(heb van m'n instructrice geleerd om martingaal als hefboom op een correcte manier te gebruiken, heb het niet op mezelf ondervonden/uitgeprobeerd)Maar ik zie er zelf verder geen kwaad in mits correct gebruik
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
(heb van m'n instructrice geleerd om martingaal als hefboom op een correcte manier te gebruiken, heb het niet op mezelf ondervonden/uitgeprobeerd)
lailapri schreef:ik heb altijd geleerd dat de ringen van de martingaal tot de schoft (kwa hoogte) moeten komen.
lailapri schreef:Wat heb ik dan een heerlijk rustige pony's. Ze staan gewoon met zijn allen om de hengst met zijn merrie en kunnen altijd contact maken. Hij maakt wel eens lawaai maar niemand trekt zich er wat van aan.
Enige waar ze nog wel om gaan rennen zij heel onverwachte dingen maar dat komt zeeeer zelden voor.
ZarcoTje schreef:@Marijuhhhh; je kan de 'riem' voor de hals 'verstellen' hé, normaal gezien kan je deze losmaken en op een ander gaatje zetten, dat al geprobeerd ?

ZarcoTje schreef:Zo zit een martingaal naar mijn mening goed ;
Wanneer het paard het hoofd naar omhoog zal gooien zal het druk voelen van de martingaal, maar de martingaal hangt er losjes aan wanneer het paard een normale hoofdhouding heeft.
De riem rond de hals is goed 'vast' in de zin van dat die eigenlijk niet zou mogen verschuiven (als je paard met z'n hoofd naar beneden gaat, kan die riem rond de hals niet naar voren schuiven maar blijft mooi op z'n plek liggen)
Je moet die riem natuurlijk niet zo strak doen dat je paard haast stikt
De riem tussen de benen zit best ook niet te strak nee, dan is je martingaal veel te strak (maar die riem rond de singel kan je ook veranderen van gaatje
Welke maat heb je misschien voor je pony gekocht ?
Gewoon pony of cob ? Misschien even een full martingaal proberen dan

Danique91 schreef:Ik heb vroeger een arabier gereden, wat ontzettend overdreven hoog sprong, en ontzettend gemeen kon weigeren door zijn hoofd omhoog te gooien en op het laatste moment langs de hindernis te sjeesen.
Met een martingaal kon hij dit veel minder makkelijk, dus was het ook een stuk veiliger voor mij op zijn rug
Ik moest hem echt heel gesloten op de hindernis rijden, zo niet, flikte hij dat kunstje. En met een martingaal ging dat veel minder makkelijk voor hem.
Sommige mensen rijden altijd met martingaal, zelfs wanneer ze niet springen. Naar mijn mening vind ik dit overdreven en onnodig.
(in combinatie met zo snel mogelijk rennen). 
Air schreef:Caroline_Tor: De martingaal is geen oplossing maar een verbloezeming van het probleem. Zoek eens uit WAAROM je paard dat doet.
Bloempjeh_: Omdat het in veel gevallen gaat om paarden die ergens last van hebben, of waar de verstandhouding niet goed is. De martingaal heeft dan meer controle over je paard totdat die ook niet meer helpt, maar jij hebt dan nogsteeds geen controle over je paard.
Sommige paarden zijn nu eenmaal geen makke lammetjes.
Veilig! Air schreef:Lezen wat ik schrijf
Een buitenrit zou voor een paard geen stresssituatie moeten zijn, ieder paard kan een keer schrikken, daarvoor is het een vluchtdier, maar als je paard structureel angstig is op buitenrit en daardoor iets doet waardoor je een martingaal wil gebruiken moet je eerst kijken wat de oorzaak van die angst is en kijken of je het op kan lossen ipv. het onprettiger te maken voor je paard.
Safiera schreef:Om even niet verder op de discussie in te gaan, toch een vraagje:
Ik heb altijd van mijn instructrice gehoord dat een martigaal tot de heupbot-hoogte moet komen?
Wat is het nou?
Citaat:Je bent geen leider voor je paard.
En dat valt niet op te lossen met een martingaal.
Citaat:Een paard wat ook rodeo gaat houden omdat er een ander paard die gelongeerd wordt een rodeo houdt is een kwestie van bezig houden. Heeft niks te maken met paniek dus jij zou dan nog gewoon de leider moeten zijn, vertellen dat er niks aan de hand is en doorrijden.
Citaat:Een dierenarts kijkt niet naar blokkades in de rug en ook niet naar het zadel.
Hij heeft al heel lang het zadel DUS je verwacht niet dattie niet meer past?
Blijf jij eeuwig dezelfde kleren passen?