Hoe zie jij de "paardensport"?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 15:12

Nadeel: Dat de sport zo enorm gegroeid is. Dat heeft in mijn ogen op vele fronten niet echt veel goed gedaan.
Mensen zijn veel meer prestatie gericht grijpen eerder naar een hulpteugel en kijken niet meer naar zich zelf , fokkerij is ook meer op prestatie gericht zodat er behoorlijk hete paarden zijn. Hoevaak lees je wel niet die en die afstammeling heeft een lastig karakter.
Tegenwoordig lijkt paarden ook meer op ee mode show dan paardrijden. Niet dat ik mij eraan erger maar erger me wel aan het feit dat er 100'en euries uitgegeven worden aan dure setjes ipv knap les. Ook bij die laatste zijn er zoveel beunhazen bijgekomen dat het soms triest is om te zien hoe paarden door de rijbak worden gestuurd.
Paarden worden als heuse barbiepoppen ingepakt en buiten gezet. (is het paard echt wel blij met die dikke hals deken?) vroeger had je een simpele deken en als het moest scheerde je 2x soms 3x.

Voordeel: We worden ons steeds meer bewuster van paardenwelzijn. Er zijn meer facetten bijgekomen zoals het NH.
Ook denk ik dat het op het medische front veel vooruitgang is geboekt in de behandelingen van zieke paarden. Wat tevens weer een nadeel kan zijn doordat mensen zo geen grens meer kunnen trekken.

Chaos

Re: Hoe zie jij de "paardensport"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 15:25

Ik vindt het een nadeel dat men zo bezig gaat met Natural ed. zonder er ook maar enige verstand van te hebben. Om nog maar niet te spreken van alle 1000en discussies over dekens/geen dekens, ijzers/blootvoets, reguliere smid/natuurlijk bekapper, gewone stalling met weidegang/24-7buiten, boomloos zadel/gewoon zadel, wel of niet toiletteren, bitloos/met bit rijden, hulpteugels/geen hulpteugels bladiebladiebla.

Word ik persoonlijk nogal moe van, een paard = een paard. Niks meer en niks minder. Stop dan ook alsjeblieft met het behandelen van de paarden alsof het tere babyzieltjes zijn.

Natural Horsemanship is heel goed en mankeert niks aan. Maar de laatste jaren heeft het zo'n aparte doelgroep aangetrokken dat het voor "nuchtere" ruiters vaak al niet meer hoeft. Want daar heb je die mutsen weer.

Weet niet of dit herkenbaar is voor anderen, maar voor mij zeker wel. :P

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 17:55

Ik herken me ook in je mening hoor!
Maar meer in het bekeren wat sommige mensen willen doen, Ik snap helemaal dat er meerdere wegen ergens naartoe leiden.
en iedereen heeft het beste voor zijn paard over. ik houd alleen niet van het "bekeren".

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 18:35

Ik zie de "paardensport" tegenwoordig als een groot individueel gebeuren.

Maar dat is niet alleen in de paardensport, dat is meer een gebeuren in de hele maatschappij (maar da's weer een andere discussie)

De "paardensport" gaat tegenwoordig niet meer uit van het paard, maar vanuit de ruiter.

Als iedere paardenhouder nu eerst eens begint met de "etische principe's voor het paard" op een bord in de stalling te hangen ;) misschien dat er dan een ander inzicht en mentaliteit gaat komen.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 21:22

ben ik geheel met je eens!

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:31

Nu is het natuurlijk niet zo erg dat er meer en meer individualisering is.

Maar ik zie de Ethische principe's niet echt meer terug in de paardensport en dat vind ik heel jammer.

De Negen Ethische Principes voor de PAARDENVRIEND.

1. Een ieder die zich met een paard bezighoudt, neemt de verantwoordelijkheid voor het levende wezen dat aan hem is toevertrouwd.
2. De manier waarop het paard wordt gehouden, moet in overeenstemming zijn met zijn natuurlijke behoeften.
3. Aan de fysieke en psychische gezondheid van het paard moet de HOOGSTE prioriteit worden gegeven, ongeacht het gebruik van het paard.
4. De mens dient ieder paard evenveel respect te tonen, onafhankelijk van ras, leeftijd en geslacht en van zijn gebruik voor fok, recreatie- of wedstrijdsport.
5. Kennis over de geschiedenis van het paard, zijn behoefte en de manier waarop ermee moet worden omgegaan, maken deel uit van ons cultuurhistorische erfgoed. Deze kennis dient te worden gekoesterd en overgedragen en aan volgende generaties te worden doorgegeven.
6. De omgang met het paard heeft juist voor jonge mensen een persoonlijkheidsvormende betekenis. Dit aspect dient steeds in acht te worden genomen en te worden bevorderd.
7. De mens die samen met het paard sport beoefent, dient zichzelf en het paard dat hem in toevertrouwd aan een opleiding te onderwerpen. HET DOEL VAN IEDERE OPLEIDING IS DE GROOTST MOGELIJKE HARMONIE TUSSEN MENS EN PAARD
8. Het gebruik van het paard in de topsport en in de hobbymatige rij-, men-, en voltigesport moet zijn afgestemd op zijn aanleg, zijn prestatievermogen en zijn bereidheid om te presteren. De beïnvloeding van het prestatievermogen door medicamenten alsmede door niet-paardvriendelijk handelen door de mens moet worden afgewezen en bestraft.
9. De verantwoordelijkheid van de mens voor het hem toevertrouwde paard heeft ook betrekking op het levenseinde van het paard. Het belang van het paard staat hierbij voorop.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:31

Waar komen die vandaan? Kent iedere ruiter/paardeneigenaar die? Ik heb er om eerlijk te zijn nog nooit van gehoord. :o

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:41

Chaos schreef:
Waar komen die vandaan? Kent iedere ruiter/paardeneigenaar die? Ik heb er om eerlijk te zijn nog nooit van gehoord. :o

Deze principe's komen uit de "duitse KNHS"

Eigenlljk een "must" voor iedere paardenbezitter/liefhebber, lijkt mij, om ze te kennen.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 23:44

kan je hem beter in het sch**thuis hangen, dan leest iedereen hem wel een paar keer per dag :+

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:47

DDW1190 schreef:
kan je hem beter in het sch**thuis hangen, dan leest iedereen hem wel een paar keer per dag :+

Het lijkt mij iets ethischer om hem gewoon op stal te hangen, daar staat de hoofdpersoon in deze principe's toch :P

Maar op het sch**thuis kan natuurlijk ook :+ zolang het maar gelezen wordt en niet voor andere doeleinden gebruikt wordt op het sch**thuis :roll:

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 23:53

haha nee joh!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 00:06

Niobe schreef:
Ik vind dat de paardensport nu vooral bestaat uit het jezelf verdedigen in hoe je rijdt en hoe je je paard houdt. Er zijn zoooooooooveel dingen waar mensen over kunnen vallen, het is gewoon niet meer normaal te noemen.

Mee eens.

Ik weet niet of dat anders is dan vroeger, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen. Er zijn nu veel meer invloeden uit andere landen en stromingen. Internet draagt daar ook aan bij.
Vroeger deed iedereen het min of meer op dezelfde manier en was er ook niet zo veel discussie.

Ik rijd bijvoorbeeld western. Daardoor ben ik alweer geen lid van de rijvereniging bij mij op stal. Zo ontstaat verdeeldheid.

Of dat slecht is weet ik niet. Ik hou er wel van om een keuze te hebben en om na te denken waarom je doet wat je doet. Maar het is een oneindige discussie en wat mij betreft mag die wel wat afzwakken. Je komt er toch nooit uit.

Paardensport = Jezelf steeds maar weer verantwoorden, ook naar je eigen geweten toe.

EDIT: Die principes zijn leuk, maar er is nog steeds heel veel ruimte voor interpretatie en dus discussie. Iedereen zal vinden dat hij zelf wel aan deze principes voldoet, en een ander niet.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:50

1.De prijzen van paarden zijn gedaald. (afgelopen jaar)
Hierdoor is de aanschaf prijs laag maar de kosten worden steeds hoger. Logisch, er wordt steeds meer gebouwd dus komen er steeds meer manages in de bebouwde kom te liggen. De pensionprijzen zijn hierdoor ook weer hoog. Hooi prijs is ook weer gestegen en laats een artikel dat ook de voerprijzen weer waren gestegen. Als gevlg hiervan denk ik dat mensen niet heel veel geld over hebben om een paard waar men neit meer mee kan sporten toch te behouden. nu denk ik wel dat deze ontwikkeling veel meer in de randstad en andere grote plaatsten plaats vindt.

2.Ook door de toegnomen mobiliteit is er veel veranderd. Denk aan internet

3. ER gaat steeds meer geld om in de paardensector. Steeds meer mensen hebben belangen bij jou proefje op een boerenknollen veld.

4. Er zijn (tot voor kort) steeds meer paarden in Nederland. (en dat terwijl de bebouwing alleen maar toeneemt.

5. Er zijn (tot 2010) steeds meer mensen lid geworden van de KNHS

6. Er worden steeds meer cursussen, trainingen etc. gehouden en mensen willen hier steeds meer geld aan uit geven.

7. Deze mensen spekken allemaal de Ruitershops en deze winkels kunnen de trends (bijv. bitloos ) steeds beter volgen en hier op inspelen (weer door bijv. internet)

8. Ook het inkomen groeit van mensen groeit, we schijnen steeds meer 'rijken' te krijgen. Deze kunnen steeds meer dure of duurdere paarden kopen

9. De agrarische sector maakt geen gebruik meer van paarden dus hoeft een paard hier ook niet meer geschikt voor te zijn.

10. De Dierenartsen hebben steeds meer verstand en kennis en mensen zijn tegenwoordig steeds meer bereik om hier ook bakken met geld aan uit te geven

11. De maatschappelijke ontwikkeling si ook dat men steeds meer individueel wordt. dit merk je natuurlijk ook in de paardensport. Waneer een ander iets voor jou doet, doe jij makkelijker iets terug en ga je vanzelf iets makkelijker een ander helpen. Werkt natuurljk ook andersom

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:53

LindyH schreef:
Niobe schreef:
Ik vind dat de paardensport nu vooral bestaat uit het jezelf verdedigen in hoe je rijdt en hoe je je paard houdt. Er zijn zoooooooooveel dingen waar mensen over kunnen vallen, het is gewoon niet meer normaal te noemen.

Mee eens.

Ik weet niet of dat anders is dan vroeger, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen. Er zijn nu veel meer invloeden uit andere landen en stromingen. Internet draagt daar ook aan bij.
Vroeger deed iedereen het min of meer op dezelfde manier en was er ook niet zo veel discussie.

Ik rijd bijvoorbeeld western. Daardoor ben ik alweer geen lid van de rijvereniging bij mij op stal. Zo ontstaat verdeeldheid.

Of dat slecht is weet ik niet. Ik hou er wel van om een keuze te hebben en om na te denken waarom je doet wat je doet. Maar het is een oneindige discussie en wat mij betreft mag die wel wat afzwakken. Je komt er toch nooit uit.

Paardensport = Jezelf steeds maar weer verantwoorden, ook naar je eigen geweten toe.

EDIT: Die principes zijn leuk, maar er is nog steeds heel veel ruimte voor interpretatie en dus discussie. Iedereen zal vinden dat hij zelf wel aan deze principes voldoet, en een ander niet.

Als men uitgaat van het welzijn van het paard, geestelijk en lichamelijk, lijkt mij dat er weinig discussie mogelijk is, toch?

100% het goed doen, is een utopie en dus niet te verwezelijken.

Een hele mooie zin van je: Paardensport = Jezelf steeds maar weer verantwoorden, ook naar je eigen geweten toe _/-\o_

En als het dan is: Jezelf steeds maar weer verantwoorden naar je paard/pony toe, denk ik dat men al op de goede weg is.

Om nog even op je laatste zin terug te komen: de principe's zijn maar voor één uitleg vatbaar :j

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:23

Er is echt heel veel veranderd in de afgelopen dertig jaar. Ik noem die tijd, omdat ik sinds 30 jaar In de Strengen, Hoefslag ed. lees.

De paarden zijn veel moderner geworden. Wat eerder goed genoeg was voor dekhengst, komt nu niet meer in de 2e bezichtiging, een uitzondering daar gelaten.

Er is een overvloed aan informatie beschikbaar over talloze onderwerpen. het is moeilijk om door de bomen het bos te kunnen zien.

In de ponywereld zie ik dat iedereen haast heeft met promotie. Ze kopen een dure GPAcap, ipv goede lessen te nemen. De basis is daar vaak niet goed voor elkaar.

Wij leerden eerder op de ponyclub vooral veel van de oudere meisjes. Dat zie ik nu veel minder. Die informatieoverdracht mis ik wel!

De fokkerij is ook veel internationaler geworden. Er worden nu dressuurpaarden gefokt en springpaarden.

De fokkerij is ook meer in handen gekomen van particulieren zonder paardenachtergrond. Eerder waren de boeren de fokkers en die leerden van hun vader een paard te beoordelen.

Mensen zijn tegenwoordig erg kwalijknemend. Als de instructeur roept dat ze meer moeten drijven, kijken ze al zuur, want dat klinkt als kritiek.

Toch hoef ik niet meer terug naar die goede oude tijd. Ik wil met mijn tijd mee en ik wil nog steeds leren!
Nu weet ik veel meer dan toen. Wanneer mijn paard nu iets niet wil, kijk ik eerst wat de oorzaak kan zijn. Want het rijdt veel prettiger met een paard dat zich goed voelt. En ik heb meer plezier aan mijn paarden, want ik laat ze doen wat ze aangeven te kunnen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:41

DDW1190 schreef:
Ik begin wel:

-Het niveau is dermate verandert dat "vroeger" minder werd verwacht in de proeven dan nu, een paard moet het liefst al nageeflijk zijn en ook nog het liefst recht op de loodlijn zijn met zijn halshouding.

kwalitatief gezien zijn de proeven rijtechnish slechter geworden, correct gereden oefeningen zie je verdwijen en circus dresuur terug komen.

Citaat:
-het is meer een eenmanssport geworden, vroeger ging je nog "gezellig" met de club naar een bepaalde wedstrijd, nu is het meer ieder voor zich.

Het is altijd een individuele sport geweest, en door dat meer mesne rijbewijs hebben is het niet meer nodig om met meer opwedstijd te gaan.

Citaat:
-Paarden zijn veel bloederiger dan vroeger, wat soms leid tot onkunde van sommige ruiters, omdat het niveau nog niet zo hoog is als het paard zelf.

hier ben ik het wel mee eens, dat veel paarden hoog in het bloed staan, en voor de normale tuiter niet meer te rijden, dit heeft niet zozeer met het nivo van het paard te maken maar inderdaad aan het gebrek aan ervaring van de ruiter, en een te korkoming van de KNHS, die dit tot stand heeft gebracht met hun manier van fokbeleid/

Citaat:
-meer prestatie gerichter.

Dit klopt ook wel, en hier door komt dus het correct leren rijden, en behoud van het paard ingeding.

Citaat:
-Ruiters gaan sneller over naar een andere klasse, gelukkig bestaat daarom ook de leeftijdsregel!

Dit is omdat het oog van de jurry steeds minder critish is.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:37

Ik ben zon 15 jaar actief in de wedstrijd sport. Vroeger kon je in de B met een pony die niet aan de teugel liep maar als je wel netjes reed en zat en hij actief doorliep wel eens een prijsje weg pakken. Nu zie je vaker van die op de koplopende pony's met slecht zittende kinderen erop. In de B MOET het paard aan de teugel want dan en alleen dan win je. (ofzo lijkt wel de gedachte

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 17:34

Ach ja als een pony ontspannen blijft lopen met zijn kop in de lucht dan zie ik dat wel liever dan het getrek en geheister!

kipjesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:39

Zie vooral steeds meer mensen die nog beter even thuis kunnen oefenen en les nemen :D

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 17:41

ja weetje wat ik niet snap, sommige nemen een paard mee op concours die nog nooit een paard hebben gezien imo.. en dan klagen dat ik er normaal langs heen rijd..
ik respecteer anderen echt wel en wil best op letten, maar ik ga echt niet 10 meter van die gene af blijven rijden, terwijl de bak al zo klein is..

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:45

Hmz veranderd...gelukkig wel. Ik denk dat op het moment dat de sport niet meer veranderd hij ten dode opgeschreven is.

Eerste wat me opvalt aan dit topic is dat mensen het gezellig met zijn allen in de vrachtwagen op concours als positief punt zien...even vergeten dat al die pony's dan wel van 's ochtends 8 of 9 tot een uur of 6 in of aan de vrachtwagen stonden? Vond ik toch niet zo positief hoor.

Wat ik verder een absolute achteruitgang vind ik het laagdrempeliger maken van de sport door het verlagen van het niveau. Ik ben voor Bixie voor kinderen hoor, prachtig. Ik ben tegen Impulsrubrieken en BB rubrieken voor volwassenen. Ik zie in de reguliere B gewoon teveel ruiters die zodanig weinig controle over hun paard hebben dat ze anderen en zichzelf in gevaar brengen, laten we dat aub niet erger maken. Als je als volwassene met een groot paard geen B proef kan rijden, blijf dan lekker thuis.

Verder vind ik er organisatorisch toch ook wel het een ander verbeterd! Niet meer op woensdag pas je starttijd te horen krijgen, niet meer standaard om 4 uur smiddags pas prijsuitreiking, het secretariaat is vaak makkelijker te bereiken via email...dat vind ik wel pria hoor!

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:00

Wat ik heel erg veel mis in de sport is vooral voor jonge kinderen de juiste begeleiding! Wat mij echt opvalt is: dat kinderen die een Pony krijgen het zelf allemaal maar een beetje moeten uitzoeken. Bedoel bijna alle sporten welke ouders hun kinderen laten beoefenen doe je onder begeleiding! Maar bij de Pony sport is het vaak zo: Hier is je Pony zadel hoofdstel etc. en have Fun. Terwijl je juist in de paarden sport niet alleen met jezelf te maken hebt maar ook nog met je dier!

Wat me ook altijd heel erg opvalt, is dat iedereen altijd overal een mening over heeft! Of als je zelf iets niet weet en aan mensen vraagt, dan krijg je op dezelfde vraag van 10 mensen 10 verschillende antwoorden!

En heel vaak is het in de wedstrijd sport inderdaad zo dat men met veel te hoge verwachtingen op pad gaat! En als het dan niet lukt, nou dan ligt het aan de Paard/ Pony.

Wat ik ook hier tegen kwam is dat mensen paardje weer inruilen als het niet hellemaal is wat ze zoeken! Dit schijnt ook heel erg te zijn! Want je paard is immers je beste vriend? Nou ik kan wel aantal voorbeelden geven van mensen die hun beste vriend heel erg blij zouden maken, als ze hem inruilden en een exemplaar zoeken dat wel bij hun verwachtingen past!

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:15

mensen die volledig in de sport rijden en paarden die met 9 jaar op Z lopen??
dat vind ik niet normaal
alles wordt er maar uitgereden. paarden zijn met 10 jaar af en worden aangeboden als leerpaard!
3 jarige paarden die al L klaar zijn na 15 keer rijden??

mensen die hun paard naar beneden trekken en jury zegt: paard loopt lekker ontspannen
zoals hier gezegd wordt jonge kindertjes die van pappie en mammie een pony krijgen, allerlei bijzetteugels en slofjes en thiedemans eraan. kind sporen om en crossen maar!

ik vind dat NIET normaal

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:21

Killing

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:24

joyce_eddy schreef:
mensen die volledig in de sport rijden en paarden die met 9 jaar op Z lopen??
dat vind ik niet normaal
alles wordt er maar uitgereden. paarden zijn met 10 jaar af en worden aangeboden als leerpaard!
3 jarige paarden die al L klaar zijn na 15 keer rijden??

mensen die hun paard naar beneden trekken en jury zegt: paard loopt lekker ontspannen
zoals hier gezegd wordt jonge kindertjes die van pappie en mammie een pony krijgen, allerlei bijzetteugels en slofjes en thiedemans eraan. kind sporen om en crossen maar!

ik vind dat NIET normaal

AMEN!!!

Vroeger had men lol met de knol en de knol had net zo veel lol!!!

Nu heeft men lol met de knol maar vaak vind de knol er niks aan