard schreef:
Ik zit te twijfelen of ik een keer zal opstappen op mijn jonge paard (bijna 4 jr) zonder. Vorige (en dus ook de eerste) keer hier thuis kwam de stijgbeugel tegen haar buik geklapt rechts en belandden we bijna terug in de stal met een aantal maffe sprongen, was niet handig. Nu is ze rustiger maar het lijkt me zo leuk om gewoon de hele optuigfase over te slaan en gewoon eens een been erover te zwaaien, wat denken jullie, doen of niet?

Als je paard schrok van die stijgbeugel heb je een stap overgeslagen in je voorbereiding. Voordat je er zelfs maar over denkt om op dat zadel te kruipen moet het paard absoluut vertrouwt zijn met het zadel en dingen die tegen de romp aankomen. Dus eerst aan de lijnen werken met zadel en loshangende stijgbeugels, laat vooral lekker klapperen, want je wil juist niet hebben dat ze daar nog van schrikken als je erop wil.
Je kunt best zonder zadel al hangen, je been over de rug zwaaien en voorzichtig aan overeind gaan zitten, mits je paard daar aan toe is. Als het nog schrikt van dingen die "plotseling" tegen zijn lijf aankomen, moet je daar eerst aan werken. Neem je tijd, in deze fase geduld hebben betaald zich later echt met vette rente terug.
In ieder geval: zorg dat er iemand bij is als je op je jonge paard wil kruipen. Veel plezier met je jonge dier ;)

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 13:06

Ik ben geen voorstander van zadelloos of met barebackpad rijden. Het belast de rug op een onjuiste manier. Geen goed plan. Ik doe het daarom ook nooit.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 13:28

Ik stap mijn paardje wel eens zonder zadel uit of kruip even op zijn rug om wat rond te stappen, maar verder eigenlijk niet.
Boomloos zadel vindt mijn paard niet zo super en het ligt ook niet echt goed op 'm.

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 21:24

ja klopt ik vind het ook dom want als je een barepad met beugels neemt is het eigenlijk gewoon een zadel xD
maar ik ga zelf wel eens met een longeersingel om mijn dikke westernpad heen rijden dan merk ik niet aan hem dat hij het vervelend vind ofzo

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:14

Air schreef:
Ja er zijn barebackpads te koop met beugels, maar als je de rug van je paard wil vernielen moet je die zeker kopen :=

idd, dan kan je beter gelijk alles doen om zn rug te verzieken

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:43

Rijd altijd met een BBP, ik heb geen zadel.
Mijn paard accepteerde zadel echt totaaaaaal niet, bbp is dan weer geen moeite! Heb haar dus ook (eind 2010) met bbp ingereden.
Nu het rijden goed gaat en het enige verschil wat er dan nog gaat komen het zadel is, verwacht ik eigenlijk weinig problemen. Dus ik wil uiteindelijk wel een zadel erbij kopen, misschien dit jaar al, ben nog aan het sparen/rondkijken.

Oh, ik rijd maar 1,2, of 3 keer per week btw!
Ik wissel veel af met alles. Ik merk niets van dat ze het rijden vervelend vindt, integendeel, elke rit is echt een uitje voor der!

Lorettu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:27

Ik rijd nooit zonder zadel.. ik heb een paard van 1.80 met een hoge schoft die enorm gaat klieren als ik er zonder zadel opzit. :+

veerkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:29

heel weinig...
wel leuk maar ik ben wat gedisiplineerder in het rijden..
:D