*edit: er moest staan: geen problemen
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
_Esther_87_ schreef:Tootz dat vind ik een vreemde redenering...mijn paarden galopperen allemaal aan met mijn buitenbeen naar achter en met druk van mijn binnenbeen, ik heb nog nooit meegemaakt dat daardoor problemen ontstonden tijden travers/appuyement.
Wat ik wel altijd probeer/aanleer is paarden enkel op mijn been aan te laten springen. Ze krijgen uiteraard wel de ruimte om te vertrekken maar ik geef niet eerst een halve ophouding...paarden moeten namelijk altijd opletten, zou mooi rijden worden als je ze voor iedere hulp die je gaat geven eerst dmv een ophouding attent moet maken.
_Esther_87_ schreef:Tootz dat vind ik een vreemde redenering...mijn paarden galopperen allemaal aan met mijn buitenbeen naar achter en met druk van mijn binnenbeen, ik heb nog nooit meegemaakt dat daardoor problemen ontstonden tijden travers/appuyement.
Wat ik wel altijd probeer/aanleer is paarden enkel op mijn been aan te laten springen. Ze krijgen uiteraard wel de ruimte om te vertrekken maar ik geef niet eerst een halve ophouding...paarden moeten namelijk altijd opletten, zou mooi rijden worden als je ze voor iedere hulp die je gaat geven eerst dmv een ophouding attent moet maken.
Professor schreef:_Esther_87_ schreef:Tootz dat vind ik een vreemde redenering...mijn paarden galopperen allemaal aan met mijn buitenbeen naar achter en met druk van mijn binnenbeen, ik heb nog nooit meegemaakt dat daardoor problemen ontstonden tijden travers/appuyement.
Alleen op het been aanspringen????
Elke nieuwe oefening begint met een halve ophouding, het is het paard op het achterbeen zetten of houden, dat doet men met de buitenteugel, en elke ophouding is pas een ophouding wanneer deze eindigd met nageven, anders zou het trekken zijn.
_Esther_87_ schreef:Professor schreef:Wat ik wel altijd probeer/aanleer is paarden enkel op mijn been aan te laten springen. Ze krijgen uiteraard wel de ruimte om te vertrekken maar ik geef niet eerst een halve ophouding...paarden moeten namelijk altijd opletten, zou mooi rijden worden als je ze voor iedere hulp die je gaat geven eerst dmv een ophouding attent moet maken.
Alleen op het been aanspringen????
Elke nieuwe oefening begint met een halve ophouding, het is het paard op het achterbeen zetten of houden, dat doet men met de buitenteugel, en elke ophouding is pas een ophouding wanneer deze eindigd met nageven, anders zou het trekken zijn.
Citaat:Ja,alleen op het been...buitenbeen wat naar achter en het binnenbeen geeft het exacte moment van aangalopperen aan. Hierbij ga ik er dan dus wel vanuit dat het paard op dat moment netjes gesloten en in aanleuning loopt, dan zie ik inderdaad niet waarom je hem nog eens extra op het achterbeen moet zetten?
Let wel, ik heb het nu over de ideale situatie bij een goed opgeleid paard. Een jong dier met minder balans ed krijgt uiteraard iets meer hulp nog..maar ook daar streef ik wel naar zo min mogelijk hulpen geven, en dus (imo) zo duidelijk mogelijk te zijn.

Tootz schreef:Maar even andersom dan: als je paard aanspringt op je binnenbeen (en bij ons dan ook op het binnenzitbeenknobbel) wat is dan het nut om je buitenbeen naar achteren te leggen? Ik ben erg benieuwd want dan kan ik weer eens een discussie aangaan met mijn instructrice, al ben ik heel tevreden met deze methode andere inzichten zijn natuurlijk altijd goed![]()
Waar wij tegen aan liepen is dat als de traver er eenmaal opzat dat als je bijv. aan wilde springen op de lange zijde het paard dus eerst zijn kont naar binnen gooide, omdat het die hulp in principe ook krijgt. Wij gebruiken het buitenbeen dus enkel met aangaloperen als het paard de neiging heeft zijn kont naar buiten te plaatsen bij het aanspringen.