Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. Ik ben de trotse berijdster van Remy op de woensdagavond.Amarach schreef:Ik heb zelf beginners lessen gegeven. Wat ik daarin belangrijk vond was de onafhankelijke zit van de ruiter. De eerste lessen waren dan ook aan de longe, zonder teugel. Eerst zelf kunnen zitten. Als je meteen een teugel in handen geeft wordt deze gebruikt als handvat.
De ontspanning van een paard vind ik heel belangrijk. Het in de krul lopen vind ik een rot term. Een paard wat ontspannen gereden wordt komt vanzelf wel in een mooie hoofdhouding te lopen. Daar heb ik in mijn lessen ook altijd aandacht aan besteed.
Ik krijg rillingen als ik bij lessen sta te kijken en het paard wordt op de middenlijn stil gezet, er wordt lekker gezaagd totdat het hoofd zakt en dan mogen ze wegstappen.
Ik liet veel overgangen rijden, veel figuren. En vooral niet als een kudde schaapjes over de hoefslag achter elkaar aan hobbelen. Zelf rijden, dat vind ik belangrijk.
lailapri schreef:is niet nuttig paard in de krul trekken. Zelfs niet door instructeur.
) een beetje te veel in m'n teugels hang. Als we dan aan de lange teugel gaan draven (meestal tegen het einde van de les) merk ik opeens dat ik veel meer moeite moet doen om ontspannen te lichtrijden. Dat probeer ik nu dus ook wat eerder in de les al te oefenen. Helaas heeft mijn paard nog wel eens de neiging er zonder teugeldruk vandoor te gaan...
.
. lailapri schreef:het blijft in de krul trekken. Het paard houdt niet vast in de kaak om onder werk uit te komen maar omdat de ruiter het paard in de weg zit van achter naar voor te kunnen bewegen. Die kaak is dan een gevolg, geen oorzaak. Enter (gaat anders niet op mobiel). Dat je paard niet actief wordt is een beetje hetzelfde en zou je op kunnen lossen door mindert op voor te letten. Meer omhoog te gaan staan met licht rijden en dan denkbeeldig het paard meenemen en met je gedachten bij de achterbenen te blijven, waar het gewicht heen moet en de actieviteit vandaan moet komen.
Sofy schreef:Een onafhankelijke zit probeer ik zelf ook nog wel aan te werken. Ik merk inderdaad dat ik bij het paard dat ik nu rijd (en misschien wel altijd al, maar nu merk ik het) een beetje te veel in m'n teugels hang. Als we dan aan de lange teugel gaan draven (meestal tegen het einde van de les) merk ik opeens dat ik veel meer moeite moet doen om ontspannen te lichtrijden. Dat probeer ik nu dus ook wat eerder in de les al te oefenen. Helaas heeft mijn paard nog wel eens de neiging er zonder teugeldruk vandoor te gaan.
.