Ik ga mijn paard 'opnieuw inrijden' want...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wabisabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:21

Dorienn schreef:
Sabinee__ schreef:
Als je paard mishandeld is vind ik het geen rijtechnische achterstand.
Dan is het imo beter om hem weer een jaar op het land te gooien om alles te verwerken en opnieuw te beginnen ..

Dat kan ik nou niet echt aanraden als je paard echt slechte ervaringen met mensen hebt gehad. Dan verwilderen ze helemaal, zeker als je van nature (of door wat er met paard is gebeurd) een bang paard hebt.
Kan je best elke dag naar je paard gaan, dat hij je ziet, en leert dat een mens niet per defenitie angst en stress betekent.
Of als jij bedoelt een jaar op het land gooien met eens een borstel erover en wat (positieve!!!) aandacht, maar niet teveel gedoe, dan ben ik het wel met je eens.

Ook met zo'n 'geval' kun je weer terug naar de basis, maar dan wel heel basaal namelijk: Opnieuw het vertrouwen in elkaar winnen. Ik zou zo'n paard niet op het land gooien, maar rustig weer naar die basale basis. En natuurlijk niet overhaasten.

WinBinChes

Re: Ik ga mijn paard 'opnieuw inrijden' want...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 13:41

Grappig dat er wordt gesproken over ''terug gaan naar de basis'' terwijl je ''in mijn ogen'' altijd met de basis bezig moet zijn.

De basis is de rode draad in de opleiding en training van een paard, er naar teruggaan kan geen sprake van zijn.

Dus op het moment dat je terug gaat naar de basis ga je iets doen wat je al had moeten doen.

De training van 4 jarige en 8 jarige is in de basis altijd gelijk. Dat is het eerste wat je bevestigd in het begin van de training. Is de basis niet goed aan het begin van de training, ga je eerst dat gene opnieuw bevsetigen en dan pas ga je verder trainen.

De basis is het begin en het einde, al het andere bestaat niet en is irrelevant en fout.