Wat mag/kun je als beginner van jezelf verwachten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elenatje

Re: Wat mag/kun je als beginner van jezelf verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 17:26

Maar de aanpak van "geen gelul, in de krul lijkt wel te werken bij veel ruiters die zich gevorderd noemen.. ik weet wel dat dat niet je streven moet zijn,maar iemand die maar nog maar 1 jaar rijdt kan gewoon die ontspanning nog niet erin brengen en 1 uur lang vasthouden. Dat lukt mij iig niet..

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 17:27

@ Falona: Ik rij nu idd bij CoCo :). Ik ben de trotse berijdster van Remy op de woensdagavond.

En Elena, dat verhaal van jou kan ik me idd ook goed indenken. Bij m'n vorige manege reed ik wel iedere week op een ander paard (nu niet meer) en dan liep ik idd iedere keer tegen andere problemen aan. Dan hou je telkens het gevoel dat de basis niet goed zit en je weinig vooruit komt. Wat dat betreft vind ik het wel fijn dat ik nu elke week op hetzelfde paard rijd, ik ga (iig op dit paard) wel vooruit. Maar ja, of dat dan overdraagbaar is naar andere paarden... Ik vond voor iedere week een ander paard ook wel wat te zeggen, dan word je wel heel versatiel en je leert wel een 'echte' basis aan. Ik ben dus nog niet helemaal er over uit wat ik nou 'beter' vind.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 18:10

Die ontspanning is het begin, dat aan de teugel komt nog wel.

Iedere week hetzelfde paard is leuk, maar ook niet alles. Ik ben 'geboren en getogen' op Sonniushof en weet dus niet anders dan dat ik iedere week hetzelfde paard heb. En daar liep ik op SO's tegenaan. Ik had aan 10 minuten nooit genoeg om het paard aan te voelen.

Maar als je ergens tegenaan loopt moet je dat gewoon aan Yindee vragen. Je hebt wat dat betreft een van de beste instructrices op de manege getroffen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:48

ik heb pas leren rijden toen ik met centered riding in contact kwam en eigenlijk pas dat ik mijn opleiding ben gestart. Pas toen is me veel duidelijk geworden over wat de oefening inhoudt, waarvoor die is en vooral hoe je daar kunt komen die oefening op een corecte manier met balans en ontspanning te kunnen rijden.

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:06

Ik heb zelf beginners lessen gegeven. Wat ik daarin belangrijk vond was de onafhankelijke zit van de ruiter. De eerste lessen waren dan ook aan de longe, zonder teugel. Eerst zelf kunnen zitten. Als je meteen een teugel in handen geeft wordt deze gebruikt als handvat.

De ontspanning van een paard vind ik heel belangrijk. Het in de krul lopen vind ik een rot term. Een paard wat ontspannen gereden wordt komt vanzelf wel in een mooie hoofdhouding te lopen. Daar heb ik in mijn lessen ook altijd aandacht aan besteed.
Ik krijg rillingen als ik bij lessen sta te kijken en het paard wordt op de middenlijn stil gezet, er wordt lekker gezaagd totdat het hoofd zakt en dan mogen ze wegstappen.

Ik liet veel overgangen rijden, veel figuren. En vooral niet als een kudde schaapjes over de hoefslag achter elkaar aan hobbelen. Zelf rijden, dat vind ik belangrijk.

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:13

Amarach schreef:
Ik heb zelf beginners lessen gegeven. Wat ik daarin belangrijk vond was de onafhankelijke zit van de ruiter. De eerste lessen waren dan ook aan de longe, zonder teugel. Eerst zelf kunnen zitten. Als je meteen een teugel in handen geeft wordt deze gebruikt als handvat.

De ontspanning van een paard vind ik heel belangrijk. Het in de krul lopen vind ik een rot term. Een paard wat ontspannen gereden wordt komt vanzelf wel in een mooie hoofdhouding te lopen. Daar heb ik in mijn lessen ook altijd aandacht aan besteed.
Ik krijg rillingen als ik bij lessen sta te kijken en het paard wordt op de middenlijn stil gezet, er wordt lekker gezaagd totdat het hoofd zakt en dan mogen ze wegstappen.

Ik liet veel overgangen rijden, veel figuren. En vooral niet als een kudde schaapjes over de hoefslag achter elkaar aan hobbelen. Zelf rijden, dat vind ik belangrijk.

Dit wordt ook veel gedaan bij ons, gewoon zelf leren rijden en sturen. Niet plakken, maar rijden!
Nageeflijkheid wordt bij ons in de les over het algemeen nog niet gedaan, heel soms als ze ziet dat het de goede kant op gaat met een combinatie, wil ze je aanwijzingen geven om je net dat zetje de goede richting op te geven.
Maar in andere lessen zie ik wel dat ze soms inderdaad op een kleine volte worden gezet, met een instructeur aan een kant om die kaak losser te krijgen aan die kant. Kan nuttig zijn, ziet er niet fijn uit.

Ons motto is voornamelijk nog:
voorwaarts, tempocontrole! En de houding, voor de rest wordt er nog niet echt naar de hoofdhouding van het paard gekeken, dat komt vanzelf als je die moter gevonden hebt en stil kan zitten.
Laatst bijgewerkt door Judith_H op 25-01-11 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:15

De nageeflijkheid komt met de ontspanning mee. Daarom werken wij in de beginnerslessen heel veel aan de onafhankelijke zit.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:48

is niet nuttig paard in de krul trekken. Zelfs niet door instructeur.

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:00

lailapri schreef:
is niet nuttig paard in de krul trekken. Zelfs niet door instructeur.

Ik snap hoe je dit opvat, maar ik bedoelde het iets genuanceerder dan dat het er staat. Waar ik het over heb is trouwens een gevordere les, waarbij ze ze al veel verder gaan als de basis.
Deze mensen kunnen goed rijden en kunnen het over het algemeen zelf oplossen als een paard niet nageeflijk wil lopen (of dat je uiteindelijke doel moet zijn, moet iedereen zelf weten).

En soms moet je het paard gewoon een klein beetje helpen. Eerst met aanwijzingen, daarna met beleid en van wat dichterbij.
Ze trekt ze absoluut niet in de krul, ze helpt ze los te laten op de plek waar dat paard op dat moment vastzit (kaak) waardoor ze daarna niet elke keer in verzet komen als de ruiters wat meer van het paard vragen.

Het gaat tenslotte om manegepaarden die ook nog door beginners worden gereden en dus alles vastzetten om onder het werk uit te komen. Dat is ook voor een gevorderde ruiter soms nog wel eens lastig.

Hoop dat ik het zo een beetje meer heb onderbouwd. Of we het er mee eens zijn in een tweede, dat het gebeurt is een feit.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 14:33

Een onafhankelijke zit probeer ik zelf ook nog wel aan te werken. Ik merk inderdaad dat ik bij het paard dat ik nu rijd (en misschien wel altijd al, maar nu merk ik het :P) een beetje te veel in m'n teugels hang. Als we dan aan de lange teugel gaan draven (meestal tegen het einde van de les) merk ik opeens dat ik veel meer moeite moet doen om ontspannen te lichtrijden. Dat probeer ik nu dus ook wat eerder in de les al te oefenen. Helaas heeft mijn paard nog wel eens de neiging er zonder teugeldruk vandoor te gaan...

Voorwaarts blijf ik in die zin ook een lastige vinden. M'n paardje heeft een redelijk hoog basistempo, maar is dan niet echt 'actief'. De enige manier waarop ik dat nu opgelost krijg is toch een combinatie van een beetje drijven om de activiteit erin te krijgen, en dan van voor met de teugels begrenzen. Het werkt wel, maar ik hang wel veel in de teugels zo vind ik. Het goed gebruiken van je teugels blijft toch ook een kunst :).

edit: en ach, wat ik veel vind, is voor de ander misschien weinig. Op m'n verzorgpaardje kreeg ik het commentaar van een instructrice dat ik het paard juist te veel liet lopen, het was wel heel ontspannen maar ik mocht wel wat meer teugeldruk houden :P.

pink_gerbera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:38

Wat je kan verwachten is puur afhankelijk van wat je eigen inzet is en wat je aangeboden krijgt. Je kan wel heel fanatiek zijn maar krijg je beperkt les dan moet je andere dingen verwachten dan dat je een goeie leerplek hebt met goeie instructie en goede leerpaarden.
Ik denk dus niet dat er concreet te benoemen is wat je van jezelf kan verwachten na 2 jaar omdat het van veel verschillende factoren afhankelijk is.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:45

Als je puur één keer per week op een manege paard rijdt, dan denk ik dat je niet veel kan verwachten van jezelf. En dat je inderdaad nog problemen hebt met de dingen die jij opnoemt. Een onafhankelijke zit, balans, tempocontrole etc. Vooral afhankelijk van de instructie, die op maneges niet vaak de beste zijn. (aangezien daar niet al te veel geld voor te besteden is). Als je prive lessen hebt, of een eigen paard dan zal het niveau binnen 2 jaar al een stuk hoger liggen!

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 15:04

Niveau is zo moeilijk te vergelijken. Ligt ook heel erg aan het paard waar je op zit.
Ik heb wel dat ik op een gegeven moment een soort van turning point ervoer met rijden. Mijn paard liep Z met m'n zus toen ik er L mee ging starten. Dat ging nog wel goed, maar op een gegeven moment, volgens mij in het L2, stopte m'n zus ermee. Dat had ie natuurlijk na 2 weken door, waardoor ie steeds lastiger werd en op een gegeven moment op concours zich gruwelijk misdroeg. Toen heb ik de week erna 2 uur driltraining gekregen van m'n instructrice, alleen maar overgangen gereden en écht laten nageven. Sindsdien is het rijden geworden, en geen meeliften meer.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 15:12

het blijft in de krul trekken. Het paard houdt niet vast in de kaak om onder werk uit te komen maar omdat de ruiter het paard in de weg zit van achter naar voor te kunnen bewegen. Die kaak is dan een gevolg, geen oorzaak. Enter (gaat anders niet op mobiel). Dat je paard niet actief wordt is een beetje hetzelfde en zou je op kunnen lossen door mindert op voor te letten. Meer omhoog te gaan staan met licht rijden en dan denkbeeldig het paard meenemen en met je gedachten bij de achterbenen te blijven, waar het gewicht heen moet en de actieviteit vandaan moet komen.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 15:16

Dat wat instructie betreft heeft TS het wel getroffen. Zoals op iedere manege zit er verschil in de aangeboden instructie, maar TS heeft een van de betere intructrices getroffen bij ons op stal.

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 15:24

lailapri schreef:
het blijft in de krul trekken. Het paard houdt niet vast in de kaak om onder werk uit te komen maar omdat de ruiter het paard in de weg zit van achter naar voor te kunnen bewegen. Die kaak is dan een gevolg, geen oorzaak. Enter (gaat anders niet op mobiel). Dat je paard niet actief wordt is een beetje hetzelfde en zou je op kunnen lossen door mindert op voor te letten. Meer omhoog te gaan staan met licht rijden en dan denkbeeldig het paard meenemen en met je gedachten bij de achterbenen te blijven, waar het gewicht heen moet en de actieviteit vandaan moet komen.

Ik snap je reactie en ben het nog steeds met je eens dat het niet hoort. Het enige wat ik op dit moment doe is een situatie schetsen die weleens voorkomt bij ons op de manege. (niet dagelijks, niet wekelijks)
Je kan ervan vinden wat je wilt en ben het grotendeels met je eens, maar ik ben die persoon niet, ik heb die instructeur niet, plus dat ik vanaf de kant niet kan voelen wat de ruiter op dat moment voelt, dus kan ik niet zeggen dat het perse fout is wat ze doet.

Vind het vaak ook niet nodig en snap dat de ruiter hier altijd degene is die fout zit.
Maar als verder alles klopt, tempo controle, losheid, stille zit, alleen hij knikt er net niet doorheen, het laatste stukje wat je nodig hebt....Misschien is het dan nog steeds niet de manier waarop je dat zo hoort te doen, maar het kan dan helpen.
Let op: er wordt geen geweld of dwang bij gebruikt, laat ik dat voorop stellen. Ten allertijde probeert ze je eerst met aanwijzingen te hulp te schieten, pas in uiterste geval komt ze er zelf bij staan.

elenatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:12

Sofy schreef:
Een onafhankelijke zit probeer ik zelf ook nog wel aan te werken. Ik merk inderdaad dat ik bij het paard dat ik nu rijd (en misschien wel altijd al, maar nu merk ik het :P) een beetje te veel in m'n teugels hang. Als we dan aan de lange teugel gaan draven (meestal tegen het einde van de les) merk ik opeens dat ik veel meer moeite moet doen om ontspannen te lichtrijden. Dat probeer ik nu dus ook wat eerder in de les al te oefenen. Helaas heeft mijn paard nog wel eens de neiging er zonder teugeldruk vandoor te gaan.

weet je hoe je het kan controleren?

als je van hand verandert in draf, en vervolgens in plaats van 2 passen doorzitten, in de beugels gaat staan. Dus doe je niet zit-zit-sta, maar sta-sta-zit (klopt, toch?).

Als je in een lekker voorwaartse draf dan zit, maar geen onafhankelijke zit hebt, zal je merken dat je op het moment dat je moet zitten behoorlijk aan de teugel hangt.
Zo, snap hem zelf al niet meer. Het werkt ongeveer zo, zeg maar. Dat doe ik altijd.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 17:14

Da's wel een goeie Elena, denk dat ik je wel snap. Ik vind sowieso sta-sta-zit al een goeie oefening, is nog best lastig als je andersom gewend bent :P.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:41

Welk niveau je na een jaar/twee jaar zal hebben ligt imo echt compleet af aan de persoon. Er zijn mensen die heel snel kunnen leren, maar sommige mensen leren heel moeilijk en ik denk toch dat je er niet echt een niveau aan kunt binden. Wel vind ik dat je na een/twee jaar toch een redelijke houding moet kunnen hebben (lees: dus geen gebonk met lichtrijden, voeten niet te ver in de stijgbeugels, handen die overal heen gaan etc), moet kunnen sturen, alle gangen rijden en al zo'n beetje een goede balans hebt. Ik heb er ook een gekend die na vijf jaar rijervaring nog steeds niet kon doorzitten, haar benen nog niet goed kon leggen en echt bij elke misstap van het paard afviel.. Nu kun je niet altijd snel leren, maar dat vind ik dan toch weer té.