Wat zijn de hulpen van galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:57

Zover ben ik nog lang niet dus dat zou ik eens na moeten vragen. Maar de Z1/2 en Zlicht combinaties bij ons hebben er met deze methode in elk geval geen problemen mee.

*edit: er moest staan: geen problemen :P

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:49

Tootz schreef:
Zover ben ik nog lang niet dus dat zou ik eens na moeten vragen. Maar de Z1/2 en Zlicht combinaties bij ons hebben er met deze methode in elk geval geen problemen mee.

*edit: er moest staan: geen problemen :P

Dat denkt u.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:55

Tootz dat vind ik een vreemde redenering...mijn paarden galopperen allemaal aan met mijn buitenbeen naar achter en met druk van mijn binnenbeen, ik heb nog nooit meegemaakt dat daardoor problemen ontstonden tijden travers/appuyement.

Wat ik wel altijd probeer/aanleer is paarden enkel op mijn been aan te laten springen. Ze krijgen uiteraard wel de ruimte om te vertrekken maar ik geef niet eerst een halve ophouding...paarden moeten namelijk altijd opletten, zou mooi rijden worden als je ze voor iedere hulp die je gaat geven eerst dmv een ophouding attent moet maken.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:59

_Esther_87_ schreef:
Tootz dat vind ik een vreemde redenering...mijn paarden galopperen allemaal aan met mijn buitenbeen naar achter en met druk van mijn binnenbeen, ik heb nog nooit meegemaakt dat daardoor problemen ontstonden tijden travers/appuyement.

Wat ik wel altijd probeer/aanleer is paarden enkel op mijn been aan te laten springen. Ze krijgen uiteraard wel de ruimte om te vertrekken maar ik geef niet eerst een halve ophouding...paarden moeten namelijk altijd opletten, zou mooi rijden worden als je ze voor iedere hulp die je gaat geven eerst dmv een ophouding attent moet maken.

het behoord wel zo de halve ophouding is daar immers voor, echter word dit vandaag de dag niet meer geleerd in NL

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:01

_Esther_87_ schreef:

Alleen op het been aanspringen????
Elke nieuwe oefening begint met een halve ophouding, het is het paard op het achterbeen zetten of houden, dat doet men met de buitenteugel, en elke ophouding is pas een ophouding wanneer deze eindigd met nageven, anders zou het trekken zijn.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:27

Professor schreef:
_Esther_87_ schreef:

Elke nieuwe oefening begint met een halve ophouding, het is het paard op het achterbeen zetten of houden, dat doet men met de buitenteugel, en elke ophouding is pas een ophouding wanneer deze eindigd met nageven, anders zou het trekken zijn.

Ja,alleen op het been...buitenbeen wat naar achter en het binnenbeen geeft het exacte moment van aangalopperen aan. Hierbij ga ik er dan dus wel vanuit dat het paard op dat moment netjes gesloten en in aanleuning loopt, dan zie ik inderdaad niet waarom je hem nog eens extra op het achterbeen moet zetten?
Let wel, ik heb het nu over de ideale situatie bij een goed opgeleid paard. Een jong dier met minder balans ed krijgt uiteraard iets meer hulp nog..maar ook daar streef ik wel naar zo min mogelijk hulpen geven, en dus (imo) zo duidelijk mogelijk te zijn.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:35

_Esther_87_ schreef:
Professor schreef:

Citaat:
Ja,alleen op het been...buitenbeen wat naar achter en het binnenbeen geeft het exacte moment van aangalopperen aan. Hierbij ga ik er dan dus wel vanuit dat het paard op dat moment netjes gesloten en in aanleuning loopt, dan zie ik inderdaad niet waarom je hem nog eens extra op het achterbeen moet zetten?
Let wel, ik heb het nu over de ideale situatie bij een goed opgeleid paard. Een jong dier met minder balans ed krijgt uiteraard iets meer hulp nog..maar ook daar streef ik wel naar zo min mogelijk hulpen geven, en dus (imo) zo duidelijk mogelijk te zijn.

als het paard gesloten is en je zet het paard verder op het achterbeen komt er een zeer fraaie berg opwaardse galop, en de hulpen moeten minimaal zijn en voor 3e niet zichtbaar zijn

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:48

Hmz, zal het eens uitproberen dan :)

Ik vind het zonder meer een interessant punt hoor, maar voor mijn gevoel ga je teveel onnodig rommelen als je voor iedere overgang en oefening een extra ophouding moet maken hoe klein ook...Nu geloof ik ook wel dat die ophouding verkeerd uitgelegd word, wat hier genoemd wordt (op het achterbeen zetten) vind ik al een duidelijk betere reden dan het eerder genoemde 'op laten letten' van het paard...paard moet altijd opletten.

lailapri

Re: Wat zijn de hulpen van galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 18:47

bedankt voor de mooie omschrijving professor!

Misschien moet je een halve ophouding niet omschrijven als attent maken, maar als rebalanceren of herbalanceren, op deze manier geeft het mensen misschien een ander beeld.

Ik heb natuurlijk ook zelf nog even zitten deken, maar dat buitenbeen naar achter komt er bij mij niet in hoor. Neem het uiteraard mee in mijn volgende rijles, misschien denk ik wel gewoon verkeerd (zou kunnen).

Wat ik nu doe op mijn fitnessbal:
ik zit in draf (=tweetakt).
Ga denkbeeldig iets meer op het linkerachterbeen zitten waardoor rechter achter en vooral voorbeen iets meer ruimte krijgen, Ik draai in zijn geheel iets naar rechts waardoor het paard wordt uitgenodigd om wat buiging naar rechts aan te nemen, maar trek hem niet in een rechterstelling met mijn rechterhand=paard uit evenwicht trekken op rechter voorbeen. En vervolgens maak ik van de 2 takt beweging een 3 takt beweging.
Op een bal kan ik natuurlijk niet mijn benen aanleggen en staan deze gewoon op de grond, maar als ik mijn been dan in het verlende zijn gebruiken is het niet zozeer mijn buitenbeen die naar achter gaat maar meer mijn buitenheup die iets naar voor gaat omdat ik het paard iets buig. Ik heb verder geen idee hoe je wissels rijdt hoor, en moet het dus nog op het paard uitproberen.

Wat mij wel logisch lijkt is als je jeonderbeen wat naar achter brengt, is dat er spanning (knijpen) in je knieën komt en daardoor de vering uit je been gaat. Ik observeer vaak paarden en hoe meer de ruiter de beweging van het paard kan opvangen, hoe meer beweging er in het paard komt (buiging in gewrichten). Zou het dan niet zijn als je een been aanspant je het been dat op dat moment opgetilt wordt wat remt in het bewegen, heeft dit alleen een negatief effect of zou je dit ook handig kunnen gebruiken?

Kunnen jullie mijn hersenspinsels een beetje volgen?

Ik ga straks even op de bal de duitse manier uittesten maar kan al aardig voor me zien hoe dat zou moeten.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:57

been aanduwen = drijvende hulp
been verleggen =/= drijvende hulp

merel32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:59

Nou weer wat geleerd van jullie. Is het je nu al gelukt?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 22:01

haha alleen nog maar paarden gevoerd vandaag na me werk
morgen ga ik wat meisjes helpen
dus dan kan ik ook eens zien wat het effect is

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 08:45

Maar even andersom dan: als je paard aanspringt op je binnenbeen (en bij ons dan ook op het binnenzitbeenknobbel) wat is dan het nut om je buitenbeen naar achteren te leggen? Ik ben erg benieuwd want dan kan ik weer eens een discussie aangaan met mijn instructrice, al ben ik heel tevreden met deze methode andere inzichten zijn natuurlijk altijd goed :D

Waar wij tegen aan liepen is dat als de traver er eenmaal opzat dat als je bijv. aan wilde springen op de lange zijde het paard dus eerst zijn kont naar binnen gooide, omdat het die hulp in principe ook krijgt. Wij gebruiken het buitenbeen dus enkel met aangaloperen als het paard de neiging heeft zijn kont naar buiten te plaatsen bij het aanspringen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 09:34

Tootz schreef:
Maar even andersom dan: als je paard aanspringt op je binnenbeen (en bij ons dan ook op het binnenzitbeenknobbel) wat is dan het nut om je buitenbeen naar achteren te leggen? Ik ben erg benieuwd want dan kan ik weer eens een discussie aangaan met mijn instructrice, al ben ik heel tevreden met deze methode andere inzichten zijn natuurlijk altijd goed :D

Waar wij tegen aan liepen is dat als de traver er eenmaal opzat dat als je bijv. aan wilde springen op de lange zijde het paard dus eerst zijn kont naar binnen gooide, omdat het die hulp in principe ook krijgt. Wij gebruiken het buitenbeen dus enkel met aangaloperen als het paard de neiging heeft zijn kont naar buiten te plaatsen bij het aanspringen.

Het nut daarvan is het verschil tussen buiging in het lijf (om het binnenbeen) en aangalopperen...buitenbeen geeft aan galop, binnenbeen geeft het exacte moment van aanspringen aan.
Ik denk dat het punt bij travers bij mij vooral is dat ik dan pas binnenbeen geef als hij terugvalt of impuls verliest. Ik probeer (en nee, dat lukt lang niet altijd) de travers enkel in te zetten met mijn binnenbeen ertegenaan (dus nauwelijks extra druk) en met mijn buitenbeen geef ik druk (wat ik dus bij aangalopperen niet doe) en ook die druk probeer ik, eenmaal de oefening is ingezet, zo minimaal mogelijk te houden.

Ik vertel het leuk trouwens, denk niet dat het in de praktijk altijd werkt he! Maar ik heb een erg flegmatiek (en licht afgestompt) paard dus als ik niet me zo min mogelijk hulpen probeer te rijden kom ik niet erg ver..letterlijk ;)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 10:36

als ik logisch nadenk kan ik alleen maar bedenken dat travers een andere beweging in je bekkengebied vraagt?

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 11:41

sorry off-topic
maar hoe gaat het met debora?? :Y)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 13:05

haha goed, heb het knopje gevonden hoe we haar kunnen laten werken zonder verzet.