Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

misschien dat er dan een ander inzicht en mentaliteit gaat komen. 

DDW1190 schreef:kan je hem beter in het sch**thuis hangen, dan leest iedereen hem wel een paar keer per dag
zolang het maar gelezen wordt en niet voor andere doeleinden gebruikt wordt op het sch**thuis

Niobe schreef:Ik vind dat de paardensport nu vooral bestaat uit het jezelf verdedigen in hoe je rijdt en hoe je je paard houdt. Er zijn zoooooooooveel dingen waar mensen over kunnen vallen, het is gewoon niet meer normaal te noemen.
LindyH schreef:Niobe schreef:Ik vind dat de paardensport nu vooral bestaat uit het jezelf verdedigen in hoe je rijdt en hoe je je paard houdt. Er zijn zoooooooooveel dingen waar mensen over kunnen vallen, het is gewoon niet meer normaal te noemen.
Mee eens.
Ik weet niet of dat anders is dan vroeger, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen. Er zijn nu veel meer invloeden uit andere landen en stromingen. Internet draagt daar ook aan bij.
Vroeger deed iedereen het min of meer op dezelfde manier en was er ook niet zo veel discussie.
Ik rijd bijvoorbeeld western. Daardoor ben ik alweer geen lid van de rijvereniging bij mij op stal. Zo ontstaat verdeeldheid.
Of dat slecht is weet ik niet. Ik hou er wel van om een keuze te hebben en om na te denken waarom je doet wat je doet. Maar het is een oneindige discussie en wat mij betreft mag die wel wat afzwakken. Je komt er toch nooit uit.
Paardensport = Jezelf steeds maar weer verantwoorden, ook naar je eigen geweten toe.
EDIT: Die principes zijn leuk, maar er is nog steeds heel veel ruimte voor interpretatie en dus discussie. Iedereen zal vinden dat hij zelf wel aan deze principes voldoet, en een ander niet.
DDW1190 schreef:Ik begin wel:
-Het niveau is dermate verandert dat "vroeger" minder werd verwacht in de proeven dan nu, een paard moet het liefst al nageeflijk zijn en ook nog het liefst recht op de loodlijn zijn met zijn halshouding.
Citaat:-het is meer een eenmanssport geworden, vroeger ging je nog "gezellig" met de club naar een bepaalde wedstrijd, nu is het meer ieder voor zich.
Citaat:-Paarden zijn veel bloederiger dan vroeger, wat soms leid tot onkunde van sommige ruiters, omdat het niveau nog niet zo hoog is als het paard zelf.
Citaat:-meer prestatie gerichter.
Citaat:-Ruiters gaan sneller over naar een andere klasse, gelukkig bestaat daarom ook de leeftijdsregel!

joyce_eddy schreef:mensen die volledig in de sport rijden en paarden die met 9 jaar op Z lopen??
dat vind ik niet normaal
alles wordt er maar uitgereden. paarden zijn met 10 jaar af en worden aangeboden als leerpaard!
3 jarige paarden die al L klaar zijn na 15 keer rijden??
mensen die hun paard naar beneden trekken en jury zegt: paard loopt lekker ontspannen
zoals hier gezegd wordt jonge kindertjes die van pappie en mammie een pony krijgen, allerlei bijzetteugels en slofjes en thiedemans eraan. kind sporen om en crossen maar!
ik vind dat NIET normaal