liberty22 schreef:xmarliez schreef:Kom ik nog een keer met mijn vraag. Waar zijn goede opleidingen te vinden? Waar hebben jullie de kennis vandaan? Goede instructeurs neem ik aan maar hebben jullie ook een opleiding gevolgt? En zo ja, waar?
2x
Warendorf, Deurne (sportopleiding) zelfs ORUN (maar dan vanaf 3e/4e fase) of je belt een trainer die je aanstaat en gaat er een paar jaar intern zitten. Er zijn echt mogelijkheden genoeg om te leren, maar je moet er wel voor open staan.
Moderne sportdressuur vind zijn basis in de klassieke rijkunst. Zelfs de zgn. "Hollandse school" borduurt voort op dezelfde principes, maar gaat op bepaalde punten een stap verder en men heeft ook heel veel afgekeken van humane sport. Je kunt dat een verkeerde ontwikkeling vinden, dat laat ik hier in het midden. Naar mijn mening worden als je net wat verder kijkt dan het diepe rijden de basisprincipes van de klassieke rijkunst geen geweld aangedaan. (lees "beter paardrijden" van Bartels eens) Mooiste voorbeeld van een klassiek geschoold paard vind ik op dit moment Mistral Hojris (traint bij Balkenhol)
Ik vind het een beetje zinloos om te blijven hangen in bepaalde stromingen. Wel is het goed om de basis in de gaten te houden (Steinbrecht staat ook hier uitgeplozen in de kast) maar uiteindelijk moet je het doen met de sport van nu (als je sport wilt bedrijven) Wat ik jammer vind is dat er zo'n tweedeling lijkt te ontstaan in de sport tussen de mensen die vast willen houden aan het klassieke en de mensen die de sport willen moderniseren. Beide "kampen" zijn namelijk heel gericht bezig en een betere uitwisseling tussen beide zou een nog betere kwaliteit tot gevolg hebben.
Ik heb een aantal dingen tegen op de zgn. Academische rijkunst. Allereerst heb ik Bent Branderup een keer in een privétraining gezien, en achteraf gezien had ik dat moeten filmen en hem moeten aanklagen wegens dierenmishandeling. Ik heb op africhtingsstallen gewerkt en dus best wel eens te maken gehad met paarden die gecorrigeerd moeten worden, maar dat heeft nog niks te maken met een paard tot bloedens toe de piaffe inslaan.
Daarnaast gaat de AR in de uitvoering (en de voorbeelden zijn legio te vinden, ik heb wel eens een clinic bijgewoond maar zoek maar eens op de vele filmpjes die in omloop zijn) tegen alle basisprincipes van de "bewezen" klassieke rijkunst in. Paarden lopen zonder schwung, zonder verbinding van achteruit naar de hand toe, en dat wordt dan opgevat als "verzameling". Als je gewoon de definitie van verzameling leert kan je daar toch onmiddellijk doorheen prikken? Vervolgens worden er dan wat kunstjes uitgetrixt. En dat alles onder het mom van diervriendelijkheid